Otetaanpa nyt sitten rautalankaa ja väänellään vähän.
Eli aihe offset-kiila. Tässä nyt tavallinen ja tappimallinen kiila esitettynä.
http://img301.imageshack.us/my.php?image=off26md.png
Kun tehdään kuvan mallinen kiila, nokka-akselin asento muuttuu rattaaseen nähden ja saadaan ajoitusta muutettua. Pientä peruskoulumatematiikkaa apuna käyttäen saadaan selvlle, kuinka paljon (milleissä) sivusiirtoa tarvitaan esim 4 asteen aikaistamisella.
Offset-kiila
Yritäppä uudelleen linkin kanssa...
Tuollaisessa kiilassa vaan on huonona puolena että se ajoitus on sitten siinä mihin sen tekee. Jos porailee vaikka reikiä sopivasti pyörään, saa ajoitusta muutettua esim. 1/6 hampaan verran. Ihan säädettävällä keskiöllä sitten säätö on jo portaaton.
Tuollaisessa kiilassa vaan on huonona puolena että se ajoitus on sitten siinä mihin sen tekee. Jos porailee vaikka reikiä sopivasti pyörään, saa ajoitusta muutettua esim. 1/6 hampaan verran. Ihan säädettävällä keskiöllä sitten säätö on jo portaaton.
Vauhdin tae - alamäki
Totta ja se onkin järkevin tapa, mutta tarkoitus oli selvittää tota offset-kiilaa, kun sitä ei oikein ymmärretty. Samaten oli tarkoitus laittaa se tonne mitä vaatii?-topicin jatkoksi, eikä aloittaa uutta... Näitä nyt joskus sattuu.Stefa kirjoitti:Yritäppä uudelleen linkin kanssa...
Tuollaisessa kiilassa vaan on huonona puolena että se ajoitus on sitten siinä mihin sen tekee. Jos porailee vaikka reikiä sopivasti pyörään, saa ajoitusta muutettua esim. 1/6 hampaan verran. Ihan säädettävällä keskiöllä sitten säätö on jo portaaton.