CCCP
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
joo eli suoraa ilmaistuna furgon on pakettiauto, siihen menee kaikki nuo farmari-pakettiautot sekä isommat kuten UAZ paku. Itseasiassa kuorma-autojen umpikoreista käytetään Furgon nimitystä myöskin. Neukkulan aikaan ei tainnut yksikää kuorma-autovalmistaja suoraa valmistaa umpikorista, vaan lavamalleja tai alustoja sekä tietysti puoliperänvetureita. Alustoille sitten asenneltiin eri valmistajien koreja, umpikoreja on ollut kaikenlaisiin kylmiin ja kuumiin tavarakuljetuksiin, sekä myös ihmisten kuljetuksiin.
Joskus nuo kuorma-autot on ihan nimettykin sen mukaan mitä niitten päälle on rakennettu, kaikille päällirakenteille on hienoja lyhenne-numero koodeja mm paloautoissa voi olla vaikkka KamAZ-53213-AC-3,5 (tuulesta tempaistu nimike, mutta voisi tarkoittaa kamaz alustaista säiliöpaloautoa 3,5 litran säiliöllä)
Joskus nuo kuorma-autot on ihan nimettykin sen mukaan mitä niitten päälle on rakennettu, kaikille päällirakenteille on hienoja lyhenne-numero koodeja mm paloautoissa voi olla vaikkka KamAZ-53213-AC-3,5 (tuulesta tempaistu nimike, mutta voisi tarkoittaa kamaz alustaista säiliöpaloautoa 3,5 litran säiliöllä)

Muistin, että mullahan on vanha jo neukkuaikana Virosta ostettu autokirja, jossa noiden eri automallien (läh. cccp-kalustoa) yms. nimet on kirjan alussa kuvaviittauksin viroksi, saksaksi, englanniksi ja venäjäksi. (hb samara näköjään mennyt sedaniksi..)
Löytyy skannattuna wordille tästä.
Tässä
myös neukkuaikainen autokirja - jossa esitellään 100 autoa. Oli aikanaan kova jätkä cccp:ssä, jolla tällainen löytyi hyllystä.
.
Löytyy skannattuna wordille tästä.
Tässä
myös neukkuaikainen autokirja - jossa esitellään 100 autoa. Oli aikanaan kova jätkä cccp:ssä, jolla tällainen löytyi hyllystä.

.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Tosta moottorikelkasta käytetään kyllä ainakin nykyisin nimitystä "mootorsaan". On muuten tunnistettavissa oleva "Buran". Tollanen Buran on muuten itsellä hakusessa, jos hyvä sattuu vastaan - tähän asti kaikki katsotut ollut paljon ajettuja ja aika jämiä.köhmä kirjoitti:^Lumekulgur (moottorikelkka)ja erivetoauto
![]()
![]()
Vironkieli osaa sitten aina välillä viehättää.
Eri=erikoinen ja veo on genetiivi sanasta "vedu" =kuljetus/veto. Eriveoauto=erikoiskuorma-auto - vaikka "oikeastaan" se olisi "erikoiskuljetuksenauto".

Vironkielessä noissa yhdyssanoissa tavallisesti ensimmäinen on genetiivissä - esim. õlletehas = oluentehdas - eikä niinkuin suomalainen ymmärtäisi, että pitäisi olla "õlutehas" - mikä olisi oluttehdas.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
TAR valmisti ainakin tätä TA-3763-01 umpikorista kuorma-autoa. Sarjatuotannossa 1987-1992.Lada-Jussi kirjoitti:Neukkulan aikaan ei tainnut yksikää kuorma-autovalmistaja suoraa valmistaa umpikorista, vaan lavamalleja tai alustoja sekä tietysti puoliperänvetureita.
Näitä on vieläkin jokunen kappale käytössä entisen NL:n alueella.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
joo noi TA:t ja muut lasken yleensä päällerakentajiksi, eiköhän tuossakin ole jokin GAZ alusta ja tekniikka, normista poiketen myös ohjaamo on tehty uusiksi, joten voidaan tietysti puhua ihan omasta automallistaankin. onkohan tuotantoluvut olleet kovin suuria?

