Sivu 63/78

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 3.11.2013 19:26
Kirjoittaja Smoppi
Mistä saa akkuja neljällä kympillä?

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 3.11.2013 19:35
Kirjoittaja pressa
Minimanista ostin, oli synttäritarjous.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 12.11.2013 9:25
Kirjoittaja AI
KZL-9:n ajot tältä kesäkaudelta on ajettu, laitoin sen juuri liikennekäytöstä poistoon. Sunnuntaina ja eilen sillä vielä ajelin kun tankissa oli bensaa reilusti. Seuraavan kerran sitten taas keväällä kun lumet sulaa, siihen asti mennään 1971:llä (IFO-11).

Ongelmitta on tuo 1971:kin toiminut. Sen verran hankaluutta on alkuun ollut kun kääntösäde on huomattavasti suurempi kuin uudemmissa Ladoissa (kuten tuossa KZL-9:ssä) ettei meinaa ahtailla pihoilla mahtua kääntymään, joutuu pakittelemaan muutamassa paikassa työreissussa. Korjaamokäsikirja sanookin että "Kääntövarsia on muutettu valmistenumero 170574 lähtien". Mitähän kummia noi kääntövarret mahtaa olla? Josko ne helposti jossain vaiheessa vaihtaisi?

Takalattialle on sateella kertynyt vettä. Tuossa oli se iso reikä joka on hitsattu mutta näkyi paikan etureunan sauman edessä olevan kolme pientä reikää peltiin palanut. Laitoin nyt ensiavuksi kittiä siihen ettei vedet enää sisään tule. Olisi kyllä pitänyt mennä hitsaria reklamoimaan tuosta mutten kerennyt/jaksanut/viitsinyt.

Tilapäisesti alle laitetut renkaat ravistaa aavistuksen satasen vauhdissa. Jotkut Slovakialaiset Matadorit. Omia renkaita jotka ovat aluvanteilla en laittanut enää syksystä alle kun ne pitäisi sitten pestä huolellisemmin kuin nuo viiden euron peltivanteet. Ja kohtahan tuohon pitää jo talvirenkaat alle pujotella.

Onkohan kuinka paha pyhäinhäväistys jos tuohon 1970 Ladaan vaihtaa virheettömät mustat 1974 penkit ja ovipahvit? Nuo auton omat ovat ruskeat ja erilaista materiaalia kuin uudemmissa Ladoissa, lienevätköhän ihan italialaista vinyyliä? Ongelmana vaan on että ne on kaikki hajalla. Pikkaisen on ollut mielessä josko sen maalauttaisi ja laittaisi muutenkin siistimpään kuntoon. Toisaalta se on ihan hieno noin "orkkiksenakin".

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 12.11.2013 18:36
Kirjoittaja Uitukki
AI kirjoitti:Kääntövarsia on muutettu valmistenumero 170574 lähtien
Eipä oo tuotakaa ennen tienny. Mihinkähän vuosimalliin tuo valmistenumero sattuu?

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 12.11.2013 18:41
Kirjoittaja AI
Uitukki kirjoitti:Mihinkähän vuosimalliin tuo valmistenumero sattuu?
1971. Oma on 163xxx. Mutta mikä on kääntövarsi?

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 12.11.2013 19:03
Kirjoittaja Uitukki
Kattelinpa minäki korjaamokäsikirjaa. Näyttäs olevan se johon ulompi raidetanko tulee kiinni.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 15.11.2013 20:48
Kirjoittaja AI
1971 Ladaan vaihdoin öljyt, Teboil Gold S eli samaa mitä aina ennenkin. Vanhoilla öljyillä oli ajettu vain 5500 km mutta ne ovat olleet koneessa vuoden ja viisi kuukautta. Otin ne talteen kuten öljynsuodattimenkin ja käytän ne tuossa KZL-9:ssä ensi kesänä. Öljynsuodatin siinä onkin ollut yli 30 tkm kiinni...

