Sivu 1/3
Nopeusrajoitukset
Lähetetty: 10.2.2006 8:57
Kirjoittaja 110HB
Ei kyl tarttis noita 80 laskee.
Yleinen nopeusrajoitus saattaa laskea
Helsinki, 10.2. Kotimaa stt 044
Liikenne- ja viestintäministeriö harkitsee yleisen nopeusrajoituksen laskemista 70 kilometriin tunnissa. Samalla moottoriteiden nopeusrajoitus saattaa nousta 130 kilometriin tunnissa. Perjantain Aamulehden mukaan mahdolliset muutokset liittyvät liikenneministeriön laajaan turvallisuusohjelmaan.
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovisen (sd.) mukaan päätöksiä ei ole tehty, mutta asiaa tutkitaan.
Nykyään yleinen nopeusrajoitus on 80 kilometriä tunnissa ja moottoriteillä saa huristella korkeintaan 120 kilometrin tuntivauhtia.
Tanskassa moottoriteiden ylin sallittu nopeus nostettiin 130 kilometriin tunnissa ja samalla valvontaa lisättiin. Liikenneministeriö selvittääkin, minkälaisia kokemuksia Tanskassa on muutoksesta saatu.
Aamulehden mukaan nopeusrajoituksen nostaminen tietäisi kameravalvonnan tuloa myös moottoriteille.
Ministeriön suunnitelmat koskevat vain yleis- ja kesänopeuksia. Talvirajoitukset muuttuivat Konginkankaan turman jälkeen.
Lähetetty: 10.2.2006 9:00
Kirjoittaja kapa
Kyllä toi yleinen saisi pysyä tossa 80km/h mun mielestä.
Lähetetty: 10.2.2006 9:21
Kirjoittaja pressa
siinä se nähdään kun helsingin pellet rupeaa lakia tekemään
keski-pohjoissuomessa missä on pitemmät välimatkat pudotetaan nopeusrajoitusta kun muutenkin matkoihin kuluu jo paljon aikaa
etelässä missä ei edes pitkiä siirtymiä nostetaan nopeutta vaikka ei muutenkaan aikaa paljoa matkoihin kulu
oikeuden ja kohtuuden nimissä etelään kiinteä 70km/h kesät talvet ja hämeestä ylöspäin 110km/h
Lähetetty: 10.2.2006 9:29
Kirjoittaja ,_,/ukka
yleinen 80km/h nopeusrajoitus=jos nopeusrajoitusta ei ole kylteillä määrätty on se 80km/h. Suurimalle osalle yleisen nopeusrajoituksen piirissä oleville teille tuo 80km/h on liikaa. Tuo muutos EI koske niitä tieosuuksia joilla on kyltillä merkitty 80km/h.
,_,/ukka
Lähetetty: 10.2.2006 9:44
Kirjoittaja IL02
pressa kirjoitti:
keski-pohjoissuomessa missä on pitemmät välimatkat pudotetaan nopeusrajoitusta kun muutenkin matkoihin kuluu jo paljon aikaa
etelässä missä ei edes pitkiä siirtymiä nostetaan nopeutta vaikka ei muutenkaan aikaa paljoa matkoihin kulu
Olisiko ideaa jos nopeusrajoitus olisi tapauskohtainen ja maaraytyisi aina ajomatkan mukaan? Esimerkiksi alle 20km matkoilla nopeusrajoitus 60km/h, 20 - 50 km matkoilla nopeusrajoitus 80km/h, 51 - 100km matkoilla 100km/h ja yli 100 km matkoilla rajoitus voisi olla vaikkapa 120km/h. Nain pystyttaisiin tasaamaan tyomatkoihin kuluvia aikoja, eika kauempana tyopaikoistaan asuvat ihmiset joutuisi karsimaan siita, etta tyomatkaan heilla kuluu enemman aikaa kuin lahempana tyopaikkaa asuvilla kollegoilla.
Lähetetty: 10.2.2006 10:03
Kirjoittaja Nonnis
^
Vois olla vähän vaikeempi todistaa minne on menossa ja ne lyhempimatkalaiset hidastelis edessä niin syntyis vaarallisia ohituksia...
No, eipä tuo mua haittais, kuten Jukka sanoikin niin tuo tuskin muuttais esim. kolmostien nopeusrajoitusta, ja näillä pikkuteillä mä en 80:ä uskalla ajaa vaikka yleisrajoitus onkin. Kohtaamistilanne kuorma-auton kanssa turhan vaarallinen ainakin mutkissa. Ja kesällä ei oo kovin mannaa jos tota talon ohi menevää hiekkatietä ajetaan 80 km/h, helvetti sitä pölyn määrää

