Pyöränkulmat

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
E__R

Pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja E__R »

Ralli ladojen omistajat vähän kyselyä minkälaisissa asennoissa pyöränkulmanne ovat.

Etenkin kiinnostaisi paljonko takapäässä pitäisi olla aurausta/haritusta? Säätää sitä ei tietysti kovin pysty koska jäykkä akseli. Koko akselin asentoa voi hieman muuttaa.

Sitten paljonko edessä camber arvot sekä paljonko aurausta/haritusta olette laittaneet.

Itsellä etupää jonkin verran negatiivisellä camberilla jotta saa pitoa keulaan. muistaakseni 2.5astetta miinuksella ja auraus on sitten melkein nolla tai aavistuksen harituksella.

Etu camberia on säädetty prikoilla/säätöleyillä jotka laitetaan alatukivarren väliin.
Joskus ollut niin että taka pultin alla 4 prikkaa ja etupultin alla 1.
Näin ollessa negatiivinen camber silmin nähden aika raju.
Tällä hetkellä parin prikan verran takan ja edessä yksi ohut lätkä.

Mitä suurempi on negatiivinen camber niin kääntyvyys tuntuu heikkenevän(aikaisemmin oli näin) tätä voidaan hieman kompensoida eturenkaiden pienellä harittamisella siis ohjattavuutta parannettua

Kokemuksia, kiitos.
ladaracing pori
Viestit: 672
Liittynyt: 17.2.2005 8:01
Paikkakunta: Dresden,Saksa

Viesti Kirjoittaja ladaracing pori »

Meillä 4mm aurauksella perä,toi tehdään siinä vaiheessa kun vahvisteaan perää.
Etupäässä tärkein muutos on tuoda alatukivarret eteenpäin jonkin verran.
muut mitat ovat salaisuuksia,paitsi etupää on aurauksella meillä :wink:
sunbeam

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Mistä kohdasta väännät banjoa, paljonko vääntää jos banjon putken etupuolelle vetää hitsausaumat pystyyn molemmille puolille ?
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Jäykän perän säätäminen kiinnostaa myös täällä. Mitä vetoakselit tykkäävät kun boorit eivät enää osu suoraan tasauspyörästön booreihin? Vai onko tuo ero niin pieni että se korjaantuu itsestään vakiovälysten ansiosta?
E__R

Viesti Kirjoittaja E__R »

destor kirjoitti:Jäykän perän säätäminen kiinnostaa myös täällä. Mitä vetoakselit tykkäävät kun boorit eivät enää osu suoraan tasauspyörästön booreihin? Vai onko tuo ero niin pieni että se korjaantuu itsestään vakiovälysten ansiosta?

Niin en minä ainakaan tiedä miten tuota perää hirveästi pystyisi säätämään. Viimeksi kun se mitattiin (ennen taka-akseli remonttia) niin se oli muistaakseni yhteensä 2mm aurauksella siis 1mm molemmin puolin.

Autossa on säädettävä panhard-tanko joten eikö sen pituuden muuttamisella saa hiukan taka-akselia käännettyä, koska toine pää on korissa kiinni ja toinen taka-akselissa.

En tiedä kyllä miten takapäätä vosi säätää pyöräkohtaisesti ei varmaan pysty tai sitten jollain "harakiri" virityksillä ehkä.

Kertokaa jos jollain ideoita tai mite olette tehneet niitä säätöjä.

Mitäs hyötyä sillä saavutettiin että niitä tukivarsia siirretään eteenpäin. muistelisin lukeneeni jonkun jutun aikaisemmin sen koko apurungon siirtämisestä eteenpäin ladassa.

Kyllä ne pyöränkulmat perussäätöihin saadaan, mutta olisi kiva kokeilla tai kuulla miten teillä muille ne pyörät sojottavat. Kiihtyvyys mittauksilla ne säädöt saadaan kohdalleen sitten loppujen lopuksi.
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

E__R kirjoitti: Autossa on säädettävä panhard-tanko joten eikö sen pituuden muuttamisella saa hiukan taka-akselia käännettyä, koska toine pää on korissa kiinni ja toinen taka-akselissa.

