1600 Lada viritettynä ja kierrosalue
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
1600 Lada viritettynä ja kierrosalue
Te jotka olette 1600 Ladan konetta virittäneet, niin kertokaahan vähän setupista, ja millä kierrosalueella on paras veto.
Itsellä lähes vakio puristukset, Weber DGD 32/36, 272 asteinen nokka kympin nostolla, paljealueet kaivettu ja muotoiltu. Venat ja seetit muotoiltu ja kanavia vähän puleerattu.
Pakoputki on vakio pakosarjan ja sekondäärin jälkeen 2" ja läpivirtaavilla.
Ihan mukavasti voimaa on, mutta tehoalue on ihmeen kapea. Parhaan tehon alue on auton vakiomittarin mukaan 4000-5500rpm. Pienemmillä vaihteilla voi kierrättää pitemmällekin, mutta isommilla vaihteilla ei tunnu oikein hyötyä olevan. Ihmetyttää niin pirusti, kun ihan vakio 1600 takatuuppari peltoautona aikanaan kiersi komeasti yli kuudentonnin vedossa.
Voi tietysti olla että mittarikin kusettaa, mutta korvat kertoo, ettei ainakaan paljon voi kusettaa.
Alle 2500 rpm ei paljon mitään tapahdu.
Vaihdeväleistä huomaa, että vaihtaessa tippuu tehoalueelta hivenen.
Itsellä lähes vakio puristukset, Weber DGD 32/36, 272 asteinen nokka kympin nostolla, paljealueet kaivettu ja muotoiltu. Venat ja seetit muotoiltu ja kanavia vähän puleerattu.
Pakoputki on vakio pakosarjan ja sekondäärin jälkeen 2" ja läpivirtaavilla.
Ihan mukavasti voimaa on, mutta tehoalue on ihmeen kapea. Parhaan tehon alue on auton vakiomittarin mukaan 4000-5500rpm. Pienemmillä vaihteilla voi kierrättää pitemmällekin, mutta isommilla vaihteilla ei tunnu oikein hyötyä olevan. Ihmetyttää niin pirusti, kun ihan vakio 1600 takatuuppari peltoautona aikanaan kiersi komeasti yli kuudentonnin vedossa.
Voi tietysti olla että mittarikin kusettaa, mutta korvat kertoo, ettei ainakaan paljon voi kusettaa.
Alle 2500 rpm ei paljon mitään tapahdu.
Vaihdeväleistä huomaa, että vaihtaessa tippuu tehoalueelta hivenen.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Tuollainen nokka kaipaisi ruttua kaverikseen että se toimisi hyvin, samalla koko kierrosalueelle tulisi lisää voimaa. Paljealueet ovat aika herkät muutoksille, niillä helposti kaventaa tehoaluetta kuvaamallasi tavalla. Tietysti jos ne on tehty hyvin niin ei se siitä ole kiinni.
Lisätään vielä että en ole virittänyt 1600 ladaa, mutta 1700 kone on hetken päästä työn alla ja siitä johtuen on tullut opiskeltua kohtuu paljon viimeaikoina viritystekniikkaa. Opittavaa vaan on niin perhanasti että hommaa riittää.
Lisätään vielä että en ole virittänyt 1600 ladaa, mutta 1700 kone on hetken päästä työn alla ja siitä johtuen on tullut opiskeltua kohtuu paljon viimeaikoina viritystekniikkaa. Opittavaa vaan on niin perhanasti että hommaa riittää.
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Rutun kans kävi vähän vanhanaikaisesti, kun menin "tuurilla", eli ajattelin että tietty kannen lasku kompensoisi palotilojen muutokset+lisäisi puristusta, mutta jälkimmäinen jäi tapahtumatta kun asennusvaiheessa mittasin...
Onko ideoita siihen että miksi ei kierrä?
Onko ideoita siihen että miksi ei kierrä?
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Virtanen antoi sellaiset ohjeet, että sekä imu että pako YKK:ssa saman verran auki, niin pitäis toimia, ja sen mukaan toi on ajoitettu.
Suuttimet on nyt jo hemmetin isot. Olen koittanut pienempiä ja isompia, mutta ei vaikutusta. Pienemmillä meno ehkä hieman vaisumpaa. Tulpissa on ihan hyvä väri, jos kaasu pohjassa ajon jälkeen katsoo.
Virtanen sanoi kaasarista, että 10% sais olla lisää virtauspinta-alaa, ja sen toi kaasari mun mielestäni vakioon verrattuna täyttää.
Onko räjäytyskuvaa DGV:stä? Missä noi ilmasuuttimet on?
Eikös se mee laihalle, jos ilmasuuttimet on isot ja päinvastoin?
Suuttimet on nyt jo hemmetin isot. Olen koittanut pienempiä ja isompia, mutta ei vaikutusta. Pienemmillä meno ehkä hieman vaisumpaa. Tulpissa on ihan hyvä väri, jos kaasu pohjassa ajon jälkeen katsoo.