Lähetetty: 10.2.2006 10:26
Kirjoittaja Pavlovits
Olisikohan syytä aloittaa kansanliike, jossa vannotaan muistettavan tuon asian kannattajat seuraavissa vaaleissa?
Lähetetty: 10.2.2006 10:46
Kirjoittaja kapa
,_,/ukka kirjoitti:yleinen 80km/h nopeusrajoitus=jos nopeusrajoitusta ei ole kylteillä määrätty on se 80km/h. Suurimalle osalle yleisen nopeusrajoituksen piirissä oleville teille tuo 80km/h on liikaa. Tuo muutos EI koske niitä tieosuuksia joilla on kyltillä merkitty 80km/h.
,_,/ukka
No tämä selvensi asiaa, tosiaan jos se ei vaikuta noihin isompiin teihin missä on kyltillä merkattu 80 niin sitten ok. Noita pienempiä teitä tulee ajeltua joissa on tuo yleinen 80 voimassa, ei niillä näin talvella kyllä ihan sitä vauhtia viitti ajella. Tai jos siellä saisi yksin ajella niin ei sitten mitään, mutta kun saattaa joku tulla vastaankin...
Lähetetty: 10.2.2006 11:15
Kirjoittaja RTJN65
Pavlovits kirjoitti:Olisikohan syytä aloittaa kansanliike, jossa vannotaan muistettavan tuon asian kannattajat seuraavissa vaaleissa?
Mukana ollaan.
Lähetetty: 10.2.2006 11:52
Kirjoittaja Pavlovits
Onko muuten kukaan muu ajanut aikana, jolloin ei ollut yleisiä nopeusrajoituksia? silloin oli yleensä risteyksissä 80 ja taajamissa 50 km:n rajoitus. Kuitenkaan kaikissa taajamissa ei ollut rajoitusta. esim Kuopioon tuli 50 km: rajoitus noin vuonna 1966
Lähetetty: 10.2.2006 11:58
Kirjoittaja Nerd-O
pressa kirjoitti:oikeuden ja kohtuuden nimissä etelään kiinteä 70km/h kesät talvet ja hämeestä ylöspäin 110km/h
Tuo pitäs kyllä olla niin että kehä 3 sisällä max nopeus on 30km/h. Varsinkin silloin jos tulee lunta tai vettä sataa. Tampiot ei osaa ajaa silloin ja aina kun tuollainen sää on niin peltiä rytisee.
Mut itsekään en kyllä lämpene noille 70 nopeuksille. Varsinkin kun ajaa vähän pidempää matkaa niin kyllä tuo käy v*tuttamaan. Tottunut tuohon 80 vauhtiin. Tosin tuleehan siitä säästöä polttoaine kuluissa

