Sivu 1/3
Nivaa ostamassa
Lähetetty: 1.1.2006 15:50
Kirjoittaja kapa
Kertokaas mitä erityisesti Nivasta kannattaa tutkia kun sellaista on ostamassa? Semmoset tyyppiviat, korissa paikat joihin ekana ruoste iskee, voimansiirron viat/oireet? Ja jos jotain eroa on malleilla näitten vikojen suhteen niin kysessä olisi ruisku-Niva. Miten muuten tuon ruiskukoneen vikakoodit, mistä luetaan ja onko jossain niistä listaa?
No joo tuolta Lada-infostahan ne vikakoodin lukuohjeet tietty löytyi. Ja ilmeisesti pätee samat Nivaan kuin takavetoiseenkin.
Lähetetty: 1.1.2006 19:29
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Uudempikoriset eli ruisku-Nivat ei eroo noista vanhemmista oikein mitenkään ratkaisevasti, samallailla se pitkä takaluukku ruostuu kuin lyhytkin

.
Joo mut niitä tarkastelukohteita.
-ruoste iskee ekana takapyöränkoteloiden vahvikepeltiin eli jousitolpan ympäristöö kannattaa vähän koputella, helmat pohjanpuolelta ja samoin takahiekkapelti.
-takatukivarret ja niiden kiinnikkeet pohjassa, ravistele niitä varsia kunnolla, ne pettää tosi helposti hitsauksistaan jos autoo on käytetty siihen mihin se on tarkoitettu. Samalla kannattaa kurkkia ettei panhardin korikiinnike oo ihan solmussa.
-etupäässä tärkeimpänä on kattoo että etuperä on kunnolla kiinni, jos se on vähänkin löysällä niin se kalvaa ne kiinnikereiät ihan väljiks.
-perustarkastuksia, etupyörien laakerit, kartaanin ristikot ja perien "klappi", vaihteet ja jakolaatikon toiminta. Kannattaa ajaa kaikki vaihteet läpi sekä isolla että pikkupuolella ja kokeilla että lukko menee päälle, jos sitä lukkoo ei oo käytetty niin voi olla vähän nahee kytkeytyyn, väkisin painamalla sitä ei saa päälle, pikkuliikkeessä heiluttelee keppiä ni kyl se paikkansa hakee.
Lähetetty: 1.1.2006 19:32
Kirjoittaja tolstoi
TOVERI NIVA kirjoitti:pikkuliikkeessä heiluttelee keppiä ni kyl se paikkansa hakee.
Sitä mäki oon aina sanonu.
Lähetetty: 6.1.2006 1:50
Kirjoittaja samarai
sen verran tuolla Viron liikkeissä tutkinut noita Nivan peltiosia, niin vähän ihmetellyt kun noi sen ovet ja takaluukku tuntuu olevan ainakin siellä "eri hintaluokassa" kuin muiden Ladojen. Ilmeisesti "kuumaa tavaraa"
Toi ruostetilanne on tossa Nivassa varmaan aika tärkeä, koska toi on kantavalla korilla oleva maasturi?
Lähetetty: 6.1.2006 13:14
Kirjoittaja nivailija
Sitten kokeile vielä sitä, kulkeeko Niva mittarin mukaan 120 km/h. Jos sen pääsee, niin ei ole välttämättä teknisesti ihan pommi.
Erilaiset kurnutukset vaihdelaatikosta eivät menoa haittaa. Itsellä on Niva ollut pian 5 vuotta, ja ei ole laatikosta mitää mennyt, vaikka juriseekin aina. (Kuuluu asiaan

) Niitä ääniä ei kannata pelätä.
Lähetetty: 6.1.2006 13:26
Kirjoittaja kapa
Taitaa olla Nivan ominaisuus, että auto puoltaa ajaessa hieman jompaan kumpaan suuntaan? Kahta Nivaa olen ajanut, ja molemmissa ollut sama oire. Tosiaan nuo voimansiirron äänetkin taitaa olla ihan Nivan vakiovaruste

Lähetetty: 6.1.2006 15:28
Kirjoittaja nivailija
Minun Nivani ei ainakaan puolla kumpaankaan suuntaan. Aurauskulmat on laitettu, mutta oli kuulemma helvetinmoinen homma tehdä.