Virtanen sanoi kaasarista, että 10% sais olla lisää virtauspinta-alaa, ja sen toi kaasari mun mielestäni vakioon verrattuna täyttää.
Onko räjäytyskuvaa DGV:stä? Missä noi ilmasuuttimet on?
Eikös se mee laihalle, jos ilmasuuttimet on isot ja päinvastoin?
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Tuolta ainakin löytyy räjäytyskuvat ja osalistat useampaankin Weberiin
http://www.piercemanifolds.com/weberexplode.htm
http://www.piercemanifolds.com/weberexplode.htm
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Ne suuttimet löytyy kun katsot kaasaria ylhäältä päin niin siinä on semmoinen monttu kurkkujen välissä. Minkä kokoiset suuttimet on tällä hetkellä kiinni? Ja tuo tulppien väri ei anna kuin noin suunnilleen tietoa, lambdalla tuon näkisi helpoiten onko säädöt kohdillaan. Mikäli nokan ajoitus, sytkä yms on kohdillaan uskaltaisin 90% varmuudella väittää et tuo on kiinni ilma suuttimista.NesteHukka kirjoitti:Virtanen antoi sellaiset ohjeet, että sekä imu että pako YKK:ssa saman verran auki, niin pitäis toimia, ja sen mukaan toi on ajoitettu.
Suuttimet on nyt jo hemmetin isot. Olen koittanut pienempiä ja isompia, mutta ei vaikutusta. Pienemmillä meno ehkä hieman vaisumpaa. Tulpissa on ihan hyvä väri, jos kaasu pohjassa ajon jälkeen katsoo.
Virtanen sanoi kaasarista, että 10% sais olla lisää virtauspinta-alaa, ja sen toi kaasari mun mielestäni vakioon verrattuna täyttää.
Onko räjäytyskuvaa DGV:stä? Missä noi ilmasuuttimet on?
Eikös se mee laihalle, jos ilmasuuttimet on isot ja päinvastoin?
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Mitenkä tuo vaikuttaa tehoihin ja moottorin käyttökelpoisiin kierroksiin?'aatee' kirjoitti:no kevennä vauhti pyörää
Mielestäni ei mitenkään, ainoa mihin tuo vaikuttaa on kierrosherkkyys mutta siitä tuossa ei kyllä ole kyse.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
http://www.sci.fi/~hestec2/index.htmNesteHukka kirjoitti:Onkos muuten nelivetodynoja, joissa säätöheppu jaksaisi tumpeloida tällaisten ns. vakiokaasutintenkin suutinten kanssa? On kädet täynnä hommia , niin tämän voisi kyllä jossakin säädättää ettei ihan mee yöunet.
Tuolta löytyy neliveto dyno mut säädöistä en tiedä alkaako säätämään kaasaria, suosittelisin hitsaamaan putkeen lambdalle kierteen ja hommaamaan lambda anturin ja yleismittarin. Pystyt noitten avulla säätämään kaasaria, anturiksi käy ihan mikä tahansa tarvike lambda. Viimeisimmässä kerholehdessä oli todella hyvät ohjeet kaasarin säätämseen.
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Harinen ei enää säädä muuta kuin Hestec asiakkaiden autoja, kun ei meinaa niitäkään kaikkia ehtiä...Lada_VFTS kirjoitti:http://www.sci.fi/~hestec2/index.htmNesteHukka kirjoitti:Onkos muuten nelivetodynoja, joissa säätöheppu jaksaisi tumpeloida tällaisten ns. vakiokaasutintenkin suutinten kanssa? On kädet täynnä hommia , niin tämän voisi kyllä jossakin säädättää ettei ihan mee yöunet.
Tuolta löytyy neliveto dyno mut säädöistä en tiedä alkaako säätämään kaasaria, suosittelisin hitsaamaan putkeen lambdalle kierteen ja hommaamaan lambda anturin ja yleismittarin. Pystyt noitten avulla säätämään kaasaria, anturiksi käy ihan mikä tahansa tarvike lambda. Viimeisimmässä kerholehdessä oli todella hyvät ohjeet kaasarin säätämseen.
Onhan mulla lampaada-anturi ja FMI:n mittari, mutta se on prätkässä kiinni, ja ei ole aikaa/mielenkiintoa alkaa sitä Nivaan ruuvaileen. Varsinkaan, kun sitä tarvitaan keväällä Mirafiorissa.
BTW, sanoin tuon kierrosalueen ehkä hieman väärin. Kyllä se parhaan väännön alue on 3500-5500, eli vähän laajempi, ja 2500-3500 on ihan käyttökelpoista aluetta kaikilla vaihteilla. Sen alta on vähän laiska. Yläpään jääminen noin alas vaan ihmetyttää.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.