Sivu 7/45

Lähetetty: 14.3.2005 17:24
Kirjoittaja liero
paksuhan se matto on mutta on ilmaista :D ,vanha purukuljettimen hihna kaverin työmaalta ,nooh pitää hautoa ajatuksia siihen lomaan asti ja kertoa sitten mitä tapahtui... :wink:

Lähetetty: 16.3.2005 22:51
Kirjoittaja metusala
Vielä Nivan takapään nostamisesta.
Jouset:
131:lle on tarjolla 3 eri mallia etujousia, niistä vain 81-84 valmistetun Super Mirafiorin jouset ovat noin 5 cm pitempiä kuin Nivan jouset (49cm kun orig. on 44) vaikka lanka on niissä 12,5 eli 0,5 mm ohkaisempi kun Nivan orkkisjousilla. Muut 131:n etujouset ovat samanpituisia, lanka 11,75 mm (tiedot Örumin jousiluettelosta). Lisäksi löysin 81-84 valmistetun diiseli 131:n jonka etujousien lanka oli 12,5 mutta pituus 44 cm, sellaisia Örumin luettelo ei mainitse. Mutta isompi ongelma on siinä että uusina ei ole niitä enää saatavilla.
Pystyykö kukaan niitä hankkimaan mulle???

Muilla autoilla kun ei ole niin pitkiä ja sopivalla halkaisijalla jousia kun 131:llä. Venäjän foorumeissa on ollut puhetta, että uuden Chevy-Nivan jouset sopisivat vanhan Nivan nostamiseksi. Niiden mittoja ei ole vielä länsimaisissa luetteloissa eikä jousetkaan tulee ennen autoa myyntiin.

Iskarit:
Ei ole luetteloita mistä voisi valita iskarin sen pituuteen sekä voimien mukaan. Vain Konilla on mutta jos maahantuojalla tuttuja ei ole niin tietoa ei heru. Ainoat iskarit mitkä sopivat on UAZ:in: ne ovat 50 mm pitempiä (max 550, min 350 mm ). UAZ:in iskarin voimat ovat isommat mutta ei liian. Asensin tänään UAZ:in tavalliset öljyiskarit (hinta Virossa 45 eur/ pari holkkeineen, Venäjällä puolet halvempi), tuntuivat ihan mukavalta.

Lähetetty: 30.3.2005 20:33
Kirjoittaja liero
kas niin ,nyt on nivan pyöränkaaria hieman avarreltu ja hieman levikkettäkin väsätty, ja mahtuihan ne 7*15 mankelssit sinne pyörimään , hieman silti etunen raapii ääriasennossaan 235:sella gummilla kiinni :? korottaakaan ei jaksais, kiinostaako toveri nivaa tai jotakuta muuta vaihtaa noi vanteet 6*15 suikkelin sj\vitara vanteisiin? korotettuun mettä larppaan noi passais varmaan paremmin...

Lähetetty: 30.3.2005 20:59
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Tota joo, oikeestaan ehkä voiskin....
Täytyy nyt nieleskellä ja miettiä yön yli että onko mulla niille vitaran vanteilla jotain todellista tarvetta vai voisko ne vaihtaa mangelsseihin!!!
Mahollista vois ollakin...

Lähetetty: 30.3.2005 21:06
Kirjoittaja liero
njoo ne kitaran valssit vois kiinostaakin , eikös niitten kera pyöri 235 "insan sahara" ihan vakiokorkuisessa kaariltaan muokatussa niveassa...
kameralla kautta profeetan parran kivikautiset ,kuvat uupuu toistaseksi :evil:

Lähetetty: 30.3.2005 21:25
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Mulla on niillä vitaran vanteilla nyt 235/75-15 BFG kitkat ja ne ei o ottanu kiinni. Noi Saharathan on vielä vähän korkeemmat vaik sama merkintä että jos ne jossain ottaa kiinni nii sillo ku kääntää renkaat linkkuun mut mene ja tiedä. Itellä on Saharat nyt 6x15 mankeleilla ja toimii aika hyvin ku kaaret ja etukulmat silpo pois, nappaa vähän kiinni linkutuksessa mut siitä selviää 5kg hienosäätölekalla ja viimestään rälläkälllä.
On muuten ihan uskomattoman törkee pito noilla Saharoilla pääsee sit melki mihin vaan ja vielä ku otin etuvakaajatangon pois ni johan rupes Niva eteneen mettässä.

