Sivu 65/78
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 13.4.2014 14:56
Kirjoittaja degen
Mitä kumilaatua käytit noissa jarrunesteletkuissa?
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 13.4.2014 19:28
Kirjoittaja AI
Ihan tavallista bensaletkua.
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 13.4.2014 21:21
Kirjoittaja degen
Toivottavasti kestää, esim. bilteman bensaletkusta tuli läpi puolessa tunnissa jarruneste. Itse laitoin EPDM-kumiset letkut tuohon samaan paikkaan, sekä kytkimelle että jarruille.
Nitriilikumi eli NBR ei pääsääntöisesti kestä jarrunestettä.
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 14.4.2014 7:33
Kirjoittaja AI
Toi letkunpätkä oli joku jämä joka oli jäänyt yli bensaletkunvaihdosta. Motonetin tuote joka on kangaspintainen. Jos ei kestä niin pitää jostain hakea sitten asianmukaisempaa letkua sekä pehmeämpiä klemmareita. Noi ABAn klemmarit ostin Robin Hoodista kilotavarana.
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 14.4.2014 18:37
Kirjoittaja AI
Pari uudella kännykällä otettua kuvaa KZL-9:stä:
http://lada1970.1g.fi/kalusto_kzl-9_kuvat.html
Neljä viimeistä kuvaa.
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 21.4.2014 10:15
Kirjoittaja AI
degen kirjoitti:Toivottavasti kestää, esim. bilteman bensaletkusta tuli läpi puolessa tunnissa jarruneste
Näkyy Motonetin halpa bensaletku pitävän kun ei säiliö ole tyhjentynyt.
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 21.4.2014 19:52
Kirjoittaja AI
1970:n käynnistin tänään ja ajoin ulos tallista. Eihän edellisestä käynnistyksestä ollutkaan kulunut kuin puolisentoista vuotta kun Autobildiin kuvan halusivat ja silloin sen ulos ajoin. Bensaa kaadoin suoraan kaasariin ja ensimmäisellä avaimenkäännöllä lähti ja jäi käymään. Pihalla edes takaisin ajelin kun alkuun takajarru kanitti. Sitten sain sen sammumaan ja ei enää käymään lähtenyt ja lakkasi starttikin pyörimästä, herätejohdolla kuitenkin pyöritti. Kärkiä ihmettelin ja bensansaantia mutta kaikki tuntui olevan kunnossa. Muistin että viime kesänä 1971 ei lähtenyt käymään kun oli nokiset tulpat ja otin tästäkin sitten irti ja nokisethan ne olivat kun ryyppy päällä käytetty moneen kertaan. Ne kun putsasin ja laitoin takaisin niin lähti heti ja starttikin toimi avaimesta! Käsijarru ei viimeisen päälle hyvin toimi mutta kelpasi viime katsastuksessa niin ehkä se kelpaa nytkin. Eli Lada olisi katsastuskunnossa. Katsoo nyt minkälaisia ilmoja pitelee ja miten kerkiää/jaksaa/viitsii josko sen käsijarrun tutkisi ja korjaisi, laturikin pitäisi vaihtaa.
1972 KZL-9
Lähetetty: 13.5.2014 11:37
Kirjoittaja AI
Hyvin on jarrunesteet nyt säilyneet. Myös etujarrunestesäiliö on pysynyt täytenä eikä kuskin jalkatilaan enää ole vuotanut jarrunestettä mitä tämä on pari kesää vähän tehnyt. Välillä poljin painuu oudon syvään, kun painaa uudestaan poljin tuntuu oikeanlaiselta, olisiko ilmaa sylinterissä kun en sitä letkunvaihdon yhteydessä ilmannut? Takajarrujen säiliöön jonka letkun vaihdoin on tullut vanhaa jarrunestettä kun on kovin tummaksi muuttunut, oudompi ilmiö!
Öljynkulutus on pudonnut kolmasosaan siitä mitä ennen oli. Kolme kesää tämä kulutti jonkin 1,5 litraa öljyä tuhannella kilometrillä, nyt enää puolisen litraa. Ilmiön havaitsin jo viime syksynä. Oudompi ilmiö tämäkin. Kuusi vuottahan tämä oli käyttämättä kun minulle tuli ja ensimmäisen kerran kun käymään laittoi niin oli piha täynnä sinistä savua ja kävi perin kehnosti. Muutaman kymmenen kilometriä kun ajoi niin käynti parani ja savutus väheni. Nyt se ei savuta lainkaan.
