Sivu 7/186

Re: mikä ei kuulu joukkoon ja miksi ?

Lähetetty: 9.4.2013 19:19
Kirjoittaja Pavlovits
Wartburg-merkkisiä autoja ei ole tehty kaksisylinterisinä toisin kuin noita muita.

Re: mikä ei kuulu joukkoon ja miksi ?

Lähetetty: 9.4.2013 22:02
Kirjoittaja samarai
Wartburg vm. 1898 oli 2-pyttyisellä koneella. 8)

Kuva

"It consisted of a two-seating cane chair, four mudgards, two headlamps, and a two-cylinder, 765-cc engine"

http://en.wikipedia.org/wiki/Wartburg_(car)


Itse kysymykseen: Wartburgilla on ainoana oma linna ja olutmerkki.

Re: mikä ei kuulu joukkoon ja miksi ?

Lähetetty: 10.4.2013 15:49
Kirjoittaja pavlik morozov
samarai kirjoitti:Warre on 4-ovinen. Trabantissa 2-sylinteriä, muissa 3.

PS. Vauhtipahvi myös ainoa ilmajäähdytteinen.
eikös daffia sanottu vauhtipahviksi.

ja se on ilmajähdytteinen... http://en.wikipedia.org/wiki/DAF_Daffodil

Re: mikä ei kuulu joukkoon ja miksi ?

Lähetetty: 10.4.2013 19:46
Kirjoittaja samarai
Jaa, en tiedä jos sitten sielläpäin Daffia sanottiin "vauhtipahviksi" mutta täällä Keravalla Trabanttia kuulin jo 60-luvulla kutsuttavan "vauhtipahviksi" tai "vauhtiviiperöksi".

Tuo "Daffodil" näyttää olevan myös lempinimi ja tarkoittaa "perhosta". Itselle ei tule äkkiä Daffista yhtään lempinimeä mieleen, Daf-Volvosta olen kuullut lempinimen "sukkanauha".

Re: mikä ei kuulu joukkoon ja miksi ?

Lähetetty: 10.4.2013 19:56
Kirjoittaja Pavlovits
Nuo nimitykset vaihtelevat vähän. Ensimmäisen kerran näin Vauhtipahvin nimen 60-luvun Vauhdin Maailmassa ja ainakin Itä-Suomessa se liitettiin Trabiin.
Piikkinokka-nimitys koski alunperin Skodan 1101-mallia. Se Mosse tunnettiin Pikku-Mossena erotukseksi niistä leveämmistä uusista. Ja Skodan 1201 oli taas Lahna.
Mutta kuten sanottu, nämä olivat sen verran epävirallisia nimiä, että niissä ei yhtä oikeaa löydy.
Eikös Daffodil ole narsissi? Ja sehän oli ihan virallinen mallinimi.

Re: mikä ei kuulu joukkoon ja miksi ?

Lähetetty: 10.4.2013 20:06
Kirjoittaja samarai
Daf wikipedian mukaan Daffodil olisi lempinimi, ilmeisesti sellainen perhonenkin sitten on narsissin lisäksi?

"Myöhemmin DAF valmisti tyyppiä, joka sai lempinimen Daffodil (perhonen), kolmena versiona 30, 31 ja 32"

http://fi.wikipedia.org/wiki/DAF

Re: mikä ei kuulu joukkoon ja miksi ?

Lähetetty: 10.4.2013 20:18
Kirjoittaja pavlik morozov
googlettamalla löytyy Perhosnarsissit (Papillon daffodils).
The Trabant's air-cooled two cylinder 500 cc (31 cu in) (later 600cc) two-stroke engine was derived from a pre-war DKW design, with minor alterations being made throughout the car's production run. The first Saab car got a similar air cooled two cylinder engine. Wartburg, a GDR manufacturer of larger saloons, also used a DKW engine: a water-cooled three cylinder 1,000 cc (61 cu in) two-stroke unit, also found in later Saab cars until the late 1960s.
oisko ruotsi saanu dkw piirustukset käyttöönsä skf sopimuksen kautta saksalaisilta? samaten saab alkoi pian kehittämään sitä "tunnan" suihkuhävittäjää joka näytti vahvasti samalta kuin amerikkalainen / neukku vastaava... :?

japanilaisetkin tais tehdä suzukia daihatsua yms samoilla 2t moottoreilla?

