CCCP

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

joo eli suoraa ilmaistuna furgon on pakettiauto, siihen menee kaikki nuo farmari-pakettiautot sekä isommat kuten UAZ paku. Itseasiassa kuorma-autojen umpikoreista käytetään Furgon nimitystä myöskin. Neukkulan aikaan ei tainnut yksikää kuorma-autovalmistaja suoraa valmistaa umpikorista, vaan lavamalleja tai alustoja sekä tietysti puoliperänvetureita. Alustoille sitten asenneltiin eri valmistajien koreja, umpikoreja on ollut kaikenlaisiin kylmiin ja kuumiin tavarakuljetuksiin, sekä myös ihmisten kuljetuksiin.

Joskus nuo kuorma-autot on ihan nimettykin sen mukaan mitä niitten päälle on rakennettu, kaikille päällirakenteille on hienoja lyhenne-numero koodeja mm paloautoissa voi olla vaikkka KamAZ-53213-AC-3,5 (tuulesta tempaistu nimike, mutta voisi tarkoittaa kamaz alustaista säiliöpaloautoa 3,5 litran säiliöllä)
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3664
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Lada-Jussi kirjoitti:mutta voisi tarkoittaa kamaz alustaista säiliöpaloautoa 3,5 litran säiliöllä)
Tuolla säiliöllä sammuttaakin iso tulipalon...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Muistin, että mullahan on vanha jo neukkuaikana Virosta ostettu autokirja, jossa noiden eri automallien (läh. cccp-kalustoa) yms. nimet on kirjan alussa kuvaviittauksin viroksi, saksaksi, englanniksi ja venäjäksi. (hb samara näköjään mennyt sedaniksi..)

Löytyy skannattuna wordille tästä.

Tässä
myös neukkuaikainen autokirja - jossa esitellään 100 autoa. Oli aikanaan kova jätkä cccp:ssä, jolla tällainen löytyi hyllystä. :wink:
.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja köhmä »

^Lumekulgur (moottorikelkka) :D ja erivetoauto :?: :?:
Vironkieli osaa sitten aina välillä viehättää.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

köhmä kirjoitti:^Lumekulgur (moottorikelkka) :D ja erivetoauto :?: :?:
Vironkieli osaa sitten aina välillä viehättää.
Tosta moottorikelkasta käytetään kyllä ainakin nykyisin nimitystä "mootorsaan". On muuten tunnistettavissa oleva "Buran". Tollanen Buran on muuten itsellä hakusessa, jos hyvä sattuu vastaan - tähän asti kaikki katsotut ollut paljon ajettuja ja aika jämiä.

Eri=erikoinen ja veo on genetiivi sanasta "vedu" =kuljetus/veto. Eriveoauto=erikoiskuorma-auto - vaikka "oikeastaan" se olisi "erikoiskuljetuksenauto". :)

Vironkielessä noissa yhdyssanoissa tavallisesti ensimmäinen on genetiivissä - esim. õlletehas = oluentehdas - eikä niinkuin suomalainen ymmärtäisi, että pitäisi olla "õlutehas" - mikä olisi oluttehdas. :wink:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Lada-Jussi kirjoitti:Neukkulan aikaan ei tainnut yksikää kuorma-autovalmistaja suoraa valmistaa umpikorista, vaan lavamalleja tai alustoja sekä tietysti puoliperänvetureita.
TAR valmisti ainakin tätä TA-3763-01 umpikorista kuorma-autoa. Sarjatuotannossa 1987-1992.

Näitä on vieläkin jokunen kappale käytössä entisen NL:n alueella.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

joo noi TA:t ja muut lasken yleensä päällerakentajiksi, eiköhän tuossakin ole jokin GAZ alusta ja tekniikka, normista poiketen myös ohjaamo on tehty uusiksi, joten voidaan tietysti puhua ihan omasta automallistaankin. onkohan tuotantoluvut olleet kovin suuria?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Tosta moottorikelkasta käytetään kyllä ainakin nykyisin nimitystä "mootorsaan". On muuten tunnistettavissa oleva "Buran". Tollanen Buran on muuten itsellä hakusessa, jos hyvä sattuu vastaan - tähän asti kaikki katsotut ollut paljon ajettuja ja aika jämiä.