Tosta moottorikelkasta käytetään kyllä ainakin nykyisin nimitystä "mootorsaan". On muuten tunnistettavissa oleva "Buran". Tollanen Buran on muuten itsellä hakusessa, jos hyvä sattuu vastaan - tähän asti kaikki katsotut ollut paljon ajettuja ja aika jämiä.
Joo, tuo kieliasia on nyt sitten vähän sivistyneemmällä tasolla näin pikakurssin jälkeen. Tuon Buran (burana) moottorikelkan tiedänkin ihan hyvin. Täällä on paikallisella hiihtoseuralla niitä vissiin 2 kappaletta. Toisen olen nähnyt ihan livenä. Se on maalattu viininpunaseks ja siinä on muistaakseni myös joku erikoismaalaus (lue maisemakuva). Kaks telanen ja yhdellä etusuksella varustettu peto. Olikohan jollain 650ccm koneella. Kuulemma ei mikään pensapihi
Erikoisuutena liian lyhyt tai väärin asennettu kaasuvaijeri eli toiseen suuntaan käännettäessä hirttää kaasun täysille....ei äkkinäisiä varten. Voi olla, että kyseinen työväline ei ole myynnissä, mutta voinhan kysyä, kunhan törmään asianomaisiin.
Joo, tuo kieliasia on nyt sitten vähän sivistyneemmällä tasolla näin pikakurssin jälkeen. Tuon Buran (burana) moottorikelkan tiedänkin ihan hyvin. Täällä on paikallisella hiihtoseuralla niitä vissiin 2 kappaletta. Toisen olen nähnyt ihan livenä. Se on maalattu viininpunaseks ja siinä on muistaakseni myös joku erikoismaalaus (lue maisemakuva). Kaks telanen ja yhdellä etusuksella varustettu peto. Olikohan jollain 650ccm koneella. Kuulemma ei mikään pensapihi

Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Niin no noi kuorma- ja linja-autot useasti just rakennetaan "päälle" - jollekin alustalle - harva niistä omia alustoja tai tekniikkaa valmistaa. Taitaisi Suomessakin olla vähissä noi autonvalmistajat, jos niiden tuotantoa ei lasketa "oikeaksi" autonvalmistukseksi - jollain tavallahan se Euro-Samarakin saatu kirjoihin "suomituotantona". Ja Gazin pohjaltahan tehtiin busseja yms. myös muualla Balttiassa esim. Riikassa (RAF) ja Kaunasessa (KAG).Lada-Jussi kirjoitti:joo noi TA:t ja muut lasken yleensä päällerakentajiksi, eiköhän tuossakin ole jokin GAZ alusta ja tekniikka, normista poiketen myös ohjaamo on tehty uusiksi, joten voidaan tietysti puhua ihan omasta automallistaankin. onkohan tuotantoluvut olleet kovin suuria?
Tossa tuli vaan yksi esim. TARin omasta umpikuormatuotannosta (viimeisin malli), noita omalla ohjaamolla olevia kuorkkeja löytyy tehtaan tuotannosta kymmeniä eri malleja. Tehtaan tuotanto on käsittänyt kaiken kaikkiaan n. 70 eri mallia hyötyajoneuvoja. Historiikistä lisäksi selviää, että bussien valmistuksen ohella furgoonin tuotannon aloittanut tehdas nimettiin senjälkeen kahdessa vuodessa Neuvostoliiton johtavaksi yritykseksi spesiaalikäyttöön tarkoittujen furgoonautojen tuottajana.
Ton TA-3763-01:n tarkkoja tuotantolukuja en osaa sanoa, kun niitä ei jostain syystä löydy edes tehtaan sivustolta. Umpifurgoonia TA-9A tuotettiin historiikin mukaan kuitenkin kahdeksan vuoden aikana n.5600 kappaletta -voisko tosta tehdä jotain arvailuja.


CCCP -autohistorian tarkastelussa ei pitäisi sekoittaa siihen politiikkaa tai esim. jotain mielleyhtymiä Neuvostoliiton hajoamisesta tms. ja laittaa sen perusteella jotain valmistajia "alempiin kategorioihin" - se ei mielestäni kuulu autohistoriaan. Tällaista "sivumakua" olen ollut havaitsevani Jussin historoinnissa - muuten se kyllä on ollut ansiokasta.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Joo, tarkka tilavuus on 635 cm³köhmä kirjoitti:
Olikohan jollain 650ccm koneella.


Uutta Buraniakin saa ostaa EU:nkin alueelta ainakin Saksasta.

Pari erikoisempaa "cccp-lumekulguria"




Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
no mä en nyt ihan täysin ymmärrä, mut pitää miettiä ku ehtii.... mutta jokaisella on kai oma tapansa arvostaa erillaisia asioita ja rajaamalla harrastekenttää voi keskittyä paremmin tiettyyn alaan, jos jotenkin tällai ajatellaansamarai kirjoitti:CCCP -autohistorian tarkastelussa ei pitäisi sekoittaa siihen politiikkaa tai esim. jotain mielleyhtymiä Neuvostoliiton hajoamisesta tms. ja laittaa sen perusteella jotain valmistajia "alempiin kategorioihin" - se ei mielestäni kuulu autohistoriaan. Tällaista "sivumakua" olen ollut havaitsevani Jussin historoinnissa - muuten se kyllä on ollut ansiokasta.


- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
ei ole tainnut olla ihan tavallisen tallaajan näytökset, tohon aikaan tollasia autoja varmaan ollut joka perheessä, tosin näyttäis tos olevan joku halpis malli Pobedastakin, ei ole peltikattoa. 