Re: mikä ei kuulu joukkoon ja miksi ?

Lähetetty: 11.4.2013 2:26
Kirjoittaja samarai
Eiköhän ne kaikki sen aikaiset 2T autojen ja mp koneet perustunut DKW:hen.

Re: mikä ei kuulu joukkoon ja miksi ?

Lähetetty: 16.4.2013 17:26
Kirjoittaja Pavlovits
Kuva

Re: mikä ei kuulu joukkoon ja miksi ?

Lähetetty: 18.4.2013 11:55
Kirjoittaja Pavlovits
Tuohon edelliseen oli vielä joitakin eroja, mutta kokeillaanpa vanhojen moottoripyörien tunnistusta:
Kuva

Re: mikä ei kuulu joukkoon ja miksi ?

Lähetetty: 19.4.2013 1:42
Kirjoittaja samarai
Tuohon yritin listata mitä pääpiirteittäin itse keksin olevan kussakin erilaista toisiin verrattuna.

DKW RT 125. 2-T, kevytmoottoripyörä, 2/3-vaihteinen, eniten kopioitu ja valmistettu mp-tyyppi, valmistettu myös lukuisia länsikopioita. Pyörän vapaa kopiointi kuului Saksan sotakorvausohjelmaan.

Honda Dream, nk. "peltihonda". 2-syl. 4T-twin yläpuolisella nokalla, 2 pakoputkea, linkkuhaarukka, erillinen takajousitus, kuivasumppuvoitelu, myös 12V, startti, täyssuojatut ketjut, tuplapenkki, prässätty "ei kehtorunko", sytytyspuolasytytys, 16''pyörillä, "ei eurooppalainen", tehty vasta II maailmansodan jälkeen.

30-luvun "Roju-Enkeli" Bullet 500 . Sivuventtiilikone, risukeula, erillinen vaihdelaatikko ensiöketjulla, erillinen öljytankki kiertovoitelusysteemillä, jarru- ja vaihdepoljin eri puolella, erillinen magneetto, "ei automerkki".

BMW R35. Työntötankokone, kardaani, vaihdekeppi, linkkukahvat, moottorin pyörimissuunta poikittain/käynnistipoljin, 2-"putkinen" levykehtorunko, valmistettu myös Neuvostoliiton miehitysvyöhykkeellä, eli myös "itäpyöränä" länsimerkillä.

Re: mikä ei kuulu joukkoon ja miksi ?

Lähetetty: 19.4.2013 9:07
Kirjoittaja Pavlovits
Tuohonpa ei paljon voi lisätä. Vaikka kuinka pyörittelin noita eroja, en kyllä läheskään kaikkia noita hoksannut. Ensimmäinen mieleeni tullut asia oli se, että Royal Enfield ei kai valmistanut autoja kuten nuo muut merkit.

Re: mikä ei kuulu joukkoon ja miksi ?

Lähetetty: 20.4.2013 9:28
Kirjoittaja Pavlovits
Löytyisikö näistä mitään?
Kuva

Re: mikä ei kuulu joukkoon ja miksi ?

Lähetetty: 20.4.2013 15:26
Kirjoittaja Jaska HKI
Pekka Himanen on filosofi,Pave Maijanen,Pate Mustajärvi ja Topi Sorsakoski (R.I.P) ovat muusikoita.
Pave Maijanen on ainut joka ei ole törttöillyt julkisesti alkoholin kanssa vaikka on kotoisin Kaakkois Suomesta,jossa tunnetusti halpa venäläinen viina virtaa,puukot,puntarit ja aseet paukkuu ja toinen joutuu lautoihin ja toinen rautoihin.

Re: mikä ei kuulu joukkoon ja miksi ?

Lähetetty: 20.4.2013 16:14
Kirjoittaja samarai
Pate on Pauli, muut ovat "Pekkoja".