Kyllä, palaminen perustuu hapen yhtymiseen palavaan aineeseen (bensa) jos molempien määrää saadaan lisättyä moottorin tehon nousee tietysti. Puhtaan hapen syöttäminen vaan on vähän vaarallista puuhaa, siinä mossahtaa helposti koko lada jos käy mäihä. Laita mieluummin turbo, ja ota se vaikka leiman ajaksi pois jos pitää saada reilusi lisätehoa ja ei välttämättä niin laillisesti.
Olisko baltiarallaa sellainen juttu, että kun puhtaassa hapessa metallikin palaa aikas iloisesti...
Aikas paljon tietysti saa syöttää, jos meinaa puhtaalla hapella sylinterin täyttää...
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Jos öljysille haalareille puhaltaa puhasta happea niin saattaa haalarit räjähtä. Sen takia likasia haalareita ei sais puhistaa paineilmalla. Eli on aika räjähys altista touhua.
Kun syöttää puhdasta happea koneeseen niin palamisnopeus kasvaa. Jos likkaa happea=> motti palaa. Jos liikaa happea ja bensaa=> liaan kova räjähdys ja motti laukeaa.
Toki voi ilmanpuhdistimeen syöttää happea esim jäärataautossa. Tosin vain esim 2-5 l/min. Ja tyhjäkäynnillä hana kinni.
Oskar kirjoitti:Mistä tämä räjähdysvaraa sitten johtuu, koska samalla periaatteellahan turbokin toimii, eli antaa lisä happea.
Onko kukaan kokeillut tällaista??
Turbo, kuten muutkin ahtimet lisäävät sylinterin täytöstä, eli sinne menee ilmaa ja bensaa enemmän mitä ahtamattomassa moottorissa. Ei suinkaan pelkkää happea.
jep jep. Ilmassa on 21% happea ja 78% typpeä, joka taas ei pala ja hillitse osaltaan palamista. Muistakaapa miten kävi Tsernobylissä kun prosessinrajoitussauvat päätettiin ottaa kokeeksi pois käytöstä.
Ilokaasun eli dityppihapon kaava on N2O. Hapen ja typen suhde ilmaan verrattuna on melkein päinvastainen. Ilokaasu auttaa palamiseen hyvinkin paljon, mutta puhtaalla hapella leikkiminen saattaa tosiaan "räjäyttää Ladan pois".
Jos ilman happipitoisuutta nostetaan 2% (21%:sta --> 23%:iin) niin palamisnopeus tuplaantuu. Samoin käynee palamistapahtumassa lämpötilalle. Kun ilmassa on riittävästi happea ja lämpöä, niin metallitkin palaa. Johtuisko tuo ilokaasun turvallisuus siitä, että Ilokaasussa happi on sidottu typpeen(kuten ilmassakin), eli ei ole niin "agressiivista" ainetta?
,_,/ukka kirjoitti:Jos ilman happipitoisuutta nostetaan 2% (21%:sta --> 23%:iin) niin palamisnopeus tuplaantuu. Samoin käynee palamistapahtumassa lämpötilalle. Kun ilmassa on riittävästi happea ja lämpöä, niin metallitkin palaa. Johtuisko tuo ilokaasun turvallisuus siitä, että Ilokaasussa happi on sidottu typpeen(kuten ilmassakin), eli ei ole niin "agressiivista" ainetta?
,_,/ukka