ladan rakennusta...

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Treeniladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

pressa kirjoitti:Miksi vaihtaa tehottomat levyt tehokkaiden rumpujen tilalle?? Ladassa on valmiiksi erittäin tehokkaat takajarrut.
Pitäisi saada käyttöönkin ne tehot sieltä takajarruista... Milläs pystyn kokeilemaan että toimiiko tuo jarrupainesäädin tuolla takana ollenkaan? Kovin ruosteiselta vaikuttaa, kun tuosta tangosta vääntää niin ei se ainakaan paljoa liikahda siellä painesäätimessä... Onko mitään keinoa testata tuon toimintaa vai suosiollako uusi tilaukseen? Ajattelin tuota vipusysteemiä siinä, saisikohan tuosta kehiteltyä sellasen käsin säädettävän? Jonkunlaisella säätönupilla tai vaijerilla?

Eihän tuossa kuorman mukaan säätyvässä järjestelmässä ole mitään järkeä... Kiihdyttäessä auto niiaa taaksepäin -> perä laskee -> enemmän jarrupainetta reservissä taka-akselille... Jarruttaessa kaikki tapahtuu päinvastoin -> jarruteho vähenee takapyöriltä -> etupainoiset jarrut(tieliikennemeininkiä, rallitouhussa kamalaa...) -> etupyörät lukkoon -> HARTIALUKKO!

Ja mitähän maksavat nuo kehutut Bilsteinin etuiskarit?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Siis eihän se säätimen mäntä sitä tankoa väännellessä liiku vaan jarrua painettaessa, eikä se sitä takajarrujen painetta lisää vaan vähentää.

Takajarruista saat täydet tehot irti kiilaamalla sen säätimen männän kokonaan jumiin tai ohittamalla koko säätimen.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja START »

etujarruillahan se auto pysäytetään.
käsijarru on sitten erikseen.
bilsteinit maksaa uutena muistaakseni jotain 180e, oliko se kappale? vai pari? tuntus että kappale mut en oo satavarma.
venäjältä saa pikkasen jämäkämpää kun vakio vajaaseen 100e pari, ei niitä bilsteiniin voi verrata mutta reippaasti vakioo paremmat.
käytettynä sitten hinta on ihan eri
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Jusu kirjoitti:, eikä se sitä takajarrujen painetta lisää vaan vähentää.
Ei tietenkään, mutta käytössä olevaa jarrupainetta saa kasvatettua kun säätimen vipua nostaa ylemmäs...
Jusu kirjoitti:Takajarruista saat täydet tehot irti kiilaamalla sen säätimen männän kokonaan jumiin tai ohittamalla koko säätimen.
Mutta tuleeko silloin jo liikaa jarrutehoa takapyörille? Kaveri tossa epäili että aika hyvä voisi olla jos edes suunnilleen tasan saataisiin nuo jarrupaineet jolloin autoa voisi vähän ohjatakin jarrulla, mutta liikaa painettahan takana ei saa olla, ettei perä ala liikaa heittämään jarruttaessa... En ole kummemmin tutustunut tuon säätimen toimintaan, en viitsisi alkaa irroittelemaankaan sitä tuolta putkistosta jos siitä ei mitään hyödy... Pitäisi varmaan olla irrallaan se säädin että voisi alkaa kehitellä juurikin jotakin lukitus/käsisäätöä tuon tangon tilalle...


Ja käsijarrusta tuli nyt hyvä kahvan modaamisen jälkeen... :) KUVA
Viimeksi muokannut pvdriver, 22.12.2009 19:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Paineensäätimen alkuperäinenkin toiminta perustuu tuohon jumiin kiilaamiseen, sen vain hoitaa siis se akseliin kiinnitetty vipu.
Todennäköisesti täysille kiilaamalla saa hieman turhan äkäiset jarrut.
Joku rallimies voinee kertoa paremmin miten noita jarruja on kilvanajon näkökulmasta toteutettu.

Itse olen siis tutustunut tuohon järjestelmään pelkästään normaaliajon näkökulmasta ja siinä sen säätimen vikaantumista eli perinteistä täysille juuttumista ei edes huomaa ellei tieten tai tahattomasti tee äkkijarrutuksia jolloin ne takaset tulee helposti suksenaan. Katsastuksessakin jarrut toimivat tietysti vallan mainiosti kun löytyy täydet paineet.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

hommelit edennyt hiukan: lämppärin hana vaihdettu uuteen. nyt pysyy lasit auki ja vedet järjestelmässä... :)

lumitilanne näyttää hyvältä, samaten jäät, tuolla naapurikunnassa onkin jo jääradat auki, jäätä oli siellä 23 cm, vähimmillään...
kuitenkin nuo soratiet vielä vähän heikolla polanteella, kivikovajäinensora tulee sieltä alta heti esiin, saisi vähän käydä lauhana nuo kelit niin saataisi kunnon tiet aikaiseksi...

