Takavedon jarruihin tehoa

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Takavedon jarruihin tehoa

Viesti Kirjoittaja destor »

Nyt kun nappiksessa on suurempi kone niin siihen on ilmestynyt hiukan ongelmia jarrujen kanssa. Ilmeisesti etujarrut lämpiävät jo muutaman kilometrin matkalla niin paljon että rupeavat vähitellen häipymään. Poljin painuu herkemmin alas kuin ennen, ja jarrutusteho madaltuu kanssa. Vika korjaantuu ajamalla hetken pahemmin jarruttelematta. Eihän tuo nyt rauhallisessa ajossa esiinny, mutta jos vähän innostuu polkaisemaan..

Ilmeisesti etujarruissa pääsee nesteet kiehumaan vaikka autoon on vaihdettu ihan uudet nesteet (tavalliset DOT4) syksyllä. Auttaako vaiko pahentaa puolimetallipalat tuota ongelmaa, vai onko ainut oikea ratkaisu jäähdytettyjen levyjen asentaminen?

Entäpä nesteiden vaikutus asiaan, jospa sinne vaihtaisi vähän paremmat liemet niin voisi kiehuminen vähentyä. Mitä nesteitä suosittelette?

Tällaisen ketjun löysin joka sivuaa aihetta pariinkin otteeseen, ilmeisesti kuitenkaan jäähdytettyjä etujarruja ei ole saatu siviilipirsseihin aikaiseksi? http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... sc&start=0
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Minäolenpärjännyt ihan normaalilla dot4 nesteellä eikä kiehumista ole ollu. Vakio palojen kitkaominaisuudet kyllä kärsii lämmetessä, siihen attoi palojen vaihto parempiin.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Joo ei ole mullakaan kyllä nesteet kiehunu (=jarrut hävinny) muutakuin aina silloin kun on ostanut ja tuonut ajamalla kotiin :lol: Veikkaan kanssa että huonot palat jos nesteet on totaalisesti vaihdettu... Hmm ei mikään letku pullistelisi? :lol: No nesteetkin voi kerätä sitä vettä aika nopeaan jos on kosteata...

Lukemani mukaan noilla vakiojarruilla on pärjätty rataluokassakin ja vakiopaloillakin vielä (=lyhyt vaihtoväli toki)

Itellä kokemukset on ihan ahvenistolta 1500 kattiladalla ja takarummut naksui melko äänekkäästi ja etunavan tuoreet rasvat hieman tirisi kupin vieressä ainakun ajoi varikolle -> jarruakin siis käytettiin eikä jarruissa ollut häipymisen merkkejä :roll: No tuonne tein jarrurempan edellisenä ehtoona joten nesteet on aina ollut tuolla aika tuoreet ja paloissakin pintaa.

EDIT: Jos joku tietäis isompaa jäähdyttämätöntä levyä kuin ladassa niin hihkaiskaa... Olen suunnitellut noilla vakiohiluilla tehdä tehokkaammat jarrut vaan levyn kokoa suurentamalla. Kiinnitys vaikka vakiolevyyn pulteilla tms sovitteella -> ei turhaa painoa ja jos vakionesteetkään ei kiehu noilla satuloilla kovin helposti niin miksi laittaa jäähdytetyt levyt :roll:

Hmm niin kuinkas paskaiset noi sun satuloiden sylinterit on että pääsevätkö jäähtymään?
124/2101 practical beauty
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Sehän tuossa vähän ihmetyttää kun kaikki pitäisi olla kunnossa ja puhdasta jne. Palat ovat kesällä uusitut eli nekin ovat vielä uudenkarheat. Kai se pitää vielä ajaa ne jarrut pois ja tutkia tilannetta tarkemmin tien vieressä. Ja puolimetallipalat ostoslistalle tietysti.

Entäpä se neste, DOT 5 nesteen voi laittaa heittämällä vai vaatiiko se jo kumiosien vaihdon uusiin?
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Ota ne suojapellit sieltä jarrukilpien takaa pois niin pitäisi alkaa ilman kiertämään ja levyjen jäähtymään. Haittapuolena sitten roiskeveden esteetön pääsy kuumalle levylle ja mahdollinen "kieroutuminen" siitä johtuen.
russian power

Viesti Kirjoittaja russian power »

Eikö TAROXilta löytys vielä reiitettyjä/uritettuja levyjä? Tietysti hinta on :shock: .
samovaari

Viesti Kirjoittaja samovaari »

Pöhö-Andrei kirjoitti:Ota ne suojapellit sieltä jarrukilpien takaa pois niin pitäisi alkaa ilman kiertämään ja levyjen jäähtymään. Haittapuolena sitten roiskeveden esteetön pääsy kuumalle levylle ja mahdollinen "kieroutuminen" siitä johtuen.
Jarrulevyjen suojakilpiä ei saa ottaa pois, jos aikoo ajaa kadulla. Alkuperäiset kilvet vaaditaan katsastuksessa.
Avatar
Midi^
Viestit: 404
Liittynyt: 10.10.2004 22:34
Paikkakunta: Fiskari

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

samovaari kirjoitti:
Pöhö-Andrei kirjoitti:Ota ne suojapellit sieltä jarrukilpien takaa pois niin pitäisi alkaa ilman kiertämään ja levyjen jäähtymään. Haittapuolena sitten roiskeveden esteetön pääsy kuumalle levylle ja mahdollinen "kieroutuminen" siitä johtuen.
Jarrulevyjen suojakilpiä ei saa ottaa pois, jos aikoo ajaa kadulla. Alkuperäiset kilvet vaaditaan katsastuksessa.
Mun tietääkseni se menee niin että jos toiselta puolelta puuttuu ja toisella on niin tulee hylky mutta jo kummaltakin puolelta puuttuu niin menee läpi. Tiiä sit :?:
Niva-79
2xFiat, 3xAlfa, 1x Lancia
samovaari

