Sivu 1/3

veivaus

Lähetetty: 7.4.2006 19:37
Kirjoittaja tupac1200l
Miten on...mulle on annettu vähän ristiriitaista tietoa siitä voiko nappiksen panna veivaamalla käyntiin vai onko se tarkoitettu vain moottorin notkistamiseen pakkasilla :shock:

Lähetetty: 7.4.2006 19:49
Kirjoittaja Nonnis
No voihan sen. Varoo vaan sormiaan. Kyllähän se startilla käy helpommin jos virtaa riittää ja startti toimii ;)

Lähetetty: 7.4.2006 21:17
Kirjoittaja samarai
tässä pätkässä näytetään malliksi, miten nappis laitetaan veivillä käyntiin. Sisältää myös paljon muuta faktaa nappiksesta (venäjäksi):

http://k-m-c.ru/video/RTR2101.wmv

Lähetetty: 7.4.2006 21:18
Kirjoittaja 'aatee'
tehkää joku suomeks näit videoita :)

Lähetetty: 8.4.2006 1:37
Kirjoittaja Midi^
Kiva video, ompaha priima nappis.

Lähetetty: 8.4.2006 9:19
Kirjoittaja Lada-Jussi
samarai kirjoitti:tässä pätkässä näytetään malliksi, miten nappis laitetaan veivillä käyntiin. Sisältää myös paljon muuta faktaa nappiksesta (venäjäksi):

http://k-m-c.ru/video/RTR2101.wmv
aivan mahtava pätkä ja toi venäjänkieli tuo lisää tunnelmaa, itse asianhan voi lukea suomennettuna vaikka Lada kerhon sivuilta :wink:

autoon oli kyllä tuunattu keskikonsoli ja jarrunestesäiliö anturilla arvelutti vähän, mutta olisiko auto ollut viimeisiä 80-lukuisia versioita, niissähän oli jotain modernisointia

Lähetetty: 8.4.2006 9:55
Kirjoittaja cassu
Hemmetin hieno nappis, ja kylläpä lähtee kevyesti veivillä käyntiin!

Lähetetty: 8.4.2006 15:05
Kirjoittaja tupac1200l
No johan lähti hereästi käyntiin tuo täytyy kokeilla :lol:

Lähetetty: 8.4.2006 15:11
Kirjoittaja Jokari
Ettei ois Lada ollut lämmin tuossa videossa... :)

Lähetetty: 9.4.2006 20:56
Kirjoittaja Hazka
Näytti myös rattiputken muovit olevan kanttimallista, joska on tuo hätävilkun katkaisija.

800

Lähetetty: 11.4.2006 8:55
Kirjoittaja pena
Mahtava esitys!

Näytteestä myös selvisi, kuten venäjän taitoiset ehkä huomasivat, kuinka monta muutosta tuo Ladan malli sisältää vastaavaan Fiatiin verrattuna.

Niitä näkyy olevan peräti 800.

Monet nykyajan automerkit taitavat olla keskenään enemmän samanlaisia, vaikka erilaisemmilta näyttävätkin.

Re: veivaus

Lähetetty: 12.6.2008 18:39
Kirjoittaja Mikojan
No niin, nyt se on sitten kokeiltu.

Ajelin tänään töihin Nappiksella ja poikkesin kotiin tullessani kaupassa ostoksilla. Kun olin saanut ostokset kyytiin ja pahaa aavistamatta väänsin virta-avaimesta, ei startti jaksanutkaan pyörittää moottoria puristusten ympäri ja kojelaudan merkkivalot himmenivät uhkaavasti. Hetken siinä mietin harmissani mitä tehdä, napatako ostokset kantoon ja kävellä jäljellä oleva kolmen kilsan matka kotiin ja tulla myöhemmin yrittelemään Laatokkaa tulille, vai soittaako velipojalle ja pyytää apuun. Sitten vasta tuli veivi mieleen. Tällaisia tilanteita vartenhan se muun muassa on olemassa. Hieman tosin arvelutti ruveta yrittämään, sillä en ole koskaan veivannut mitään autoa käyntiin, ainoastaan notkistanut pitkän seisonnan jälkeen ennen normaalia starttausta.