En tiedä kyllä miten takapäätä vosi säätää pyöräkohtaisesti ei varmaan pysty tai sitten jollain "harakiri" virityksillä ehkä.
Panhard-tangon säätö vaikuttaa periaatteessa vain akselin sijaintiin koriin nähden, eli sen pituutta muuttamalla siirretään akselia jommallekummalle sivulle. Eiköhän se ralliautoissakin oo parasta olla keskellä koppaa :wink:
Kuva
E__R

Viesti Kirjoittaja E__R »

Panhard-tangon säätö vaikuttaa periaatteessa vain akselin sijaintiin koriin nähden, eli sen pituutta muuttamalla siirretään akselia jommallekummalle sivulle. Eiköhän se ralliautoissakin oo parasta olla keskellä koppaa :wink:[/quote]

Niin no sitä juurikin yritin sanoa että koko akselin asentoahan sillä voi hieman kääntää sekä liikuttaa sivusuunnassa, mutta kun meillä on ollut koko taka-akseli irti autosta ja panhard tangon pieni mutka oikaistu niin se ei ehkä aivan ole kohdallaan mutta eiku nelipyöräsuuntaukseen vain ensin taka-akseli keskelle koria ja suoraan ja sitten etupää säädetään takarenkaiden mukaan niin eiköhän siitä hyvä tule.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Noihin vetareihinhan ovat tehneet ns. banaanibooreja, eli hiotaan booreihin ikäänkuin hallittua klappia. Tosin monet pitävät tarpeettomana, koska nuo auraukset ja haritukset ovat niin pieniä. Ihan lekalla jotkut hurjat tuota jäykkää akselia säätävät, tuo hitsisaumojen vetely on vähän vähemmän brutaali keino, tosin hallinta vaikeampaa.

Tuomalla alatukivarsia eteenpäin saadaan casteria lisättyä, jolloin myös camber lisääntyy kun pyöriä käännetään. Tuloksena saadaan jarrutuspito pysymään, koska staattinen camber ei lisäänny, mutta myös kääntyvyys paranee koska camber kasvaa kun pyöriä käännetään, eli dynaamista camberia. Toivottavasti joku ymmärti jotain :roll:

Omilta sivuilta löytyy kuvamateriaalia oman ladan keulasta. Tuossa on lisätty niin casteria kun camberiakin. Ajokokemuksia ei vielä oikein ole.
Vauhdin tae - alamäki
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Ymmärretty. Tuosta kääntyvyyden parantumisesta olikin joskus jo puhetta, jännä ettei sitä ole jo tehtaalla huomioitu. Syöhän se tietysti rengasta vähän reunoilta, mutta eikai se niin suuri paha ole. Näköjään ladastakin voi lähes joka ikisen osan muuttaa ralliin paremmin sopivaksi, uskomattoman mukaansatempaavaa tälläinen teknisten ominaisuuksien muuttelu näyttäisi olevan. Pitää odotella sitä lottovoittoa niin pääsee oikein kunnolla toteuttamaan itseään.
Avatar
mickey-69
Viestit: 560
Liittynyt: 25.7.2005 13:14
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mickey-69 »

Stefa kirjoitti:Noihin vetareihinhan ovat tehneet ns. banaanibooreja, eli hiotaan booreihin ikäänkuin hallittua klappia. Tosin monet pitävät tarpeettomana, koska nuo auraukset ja haritukset ovat niin pieniä. Ihan lekalla jotkut hurjat tuota jäykkää akselia säätävät, tuo hitsisaumojen vetely on vähän vähemmän brutaali keino, tosin hallinta vaikeampaa.

Tuomalla alatukivarsia eteenpäin saadaan casteria lisättyä, jolloin myös camber lisääntyy kun pyöriä käännetään. Tuloksena saadaan jarrutuspito pysymään, koska staattinen camber ei lisäänny, mutta myös kääntyvyys paranee koska camber kasvaa kun pyöriä käännetään, eli dynaamista camberia. Toivottavasti joku ymmärti jotain :roll:

Omilta sivuilta löytyy kuvamateriaalia oman ladan keulasta. Tuossa on lisätty niin casteria kun camberiakin. Ajokokemuksia ei vielä oikein ole.
Tuossahan sitä olikin jo aika tyhjentävästi asiaa.... Meilläkin oli alunperin noi "banaaniboorit", mutta koska kulma muuttuu niin olemattoman vähän niin nykyään ei vetokepin päähän tehdä mitään muutoksia...

Noi lekalla tehdyt taka-akselin kulmamuutokset on vähän niin ja näin, että jos vaan viitsii nähdä vaivaa ja aikaa, niin kyllä noi muutokset kannattaa tehdä rälläkällä ja hitsillä..., ja tosiaan.., samalla tekee noi vahvistukset tuohon akseliin....
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Olen ennenkin tämän tänne laittanut, mutta tässä olisi yksi hyvä keskustelu alustan geometriasta.

http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t=409

Siinä pureskeltavaa alkuun.
Vauhdin tae - alamäki
Vastaa Viestiin