Viesti Kirjoittaja samovaari »

Mun tietääkseni se menee niin että jos toiselta puolelta puuttuu ja toisella on niin tulee hylky mutta jo kummaltakin puolelta puuttuu niin menee läpi. Tiiä sit

Katsurille voi tulla ajatuskatkos, eikä se huomaa että siinä kuuluisi kilvet olla. Kyllä niiden kuuluu paikallan olla, jos tehtaalla on niin päätetty.
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Entä kumiletkujen korvaaminen teräspunoksella? Voihan se olla niin, että kumiletkut kuumenee ja pehmenee ja alkaa pullistelemaan.

Tuo ei taida olla edes mikään kalleimmasta päästä modi.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Jos kysymys on tieliikenneautosta niin kannattaa muuttaa ajotyyliä ;)
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

samovaari kirjoitti:
Pöhö-Andrei kirjoitti:Ota ne suojapellit sieltä jarrukilpien takaa pois niin pitäisi alkaa ilman kiertämään ja levyjen jäähtymään. Haittapuolena sitten roiskeveden esteetön pääsy kuumalle levylle ja mahdollinen "kieroutuminen" siitä johtuen.
Jarrulevyjen suojakilpiä ei saa ottaa pois, jos aikoo ajaa kadulla. Alkuperäiset kilvet vaaditaan katsastuksessa.
Ja höpöhöpö. Kilvet saa poistaa mutta ne on otettava molemmilta puolilta. Eli tälläisiä DX corolla tyyppisiä ratkaisuja mistä ruoste on nakertanut toisen pois ei saa olla vaan myös se toinen on raksittava pois tai lisättävä vioittuneen tilalle ehjä. Asia on tarkistettu katsastuskonttorilta ja heidän tulkinta on tämä. Eli hylkyä ei katsastuksessa tule vaikka niitä kilpiä ei ole. Eihän niitä ole alkuperäisenäkään kaikissa autoissa, esim sierrasta niitä ei löydy ja hyvin kelpaa niin tieliikenteeseen kuin katsastukseen.
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Tuota en tiennytkään noista kilvistä, pitääpä raksia pois. En minä mitään rei'tettyjä levyjä taida laittaa, enkä urallisiakaan. Jäähdytetyt laitetaan jos jotakin sinne muutetaan. Nyt alkuun koitetaan paremmilla ATE:n nesteillä ja puolimetallipaloilla. Ja tietysti noiden kilpien poistamisella.

Punosletkuista en sitten tiedä onkoa järkeä vaiko ei, ilmeisesti niissä joutuu tyytymään länsivalmisteisiin joten hintaakin saattaa tulla jos niitä ylipäänsä jostakin saa?
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

destor kirjoitti:Punosletkuista en sitten tiedä onkoa järkeä vaiko ei, ilmeisesti niissä joutuu tyytymään länsivalmisteisiin joten hintaakin saattaa tulla jos niitä ylipäänsä jostakin saa?
En tiedä, mutta eikös ne ole ihan vakiokamaa? Pituuden vaan katot?

Vai olenko totaalisen väärässä?

Yhdellä toisella autoboordilla tyypit vannovat punosletkujen nimeen, joskin kyse voi myös olla itsesuggestiostakin.

Ne silti auttanevat mikäli lämpimät jarrut pehmentävät niitä kumiletkuja.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
samovaari

Viesti Kirjoittaja samovaari »

Pöhö-Andrei kirjoitti:
samovaari kirjoitti:
Pöhö-Andrei kirjoitti:Ota ne suojapellit sieltä jarrukilpien takaa pois niin pitäisi alkaa ilman kiertämään ja levyjen jäähtymään. Haittapuolena sitten roiskeveden esteetön pääsy kuumalle levylle ja mahdollinen "kieroutuminen" siitä johtuen.
Jarrulevyjen suojakilpiä ei saa ottaa pois, jos aikoo ajaa kadulla. Alkuperäiset kilvet vaaditaan katsastuksessa.
Ja höpöhöpö. Kilvet saa poistaa mutta ne on otettava molemmilta puolilta. Eli tälläisiä DX corolla tyyppisiä ratkaisuja mistä ruoste on nakertanut toisen pois ei saa olla vaan myös se toinen on raksittava pois tai lisättävä vioittuneen tilalle ehjä. Asia on tarkistettu katsastuskonttorilta ja heidän tulkinta on tämä. Eli hylkyä ei katsastuksessa tule vaikka niitä kilpiä ei ole. Eihän niitä ole alkuperäisenäkään kaikissa autoissa, esim sierrasta niitä ei löydy ja hyvin kelpaa niin tieliikenteeseen kuin katsastukseen.
Höpöt vaan itsellesi. AKE:n arvosteluperusteissa vaaditaan alkuperäisten kilpien olevan kunnossa ja paikallaan. Mene ja pyydä arvosteluperusteet luettavaksi, niiden pitäisi olla julkisia. Saamasi tulkinta ei perustu mihinkään ohjeeseen.
On aivan yhdentekevää onko joku auto uutena ilman kilpiä tai ei, jos ne johonkin autoon on laitettu niiden pitää siinä jatkossakin olla. Ainoa tietämäni poikkeus on joku vanha Saab (en muista numeroa ), johon ei saa edes merkkiliikkeestä kilpiä. Sille AKE on antanut poikkeusluvan.
Vastaa Viestiin