Lähetetty: 30.3.2005 21:35
Kirjoittaja liero
jees ,noita saharoita täsä olen suunitellut näyttäs kuvio hyvältä ja hintakin kohillaan, joko 215 tai 235 saa ny nährä ,riippunee hieman millä vanteilla jatkan päristelyä...

Lähetetty: 1.4.2005 13:16
Kirjoittaja Turbo_Power
LIERO: mä voin ostaa rahalla ne sun mangelssit??

Lähetetty: 1.4.2005 14:42
Kirjoittaja liero
ooo. voin kyllä myydäkkin kunha eka löydän jotain tilalle...

Lähetetty: 8.4.2005 18:05
Kirjoittaja liero
kas niin ,nyt on alla kitaran valssit ja 235 insa turpon saharat, hienosti mahtuu alle eikä kahnaa kii maastossakaan kun takaa ylhäältä, pitänee hieman rajoittaa sis.joustoa ,pito tuntuu mahtavalta aikaisempiin gummeihin verraten ,menee maastossa mahtavasti :D
onneksi en sortunnu mihinkään lasikuitu levikkeisiin ,ne olis jo vainaat ,joutui jo hieman oikoon noita pelti/gummi levikkeitäkin :x
lähiaikoina pitäs varmaan tarjota muutoskatastukseen ja leimata noi gummit nii olis homma valmis...

"turbo_power" kiinostaako ne 7*15 mangelssit? nyt voisin vaikka myydäkkin ne poes...

Lähetetty: 8.4.2005 20:02
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Nonii kävit si hommaan kunnon pyörät alle!
Mihinkä hintaan sait? Niissä on kyllä tosiaan ihan uskomaton pito. Takapään sisäänjouston rajotukseen laitat vaan akselin jousilautaseen vaikka jääkiekon tai jotain vastaavaa.

Lähetetty: 8.4.2005 20:53
Kirjoittaja liero
kyllä se rengaskaupan rontti niist pikkuse yli 300 laskutti, mutta ei kaduta :D on kuulemma ollu kovasti menekkiä ko. gummeille vein toistaseks vimosen setin. noh ens viikol töissä pitänee leikata n.20 mm muovit sinne rajottimeks, oli heti käytävä hieman vanhoilla enduropoluilla ja kiipeilemässä sorakuopan seinää ja jo vain alkaa se niva tuntuun maastoautolta pikkuhiljaa, huomenn pitäs kaverin myydä vie 60" hi-lift nii voi testit jatkua toden teolla :D pitäs varmaan seuraavaksi patentoida kylkiputket nii olis tunkkauspaikkoja paremmin...

Lähetetty: 8.4.2005 21:02
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Mulla on jo patentti vetämässä :D
Kuva
Vähän huonosti näkyy tos kuvas mut siellä on mustat helmaputket.

Lähetetty: 8.4.2005 21:12
Kirjoittaja liero
onko noi mallia tunkinpaikkoihin kierretangot ja niihin putki kiinni?
itte meinasin koittaa ko.taktiikkaa tosin jos laittas putken ja korin väliin jokun RHS:n nii sais putkee hieman ulospäin ja sailyis silti suht tukevana

Lähetetty: 8.4.2005 21:48
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Joo noi on mallia "bolt-on" eli hitsasin putkeen kaksi 22x22mm putkenpätkää joista se on pulteilla kiinni niissä nostokorvissa.
Nostokorviin hitsasin vahvikkeeksi 2mm vahvaa L-profiili kulmaa ja toi helmaputki on siis sillai että porasin reiät läpi nostokorvasta ja niistä kiinnikeputkista ja kaksi M8 pulttia per kiinnikerauta ja sit kiinnitysvaiheessa tunkkasin sen putken ihan kiinni siihen helman uraan eli se nojaa siis siihen ja tollai on osottautunu aik toimvaks ja kestäväks.

Mulla on nyt Igori työn alla ja siihen teen sillai että rälläköin ne helmat kokonaan pois, hitsaan sinne 40x60 putkee 3mm seinämällä ja siihen sit vielä lisäks semmoset astinlauta putket jokka siis tökkää aina ekana esim. puihin eli siis ei kolhi ovia niin helposti. Sillai tohon tyyliin:
Kuva