Pyöränkulmat
Pyöränkulmat
Ralli ladojen omistajat vähän kyselyä minkälaisissa asennoissa pyöränkulmanne ovat.
Etenkin kiinnostaisi paljonko takapäässä pitäisi olla aurausta/haritusta? Säätää sitä ei tietysti kovin pysty koska jäykkä akseli. Koko akselin asentoa voi hieman muuttaa.
Sitten paljonko edessä camber arvot sekä paljonko aurausta/haritusta olette laittaneet.
Itsellä etupää jonkin verran negatiivisellä camberilla jotta saa pitoa keulaan. muistaakseni 2.5astetta miinuksella ja auraus on sitten melkein nolla tai aavistuksen harituksella.
Etu camberia on säädetty prikoilla/säätöleyillä jotka laitetaan alatukivarren väliin.
Joskus ollut niin että taka pultin alla 4 prikkaa ja etupultin alla 1.
Näin ollessa negatiivinen camber silmin nähden aika raju.
Tällä hetkellä parin prikan verran takan ja edessä yksi ohut lätkä.
Mitä suurempi on negatiivinen camber niin kääntyvyys tuntuu heikkenevän(aikaisemmin oli näin) tätä voidaan hieman kompensoida eturenkaiden pienellä harittamisella siis ohjattavuutta parannettua
Kokemuksia, kiitos.
Etenkin kiinnostaisi paljonko takapäässä pitäisi olla aurausta/haritusta? Säätää sitä ei tietysti kovin pysty koska jäykkä akseli. Koko akselin asentoa voi hieman muuttaa.
Sitten paljonko edessä camber arvot sekä paljonko aurausta/haritusta olette laittaneet.
Itsellä etupää jonkin verran negatiivisellä camberilla jotta saa pitoa keulaan. muistaakseni 2.5astetta miinuksella ja auraus on sitten melkein nolla tai aavistuksen harituksella.
Etu camberia on säädetty prikoilla/säätöleyillä jotka laitetaan alatukivarren väliin.
Joskus ollut niin että taka pultin alla 4 prikkaa ja etupultin alla 1.
Näin ollessa negatiivinen camber silmin nähden aika raju.
Tällä hetkellä parin prikan verran takan ja edessä yksi ohut lätkä.
Mitä suurempi on negatiivinen camber niin kääntyvyys tuntuu heikkenevän(aikaisemmin oli näin) tätä voidaan hieman kompensoida eturenkaiden pienellä harittamisella siis ohjattavuutta parannettua
Kokemuksia, kiitos.
-
- Viestit: 672
- Liittynyt: 17.2.2005 8:01
- Paikkakunta: Dresden,Saksa
Meillä 4mm aurauksella perä,toi tehdään siinä vaiheessa kun vahvisteaan perää.
Etupäässä tärkein muutos on tuoda alatukivarret eteenpäin jonkin verran.
muut mitat ovat salaisuuksia,paitsi etupää on aurauksella meillä
Etupäässä tärkein muutos on tuoda alatukivarret eteenpäin jonkin verran.
muut mitat ovat salaisuuksia,paitsi etupää on aurauksella meillä

http://www.numppamotorsport.com
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
destor kirjoitti:Jäykän perän säätäminen kiinnostaa myös täällä. Mitä vetoakselit tykkäävät kun boorit eivät enää osu suoraan tasauspyörästön booreihin? Vai onko tuo ero niin pieni että se korjaantuu itsestään vakiovälysten ansiosta?
Niin en minä ainakaan tiedä miten tuota perää hirveästi pystyisi säätämään. Viimeksi kun se mitattiin (ennen taka-akseli remonttia) niin se oli muistaakseni yhteensä 2mm aurauksella siis 1mm molemmin puolin.
Autossa on säädettävä panhard-tanko joten eikö sen pituuden muuttamisella saa hiukan taka-akselia käännettyä, koska toine pää on korissa kiinni ja toinen taka-akselissa.
En tiedä kyllä miten takapäätä vosi säätää pyöräkohtaisesti ei varmaan pysty tai sitten jollain "harakiri" virityksillä ehkä.
Kertokaa jos jollain ideoita tai mite olette tehneet niitä säätöjä.
Mitäs hyötyä sillä saavutettiin että niitä tukivarsia siirretään eteenpäin. muistelisin lukeneeni jonkun jutun aikaisemmin sen koko apurungon siirtämisestä eteenpäin ladassa.
Kyllä ne pyöränkulmat perussäätöihin saadaan, mutta olisi kiva kokeilla tai kuulla miten teillä muille ne pyörät sojottavat. Kiihtyvyys mittauksilla ne säädöt saadaan kohdalleen sitten loppujen lopuksi.
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Panhard-tangon säätö vaikuttaa periaatteessa vain akselin sijaintiin koriin nähden, eli sen pituutta muuttamalla siirretään akselia jommallekummalle sivulle. Eiköhän se ralliautoissakin oo parasta olla keskellä koppaaE__R kirjoitti: Autossa on säädettävä panhard-tanko joten eikö sen pituuden muuttamisella saa hiukan taka-akselia käännettyä, koska toine pää on korissa kiinni ja toinen taka-akselissa.
En tiedä kyllä miten takapäätä vosi säätää pyöräkohtaisesti ei varmaan pysty tai sitten jollain "harakiri" virityksillä ehkä.