Huomenna tälle menopelille tulee 42 vuotta täyteen kun on rekisteröity 16.11.1971.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 16.11.2013 0:55
Kirjoittaja samarai
Kääntövarsi mitä nyt itse sen ymmärrän, näkyy kuvassa osa: 2101-3401090
http://www.autosoft.ru/online/acat/?idg ... =3&atype=0

vaihtoehto on numerolla 21012-3401090, mikä on oikean puolen ohjaukselle.

Apusimpukassa näkyisi olevan samantapainen osa 2101-3003084
http://www.autosoft.ru/online/acat/?idg ... =3&atype=0#

Tuo ulomman raidetangon päässä oleva osa 2101-3001030/3001031 on minun mielestä nimeltään olkavarsi.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 16.11.2013 22:05
Kirjoittaja Uitukki
samarai kirjoitti:Tuo ulomman raidetangon päässä oleva osa 2101-3001030/3001031 on minun mielestä nimeltään olkavarsi.
Olka-akselin kääntövarsi pidemmältä nimeltään tuo muistaakseni korjaamokäsikirjan mukaan oli.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 24.11.2013 13:34
Kirjoittaja AI
1971 Ladaan vaihdoin juuri talvirenkaat kun ovat pakkasia luvanneet, tosin mitään ei sataa pitäisi eli kesärenkaillakin vielä olisi pärjännyt. Nokian Hakkapeliitta 5, taakse ihan ajamattomat ja eteen kuusi milliä pintaa omaavat käytetyt. Jos noilla talven pärjäisi.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 8.12.2013 12:27
Kirjoittaja AI
Torstaina huomasin että oikeasta eturenkaasta oli ilmaa karannut muttei kuitenkaan tyhjä ollut. Eilen lauantaina aamuyöstä töihin lähdin ja iltapäivästä hain huoltikselta lisää ilmaa. Töissä ajoin sisään ja tutkin ettei ainakaan venttiilin juuresta sihissyt kun sitä kääntelin. Hetken päästä alkoi kuulua sihinää kun renkaassa oleva lumi suli märäksi. Ruuvi näkyy renkaassa olevan ja hetken päästä sihinä lakkasikin ja rengas oli yhtä vajaapaineinen kuin ennen ilman lisäystä. Ja näkyy ilmat edelleen renkaassa pysyneen. Täytyy rengasliikkeessä ensi viikolla vierailla josko saisivat paikattua. Köyhänä patenttina mielessä kävi jos ruuvaa ruuvin irti, laittaa kierteisiin "putkimiehen teippiä" ja kääntää kireälle...

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 8.12.2013 13:00
Kirjoittaja pressa
Tai sitten käyt ostamassa tälläisen halppis paikkaus-sarjan, hintaa jotain vitosen huiteissa.
Kuva

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 8.12.2013 14:24
Kirjoittaja Pavlovits
Tuollaisella paikkaa lopun ikäänsä jos ei päästä liimaa kuivumaan tuubissa.
Ja toimii.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 8.12.2013 14:32
Kirjoittaja pressa
Itse en edes tuota liimaa tuohon laita, "räkätappi" paikaa naulan- ja ruuvinreiät ilmankin. Kolmekiloa ilmaa renkaaseen, naula pois, raspilla siivota reikää parikertaa ja sitten painaa tappi reikään. Turhaan edes päitä leikellä koska ajaessa kuluu kumin tasalle. Ilmanpaineen tarkistus ja homma valmis.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 8.12.2013 16:51
Kirjoittaja AI
Tuollaista voisi harkita. Motonet näkyy 20 € tuollaisesta pyytävän ja mukana on jotain hiilidioksidipulloja, mitähän ihmettä niilläkin tehdään? Ilmeisesti rengasta täytetään. Mutta kai näin talvella rengasliikkeeseen sen kympin raaskii korjauksesta pulittaa.