aattelin vaan sellaista että kun olen ostamassa nivaani tv-näyttöä (semmosta pientä 7"tuumasta ja playstation kakkosta) niin onko nivassa jonkinlaista jänniittensäädintä tupakansytyttimestä virtaa otettaessa?
kun on nuo elektroniikka vehkeet tarkkoja jänniitteensä kas, jos nousee pleikkarin jännite vaikka 13volttiin niin se kärtsää.
jos ei oo niin voiko sellasen ostaa jostain tai vaikka tehdä??
klovi pysyy kädessä
Regulaattoristahan sen saa helposti tehtyä, konkka myös mukaan niin antaa tasaisempaa jännitettä. Joku muu osaa antaa tarkat kytkentäohjeet ja sopivan regun, itse suosittelen mahdollisimman tehokasta jotta kestää vaikka laturin kanssa tulisi ongelmia.
Ensin sinun pitäisi selvittää paljon pleikkari ja näyttö imaisevat virtaa. Itse ainakin aikanaan kun päättötyönä ammattikoulussa suunnittelin tietokonetta autoon en löytänyt tarpeeksi virtakestoista jänniteregulaattoria, joten väsäsin itse yksinkertaisen transistorikytkennän. http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... =374&pos=0
Nyt ei kyllä tule mieleen että paljon tuo kestää virtaa mutta tietokonetta jaksoi pyörittää. Sisältää siis +12V, +5V ja +3,3V linjat.
Yritän väsätä kytkennän sinulle tänne kohtapuoliin.
Viimeksi muokannut Ertzu, 20.2.2006 9:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... =374&pos=1
Tuossa olisi nyt kytkentä TODELLAKIN epäselvänä (kiitos allekirjoittaneen laiskuuden). Mutta pientä selvitystä: Miinus liittimen J1 vasempaan napaan, plus oikeaan. Transistori on NPN tyyppiä 2C3306. Tuossa menneet vastuksen ja diodin merkinnät väärinpäin, transistorin alla ylempi siis vastus, vaikkapa 47 tai 100 ohmia ja alempi zenerdiodi (12 voltin linjassa siis 12V zener luonnollisesti). D5 on aivan tavan diodi, vaikkapa 1N4001.
Kuvassa siis vasemmalta lähtien: liitin J1 sisääntulojännite, J2 (+12V), J5 (+5V), J4 (+3,3V) ja J3 maadoituspiste.
Ei ole ollut ongelmia vaikka näyttö suoraan akussa kiinni, eli mielestäni nuo 12v lcd-näytöt ei ole niin tarkkoja noista jännitteistä kuin esim tietokoneet yms.
Itelle tuli tästä mieleen, että onko se Nivassa normaalia, että valot välkkyy? Tuo lataussäädin niinkuin pumppaa jännitettä koko ajan.
Käynnistykseen on kyllä virtaa riittänyt kovillakin pakkasilla.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
NesteHukka kirjoitti:Itelle tuli tästä mieleen, että onko se Nivassa normaalia, että valot välkkyy? Tuo lataussäädin niinkuin pumppaa jännitettä koko ajan.
Käynnistykseen on kyllä virtaa riittänyt kovillakin pakkasilla.
Riippuu vähän säätimen mallista, ainakin vanhemmissa "rele säätimissä" tuota voi pitää ominaisuutena. Uudemmat elektroniikalla toteutetut pitäisi olla aika vakaita.
Ehkä jostakin vanhasta kannettavan tietokoneen autopowerista voisi saada tuohon sopivan laitteen. Nuissa olisi sekin hyvä puoli, että kun jännite auton järjestelmässä laskee vaikka startissa, niin tuollainen osaa pitää jännitteen vakiona. Virranantokykyä ainakin oman kannettavani autopowerissa on aika lailla.