Panhard-tangon säätö vaikuttaa periaatteessa vain akselin sijaintiin koriin nähden, eli sen pituutta muuttamalla siirretään akselia jommallekummalle sivulle. Eiköhän se ralliautoissakin oo parasta olla keskellä koppaa
[/quote]
Niin no sitä juurikin yritin sanoa että koko akselin asentoahan sillä voi hieman kääntää sekä liikuttaa sivusuunnassa, mutta kun meillä on ollut koko taka-akseli irti autosta ja panhard tangon pieni mutka oikaistu niin se ei ehkä aivan ole kohdallaan mutta eiku nelipyöräsuuntaukseen vain ensin taka-akseli keskelle koria ja suoraan ja sitten etupää säädetään takarenkaiden mukaan niin eiköhän siitä hyvä tule.

Niin no sitä juurikin yritin sanoa että koko akselin asentoahan sillä voi hieman kääntää sekä liikuttaa sivusuunnassa, mutta kun meillä on ollut koko taka-akseli irti autosta ja panhard tangon pieni mutka oikaistu niin se ei ehkä aivan ole kohdallaan mutta eiku nelipyöräsuuntaukseen vain ensin taka-akseli keskelle koria ja suoraan ja sitten etupää säädetään takarenkaiden mukaan niin eiköhän siitä hyvä tule.
Noihin vetareihinhan ovat tehneet ns. banaanibooreja, eli hiotaan booreihin ikäänkuin hallittua klappia. Tosin monet pitävät tarpeettomana, koska nuo auraukset ja haritukset ovat niin pieniä. Ihan lekalla jotkut hurjat tuota jäykkää akselia säätävät, tuo hitsisaumojen vetely on vähän vähemmän brutaali keino, tosin hallinta vaikeampaa.
Tuomalla alatukivarsia eteenpäin saadaan casteria lisättyä, jolloin myös camber lisääntyy kun pyöriä käännetään. Tuloksena saadaan jarrutuspito pysymään, koska staattinen camber ei lisäänny, mutta myös kääntyvyys paranee koska camber kasvaa kun pyöriä käännetään, eli dynaamista camberia. Toivottavasti joku ymmärti jotain
Omilta sivuilta löytyy kuvamateriaalia oman ladan keulasta. Tuossa on lisätty niin casteria kun camberiakin. Ajokokemuksia ei vielä oikein ole.
Tuomalla alatukivarsia eteenpäin saadaan casteria lisättyä, jolloin myös camber lisääntyy kun pyöriä käännetään. Tuloksena saadaan jarrutuspito pysymään, koska staattinen camber ei lisäänny, mutta myös kääntyvyys paranee koska camber kasvaa kun pyöriä käännetään, eli dynaamista camberia. Toivottavasti joku ymmärti jotain

Omilta sivuilta löytyy kuvamateriaalia oman ladan keulasta. Tuossa on lisätty niin casteria kun camberiakin. Ajokokemuksia ei vielä oikein ole.
Vauhdin tae - alamäki
Ymmärretty. Tuosta kääntyvyyden parantumisesta olikin joskus jo puhetta, jännä ettei sitä ole jo tehtaalla huomioitu. Syöhän se tietysti rengasta vähän reunoilta, mutta eikai se niin suuri paha ole. Näköjään ladastakin voi lähes joka ikisen osan muuttaa ralliin paremmin sopivaksi, uskomattoman mukaansatempaavaa tälläinen teknisten ominaisuuksien muuttelu näyttäisi olevan. Pitää odotella sitä lottovoittoa niin pääsee oikein kunnolla toteuttamaan itseään.
Tuossahan sitä olikin jo aika tyhjentävästi asiaa.... Meilläkin oli alunperin noi "banaaniboorit", mutta koska kulma muuttuu niin olemattoman vähän niin nykyään ei vetokepin päähän tehdä mitään muutoksia...Stefa kirjoitti:Noihin vetareihinhan ovat tehneet ns. banaanibooreja, eli hiotaan booreihin ikäänkuin hallittua klappia. Tosin monet pitävät tarpeettomana, koska nuo auraukset ja haritukset ovat niin pieniä. Ihan lekalla jotkut hurjat tuota jäykkää akselia säätävät, tuo hitsisaumojen vetely on vähän vähemmän brutaali keino, tosin hallinta vaikeampaa.
Tuomalla alatukivarsia eteenpäin saadaan casteria lisättyä, jolloin myös camber lisääntyy kun pyöriä käännetään. Tuloksena saadaan jarrutuspito pysymään, koska staattinen camber ei lisäänny, mutta myös kääntyvyys paranee koska camber kasvaa kun pyöriä käännetään, eli dynaamista camberia. Toivottavasti joku ymmärti jotain
Omilta sivuilta löytyy kuvamateriaalia oman ladan keulasta. Tuossa on lisätty niin casteria kun camberiakin. Ajokokemuksia ei vielä oikein ole.
Noi lekalla tehdyt taka-akselin kulmamuutokset on vähän niin ja näin, että jos vaan viitsii nähdä vaivaa ja aikaa, niin kyllä noi muutokset kannattaa tehdä rälläkällä ja hitsillä..., ja tosiaan.., samalla tekee noi vahvistukset tuohon akseliin....
Olen ennenkin tämän tänne laittanut, mutta tässä olisi yksi hyvä keskustelu alustan geometriasta.
http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t=409
Siinä pureskeltavaa alkuun.
http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t=409
Siinä pureskeltavaa alkuun.
Vauhdin tae - alamäki