Incar-kameratelineenkin äsken askartelin ja ruuvailin paikalleen, vaan liekkö niissä köröttelyissä paljoakaan kateltavaa sitten lopulta... Omaksi huviksi... :D
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

jahas, kertoillaanpa tännekin että toissapäivänä käytiin jo vähän kokeilemassa tätäkin... hauskaa oli, melkonen ero viimetalveen kun piikit alla, kunnon penkit, pysyy kiinni jne, alusta jämäkämpi... hauskaa tosiaan oli, mukava ajaa ja ohjaus todella hyvä, siis kevyt rasvauksen jälkeen, noilla tehoilla ei vielä nopeuden kanssa ongelmia...

alustahommat taas menneillään, melko korkeahan tuo oli, meinasi ihan alkaa huimaamaan, niin etujousista pitää kierros ottaa pois, samalla vaihdan uudet iskarit sinne, ihan normikamaa vaan toimivat, vanhat USSR pumput olivat päästäneet öljyt pihalle, tilalle tulee tarvikeiskarit, nesteellä täytetyt tottakai... Katotaan sen jälkeen takapäätä, sieltä ei ainakaan viittis jousia katkoa, tai sitten pitää vaihtaa ne kolhoosimallin jouset, taisivat olla samaa kokoluokkaa mutta jäykemmät / vahvistetut...? Jousia irrottaessa tuli mieleen että olisiko tuonne alatukivarren väliin pitäny laittaa rikat, jotta pyöriin saisi cambberia, vaan antaa nyt vielä olla... Nyt siellä edessä on 7 3/4 kierrosta mersun jousta... Oletteko laskeneet kierroksia te jotka mersun jousia olette latoihinne laittaneet, kuinka lyhyeksi olette lyhentäneet? Ja tuleeko (pitääkö tulla) alatukivarret vaaka-asentoon vai johonkin suuntaan vinoon?

Vetopitokin tietysti parempi piikeillä, mutta jarrutuspito se vasta onkin, tosissaan pysähtyy kun jarrut lätäsee pohjaan... :) Näillä mennään...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

^^Valmista tuli.

Nyt on alatukivarret melko suorassa, ennen roikkuivat alaspäin, jolloin ulosjoustovarat olemattomat, ts. iskarit pohjasi... Eikä keulakaan tosiaan liian alhaalla vielä ole, nyt kuitenkin melko sopusuhtaisen näköinen, tiiä sitten ajo-ominaisuuksista...

MB:n jousta siis nyt 7 3/4 kierrosta ja uudet iskarit. Kallistelunvakaimia yksi alkuperäinen.

Kuva
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Lisävarusteasenteluja suoritettu. Ohjelmassa oli SEOSMITTARI. 8)

Lambdaksi otin pihalla lojuvan axtecin raadon putkesta boschin kolmijohtoisen anturin, kymppitonnin ajetusta autosta, toimiva tuntuu olevan... ;) Ja lämpiävä vielä, joka onkin välttämätöntä tuon asennuspaikan takia...
Putkisto pihalle auton alta, ja lambdamutteri kollektoriin heti putkien yhtymiskohdan jälkeen. Sehän on auton alla, vaihdelaatikon vierellä. Kun lambdaa kokeiltiin ilman lämmitysvirtaa, ei tyhjäkäynnillä saanut oikein minkäänlaista lukemaa irti, lämmitysjohtojen kytkennän jälkeen ei mitään ongelmaa, hyvin näyttää seokset tyhjäkäynnilläkin. :D

Mittarina säätötilanteessa käytetään yleismittaria, millivolttialueella, konetilan reunalla. Ajotilanteessa seurantaan käytetään kojelautaan upotettua edullista tavaratalon 20-ledistä seosmittaria.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Isolla työllä pieni muutos sisätilan yleis-ilmeeseen: käsijarrusysteemille tein kotelon pellistä, tiedetään, alusta olisi tullut kevyempi mutta kallista, kallista...
Kuva
Innostus taas ollut vähissä ja auto lumen alla. Jospa lomat piristäisi ja kelit paranisi, ajelun kannalta kannatan lauhan jälkeen kunnon pakkasia...
Viimeksi muokannut pvdriver, 11.4.2010 14:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Kyllä on siistiä jälkeä, miksi et takajousia rupea katkomaan ?
Kyhää keulille vielä tuplavakaaja.
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Juuri sen motivaatiopulan takia... No jospa sitä lomilla innostuisi... Eihän se iso homma kuitenkaan ole. Miten, pystyykös niistä pätkimään puoli kierrosta vai pitääkö vähintään kierros ottaa, ts, onko yläpäässä jonkinlainen lautanen, jota voi pyöritellä?

En näe tuplavakaajaa tarpeelliseksi, kallistelua hillitsee jo tuo etupään jäykennys...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
urpo600
Viestit: 222
Liittynyt: 6.2.2007 14:14
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja urpo600 »

Niistä jousista voi ottaa niin paljon tai vähän kun lystää,kolmasosa kierrokselta puolkierros tai kokonainen.
Siinä yläpäässä on semmonen metallilla suojattu kumirinkula jonka voi ottaa pois
(jos ei tippuu itsestään kun jousen otat vekeen) ja laittaa takaisin niin että se syvennys siinä
kumissa on oikealla kohdalla jouseen katsottuna.
Niva 2121 1700i -78 (Projekti)
Suzuki VZ800 Marauder 2002 (Bobberiprojekti)
Galleria: http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/th ... ?album=749
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

eli sama juttu kun etujousissa? selvä, pitäisköhän lähteä pihalle ihmettelemään, kunnon päiväunien jälkeen alkaa taas homma kiinnostaa eritavalla... :D
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Joo se on pirun nopeeta hommaa katkoa noita takajousia, tais mennä korkeintaan 30min itelläni kun 1.5kierrosta lähti pois.
Taakse voi laittaa Volvon iskunvaimentimet niin jousia voi pätkiä paljon enemmän ja pitääkin koska iskarit ovat Ladan omia paljon lyhyemmät, en muista minkä Volvon käy mutta eiköhän haulla löydy...
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Vastaa Viestiin