Sivu 7/39
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Lähetetty: 25.2.2010 22:37
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Kiitos SuomiSisustatiedosta. Osaanpa alkaa revittelemään kunnolla. Täytyy varmaan tunkea ne turvavyöt siitä tieltä pois.
Mutta eipä siitä luukusta tankin tienpäällätyhjennykseen ole hyötyä, ellei viitsi sitä tankin yläluukkua vielä kaiken lisäksi ruuvailla auki. Ja se nyt ei ole helppo tapa tyhjentää tankkia tien päällä.
Tiedättekö kukaan, onko syöttöputkessa alkupään saranoidun haittalevyn lisäksi jokin ritilä tai muu haitta siellä lähellä tankkia?
Yritin tosiaan Axtec Sedanin tankkiin saada vaikka minkälaista letkua, mutta kun ei niin ei. Putki on pitkä ja se tulee ikävästi aivan tankin yläosasta sisään. Jos letkun saisi sinne asti, sitä ei kovin helposti saa kääntymään alaspäin.
Mutta tuntuisi että syöttöputkessa on jokin iso haitta tai siivilä.
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Lähetetty: 26.2.2010 5:53
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Valmistaudutaan tässä Sortavalaan lähtöön.
Jää nyt sitten tankit tyhjentelemättä. Pääseepä noilla penssoilla Mopilistiaan ja sieltä Kuusaalle. Menee sitten vaikka ahneuksissaan Vaalimaalta kertaalleen yli Kuusaal ollessa.
Onhan tuota hankittavaa taas kertynyt. Itselle aion todellakin löytää sen konepellin tuulenohjaimen. Joku taika siinä täytyy olla.
Nyt osaa jo varoa hiekoitusmurikoita ajaessa. Melkoisia tömmejä siellä on toisinaan. Kaikkia isompia tieroja on ehdottoman kannattavaa väistää, koska niiden sisuta ei koskaan tiedä. Tiethän ovat melko polanteisia ja on siellä pommikuoppiakin. Tie on kuitenkin todella leveä, koska se on aurattu pitkälle leveälle pientareella. Pientareet ovat lisäksi polkeutunet. Edelleen pätee se, että jos haluat ajaa tasaisemmin, älä aja siellä missä venäläiset ajavat.
Mitäs tässä sitten kun pumaskat ja nivaskat kyytiin ja läppäri laukkuun. Ja matkaan.
Pieni hauska yksityiskohta on se, että HuumeKoira on aivan sekaisin VäliPalaa tutkiessaan. NeitiHauHau on tulossa kiimaan ja lähettelee jo kovia FeromoniKutsuja kaikille kivoille häntäheikeille. Viimekerralla joku musta lyhytkarvainen joutaja nuoli takapenkin mattoa, joka on suojelemassa vaaleaa istuinosaa. Poika nuoli niin, ettei HuumekoiraTyttö meinannut saada sitä ulos pilikasta. Saa nähdä nyt, kun tuoksut ovat edelleen voimistuneet.
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Lähetetty: 26.2.2010 17:09
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Kyllä on mukava viettää VapaaTyöpäivä näillä Venäjän retkillä. Ei voi sanoa muuta, kuin että viihdyn.
Rajakäytänteet olivat muuttuneet 25.2. Vähän oli hitaampaa kun kulkijat ja tulliporukat opettelivat uutta systeemiä.
Taitaapa käydä niin että minä poika saan tänä viikonloppuna yhden Saranan vaihdelaatikon hajalle. Eikä tunnu missään.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Lähetetty: 26.2.2010 17:37
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Oli tuolla pitkät paminat niistä TuulenOhjaimista tai voisiko nyt sanoa, että ilmavirran hyväksikäyttäjistä.
Nyt on sitten komepellin etureunaan se sellainen läpyskä, joka näyttää olevan jos joka kolmannessa venäläisessä Samarassa ja Volgassa.
Kiinnitys on yksinkertaisuudessaan nerokas. Konepeltiin ei tarvitse tehdä mitään reikiä eikä sille aiheudu mitään vaurioita asentamisesta eikä käytössäkään. Ohjaimeen kiinnitetään koukkumekanismi, joka taitetaan konepellin alle siellä oleviin koloihin. En tietenkään vielä ole asentanut vekotinta, mutta katseltiin se sen kiinnitys kaupassa.
