kampiakselin kevennys
- pappa- igor
- Viestit: 1099
- Liittynyt: 12.4.2005 18:51
- Paikkakunta: Tampere
kampiakselin kevennys
Mitä hyötyä/ haittaa? muuta kun pyörivät massat vähenee ja kone ottaa helpommin kierroksia
ja kampiakseliin tulee helpommin värinöitä jotka sen katkaisee
olisko mitää hyötyä kiillottaa kampiakselia ja sitten vaikka lasikuulapuhaltaa, sillai käskivät tekeen kiertokangille ja niin ma tein
neuvokaa tyhmää, että saan ladan koneen kestään 
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
- ChargerSpeed
- Viestit: 105
- Liittynyt: 4.11.2005 10:18
- Paikkakunta: Hämeenkyrö/Nokia
Unohda todellakin kampiakselin kevennys. Kiertokankien ja kampiakselin kiilostus on kyllä iha asiallista.
From Russia With Lada
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä
, 2112 umpivakiokäyttöauto 1500cc 16v 2002.
Galleriassa
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä
Galleriassa
- pappa- igor
- Viestit: 1099
- Liittynyt: 12.4.2005 18:51
- Paikkakunta: Tampere
Ja siinä puhalluksessa se voi vielä hyvällä säkällä vääntyä jolloin koko työ meni hukkaan. Jos haluaa kovasti puuhata niin ne painolimput voi hioda kirveenterän muotoisiksi, mutta kannattaa muistaa että paljon pienemmällä vaivalla ottaa siitä vauhtipyörästä reilumminkin painoa pois, ja vieläpä kauempaa kehältä jolloin hitausmomentti muuttuu enemmän. Paras olisi jos hankit oikeasti kevyen vauhtipyörän (3,5kg), ja sitten mieltymysten mukaan kevennät vaikkapa niitä veivejä. Sekään ei ole tarpeellista jos kierroslukua ei nosteta liioin vakiosta.
Tämä menee jo vähän makuasiaksi, mutta ehkä paras vastaus voisi tulla joltakin rallin harrastajalta.
Tämä menee jo vähän makuasiaksi, mutta ehkä paras vastaus voisi tulla joltakin rallin harrastajalta.
Joo ei pyörivien osien kevennyksellä saa kuin kierros herkkyyttä, eli hieman pienilä vaihteilla voi jotain huomata. Tehoa saa ainoastaan edestakaista liikettä tekevien osien keventämisellä eli ladassa tärkeimpänä männät ja kanget, esimerkiksi männän tepin sisältä saa kohtu paljon painoa pois ja mäntien helmojakin voi lyhentää. Kampiakselille en tekisi kuin tasapainotuksen, vauhtipyörä onkin jo sitten sen verran painava että korkea kierroksisessa koneessa sen kevennys on jo aiheellista (mun turbokone kiertää max 7000 niin en ole vaivautunu)
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
- pappa- igor
- Viestit: 1099
- Liittynyt: 12.4.2005 18:51
- Paikkakunta: Tampere
Turbiini kirjoitti:Joo ei pyörivien osien kevennyksellä saa kuin kierros herkkyyttä, eli hieman pienilä vaihteilla voi jotain huomata. Tehoa saa ainoastaan edestakaista liikettä tekevien osien keventämisellä eli ladassa tärkeimpänä männät ja kanget, esimerkiksi männän tepin sisältä saa kohtu paljon painoa pois ja mäntien helmojakin voi lyhentää. Kampiakselille en tekisi kuin tasapainotuksen, vauhtipyörä onkin jo sitten sen verran painava että korkea kierroksisessa koneessa sen kevennys on jo aiheellista (mun turbokone kiertää max 7000 niin en ole vaivautunu)
Juu noita s2:sen mäntiä en viitti paljon alkaa keventeleen ovat varmasti jo tarpeeks kevyet.. en taida mitään muuta kampuralle tehdä kun tasapainottaa, vauhtipyörä on varmaan mun käyttöön ihan hyvä, vauhtipyörän kevennyshän tuo kierros herkkyyttä joten koneesta tulee jyrkän nokan ja sopivasti ylävireen ahtimen kanssa varmaan mukavan piikikäs
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Puhutaankohan tässä nyt koko kampiakselin kiillottamisesta, joka on muuten helvetinmoinen työ jos sen tekee oikeasti kunnolla, vaiko vain laakerikaulojen kiillotuksesta? Osaako kyseisiä toimenpiteitä ehdottaneet henkilöt myös perustella saavutettuja hyötyjä, sekä ymmärtävätkö he muutkin työt jotka liittyvät tuohon kiillotustapahtumaan (esim. lasikuulapuhallus tai vastaava pinnan ominaisuuksien palauttamiseksi)?
- pappa- igor
- Viestit: 1099
- Liittynyt: 12.4.2005 18:51
- Paikkakunta: Tampere
Crank scraper, eli kampuran kaapija. Sellainen levy joka myötäilee kampiakselia ja sitoo siten öljysumun pois pyörimästä.
Kevennelty akseli:

Crank scraper:

Kuvat http://www.131abarth.com
Kevennelty akseli:

Crank scraper:

Kuvat http://www.131abarth.com
Vauhdin tae - alamäki