Joo, tuo kieliasia on nyt sitten vähän sivistyneemmällä tasolla näin pikakurssin jälkeen. Tuon Buran (burana) moottorikelkan tiedänkin ihan hyvin. Täällä on paikallisella hiihtoseuralla niitä vissiin 2 kappaletta. Toisen olen nähnyt ihan livenä. Se on maalattu viininpunaseks ja siinä on muistaakseni myös joku erikoismaalaus (lue maisemakuva). Kaks telanen ja yhdellä etusuksella varustettu peto. Olikohan jollain 650ccm koneella. Kuulemma ei mikään pensapihi :) Erikoisuutena liian lyhyt tai väärin asennettu kaasuvaijeri eli toiseen suuntaan käännettäessä hirttää kaasun täysille....ei äkkinäisiä varten. Voi olla, että kyseinen työväline ei ole myynnissä, mutta voinhan kysyä, kunhan törmään asianomaisiin.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Lada-Jussi kirjoitti:joo noi TA:t ja muut lasken yleensä päällerakentajiksi, eiköhän tuossakin ole jokin GAZ alusta ja tekniikka, normista poiketen myös ohjaamo on tehty uusiksi, joten voidaan tietysti puhua ihan omasta automallistaankin. onkohan tuotantoluvut olleet kovin suuria?
Niin no noi kuorma- ja linja-autot useasti just rakennetaan "päälle" - jollekin alustalle - harva niistä omia alustoja tai tekniikkaa valmistaa. Taitaisi Suomessakin olla vähissä noi autonvalmistajat, jos niiden tuotantoa ei lasketa "oikeaksi" autonvalmistukseksi - jollain tavallahan se Euro-Samarakin saatu kirjoihin "suomituotantona". Ja Gazin pohjaltahan tehtiin busseja yms. myös muualla Balttiassa esim. Riikassa (RAF) ja Kaunasessa (KAG).

Tossa tuli vaan yksi esim. TARin omasta umpikuormatuotannosta (viimeisin malli), noita omalla ohjaamolla olevia kuorkkeja löytyy tehtaan tuotannosta kymmeniä eri malleja. Tehtaan tuotanto on käsittänyt kaiken kaikkiaan n. 70 eri mallia hyötyajoneuvoja. Historiikistä lisäksi selviää, että bussien valmistuksen ohella furgoonin tuotannon aloittanut tehdas nimettiin senjälkeen kahdessa vuodessa Neuvostoliiton johtavaksi yritykseksi spesiaalikäyttöön tarkoittujen furgoonautojen tuottajana.

Ton TA-3763-01:n tarkkoja tuotantolukuja en osaa sanoa, kun niitä ei jostain syystä löydy edes tehtaan sivustolta. Umpifurgoonia TA-9A tuotettiin historiikin mukaan kuitenkin kahdeksan vuoden aikana n.5600 kappaletta -voisko tosta tehdä jotain arvailuja. :roll: Sinänsä huvittavaa, että Jussi alkaa nyt peräämään auton tuotantomääriä - yleensähän ne "joka nurkassa" vastaantulevat autothan ei ole minkäänarvoisia. 8) TARin tuotannon juuri pienisarjaisethan tuotantomallit ovat tosiasissa tänäpäivänä suuria keräilyharvinaisuuksia, joita himoitsevat monet kokoelmiinsa - noi umpifurgonit suurempisarjaisina eivät ehkä juuri siitä syystä ainakaan vielä sitä ole, mutta johonkin perusmalliin Gaz 51/52 verrattuna ovat varmaan nekin huomattavasti halutumpia.

CCCP -autohistorian tarkastelussa ei pitäisi sekoittaa siihen politiikkaa tai esim. jotain mielleyhtymiä Neuvostoliiton hajoamisesta tms. ja laittaa sen perusteella jotain valmistajia "alempiin kategorioihin" - se ei mielestäni kuulu autohistoriaan. Tällaista "sivumakua" olen ollut havaitsevani Jussin historoinnissa - muuten se kyllä on ollut ansiokasta. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

köhmä kirjoitti:
Olikohan jollain 650ccm koneella.
Joo, tarkka tilavuus on 635 cm³ :) - noita on kyllä joitain Izhinkin koneella valmistettu. Tota Buranin omaa konetta on tietääkseni käytetty myös jossain pienlentokoneissa :roll:


Uutta Buraniakin saa ostaa EU:nkin alueelta ainakin Saksasta. :wink:

Pari erikoisempaa "cccp-lumekulguria" :) :

Kuva

Kuva

Kuva
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

samarai kirjoitti:CCCP -autohistorian tarkastelussa ei pitäisi sekoittaa siihen politiikkaa tai esim. jotain mielleyhtymiä Neuvostoliiton hajoamisesta tms. ja laittaa sen perusteella jotain valmistajia "alempiin kategorioihin" - se ei mielestäni kuulu autohistoriaan. Tällaista "sivumakua" olen ollut havaitsevani Jussin historoinnissa - muuten se kyllä on ollut ansiokasta. :)
no mä en nyt ihan täysin ymmärrä, mut pitää miettiä ku ehtii.... mutta jokaisella on kai oma tapansa arvostaa erillaisia asioita ja rajaamalla harrastekenttää voi keskittyä paremmin tiettyyn alaan, jos jotenkin tällai ajatellaan :)
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2929
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Omistan 80-luvun alusta olevan, ilmeisesti DDR-markkinoille tehdyn Avtoexport-kirjan, joka esittelee kattavasti koko itäautojen ja -pyörien (mukaanlukien polkupyörät) senhetkisen skaalan.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Tushinon lentokentän parkkipaikka ilmailunäytöksessä Moskovassa 51:

Kuva
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

ei ole tainnut olla ihan tavallisen tallaajan näytökset, tohon aikaan tollasia autoja varmaan ollut joka perheessä, tosin näyttäis tos olevan joku halpis malli Pobedastakin, ei ole peltikattoa. :wink:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
allu1975

Viesti Kirjoittaja allu1975 »

CCCP Juhla posti korteja :D

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Vastaa Viestiin