Sivu 1/1

110 lämmityslaite

Lähetetty: 23.2.2006 20:36
Kirjoittaja Sepesusi
Lämppäri rupesi temppuilemaan,lämpötilansäätö toimii huonosti.Oliko että 110 ei ole lämppärinhanaa ollenkaan, eli kennossa kiertää aina kuuma vesi? Ja lämpötilaa säädetään ilmaläpällä?Termostaatin puhaltimen katosta öljysin,tuntus pyörivän normaalisti.Aikaisemminkin(kesällä ja keväällä) on joskus temppuillut että työntää kuumaa llmaa vaikka säädin on täysin kylmällä.Edestakaisin laidasta toiseen kääntämällä on yleensä asettunut.Nyt ei aina auta,haaleaa ilmaa enimmäkseen tulee.Ja välillä toimii ihan kunnolla.Mistä vian etsintä kannattaisi alottaa?

Re: 110 lämmityslaite

Lähetetty: 28.2.2006 17:30
Kirjoittaja Sepesusi
Sepesusi kirjoitti:Lämppäri rupesi temppuilemaan,lämpötilansäätö toimii huonosti.Oliko että 110 ei ole lämppärinhanaa ollenkaan, eli kennossa kiertää aina kuuma vesi? Ja lämpötilaa säädetään ilmaläpällä?Termostaatin puhaltimen katosta öljysin,tuntus pyörivän normaalisti.Aikaisemminkin(kesällä ja keväällä) on joskus temppuillut että työntää kuumaa llmaa vaikka säädin on täysin kylmällä.Edestakaisin laidasta toiseen kääntämällä on yleensä asettunut.Nyt ei aina auta,haaleaa ilmaa enimmäkseen tulee.Ja välillä toimii ihan kunnolla.Mistä vian etsintä kannattaisi alottaa?
Onko kellään tietoa?

Lähetetty: 28.2.2006 19:17
Kirjoittaja samarai
ei parempaa tietoa ole tosta lämmönvaihtimesta, mutta katselin noita 110:n lämmitysjärjestelmän kuvia korjaamokirjasta niin en niistä mitään "hanaa" kyllä löytänyt.

Lähetetty: 28.2.2006 19:40
Kirjoittaja mam
Mitään hanaa ei ole vaan lämpötilaa säädetään läpällä - kuumaa ja kylmää ilmaa sopivassa suhteessa. Kuumaa ja kylmää ilmaa ei mitenkään sekoiteta ja siitä johtuu, että lämpötilan tasoituttua kylmää ilmaa tulee lasille ja kuumaa jaloille! Kylmä ilma tulee yläpuolelta ja kuuma alhaalta.

Keskikonsolissa on se lämmityksen elektroninen ohjausyksikkö, jolla säädetään lämpötila.

Katossa on se lämpötila-anturi, jossa on se tuuletin kierrättämässä ilmaa - anturin lämpötila seuraa paremmin ohjaamon lämpöä. Se ääni ei kerro oikeastaan toiminnasta mitään mutta ilmeisesti huonosta voitelusta, joka on korjattavissa voitelemalla.

Ohjausyksikkö ohjaa moottoria, joka säätää sen lämmityslaitteen läpän asentoa. Läpän asentotieto tulee läpän akselin potentiometriltä ja menee ohjausyksikölle säätöä varten.

Systeemi on monimutkainen ja vikamahdollisuuksia on paljon:
-lämpötila-anturi
-ohjausyksikkö
-läpän säätömoottori
-läpänasennontunnistin (potentiometri)

Muutapa ei osaa sanoa neuvoksi kuin katsoa, että kaikki liittimet ovat kiinni ja kunnossa. Lämpötila-anturi ja ohjausyksikkö ovat helppoja vaihtaa, jos jostain löytyy osa. Mikäli vika jää säätömoottoriin ja asennontunnistimeen niin ne ovat hankalassa paikassa lämmityslaitteen sivulla!

Lähetetty: 28.2.2006 20:01
Kirjoittaja samarai
tässä on jotain kuvia tosta 110 lämppärin remontista, teksti venäjää. Mua kiinnostais ton "motoreduktorin" merkitys- onko se etuvastus?

http://tuning.hut1.ru/remont/el_003.html

Lähetetty: 28.2.2006 21:47
Kirjoittaja mam
"Motoreduktori" on juuri se läpän ohjausmoottori varustettuna alennusvaihteella.

Lähetetty: 2.3.2006 20:10
Kirjoittaja Sepesusi
Kiitokset ohjeista.Ei tuo sitten taidakkaan olla rikki,ihmettelin juuri tuota kylmä puhallusta tuulilasille.

Lähetetty: 3.3.2006 7:29
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Meidän ex 110:ssä oli sama ongelma, eli kun lämpöä sääti yksipykälä pienemmäksi, niin tuulilasille puhalsi kylmää ja jalkoihin kuumaa. Meillä oli takuuauto ja Deltas vaihdettiin siin kojetaulus oleva koko lämmönsäätö yksikkö. (laatikko) Ei vaikutusta. Tosi ongelma on kun sataa pikkupakkasilla lunta tai jäätävää tihkua. Lumi jäätyy ikkunaan ja ainoastaan lämpösäätö täysillä niin pystyy pitämään tuulilasin auki. Auto sisältä taas lämpiää liikaa ja pitäis ajaa teepaita päällä. Todella hankalaa varsinkin pitkällä maantie matkalla.

Lähetetty: 3.3.2006 9:24
Kirjoittaja RTJN65
Mulla on tollanen lämmönsäätöyksikkö. Tuli mukana varaosa varastossa jota inventoidaan.

Lähetetty: 3.3.2006 23:31
Kirjoittaja larssi21074
Tuo kylmä puhallus johtuu siitä että kylmää ilmaa menee aina tuulilasille, kennon kautta kiertää muualle. Vaikka lämpö on täysillä niin silti työntää osittain kylmää! Kai siihen joku syy on, selvästi se on tarkoituksella sellaiseksi rakennettu.

2004 jälkeen valmistettuja en ole tutkinut mutta tuo uudempi malli on huonompi. Lämmitysteho ehkä on parempi mutta ilmaaohjaava läppä on suurempi ja painavampi.
Joko hajoaa sen läpän akselointi (muovinen) tai sitten simahtaa säätömoottori (se peltinen on pirun painava). Molempi parempi, ojasta allikkoon ja silleen..