Offset-kiila

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Xorron

Offset-kiila

Viesti Kirjoittaja Xorron »

Otetaanpa nyt sitten rautalankaa ja väänellään vähän.
Eli aihe offset-kiila. Tässä nyt tavallinen ja tappimallinen kiila esitettynä.
http://img301.imageshack.us/my.php?image=off26md.png
Kun tehdään kuvan mallinen kiila, nokka-akselin asento muuttuu rattaaseen nähden ja saadaan ajoitusta muutettua. Pientä peruskoulumatematiikkaa apuna käyttäen saadaan selvlle, kuinka paljon (milleissä) sivusiirtoa tarvitaan esim 4 asteen aikaistamisella.
Viimeksi muokannut Xorron, 14.3.2006 12:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Yritäppä uudelleen linkin kanssa...

Tuollaisessa kiilassa vaan on huonona puolena että se ajoitus on sitten siinä mihin sen tekee. Jos porailee vaikka reikiä sopivasti pyörään, saa ajoitusta muutettua esim. 1/6 hampaan verran. Ihan säädettävällä keskiöllä sitten säätö on jo portaaton.
Vauhdin tae - alamäki
Xorron

Viesti Kirjoittaja Xorron »

Stefa kirjoitti:Yritäppä uudelleen linkin kanssa...

Tuollaisessa kiilassa vaan on huonona puolena että se ajoitus on sitten siinä mihin sen tekee. Jos porailee vaikka reikiä sopivasti pyörään, saa ajoitusta muutettua esim. 1/6 hampaan verran. Ihan säädettävällä keskiöllä sitten säätö on jo portaaton.
Totta ja se onkin järkevin tapa, mutta tarkoitus oli selvittää tota offset-kiilaa, kun sitä ei oikein ymmärretty. Samaten oli tarkoitus laittaa se tonne mitä vaatii?-topicin jatkoksi, eikä aloittaa uutta... Näitä nyt joskus sattuu.
Vastaa Viestiin