Paljoa ei olla ajettu, vikoja löydetty kyllä senkin edestä, itse asiassa aivan liikaakin vikoja yhteen autoon, remonttia on tehty mutta tämä se vain leviää käsiin vaikka kuinka on korjattu ja ajettu nätisti, minulla on kyllä toinen romu Lada mikä ei varmaankaan esittelyjä pahemmin kaipaa, se on kyllä saanut kierrosta ihan tarpeeksi, sellainen sininen jossa on pirusti tarroja
Mutta tulipa tässä vähän aikaa sitten pidettyä korjauspäivää, vaihdoin takatukivarsiin kaikki uudet pultit, yksi ei meinannut lähteä ei sitten millään irti, vanha pultti oli pinttynyt todella tiukkaan tukivarren puslaan kiinni ja pyöri vaan tyhjää puslan kanssa, lämmitin kosaanilla ja pika jäähdyttävää sprayta perään, nuijin vasaralla, väänsin ja tein vaikka mitä, noin tunnin ähräämisen jälkeen alkoi kyllästyttämään joten rälläkkä soimaan, varovasti koitin närkkiä pultin kantaa poikki ja tietysti sohaisin takajarruputkeen, no sehän meni poikki ja nestettä alkoi heti valumaan, todella hieno juttu...

Uudet pultit vaihdoin muttereineen prikkoineen paikoilleen, osasta olikin jo kierre syöpynyt siten että mutterit eivät vain voineet yksinkertaisesti kiristyä enempää kun pultit olivat niin siloiset, mutta todellinen kolinan syy löytyikin, olin unohtanut edellisessä isommassa alustan osa remontissa takaiskareista alapäästä holkit pois, noin puoli vuotta sittenhän vaihdoin eteen aivan kaikki alustan osat uusiksi, samalla hioin ja maalasin taka-akselin ja tein uudet jarruputket yms, silloin tuli varmaan otettua vanhat takaiskarit irti ja heitettyä suoraan roskiin, eipä ole tullut muistettua holkkeja irroiteltua niistä eikä uusissa iskareissa ole ilmeisesti niitä ollut, kävin sitten yhdestä varaosa-autosta repimässä iskarit irti ja niistä sain holkit. Kuskin puolelle tilasin motonetistä uuden jarruputken joka menee taka-akselissa, sen näpräilin paikoilleen ja ilmasin jarrut, jaksoin viimein työstää koriakin lisää, iski hitsaus innostus ja katkoin rälläkällä edestä vanhat tunkin nostokohdat (tai sen vähän mitä niistä oli jäljellä), olivat aika pahasti syöpyneet mutta lattia oli ihan kova niiden alta. Hitsasin uudet putket paikoilleen, vedin sinkkispraylla ja seuraavana päivänä pari kerrosta alustamassaa. Kaasuvivustoakin tuli säädettyä samaan remonttiin, kaasupoljin kun on ollut ihmeen alhaalla tässä autossa aina, paljon alempana kuin jarru ja kytkin poljin, nyt sain sitä vähän nousemaan ylöspäin ja Lada tuntuu ottavan kierrostakin hieman nopeammin ja paremmin. Pakoputki on myös jostakin syystä tullut jätettyä huonosti, keskiputki oli käsijarruvaijerin alapuolella, sen revin irti ja laitoin niin kuin kuuluukin, eli että se menee käsijarruvaijerin yläpuolelta.
Sen jälkeen vastoin käymisiä on ollutkin, hyvä puoli on se että kolinat katosivat, mutta siinä takatukivarsien pultteja vaihtaessa huomasin että perä vuotaakin aika kovasti öljyä, sitä tihkuu perän ja kardaanin välistä, ilmeisesti stefa on tullut tiensä päähän... Latauksen valo jatkoi vilkkumistaan, välillä katosi, kohta tuli takaisin, yksi akku meni oikosulkuun ja jäin omalle pihatielleni, meni kerrasta ihan mykäksi, toisella akulla matka jatkui eikä se vanha akku ottanut enää edes virtaa vastaan, rasitustesti osoitti sen olevan rikki, kierroslukumittarikin jatkoi heittelyään... No aloimpa sitten tutkimaan laturia tarkemmin, johtoja kun heiluttelin niin tuntui että ne heiluvat jotenkin liiankin paljon vaikka apico liittimet tuntuivat jämäkältä, kömmin auton alle, revin pohjapanssarin sekä konehuonetta suojaavan pellin irti, sen jälkeen näky oli tämä:
Etupalkki on aivan mätä, se on ruostunut puhki asti ja siihen on syöpynyt jo iso reikä, se on ikään kuin revennyt koko alareunan mitalta sekä kun sitä kahtelin tarkasti niin on se jo nitkahtanut, koko palkki on aivan ruosteessa sekä hyvin ohuen ja hauraan oloinen kun tökin sitä puukolla, ei varmaan mene kauan että se ratkeaa poikki