Lähetetty: 6.1.2006 16:38
Kirjoittaja Nerd-O
kapa kirjoitti:Taitaa olla Nivan ominaisuus, että auto puoltaa ajaessa hieman jompaan kumpaan suuntaan? Kahta Nivaa olen ajanut, ja molemmissa ollut sama oire. Tosiaan nuo voimansiirron äänetkin taitaa olla ihan Nivan vakiovaruste

Ei mullakaan auto mihinkään puolla jos aurauskulmat on säädetty. Voimansiirrosta nyt tuppaa hieman ääntä tulemaan, mut se kuuluu asiaan.
Lähetetty: 6.1.2006 16:48
Kirjoittaja kapa
No se toinen Niva mitä oon ajanut oli mun ja kaverin yhteisomistuksessa. Se oli kyllä aika karussa kunnossa, että sen puoltamisen selittää varmaan ohjauksen kulumat.
Sitten tuo toinen jota kävin koeajamassa, se oli vajaa 70tkm ajettu ja aika hyväkuntoinen. Siinä oli omistajan itse pitämä huoltokirja, jossa oli paljon merkintöjä erilaisista etupään rengaspainekokeiluista ja näitten vaikutuksesta puoltamiseen. En sitten tiiä oliko siinäkin auraukset pielessä. Mutta pientä puoltamista oli siinäkin havaittavissa.
Lähetetty: 6.1.2006 17:51
Kirjoittaja samarai
tuli sellainen mieleen, että mites Nivassa toi kilsamäärä verrattaessa ha:oon? Onko sillä oleellista merkitystä? Ajattelin vaan että jos on paljon maastossa pyöritelty?
Lähetetty: 7.1.2006 1:58
Kirjoittaja LENNY
nivailija kirjoitti:Minun Nivani ei ainakaan puolla kumpaankaan suuntaan. Aurauskulmat on laitettu, mutta oli kuulemma helvetinmoinen homma tehdä.

Ihmettelen miten voi olla helvetillinen homma.Niin on yksinkertainen ja helppo.Tosin vaihdoin ennen säätöä nivelet,että siltä osin oli kunnossa.
Ja kulkee kuin juna,ei puolla mihinkään.
Lähetetty: 7.1.2006 2:03
Kirjoittaja LENNY
Nii joo.Kaikki sähköt kannattaa kannattaa tarkistaa.Kontakti vikoja saattaa ilmetä.No nekin on helppo kyl käydä läpi,jos tarvii.Niva,niinku Ladat yleensä,on helppo korjata

Lähetetty: 7.1.2006 15:18
Kirjoittaja samarai
LENNY kirjoitti:nivailija kirjoitti:Minun Nivani ei ainakaan puolla kumpaankaan suuntaan. Aurauskulmat on laitettu, mutta oli kuulemma helvetinmoinen homma tehdä.

Ihmettelen miten voi olla helvetillinen homma.Niin on yksinkertainen ja helppo.Tosin vaihdoin ennen säätöä nivelet,että siltä osin oli kunnossa.
Ja kulkee kuin juna,ei puolla mihinkään.
niin näitä korjaamoja on joka lähtöön. Tossa 110:ssa eräs keravalainen huoltoaseman korjaamo ei saanut siitä aurauksen lukitusmuttereita irti korjaamotyökaluillaan, jotka MINÄ sain irti tossa rasvamontulla isolla jakarilla.

Eli työ oli niin "helvetinmoinen" ettei sitä pystytty edes tekemään.

Lähetetty: 7.1.2006 15:51
Kirjoittaja nivailija
LENNY kirjoitti:nivailija kirjoitti:Minun Nivani ei ainakaan puolla kumpaankaan suuntaan. Aurauskulmat on laitettu, mutta oli kuulemma helvetinmoinen homma tehdä.

Ihmettelen miten voi olla helvetillinen homma.Niin on yksinkertainen ja helppo.Tosin vaihdoin ennen säätöä nivelet,että siltä osin oli kunnossa.
Ja kulkee kuin juna,ei puolla mihinkään.
Hyvä, että on yksinkertainen. Ei ollut kaveri ennen Nivaan laittanut aurauskulmia, niin ehkäpä se johtu siitä. Vai olikohan se "ohjauskulmat" mitkä laitettiin? En ole ihan varma.
Lähetetty: 7.1.2006 17:51
Kirjoittaja kapa
nivailija kirjoitti:LENNY kirjoitti:nivailija kirjoitti:Minun Nivani ei ainakaan puolla kumpaankaan suuntaan. Aurauskulmat on laitettu, mutta oli kuulemma helvetinmoinen homma tehdä.

Ihmettelen miten voi olla helvetillinen homma.Niin on yksinkertainen ja helppo.Tosin vaihdoin ennen säätöä nivelet,että siltä osin oli kunnossa.
Ja kulkee kuin juna,ei puolla mihinkään.
Hyvä, että on yksinkertainen. Ei ollut kaveri ennen Nivaan laittanut aurauskulmia, niin ehkäpä se johtu siitä. Vai olikohan se "ohjauskulmat" mitkä laitettiin? En ole ihan varma.
Ei aurauksen säädössä kyllä mitään ihmeellistä vaikeutta pitäisi olla. Ainoastaan jos raidetangonpään lukitusmutterit on jumissa niin niitä voi olla joskus mukava irroitella. Mutta itse säätö on pala kakkua. Mutta ohjauskulmien säätö tosiaan onkin sitten vähän haastavampi urakka.