Sivu 7/13

Re: Ilmailua -topic

Lähetetty: 10.1.2016 23:58
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Tuskinpa vaan. Mutta korvaamattomin näistä filmillä olleista on Heinkel 115. Niitä ei ole säilynyt yhtään muuta kappaletta. Se oli iso, kaunis ja hyvä vesilentokone ja ainutlaatuinen lajissaan. Valmistusmäärätkin jäivät kovin pieniksi kun resurssit käytettiin muiden sotakoneiden valmistukseen.

Neuvostoliittoon meni moni He-115 kone sotasaaliina. Mitähän lienevät niillä tehneet.

Re: Ilmailua -topic

Lähetetty: 11.1.2016 23:18
Kirjoittaja Lattarauta
Jouska kirjoitti:Neuvostoliittoon meni moni He-115 kone sotasaaliina. Mitähän lienevät niillä tehneet.
Tuskin ainakaan museoineet? :roll:

Olisiko tietoa, mikä tämä oikein oli

https://fi.wikipedia.org/wiki/Heinkel_He_176

Re: Ilmailua -topic

Lähetetty: 11.1.2016 23:39
Kirjoittaja t tulppu
Proto suhkukoneesta josta ei tullut tehdaskypsää.

Re: Ilmailua -topic

Lähetetty: 11.1.2016 23:51
Kirjoittaja samarai
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... it=Heinkel

Ekan linkin jutussa mainitaan myös He-176.

Re: Ilmailua -topic

Lähetetty: 11.1.2016 23:59
Kirjoittaja Lattarauta
samarai kirjoitti:http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... it=Heinkel

Ekan linkin jutussa mainitaan myös He-176.
Jaa, se oli se kone.

Mikä oli se saksalaisten suihkumoottorinen pommittaja?

Re: Ilmailua -topic

Lähetetty: 12.1.2016 17:56
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Taisi olla Arado 234.

Re: Ilmailua -topic

Lähetetty: 12.1.2016 19:08
Kirjoittaja Lattarauta
Näitä ehdittiin näköjään rakentaa muutama nelimoottorisenakin.

Kuva

Kuva

Jos oikein vikistä katsoin, niin olisi ottanut huippuja noin 900km/h, siinä olisivat liittoutuneiden nopeimmatkin hävittäjät jääneet haistelemaan pakokaasuja.

Re: Ilmailua -topic

Lähetetty: 12.1.2016 20:22
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Tuossa Aradossa ei muistaakseni ollut mitään rakennevikoja tai muita lastentauteja, joita taas jossain muissa saksalaisten koneissa oli. Aradossa ei ollut kovin kummoisia puolustusaseita, selviytyminen liittoutuneiden hävittäjistä perustui juuri tuohon nopeuteen.

Jos nyt jostain sattuisi löytymään omaelämänkerta Pierre Clostermanista, hän oli ranskalainen hävittäjä-ässä joka palveli RAF:ssä. Noin 35 ilmavoittoa.

Oma elämänkerta teoksessaan "Suuri sirkus" hän kertoo taisteluistaan Luftwaffen koneiden kanssa. Se on paras kaikista lukemistani hävittäjälentäjän muistelmista, siinä on oikea tunnelma ja lukija ikään kuin tempautuu tapahtumien pyörteisiin. Lukekaa ihmeessä jos löydätte jostain. Satuin 6 vuotta sitten löytämään tämän teoksen antikvariaatista. Suomenkielinen painos ei ole ollut suuri aikanaan kun kirjakin varmaan 50 vuotta vanha.

Teoksessaan hän joko näkee tai taistelee Hawker Tempestilla näiden kummallisten saksalaisten koneiden kanssa aivan sodan lopussa. Pahimpina ja parhaimpina saksalaisten potkurihävittäjinä hänen mukaansa olivat Me 109 K ja Fw 190 D-9 versiot. Hän myös näkee kummajaisen Dornier 335 Pfeil mallin, mutta se pääsee perhana pakoon. Erästä Me 262 hän onnistuu vaurioittamaan, mutta yhdelläkin moottorilla se pääsee pakoon.