Olipa toisaalta hyvä että tuli alettua laturi hommaa korjaamaan, aikaisemmin en ole tuollaista vielä huomannutkaan, hyvä että nyt tässä vaiheessa eikä sitten kun moottori putoaa laatikon kanssa tielle, tästä autosta kun on tapana jokaisen osan lähteä irti... No sitten itse laturi irti, ihme että tämä on yleensäkkään voinut toimia, olen melkein 30 000km ajanut tällä ja laturi oli halki

Kun sain laturin syliini niin hiilet olivat käytännössä irti sen kohdan kanssa mihin laitetaan ruuvi:
Vanha laturi on siis aivan loppu, vanhat hiiletkin oli aivan kuluneet joten heitin koko paskan romukoppaan ja hain piharakennuksesta seuraavan käytetyn laturin, laitoin siihen ihan tuliterä uudet hiilet jotka minulla oli varalta ja nyt toimii, autotalliin ajaessa mittailin ja sain tyhjäkäynnillä vain vähän yli 10 volttia, kierroksilla tais olla suurimmillaan 11.8, laturi remontin jälkeen tyhjäkäynnillä ilman valoja ja muita sähkölaitteita taisi olla 13.6 ja kierroksilla 14.5, toimii ainakin toistaiseksi

Kun kävin koeajolla niin kierroslukumittarin hyppiminen loppui viimein ja sitä ei ole ilmennyt. Käynnistymis ongelmia sen sijaan on taas, välillä kipinä hukkuu johonkin, vaikka kuinka sahaa niin ei lähde käyntiin, olen katsellut sellaisella lampulla joka lyödään tulpan ja tulpan johdon väliin ja kipinää ei tule, noin 10 yrityksen jälkeen lähteekin yht äkkiä käymään, mystistä... Sekä jotakin käyntihäiriötä on myös jälleen, 1000-3000rpm menee puhtaasti 3000-4000rpm takertelee, nykii ja pätkii kuin kipinä hukkuisi, 4000-5000rpm menee taas puhtaasti, jo nyt on p*rkele...
Minulla on tällä hetkellä 4 katsastettua Ladaa joista 2 aion myydä ihan lähiaikoina, jäljelle jää vain tämä virolainen sekä yksi valkoinen nappisilmä jolla ei ole koskaan ajettu talvella, EIKÄ myöskään tulla ajamaan. Eli kohta viron Lada on minun ainut käyttöautoni, tilanne on aika heikko, korjattavaa on niin pirusti, näin tiivistettynä tässä on tämän autoni tiedossa olevia vikoja:
- Etupalkki katkeamispisteessä, mädäntynyt todella pahasti
- Viikset ei oikein toimi (töötti lähinnä) mutta ovat murtuneet vähän joka kohdasta
- Perä vuotaa öljyä
- Toinen etupyörän laakeri on kohta aivan loppu, kiristys ei auta, vonkuu silti, joka nurkkaan on uudet laakerit kun vain ehtisi vaihtaa
- Vesipumppu ääntää kylmänä, pitää julmetun moisen onton ulinan kun auton käynnistää, lämmetessään ääni menee ohi
- Kytkin alkaa olemaan aivan loppu, liikkeelle lähdettäessä täristää, poljin ottaa aivan ylhäältä kiinni, säätövaraa ei enää oikein ole, vielä ei toistaiseksi luista
- Vuotaa jäähdytysnestettä, syylärin kaulasta mihin korkki tulee kiinni, sekä sähköflektin anturin juuresta
- Lämpöä ei tule sisälle, sitten jos Lada seisoo paikoillaan todella kauan niin hyvin vähäistä lämpöä on havaittavissa, aika viileä peli on muuten ajella, haaleaa puhaltaa
- Todella mystinen kipinän hukkuminen, välillä käynnistyy, välillä ei
- Startti toimii vähän vaihtelevasti, eli sähkövikaa jossain muuallakin, toisinaan kun alkaa starttaamaan, saattaa starttaaminen loppuakkin ihan yht äkkiä, vikaa siis startissa tai kosketushäiriötä virtalukon pohjassa, välillä ei tapahdu minkäänlaista startin pyörimistä kun avaimesta kääntää
- Käyntihäiriöt, 3000-4000 kierrosten välillä alkaa ikään kuin kipinä heikkenemään, esiintyy pätkimistä ja kaikenlaista nykimistä
- Joku jumalan voima työntää ryypyn vaijeria ajossa ulospäin pikku hiljaa, sitä saa aina olla työntämässä takaisin päin (tämä on ollut jo kohta puoli vuotta), mutta nyt uutena ominaisuutena, joku ihme vetää ryypyn vaijeria myös sisäänpäin?! Kun auton käynnistää kylmänä ryyppy täysillä ja siis kun sen viimein saa käyntiin, se käy kylmänä noin 10sek kunnes sammuu ja ryypyn vaijeri on mennyt huomattavasti sisäänpäin, noin 2-3cm, Lada pysyy kyllä käynnissä jos ryypystä pitää koko ajan kiinni, mutta joku ihme vetää sitä sisäänpäin joka aiheuttaa sammumisen, minkäänlaista vastusta siinä ei tunnu ja herkästi se kyllä liikkuu
Minusta tuo on aivan liikaa vikoja yhteen autoon, ainakin tuntuu siltä, alkaa järki menemään pahasti...
