1600 Lada viritettynä ja kierrosalue

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

1600 Lada viritettynä ja kierrosalue

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Te jotka olette 1600 Ladan konetta virittäneet, niin kertokaahan vähän setupista, ja millä kierrosalueella on paras veto.
Itsellä lähes vakio puristukset, Weber DGD 32/36, 272 asteinen nokka kympin nostolla, paljealueet kaivettu ja muotoiltu. Venat ja seetit muotoiltu ja kanavia vähän puleerattu.
Pakoputki on vakio pakosarjan ja sekondäärin jälkeen 2" ja läpivirtaavilla.

Ihan mukavasti voimaa on, mutta tehoalue on ihmeen kapea. Parhaan tehon alue on auton vakiomittarin mukaan 4000-5500rpm. Pienemmillä vaihteilla voi kierrättää pitemmällekin, mutta isommilla vaihteilla ei tunnu oikein hyötyä olevan. Ihmetyttää niin pirusti, kun ihan vakio 1600 takatuuppari peltoautona aikanaan kiersi komeasti yli kuudentonnin vedossa.
Voi tietysti olla että mittarikin kusettaa, mutta korvat kertoo, ettei ainakaan paljon voi kusettaa.
Alle 2500 rpm ei paljon mitään tapahdu.
Vaihdeväleistä huomaa, että vaihtaessa tippuu tehoalueelta hivenen.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Tuollainen nokka kaipaisi ruttua kaverikseen että se toimisi hyvin, samalla koko kierrosalueelle tulisi lisää voimaa. Paljealueet ovat aika herkät muutoksille, niillä helposti kaventaa tehoaluetta kuvaamallasi tavalla. Tietysti jos ne on tehty hyvin niin ei se siitä ole kiinni.

Lisätään vielä että en ole virittänyt 1600 ladaa, mutta 1700 kone on hetken päästä työn alla ja siitä johtuen on tullut opiskeltua kohtuu paljon viimeaikoina viritystekniikkaa. Opittavaa vaan on niin perhanasti että hommaa riittää.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Rutun kans kävi vähän vanhanaikaisesti, kun menin "tuurilla", eli ajattelin että tietty kannen lasku kompensoisi palotilojen muutokset+lisäisi puristusta, mutta jälkimmäinen jäi tapahtumatta kun asennusvaiheessa mittasin...

Onko ideoita siihen että miksi ei kierrä?
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Minun silmään tuo kaasutin näyttäisi pullonkaulalta tässä hommassa. Onkos nokan asteet ilmoitettu 0 asteessa vai missä? Oletko seoksia katsellut korkeammilla kierroksilla ettei kakku lopu kesken?
Lada_VFTS
Viestit: 209
Liittynyt: 22.1.2004 12:15
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada_VFTS »

Tarkista kaasarin säädöt voi olla et käy ilma suuttimet pieneksi eikä kierrä tuon takia.
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Virtanen antoi sellaiset ohjeet, että sekä imu että pako YKK:ssa saman verran auki, niin pitäis toimia, ja sen mukaan toi on ajoitettu.
Suuttimet on nyt jo hemmetin isot. Olen koittanut pienempiä ja isompia, mutta ei vaikutusta. Pienemmillä meno ehkä hieman vaisumpaa. Tulpissa on ihan hyvä väri, jos kaasu pohjassa ajon jälkeen katsoo.
Virtanen sanoi kaasarista, että 10% sais olla lisää virtauspinta-alaa, ja sen toi kaasari mun mielestäni vakioon verrattuna täyttää.

Onko räjäytyskuvaa DGV:stä? Missä noi ilmasuuttimet on?
Eikös se mee laihalle, jos ilmasuuttimet on isot ja päinvastoin?
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

Tuolta ainakin löytyy räjäytyskuvat ja osalistat useampaankin Weberiin
http://www.piercemanifolds.com/weberexplode.htm
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Avatar
OSmo
Viestit: 164
Liittynyt: 9.2.2006 12:57
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja OSmo »

Mahtaisko pakosarja ahistaa? :roll:
ei ihan hukas ol, mut ei kaukaa käy..
Lada_VFTS
Viestit: 209
Liittynyt: 22.1.2004 12:15
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada_VFTS »

NesteHukka kirjoitti:Virtanen antoi sellaiset ohjeet, että sekä imu että pako YKK:ssa saman verran auki, niin pitäis toimia, ja sen mukaan toi on ajoitettu.
Suuttimet on nyt jo hemmetin isot. Olen koittanut pienempiä ja isompia, mutta ei vaikutusta. Pienemmillä meno ehkä hieman vaisumpaa. Tulpissa on ihan hyvä väri, jos kaasu pohjassa ajon jälkeen katsoo.
Virtanen sanoi kaasarista, että 10% sais olla lisää virtauspinta-alaa, ja sen toi kaasari mun mielestäni vakioon verrattuna täyttää.