Re: Ilmailua -topic

Lähetetty: 22.1.2016 22:29
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Olisko 50 vuotta vanha Tupolev Tu-95 pommikone räjähti nousukiidossa. Eikös ne vastikään olleet lentokiellossa?

Milläs ne sitten lentävät jatkossa?

http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201 ... 3_v0.shtml

Re: Ilmailua -topic

Lähetetty: 23.1.2016 8:49
Kirjoittaja Lattarauta
Tu-95 on jo 60 vuotta vanhaa tekniikkaa, no ei ne kaikki koneet varmastikaan niin vanhoja ole.

Olisikohan ollut moottorivaurio ja jokin hajonnut osa lentäessään tehnyt reiän polttoainesäiliöön.
Tu-95 on ainutlaatuinen siinä suhteessa, että se on ainoa edelleen käytössä oleva potkuriturbiinein varustettu pommikone.
Koneessa on neljä moottoria, jotka kukin pyörittävät kahta vastakkain pyörivää potkuria. Konetyyppiä on pidetty yhdysvaltalaisen Republic XF-84H
-koehävittäjän ohella yhtenä maailman meluisimmista lentokoneista. Kone on niin äänekäs, että on jopa väitetty Yhdysvaltojen seuranneen
kylmän sodan aikana Tu-95:iden liikeitä sukellusveneiden seurantaan tarkoitetun vedenalaisen mikrofoniverkoston avulla.

Republic XF-84H "Thunderscreech" oli yhdysvaltalainen F-84F Thunderstreakista kehitetty potkuriturbiinikäyttöinen koelentokone.
Suihkuturbiinia voimanlähteenä käyttävällä yliäänipotkurilla varustetulla XF-84H:lla ehdittiin tehdä koelentoja,
mutta konetyypin kehityksessä epäonnistuttiin lopulta potkuriin liittyvien ongelmien ratkaisemisessa, joka johti koko ohjelman peruuttamiseen.
Konetyyppi kilpaili aikanaan maailman meluisamman lentokoneen tittelistä neuvostoliittolaisen Tupolev Tu-95 -pommikoneen kanssa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-95
https://fi.wikipedia.org/wiki/Republic_XF-84H

Re: Ilmailua -topic

Lähetetty: 23.1.2016 13:22
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Vasemman siiven polttoainetankit räjähtivät. Tosiaan jokin taisi irrota tai särkyä sitä ennen. Miehistöllä ei tainnut olla paljon mahdollisuuksia.

Re: Ilmailua -topic

Lähetetty: 29.1.2016 14:16
Kirjoittaja Lattarauta
AMAZING 250 MPH RC PULSE JETS AT WESTON PARK RC MODEL AIRCRAFT SHOW - 2014

https://www.youtube.com/watch?v=r50DRou0LsM

Re: Ilmailua -topic

Lähetetty: 29.1.2016 14:41
Kirjoittaja Jouska
Lattarauta kirjoitti:AMAZING 250 MPH RC PULSE JETS AT WESTON PARK RC MODEL AIRCRAFT SHOW - 2014

https://www.youtube.com/watch?v=r50DRou0LsM

Moi,

Vanha keksintö tuo moottori. Saksalaisten V1 pommissa taisi olla samanlaisella periaatteella oleva moottori. Jo Toisen Maailmansodan jälkeen oli tuollaisia lennokkeja olemassa.

Re: Ilmailua -topic

Lähetetty: 29.1.2016 22:51
Kirjoittaja Lattarauta
Joo, vaan hyvin kulkee ja äänet kohdillaan. :D

Looking down the throat of a German V-1 Pulse Jet Engine

https://www.youtube.com/watch?v=U-xlttsfWn4

Re: Ilmailua -topic

Lähetetty: 30.1.2016 17:19
Kirjoittaja Jaska HKI
Rajavartilaitos otta käyttöön Venäjän rajalla tällaisen pienvakoilukoneen https://youtu.be/Q8AHYHFuRSg