Sivu 1/4

Teoria

Lähetetty: 16.2.2006 23:25
Kirjoittaja Oskar
Mietiskelin että olisiko mahdollista lisätä tehoa syöttämällä puhdasta happea tavallisen ilman seassa moottoriin jos samalla lisäisi bensan märää???

Lähetetty: 16.2.2006 23:39
Kirjoittaja destor
Kyllä, palaminen perustuu hapen yhtymiseen palavaan aineeseen (bensa) jos molempien määrää saadaan lisättyä moottorin tehon nousee tietysti. Puhtaan hapen syöttäminen vaan on vähän vaarallista puuhaa, siinä mossahtaa helposti koko lada jos käy mäihä. Laita mieluummin turbo, ja ota se vaikka leiman ajaksi pois jos pitää saada reilusi lisätehoa ja ei välttämättä niin laillisesti.

Lähetetty: 17.2.2006 12:25
Kirjoittaja Oskar
Mistä tämä räjähdysvaraa sitten johtuu, koska samalla periaatteellahan turbokin toimii, eli antaa lisä happea.

Onko kukaan kokeillut tällaista??

Lähetetty: 17.2.2006 12:26
Kirjoittaja NesteHukka
Olisko baltiarallaa sellainen juttu, että kun puhtaassa hapessa metallikin palaa aikas iloisesti...
Aikas paljon tietysti saa syöttää, jos meinaa puhtaalla hapella sylinterin täyttää...

Lähetetty: 17.2.2006 12:32
Kirjoittaja lärssön
Jos öljysille haalareille puhaltaa puhasta happea niin saattaa haalarit räjähtä. Sen takia likasia haalareita ei sais puhistaa paineilmalla. Eli on aika räjähys altista touhua.

Lähetetty: 17.2.2006 12:36
Kirjoittaja RTJN65
Kun syöttää puhdasta happea koneeseen niin palamisnopeus kasvaa. Jos likkaa happea=> motti palaa. Jos liikaa happea ja bensaa=> liaan kova räjähdys ja motti laukeaa.

Toki voi ilmanpuhdistimeen syöttää happea esim jäärataautossa. Tosin vain esim 2-5 l/min. Ja tyhjäkäynnillä hana kinni.

Lähetetty: 17.2.2006 14:15
Kirjoittaja destor
Oskar kirjoitti:Mistä tämä räjähdysvaraa sitten johtuu, koska samalla periaatteellahan turbokin toimii, eli antaa lisä happea.

Onko kukaan kokeillut tällaista??
Turbo, kuten muutkin ahtimet lisäävät sylinterin täytöstä, eli sinne menee ilmaa ja bensaa enemmän mitä ahtamattomassa moottorissa. Ei suinkaan pelkkää happea.

Lähetetty: 17.2.2006 14:41
Kirjoittaja Rizhto
jep jep. Ilmassa on 21% happea ja 78% typpeä, joka taas ei pala ja hillitse osaltaan palamista. Muistakaapa miten kävi Tsernobylissä kun prosessinrajoitussauvat päätettiin ottaa kokeeksi pois käytöstä.

Lähetetty: 17.2.2006 15:17
Kirjoittaja kapa
Niin, ehkäpä ei kannata tätä teoriaa käytännössä kokeilla?

Lähetetty: 17.2.2006 16:21
Kirjoittaja Misha
Miksi se olisi muka vaarallisempaa kuin ilokaasu? Ilokaasukin on hapetin.

Lähetetty: 17.2.2006 17:46
Kirjoittaja samovaari
Ilokaasun eli dityppihapon kaava on N2O. Hapen ja typen suhde ilmaan verrattuna on melkein päinvastainen. Ilokaasu auttaa palamiseen hyvinkin paljon, mutta puhtaalla hapella leikkiminen saattaa tosiaan "räjäyttää Ladan pois".

Lähetetty: 17.2.2006 18:04
Kirjoittaja ,_,/ukka
Jos ilman happipitoisuutta nostetaan 2% (21%:sta --> 23%:iin) niin palamisnopeus tuplaantuu. Samoin käynee palamistapahtumassa lämpötilalle. Kun ilmassa on riittävästi happea ja lämpöä, niin metallitkin palaa. Johtuisko tuo ilokaasun turvallisuus siitä, että Ilokaasussa happi on sidottu typpeen(kuten ilmassakin), eli ei ole niin "agressiivista" ainetta?

,_,/ukka

Lähetetty: 17.2.2006 19:26
Kirjoittaja destor
,_,/ukka kirjoitti:Jos ilman happipitoisuutta nostetaan 2% (21%:sta --> 23%:iin) niin palamisnopeus tuplaantuu. Samoin käynee palamistapahtumassa lämpötilalle. Kun ilmassa on riittävästi happea ja lämpöä, niin metallitkin palaa. Johtuisko tuo ilokaasun turvallisuus siitä, että Ilokaasussa happi on sidottu typpeen(kuten ilmassakin), eli ei ole niin "agressiivista" ainetta?
,_,/ukka
Näinhän se on, oikea termi on reaktiivisuus.

Lähetetty: 17.2.2006 20:56
Kirjoittaja 'aatee'
jätkät näyttää tietävän aika paljon kaikesta 8) kaikki insinöörejä ?? :)

Lähetetty: 17.2.2006 21:38
Kirjoittaja Oskar
Ok, asia selvä :D

Entäpä miten eetterin eli starttisprayn kanssa toimis, jos laittais vaikka letkun ohjaamosta kaasarin kurkkuun ja aina tarvittaessa ruuttais??