Onko räjäytyskuvaa DGV:stä? Missä noi ilmasuuttimet on?
Eikös se mee laihalle, jos ilmasuuttimet on isot ja päinvastoin?
Ne suuttimet löytyy kun katsot kaasaria ylhäältä päin niin siinä on semmoinen monttu kurkkujen välissä. Minkä kokoiset suuttimet on tällä hetkellä kiinni? Ja tuo tulppien väri ei anna kuin noin suunnilleen tietoa, lambdalla tuon näkisi helpoiten onko säädöt kohdillaan. Mikäli nokan ajoitus, sytkä yms on kohdillaan uskaltaisin 90% varmuudella väittää et tuo on kiinni ilma suuttimista.
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Onkos muuten nelivetodynoja, joissa säätöheppu jaksaisi tumpeloida tällaisten ns. vakiokaasutintenkin suutinten kanssa? On kädet täynnä hommia , niin tämän voisi kyllä jossakin säädättää ettei ihan mee yöunet.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

no kevennä vauhti pyörää :idea:
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

'aatee' kirjoitti:no kevennä vauhti pyörää :idea:
Mitenkä tuo vaikuttaa tehoihin ja moottorin käyttökelpoisiin kierroksiin?
Mielestäni ei mitenkään, ainoa mihin tuo vaikuttaa on kierrosherkkyys mutta siitä tuossa ei kyllä ole kyse.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Lada_VFTS
Viestit: 209
Liittynyt: 22.1.2004 12:15
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada_VFTS »

NesteHukka kirjoitti:Onkos muuten nelivetodynoja, joissa säätöheppu jaksaisi tumpeloida tällaisten ns. vakiokaasutintenkin suutinten kanssa? On kädet täynnä hommia , niin tämän voisi kyllä jossakin säädättää ettei ihan mee yöunet.
http://www.sci.fi/~hestec2/index.htm

Tuolta löytyy neliveto dyno mut säädöistä en tiedä alkaako säätämään kaasaria, suosittelisin hitsaamaan putkeen lambdalle kierteen ja hommaamaan lambda anturin ja yleismittarin. Pystyt noitten avulla säätämään kaasaria, anturiksi käy ihan mikä tahansa tarvike lambda. Viimeisimmässä kerholehdessä oli todella hyvät ohjeet kaasarin säätämseen.
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Lada_VFTS kirjoitti:
NesteHukka kirjoitti:Onkos muuten nelivetodynoja, joissa säätöheppu jaksaisi tumpeloida tällaisten ns. vakiokaasutintenkin suutinten kanssa? On kädet täynnä hommia , niin tämän voisi kyllä jossakin säädättää ettei ihan mee yöunet.
http://www.sci.fi/~hestec2/index.htm

Tuolta löytyy neliveto dyno mut säädöistä en tiedä alkaako säätämään kaasaria, suosittelisin hitsaamaan putkeen lambdalle kierteen ja hommaamaan lambda anturin ja yleismittarin. Pystyt noitten avulla säätämään kaasaria, anturiksi käy ihan mikä tahansa tarvike lambda. Viimeisimmässä kerholehdessä oli todella hyvät ohjeet kaasarin säätämseen.
Harinen ei enää säädä muuta kuin Hestec asiakkaiden autoja, kun ei meinaa niitäkään kaikkia ehtiä...

Onhan mulla lampaada-anturi ja FMI:n mittari, mutta se on prätkässä kiinni, ja ei ole aikaa/mielenkiintoa alkaa sitä Nivaan ruuvaileen. Varsinkaan, kun sitä tarvitaan keväällä Mirafiorissa.

BTW, sanoin tuon kierrosalueen ehkä hieman väärin. Kyllä se parhaan väännön alue on 3500-5500, eli vähän laajempi, ja 2500-3500 on ihan käyttökelpoista aluetta kaikilla vaihteilla. Sen alta on vähän laiska. Yläpään jääminen noin alas vaan ihmetyttää.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
OSmo
Viestit: 164
Liittynyt: 9.2.2006 12:57
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja OSmo »

Onko sulla siinä peltisarja?
ei ihan hukas ol, mut ei kaukaa käy..
Vastaa Viestiin