Moottoriteille voi kyllä laittaa nuo 130 rajoitukset. Mut samalla vois hankkiutua eroon kaikesta kameravalvonnasta. Siitä ei ole mitään hyötyä. Lisää niillä rahoilla poliiseja tuonne liikenteeseen. Tuossa eräs tuttu sai postissa kirjeen että oli ajanut ylinopeutta. Eikä edes muistanut koko hommaa. On paljon hyötyä tuosta silloin. Kyllä se kaasujalka hellittää kun saat sakon samantien kouraan. Eikä nuo pöntöt tien laidoilla kovin turvallisiakaan ole. Motoristit ainakin kuolee kun niihin törmää. Tiehallinto yrittää poistella teiden laidoilta tuollaisia kuoleman loukkuja ja poliisit lisää niitä sinne. Hyvin menee.
Lähetetty: 10.2.2006 12:03
Kirjoittaja Nonnis
Nerd-O kirjoitti: Eikä nuo pöntöt tien laidoilla kovin turvallisiakaan ole. Motoristit ainakin kuolee kun niihin törmää. Tiehallinto yrittää poistella teiden laidoilta tuollaisia kuoleman loukkuja ja poliisit lisää niitä sinne. Hyvin menee.
No kaipa ne kuolee liikennemerkkiin, autoon, puuhun, taloon, liikennevalotolppaan tms tien varrella olevaan esineeseen törmätessäänkin, ei kai kaikkea voi ettei motoristit kuole törmäillessään?

Lähetetty: 10.2.2006 12:20
Kirjoittaja noose01
Nerd-O kirjoitti:Tuo pitäs kyllä olla niin että kehä 3 sisällä max nopeus on 30km/h. Varsinkin silloin jos tulee lunta tai vettä sataa. Tampiot ei osaa ajaa silloin ja aina kun tuollainen sää on niin peltiä rytisee.
Noh noh... Kyllä ne on ihan yhtä tampioita tuolla pohjoisemmassakin. Siellä vain on enemmän tilaa rellestää. Kehä I:llä aamun ruuhkassa ajaneet kyllä tietää mikä ero on sillä onko 100 metrin matkalla 3 autoa yhdellä kaistalla vai 30 autoa kahdella kaistalla.
Kehä I:llä matkanopeus on monasti sellasta 15-35km/h ruuhka-aikaan joten eiköhän toiveesi ole jo toteutunut

Lähetetty: 10.2.2006 14:30
Kirjoittaja Lada-Jussi
joittenkin kaahareiden takia, joille ei sovellu nykyiset rajoitukset joudutaan sitten kaikkia rankaisemaan. Tilanne nopeus ja tasainen jonoajo on turvallista melkein nopeudessa kuin nopeudessa, kun turvavälit huomioidaan. Tietysti jos jonoa vetää traktori 80 alueella niin totta kai se pitää ohittaa.
eilen taas motarilla joku veti munan jatkeella Yarista takaa ohituskaistalla ja vilkutteli valoja, molemmat meni minusta ohi ja itellä oli jo mittarissa ylinopeutta. 200 km/h oli ilmeisesti munanjatkekuskin mielestä moottoritien talvirajoitus?
toi yleisrajoitus 80 on kyllä pienillä teillä aika hurja, mä usein ajan nopeusrajoituksen mukaan ja se meinaa että pienellä hiekkatiellä mennään 80 km/h kun ei rajoitusta ole, se on kyllä aika hurjaa menoa. Pieniä teitä onkin kiva ajaa kun ei vahingossa aja ylinopeutta, väkisin pitää jarrutella ettei mene metsään.
Taajamissa kannattaa kiertää kaikkien kylien lävitse, kivempi ajaa 40 km/h keskustassa kuin pitkää peltojen halki kulkevaa ohikulkutietä.

Lähetetty: 10.2.2006 14:41
Kirjoittaja ff8728
Veikkaan että viimeistään 10 vuoden päästä ainakin päätiet on muuttuvan nopeusrajoituksen piirissä. Viisain insinööri istuu nojatuolissa valvontakeskuksessa ja säätää nopusrajoituksia liikennemäärän mukaan. Tuntuu hassulta että Sodankylän selkosilla ja Hesan ja Tampereen seudulla rajoitukset ovat samanlaiset, liikennemäärät...