Sivu 1/2
Valojen korkeussäädin.
Lähetetty: 15.2.2006 19:23
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Katsastuksesta korjauskehoitus. Voiko nämä Samaran -99 mallisen etuvalojen korkeussäädön itse korjata?
Lähetetty: 15.2.2006 19:52
Kirjoittaja Pavlovits
Sama täällä. Meni epäkuntoon umpion vaihdon yhteydessä, eli laitoin kai sen mötikän siihen umpion reikään sen kummemmin miettimättä. Voisiko joku vääntää rautalangasta, miten sen pitäisi olla?
Lähetetty: 15.2.2006 21:04
Kirjoittaja pressa
voi yrittää uudelleen täyttää
nesteet ovat vuotaneet pois
ohjeet ovat jossain täällä ja haulla ehkä löytyvät
Lähetetty: 15.2.2006 21:23
Kirjoittaja larssi21074
Hmm.. Joskus ovat katsastuksessa jopa vaatineet että se toimii.
Lähetetty: 15.2.2006 21:53
Kirjoittaja destor
Olikos se nyt niin että venäjältä kyseisen systeemin saa noin 15 eurolla joten korjaamista ei kannata edes kuvitella? Näin muistelen jossain topicissa puhuttaneen.
Lähetetty: 15.2.2006 22:01
Kirjoittaja Jaakkima
Tai sitten se säätömekanismin mollukka ei ole yhteydessä umpion heijastimeen. Eli ei ole mennyt koloonsa. Tämä vain arvailua, kun Samaran umpioihin en ole tutustunut. Takavetoisissakin ainakin kahta eri umpiomallia, ja molemmissa hieman erilainen se korkeussäätö.
Lähetetty: 16.2.2006 7:29
Kirjoittaja pressa
larssi21074 kirjoitti:Hmm.. Joskus ovat katsastuksessa jopa vaatineet että se toimii.
-96 tullut pakolliseksi varusteeksi ellei ole tasonsäätö automatiikkaa taka akselilla
Lähetetty: 16.2.2006 8:44
Kirjoittaja Lada-Jussi
pressa kirjoitti:larssi21074 kirjoitti:Hmm.. Joskus ovat katsastuksessa jopa vaatineet että se toimii.
-96 tullut pakolliseksi varusteeksi ellei ole tasonsäätö automatiikkaa taka akselilla
95 loppuvuodesta pakollinen, edellisestä samarasta tuli huomautus (rek 10/95), että seuraavaan leimaan pitää korjata, no ei tule seuraavaa leimaa siihen muutenkaan, nyt on 3/95 rekattu ja siinä säätö jopa toimiikin, ei ongelmaa
mitenkähän tollainen venäjän tuonti, onko siinä nesteet sisällä ja ihan yhtenä osana? miten sellasen sitten viet tulipellistä lävitte, onko sitten pakko purkaa ja sit on nesteet taas pihalla uudestakin.... joku järki tossa hommassa varmaan täytynee olla....
Lähetetty: 16.2.2006 9:01
Kirjoittaja pressa
systeemi on kokonaisena eli nesteet sisällä
tulipellin läpi on iso läpivientikumi jonka reiästä systeemi mahtuu läpi
Lähetetty: 16.2.2006 9:25
Kirjoittaja Pavlovits
Jaakkima kirjoitti:Tai sitten se säätömekanismin mollukka ei ole yhteydessä umpion heijastimeen. Eli ei ole mennyt koloonsa. Tämä vain arvailua, kun Samaran umpioihin en ole tutustunut. Takavetoisissakin ainakin kahta eri umpiomallia, ja molemmissa hieman erilainen se korkeussäätö.
Näin uskon minun kohdallani olevan. Tuskin systeemi on rikkoutunut siitä, kun otin mollukan vanhasta umpiosta pois ja laitoin uuteen.
Lähetetty: 16.2.2006 10:10
Kirjoittaja kalle
Voit testata sen toimivuutta yksinkertaisesti ottamalla säätimen irti kolostaan ja pyytämällä kaveria pitämään mollukkaa kädessään ja katsomaan liikkuko se, kun vääntelet korkeussäätöhanikasta.
Siinä mollukassa on kynsi, joka lukittuu, kun se työnnetään sinne umpion sisään. Saattaa olla, että sitä piti vielä puoli senttiä vääntää myötäpäivään.
Lähetetty: 16.2.2006 10:28
Kirjoittaja Pavlovits
Täytyypä tarkistaa
Lähetetty: 16.2.2006 10:41
Kirjoittaja samarai
Pavlovits kirjoitti:Jaakkima kirjoitti:Tai sitten se säätömekanismin mollukka ei ole yhteydessä umpion heijastimeen. Eli ei ole mennyt koloonsa. Tämä vain arvailua, kun Samaran umpioihin en ole tutustunut. Takavetoisissakin ainakin kahta eri umpiomallia, ja molemmissa hieman erilainen se korkeussäätö.
Näin uskon minun kohdallani olevan. Tuskin systeemi on rikkoutunut siitä, kun otin mollukan vanhasta umpiosta pois ja laitoin uuteen.
Ei Samarassa ole kuin yksi korkeudensäätösysteemi vaikka on umpioita on "russia ja tsekki". Se umpioon tuleva päähän lukitaan painamalla se koloonsa ja samalla kiertämällä sitä "1/4 kierrosta pohjaan". Mäntä pitää olla myös umpioon työnnettäessä "sisällä". Tarvitsijalle itsellä uusi Samaran koko valonsäätösysteemi hinta 15 euroa.(Keravalla)- Vaihto kestää noin"vajaan" tunnin, josta suurin osa ajasta wanhan systeemin irrottamiseen ja uuden systeemin asennuksessa rintapellin läpivientikumin saamiseen paikalleen.
Lähetetty: 16.2.2006 11:09
Kirjoittaja AI
Minä lykkäisin piruuttani katsastusmiehen käteen ristipääruuvarin jos korkeussäätöä kaipaisi... Kaikkea turhanpäiväistä sitä nykyään vaaditaankin!
Lähetetty: 16.2.2006 12:28
Kirjoittaja Pavlovits
Samarassa korkeuden- ja myös sivusuunnansäätöön ei tarvita edes meisseliä, siellä on semmoiset tuutit, josta kierretään käsin.