Laitteen tai läpyskän nimi on venäjäksi, jotakin siihen suuntaan kuin kärpästen torjuja tai kärpästen karkoitin. Näin minulle sen tolkkasi Liikkeen omistaja Viktor. Lienenkö sittenkin oikeassa siinä, että läpän avulla voimistetaan tuulilasin alaosalle tulevaa viimaa ja näin vähennetään pyörrettä tuulilasin edessä.
Takatuulenohjaimeni on nyt ihan hemmetin hyvin säädetty. Ei mitään pölläkää takavaloille, takapuskurille ja ei tietenkään takalasille. On hyvä peli. No, Samara HässiPäkkiä vartenhan se on tehtykin.
Toinpas yhden sellaisen ja aioin lahjoittaa sen asennettuna eräälle täälläkin aktiivisesti kirjoittavalle vanhemmalle herrasmiehelle. Hän tätä HässiPäkin takalasin likaantumista tässäkin viestiketjussa tuolla kommentoi. Luulenpa että kyseinen Herra tunnistaa itsensä tästä vaikken nyt nimmaria laitakaan.
Eivätkä ne Hauskat ja Hassut tuliaiset tähän loppuneet. Mutta katsellaanpa niitä näin kirjainten välityksellä myöhemmin takemmin.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Lähetetty: 26.2.2010 18:56
Kirjoittaja 1500i
Voi hyvinkin olla että se lippa "heittää" ne kärpäset ym. ötökät pois etteivät osu sitten tuulilasiin. Mitenkähän vastaan tulevan auton lumipöly ym.?
Tuskin ne huvikseenkaan noita laittelee kun useimmassa autossa siellä noita on
Mitenkään onko nuo täällä sallittuja en ole ainakaan nähnyt? Mitään teräviä reunojahan siinä ei saa olla ( en ole nähnyt enkä tutkinut rakennetta livenä eli mutau ja muistikuvia) eli vähän sama sallittua vai ei, kun mikä sille valo-vai mikä rauta se sinne keulaan oli

Itselläni on kanssa takalasin "lippa" ja olen ollut tyytyväinen siihen oisi vaan pitänyt hankkia jo aiemmin. Suosittelen hankkimaan

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Lähetetty: 26.2.2010 19:09
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Minkäslainen Lirpake sinulla 1500i on? Metallinen, muovinen, miten kiinnitetään, minkä värinen, mistä hankittu... Kerro.
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Lähetetty: 26.2.2010 19:25
Kirjoittaja 1500i
Metallinen musta Samara tekstillä. Kiritään kahdella ruuvilla puoleltaan vastakappaleen kanssa kourun reunaan. Kerholaiselta hankittu Venäjältä lähtösin

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Lähetetty: 26.2.2010 19:52
Kirjoittaja Pavlovits
Voi hitto! Meinaako se Pöyhönen ruveta lahjomaan. Juuri kun mietin, että mitähän negatiivista tuostakin härvelistä keksisi, ja ajattelin vedota lisääntyneeseen ilmanvastukseen ja sen myötä suurempaan kulutukseen...
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Lähetetty: 26.2.2010 20:04
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Ei lahjota kun lievitetään HässiPäkin peräpiän ongelmia, estetään hyväkuntoista takaluukkua ruostumasta lisää, säästetään takalasia, kun ei tarvitse hioa sitä suolamössöllä, säästetään pisuaineita.
Mutta ennen kaikkea korvataan mahdollinen ongelmahärveli maailman yksinkertaisella mekaanisella lirpukkeella, jota moni voi nauraa turhaksi RussianTuninkiksi.
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Lähetetty: 26.2.2010 20:26
Kirjoittaja 1500i
http://tatiana.aleksanteri.helsinki.fi/ ... 2F1047.htm
Tommonen eihän tuosta juuri selvää saa, kun on noin päin...
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Lähetetty: 27.2.2010 8:19
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Tie Sortavalaan oli aika hyvässä kunnossa. Mutta on siellä niitä kauhupaikkoja. Nämä ovat yleensä alhaisten nopeusrajoitusten kohdissa. Rekat jylläävät nämä jättipolanteelle ja mössöksi toisaalla.