Eilen tuli mittariin nollat:
http://lada1970.1g.fi/x/kzl-9_nollat.jpg
1971
Lähetetty: 20.5.2014 7:25
Kirjoittaja AI
1971 Ladan kytkin lakkasi eilen toimimasta. Aamulla kun pihasta lähdin tuntui kytkin oudolta, pariin viikkoon en ollut ajanut niin siihen ei suurempaa huomiota kinnittänyt kun se aina on ollut erilaisen oloinen kuin 1972 KZL-9:ssä. Matkalla ei kuitenkaan saanut enää pakkia päälle ja jonkin ajan kuluttua eteenpäinvaihteetkin olivat tiukat. Katsoin että nestesäiliö oli tyhjä ja pääsylinterin tienoo oli jonkin verran kostea. Pääsin kuitenkin kotiin ongelmitta. Uutta sylinteriä ei kotona varastossa ollut joten ensi avuksi täytin säiliön ja ilmasin sylinterin ja nyt se taas toimii. Ei ainakaan vielä illalla ollut säiliö tyhjentynyt. Jostain Motonetista pitää uusi sylinteri hakea. Todennäköisesti tuo onkin alkuperäinen, ainakin näyttää siltä kun on hapero punainen letku orkkisklemmarilla siinä kiinni. Työsylinterinhän minä tuohon vaihdoinkin jo, 12 vuotta sitten.
Lada 1971
Lähetetty: 26.5.2014 9:01
Kirjoittaja AI
1971 (IFO-11) poistettu liikennekäytöstä. Perjantaina käytin sitä jossain korvessa olevalla hitsarilla näytillä. Diiliin päästiin mutta vasta ensi kuun lopussa on aikaa se hitsata. Hakee ja tuo Ladan trailerilla. Kuvia otin rei'istä:
https://plus.google.com/u/0/photos/1007 ... 9634267457
Yksi reikä tosin unohtui kuvata.
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 5.6.2014 20:41
Kirjoittaja AI
1970 käsijarrua ja takajarrua ihmettelin kolmisen tuntia. Ei se siitä miksikään muuttunut, käsijarrun kahvan sentään sain vaihdettua. Oikealla puolella joka huonommin pitää ja vaijeria kiristäessa lakkaa ensin pyörimästä oli kengät kuluneet vain ylä- ja alapäistä, keskeltä ei ollenkaan, vasemmalla taas oli kulumaa tasaisesti koko kengän matkalta. Tähän näköjään olikin kengät vastikään muutama vuosi sitten vaihdettu mutta kilometrejä ei montaa tuhatta lie ole kertynyt. En kyllä käsitä miksi ne ovat vain päistään kulunut, onko kitkapinta väärän muotoinen? Toisaalta oudolta tuntuu jos samasta paketista kaksi väärän muotoista kenkää on samalle puolelle sattunut. Ehkä se tuollaisena kelpaa, toivottavasti heittoa ei 30 % enempää ole, käsijarrussahan saakin 70 % olla.
1971:n kytkinpääsylinteri oli taas tyhjentynyt. Oli vähän hankalampi pihalla siirrellä autotallin oven edestä pois ja takaisin. Sylinterin tuohon jo sain, pitää se joku päivä vaihtaa.
KZL-9 1972:sta ei ole mitään kerrottavaa, toimii vain ja kilometrejä kertyy.
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 6.6.2014 7:03
Kirjoittaja pressa
Onko jarrurummun halkaisioissa eroa? Tai sitten vaihdat vain kenkien paikkaa.
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 6.6.2014 10:45
Kirjoittaja AI
Enpäs halkaisijaa mitannut, ei ainakaan minkäänlaista pykälää ole kumpaankaan kulunut eli saattaisivat olla samankokoiset. Kenkien paikkaa vaihtaa? Sama tulos kai tulee jos vaihtaa rumpujen paikkaa kun on paljon helpompi. Ei tällaista koskaan vastaan ole ennen tullut ettei kenkä ota koko matkalta rumpuun kiinni vaikka on kuluneitakin rumpuja ollut (monen millin pykälä reunassa).
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 6.6.2014 10:59
Kirjoittaja t tulppu
Tervehdys eihän tuo sinun KZL-9 ole kuopiosta lähtöisin. Kun tuossa Kevamalla on työssä mies jolla oli tuollainen samanlainen Lada ja siinä oli saman tyyllinen rekkarinumero... meillä yhteen 1300s ladaan tarvike jarrukengät ei sopinut rumpuun sisälle, niin piti rälläköidä koloa syvemmäksi että sai vähän syvemmälle välitangon tai mikä sen taagin nimi onkaan
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 6.6.2014 16:50
Kirjoittaja pressa
AI kirjoitti:Kenkien paikkaa vaihtaa?
Siis siten että vaihdat vasemman etukengän ja oikean takakengän paikkaa. Nyt on molemmin puolin "samanlaiset" kengät samoilla paikoilla. Tällä vaihtotavalla saa jarrut tasan jos vaikka toinen puoli on uinut jarrunesteessä...