Sivu 67/78

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 14.8.2014 11:45
Kirjoittaja AI
KZL-9:n takaluukku taas paukahti kiinni laittaessa eikä luukku enää pysynyt ylhäällä kun jousi irtosi saranan kolosta. Jousi pujotettu takaisin ja kolo hitsattu umpeen, eipähän enää karkaa!

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 19.8.2014 8:46
Kirjoittaja AI
1970:n tyhjäkäyntiä säädetty suuremmalle. Idän Ihmeen reissussa muutaman kerran risteyksiin sammui. Ei ollut ihan ruuvia kääntämällä säädetty. Tässä on tuollainen vanhanmallinen kaasutin jossa ruuvi painaa vipua eli jättää kaasua päälle mutta ruuvi ei ylettynyt vipuun vaikka sen käänsi kiinni asti. Ratkaisuksi yritin pidempää ruuvia, oikeanpaksuisen löysinkin mutta silminnähden kierre oli täysin erilainen. Laitoin sitten vanhan ruuvin takaisin ja lyhensin kaasuvipuja. Sitten tyhjäkäynti olikin todella suurella, parilla yrityksellä sitten sain tyhjäkäynnin kohdilleen. Mutta ajaessa joka risteyksessä tyhjäkäynti tuppaa käymään vähän erilaisilla kierroksilla! Ja kaasupoljinta nostamalla kierrokset nousee! Mutta eipähän enää sammuile.

1970

Lähetetty: 5.9.2014 16:14
Kirjoittaja AI
1970 on katsastettu, toisen kerran tänä kesänä. Nyt on sitten ajoaikaa 1.1.2016 asti. Ensi viikolla ajan sen talliin odottamaan ensi kesää, sitä ennen ajelen tankkia vähän tyhjemmäksi kun kesäkelejäkin vielä on.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 5.9.2014 19:40
Kirjoittaja AI
Noin vuosi sitten etsin "kauniisti patinoituneita" pölykapseleita, tuloksetta. Jossain vaiheessa täällä bongasin kuvan:
Verronen laittoi kuvan
Kuva
Ja ehdottelin vaihtokauppaa tai tyyliin sopimattomien kapseleiden myymistä. Puolen vuoden väännön seurauksena postissa tuli kuusi hienoa rupista kapselia KZL-9:iin ja posti vei melko siistit 2016 kapselit joille itsellä ei ollut mitään käyttöä mennessään. Nyt on hienot ja tyyliin sopivat!!! Näiden lisäksi Idän Ihmeistä sain ostettua kaksi lähes yhtä hienoa kapselia eurolla kappale. Nyt pitäisi olla loppuiäksi rupisia kapseleita.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 12.9.2014 15:15
Kirjoittaja AI
1970 on ajettu talliin sisään ja poistettu liikennekäytöstä. Ensi kesänä sitten taas pihalle ja ajoon.

1972

Lähetetty: 14.9.2014 9:15
Kirjoittaja AI
KZL-9 teki oudon tempun. Laitoin eilen käymään ja kamala vinkuna kuului ja latauksen merkkivalo paloi. Pari sekuntia kuuntelin ja sammutin. Nostin konepellin ja haisi palanut kumi. Kokeilin josko laturin hihna olisi löysä, ei ollut. Laitoin uudestaan käymään ja toimi normaalisti. Ei sitten vaan halunnut laturi lähteä pyörimään? Laakerikohan siellä jumitti? Mitään ääntä se ei pyöriessään kuitenkaan pidä. Täytyisi kai hihna murjaista pois paikoiltaan ja kokeilla kuinka herkästi pyörii ja vaihtaa uusi tilalle jos tökkii. Vai johtuikohan se tästä aurinkomyrskystä joka iski maahan?
http://www.iltasanomat.fi/tiede/art-1288737082499.html "Näillä voi olla vaikutusta sähkölaitteille"

1972 KZL-9

Lähetetty: 19.9.2014 14:09
Kirjoittaja AI
Keskiviikkoaamuna oli 4 astetta lämmintä kun lähdin töihin. Akku oli lähes tyhjä ja vaivoin pyöritti starttia, lähti kuitenkin käymään. Alkuun kun laitoin valot päälle jännite vaihteli, valot himmenivät hitaasti ja kirkastuivat nopeasti noin sekunnin sykleissä noin kymmenen sekunnin ajan ja jäivät sitten palamaan kirkkaasti, myös pyyhkimet liikkuivat normaalinopeudella joten uskalsin lähteä liikenteeseen. Päivällä startti pyöritti ihan normaalisti. Eilen sitten kurkkasin akkuun ja kaikki kennot olivat kuivilla. Lisäsin litran akkuvettä josko se vielä elpyisi, ellei niin pitää vaihtaa parempi akku tilalle.