Ja ei se pelkistä nopeusrajoituksista johdu. Nämä paikat ovat Yhdistelmille niin hankalia ajaa, että joutuvat ryömimään niissä ja varmaan ruovittamaan kun vauhtia ei voi ottaa.
Lisäksi näyttää siltä, että näitä aurataankin vähemmän. No, niinhän meilläkin on, että ensin hoidetaan vilkasliikenteiset tiet joissa on suuremmat nopeudet.
Voi lootan kirskumiset ja rolinat sentään. Tuuri on mahtava, jos selviän Mobilia- ja Kuusaaturneeltani vielä Joensuuhun. Mutta nyt ajetaan, koska on ajettava ja katsotaan miten käy. Eihän tuo tuurintynkä näitten Samsarojen kanssa parasta ole ollut.
Autan lootaa siten, että vaihdan isommalle KaksoisPoljennalla ja pienemmälle VäliKaasulla. Tietänevätköhän nykyjunnut edes mitä tällaiset toimet ovat. Joku laakeri siellä lootassa roklottaa vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä. Loota rauhoittuu kun antaa käydä tyhjäkäyntiä kytkin pohjassa. 5vihellys on voimistunut.
Jotenkin tuntuu, että vaihteiden siirtomekanismissakin on jotain kummaa. Keppi on löysä ja vaihteiden oikeat kohdat eivät löydy helposti. Mutta kun muistaa että vain pakki on todella lähellä penkkiä ja muut ovat tavallista kauempana oikealle niin hyvin löytyvät. Vaihteiden vaihtaminen rauhallisesti rauhoittaa lootan.
Olisikohan joku survonut vaihteita vääriin koloihin tai vain sinne suunnilleen ja tänne tuosta. Penkki on pullea ja varsinkin vaihdekepinympärysmuovi olivat niin ahtaat, että esim. pakkia ei meinannut kunnolla saada oikeaan koloon. Sillä oli taipumus vähän roksahtaa. Myös kakkonen oli ensin ahdas penkin takia.
No, nyt ne vaihteet on opeteltu kunnolla.
Aletaanhan asentaa herkkuja vuosikokousreissua varten.
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Lähetetty: 27.2.2010 9:23
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Voi Jehna! Sitten minä jätin kaikki tärkeät Vekottimet kauppaan!!! Nyt ei pääse tunamaan.
No on minulla yksi HerkkuPala, joka paljastetaan vasta Mopiiliassa, jos sinne asti päästään.
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Lähetetty: 27.2.2010 12:13
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Kokeillaanpa saisiko VäliPalaa muutettua VenäläiseksiTaksiksi pikavirityksellä, kun ei sitä konepeltilippaa nyt voitu asentaa.
Kaatumaraudanhan tässä tietysti voisi laittaa myös kun vähän aikaa on.
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Lähetetty: 27.2.2010 12:52
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
VäliPala on nyt ainakin väliaikaisesti muuttunut ValeVenäläiseksi taksiksi. Se tehdään näin:
1. Ostetaan (saadaan lahjaksi) Sortavalasta varaosakaupasta katolle tuleva TaksiLamppu. Lampussa on Kyrilisillä Taksi ja toisella puolella ralliruudukkomainen neliökuviointi. Valo on Keltainen ulkokuoreltaan. Toimii 12V jännitteellä.
2. Vedetään johdotukset kabiinin kattovalolta lamppuun.
3. Kattovalon katkaisinta käyttämällä saadaan valo palamaan taksipötikän sisällä.
4. Nostetaan TaksiLamppu katolle.
5. Annetaan sen kiinnittyä tiukasti suuren magneettipintansa avulla kattoon.
6. Painetaan kattovalokatkaisijasta sisävalo päälle.
7. Mennään ulos ihailemaan kun valo palaa taksimerkin sisällä.
Helppoa eikö totta? Ja tämän Virityksen ja Modauksen laillisuudesta tässä on sitten turha keskustella. Valo nostetaan pois katolta kun sitä ei tarvita tai epäillään lainvalvojan olevan liian lähellä.
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Lähetetty: 27.2.2010 15:12
Kirjoittaja Jämä
Saman suuntaiset rallatukset on omassa laatikossa ja kilsoja takana 142 000. Ykkösen ja kakkosen moottorijarrulla kuulostaa kans aika hauskalta mutta hyvin on eteen päässy.