No, ei muuta kuin veivi esiin takaloosterista ja paikalleen. Ensin muutama harjoituspyöritys virrat katkaistuna, sitten "contact" ja ripeä tempaisu puristusten yli. Ei lähtenyt vielä. Yritin pari kolme kertaa ja sitten alkoi hieman jänskättämään, sillä ei oikein haluttaisi saada veivistä ranteeseen. Olin jo luovuttamassa, tässä vaiheessa ohitse käveli alkoholistin oloinen ukkeli Valintatalon muovikassi kädessä ja kyseli, eikö lähde ja pitäisikö työntää. Vastailin vältellen, että eiköhän tässä pärjäillä. Ukko meni menojaan, ja minä päätin yrittää vielä kerran. Nyt konepelti auki, käsipumpulla lisää soppaa kaasariin, sitten vielä pari pyöritystä veivistä ilman virtaa. Uudelleen virrat päälle ja äkäinen tempaisu kammesta.

Hyrähti nöyrästi käyntiin.

Ei ehkä järin kummoinen suoritus, mutta kummasti sai suupielet ylöspäin. Ja voipahan todeta senkin, että näiden uudempien autojen kanssa olisi jääty siihen paikkaan tai saatu nöyränä pyytää virtaa toisesta autosta. Lada-mies pärjää omillaan.

t. Mikko

Re: veivaus

Lähetetty: 13.6.2008 9:14
Kirjoittaja IL02
Morris Minorin olen useamman kerran pistanyt veivilla kayntiin kun akku alkaa olla sen verran huono etta viikon seisomisen jalkeen ei jaksa enaa startilla lahtea. Ekan kerran hieman jannitti kokeilla ja yritin isoisan ohjeita muistella etta miten pain ne sormet pitikaan olla siina kammella jos se jotenkin potkaisee takaisin tms. Ainakin Morris lahtee veivilla kayntiin niin helposti ettei uskoisikaan.

Tuli muuten mieleen etta armeijassa meilla oli linkkiautona semmoinen tylppanokkainen venalainen kuorma-auto bensa V8:lla ja joskus keskella metsaa se ei jostain syysta startti ei pyorittanyt ollenkaan ja otettiin jo veivi esille. Alkuunsa ei meinannut loytya porukasta ketaan kuka olisi sita jaksanut veivata. Lopulta paikalle saatiin joku bodarin oloinen luutnantti joka sita jaksoi sita ihan kevyen oloisesti veivata. Kayntiin tosin se ei lahtenyt.

Re: veivaus

Lähetetty: 13.6.2008 10:56
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Ladaa en ole koskaan kammella käynnistänyt, GAZ 66:n (se tylppänokkainen ven. maastokuorma-auto) kylläkin ja useasti, vaikka olinkin aikanaan hartiaton ruipelo tykkimies, en bodari luutnantti. GAZ 66:ssa on 4,3 litran V8.

Kampikäynnistys tehdään seuraavasti:

- käsijarru päälle
- tarkista kahteen kertaan, että vaihde on vapaalla
- laita ryyppy sopivasti päälle (enemmän kuin normaalisti)
- pyöräytä kammella kaksi kertaa, kuten alla selostan
- vähennä ryyppyä sopivaksi
- kytke vasta nyt sytytysvirta
- pyöräytä kammella

Jos kaikki on kunnossa ym, moottori käynnistyy ongelmitta.

ERITTÄIN TÄRKEÄÄ:

Käynnistä aina nostamalla kampea, älä koskaan painamalla kampea alas!

(Jos moottori potkaisee takaisin, kyynärpääsi tai kampi halkaisee pääsi.)

Pidä peukalo samalla puolella kampea kuin muut sormet!

(Jos moottori potkaisee takaisin, saat etsiä irronneen peukalosi lähimaastosta.)

Aloita käynnistyspyöräytys siten, että kampi osoittaa alaviistoon. Pidä käsivarsi hieman koukussa, jos suinkin jaksat. Kyykisty ja ota tarvittava voima reisilihaksistasi (jotka ovat aivolihaksen jälkeen ihmisen toiseksi vahvimmat).

Suotavaa on, että sytytyksen perusennakko ei ole liian aikaisella.

***

Tiesithän, että vasta neuvostoinsinöörit kehittivät kammen nykyiseen mutkamuotoon. Kapitalistinen insinööri ei välittänyt työläisen oloista ja pakotti käyttämään esimerkiksi suorakampista tahkoa. Kyllä se nöyryytti proletaaria!

***

menestystä

SvS

Re: veivaus

Lähetetty: 13.6.2008 11:01
Kirjoittaja pressa
itse olen suorittanut ladan käynnistyksen seuraavasti:
vaihde vapaalle ja käsijarru päälle
pensapumpulla pumpataan kaasutin täyteen
kolme painallusta kaasupolkimella että kiihdytyspumppu antaa polttoainetta valmiiksi imuun
virrat päälle ja kammesta reipas nykäisy