Myös toinen ongelma ilmeni. Lämmityslaitteen raana on jumissa. Sitä myös keskiviikkoaamulla yritin kääntää päälle muttei liikkunut mihinkään. Onneksi sen kuitenkin keväällä siirsin puoliväliin että vähän edes lämmintä tulee. Kesän aikana lämmityslaitetta olen säätänyt kääntämällä ilman virtauksen päälle ja pois. Vaijeriahan tuossa raanassa ei kiinni olekaan vaan sitä säädetään suoraan raanasta. Pari vuotta sitten vaihdoin uuden keraamisen raanan ja nyt se on täysin jumissa. Eilen sitä yritin pihassa kääntää mutta tuntui irtoavan lämmityslaitteen kennosta ennen kuin vipu liikkuu. Laatuosia!

KZL-9

Lähetetty: 20.10.2014 14:24
Kirjoittaja AI
On näköjään ylläpito muuttanut tämän "epäaktiiviseksi viestiketjuksi"...

Ei se akku täysin elpynyt vaikka sinne vettä lisäsin. Välillä pyöritti hyvin, välillä huonommin mutta aina se kuitenkin käymään lähti. Kun en verta nenästäni halua kaivaa niin vaihdoin sitten paremman akun. Miinuskengässä oli kai tuumakokoinen mutteri kun 13-millinen avain oli liian iso ja 12-millinen pieni. Jakoavaimella kääntäessä sitten pultti katkesi joten vaihdoin koko maajohdon. Kohtahan tämä KZL-9 jää ansaitulle talvitauolle ja talviauto tulee käyttöön ja se ei tänä talvena ole 1971 kuten alun perin piti. Ei ole Niinikosken hitsaajasta mitään kuulunut enkä mihinkään sitä enää muuallekaan hitsattavaksi saa. Joutuu kai sitten ensi kesänä investoimaan omaan hitsauskoneeseen ja kursia se itse kasaan. Eihän tästä olekaan kuin reilut 20 vuotta kun viimeksi olen hitsannut.

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Lähetetty: 5.1.2015 10:43
Kirjoittaja AI
KZL-9 laitettu seisontaan lopputalveksi. Vähemmän on tullut ajettua tämän parin kuukauden aikana. Joutuu nyt valkokilpisellä ajamaan, jotenkin se tuntuu vaan oudolta...

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Lähetetty: 5.1.2015 11:25
Kirjoittaja t tulppu
Hieno homma tärkeää että Lada on alla, ainakin itsellä vetotavasta riippumatta.

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Lähetetty: 5.1.2015 14:31
Kirjoittaja AI
No, sentään takaveto ja reilut 40 vuotta vanha.

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Lähetetty: 5.1.2015 21:55
Kirjoittaja t tulppu
Hienoa että jaksat pitää ladoja kunnolla.. eikä pelkästään rälläily autoina. mullain ollut 8 ladaa ainaskin, että 3 on ollut takavetoa. että tiedän takavedon hyvät ja huonot puolet. takaveto pyöreälammpuinen 79 combi. tuplalamppuinen 79 1300s, kanttilamppuinen 89 1500 kompi.

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Lähetetty: 8.3.2015 11:52
Kirjoittaja AI
KZL-9:ä meinasin elvytellä kun kevättä oli lupailtu. Ensimmäisenä yritin saada jumittunutta keraamista lämmityslaitteen raanaa liikkumaan. Löysäsin päässä olevaa mutteria ja vipu alkoi liikkumaan mutta raanaa se ei kääntänyt vaan irtosi paikoiltaan. Kiristin mutteria takaisin ja pultti katkesi vaikken sitä kireälle kääntänyt. Käsittämätäntä P@sk@@ nuo Venäjältä tuodut keraamiset raanat tuntuu olevan. Mahtaako tuo kuulaventtilimallinen sen parempi olla? Sen verran kylmä tuuli pihalla kävi etten tuota alkanut vaihtamaan. Ajaahan tuolla ei nyt uskalla kun raana varmaan ensimmäisessä kuopassa korkkaa. No, eipä sitä Forecan perjantaina luvattua kevättäkään (+7 ja aurinkoista) tullut vaan tuulista ja tihkusadetta.

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Lähetetty: 9.3.2015 14:50
Kirjoittaja AI
Tänään kun tuo kevät näköjään tuli niin vaihdoin raanan kuulaventtiilimalliseen. Kyllä tulee nyt lämmintä! Tarkistelin Ladan läpi ja kannoin akun sisältä paikoilleen ja laitoin käymään. Kaikki tuntuu toimivan joten asentelin soittimen paikoilleen ja tulin tähän koneen ääreen ja Trafin sivuilta laitoin sen liikennekäyttöön. Tänä iltana tai viimeistään huomenna käyn sillä heittämässä pientä lenkkiä. Toivottavasti vaan ei talvea enää tule, ei oikein renkaita huvittaisi alkaa puljaamaan vaikka talvirenkaathan tuossa alla on, korealaiset viime vuosituhannelta olevat joista nastat nypitty eikä pintaakaan enää liiemmin ole. Talvikulkinetta en vielä arvannut seisontaan laittaa, täytyy ainakin parisataa kilometriä ensin ajella ennenkuin uskon että tällä pärjää.

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Lähetetty: 9.3.2015 16:59
Kirjoittaja JohnDoe
Jotenkin on mennyt pois mielestä niin kysytään: menivätkö ne minulta ostamasi Hakkapeliitta 10:it johonkin näistä Ladoista vai ihan muuhun käyttöön?