eli nyt sain ahtimen http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... 0200&pos=0
ja tarkoitus olisi kokeilla pienen budjetin asennusta, jossa saabin solexi on turbon imupuolella.
Valitan kännykällä otettuja huonoja kuvia
olisi kiva tietää mitkä letkut tulevat hukkaporttin aukaisevaan venttiiliin(kuvan vas. ylä-kulma)
ja onko väliä kumpaan "suuntaa" ahdinta jäähdyttävä öljy kiertää?
mistä olisi helpoin "varastaa" tuo öljy kierto?
jostain olisi vielä ostettava ahtopainemittari tuohon "viritelmään"
ja olisi tarkoitus että tähän aiheeseen voisi kirjoitella kaikkea turbo-ladoihin liittyvää.
onhan niitä, meinasin vain jos ois saanut kysymyksiin vastauksia?
ja kai tänne saa kirjoittaa niin paljon kuin ehtii.
meinasin vain jos tähän ois kasaantunut enemmänkin tietoa noista urboista
ralli lada kirjoitti:eli nyt sain ahtimen http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... 0200&pos=0
ja tarkoitus olisi kokeilla pienen budjetin asennusta, jossa saabin solexi on turbon imupuolella.
Valitan kännykällä otettuja huonoja kuvia
olisi kiva tietää mitkä letkut tulevat hukkaporttin aukaisevaan venttiiliin(kuvan vas. ylä-kulma)
Tuossa on ilmeisesti myös vastapaine ohjaus, eli katso kumpaan suuntaan tuo portin tanko liikkuu et läppä aukeaa todennäköisesti kuvassa oikealle eli työntää läpän auki. Jotenka letkut tulee siten että vasemmalle paine ahtoputkesta tai turbiinikotelosta, toisen letkun paikkaa en varmaksi muista.
ja onko väliä kumpaan "suuntaa" ahdinta jäähdyttävä öljy kiertää?
On väliä eli turbon yläpuolelle(ohuempi kanava turbossa) paine ja alhaalta(isompi reikä) mahdollisimman suora putki koneeseen öljypohjaan öljypinnan yläpuolelle. Joissain turboissa on nuo öljyputket vierekkäin isompi on paluu öljypohjaan ja käytä riittävän paksua letkua vähintään kanavan kokoista.
mistä olisi helpoin "varastaa" tuo öljy kierto?
Öljynpaineanturilta t-haaralla tai nivan orkkis jakopalalla.
jostain olisi vielä ostettava ahtopainemittari tuohon "viritelmään"
ja olisi tarkoitus että tähän aiheeseen voisi kirjoitella kaikkea turbo-
ladoihin liittyvää.
Öljy kiertää pienestä sisään ja isosta ulos. Vähintään 14mm (mieluiten isompikin) sitten se öljynpaluu ja öljypinnan yläpuolelle että pääsöö vapaasti laskemaan, ettei ala esiintymään savuutus efektiä.
Pumpussa pitää riittää tuotto sitten vähän isommillakin paineilla, joku boschin "iso" pumppu esim cossusierrasta riittää melko pitkälle jo.
Ei nyt varmaan puhuta semmoisista tehoista et tarvii mitään cossun pumppua hommata. Riittää ihan normaali ruiskun pumppu ja vaati ahtopaineen mukaan säätyvän säätimen. Mikäli tarvetta pumpulle ota yhteyttä yv:llä löytyy yksi bemarin pumppu.
ralli lada kirjoitti:mistä olisi helpoin "varastaa" tuo öljy kierto?
jostain olisi vielä ostettava ahtopainemittari tuohon "viritelmään"
Öljynpaineenvalon anturilta monet ovat haaroittaneet ja paluu sitten öljypohjaan sopivalle korkeudelle= kuten jaakko85 sen sanoikin, öljypinnan yläpuolelle.
ralli lada kirjoitti:mistä olisi helpoin "varastaa" tuo öljy kierto?
jostain olisi vielä ostettava ahtopainemittari tuohon "viritelmään"
Öljynpaineenvalon anturilta monet ovat haaroittaneet ja paluu sitten öljypohjaan sopivalle korkeudelle= kuten jaakko85 sen sanoikin, öljypinnan yläpuolelle.
Onko tuolla mitään käytännön merkitystä laittaako öljynpaluuputken öljypinnan ylä- vai alapuolelle? Turbotetuissa moottoripyörissä paluuputki on usein laitettu banjopultilla öljyntyhjennyspropun tilalle...
Kyllä sillä mielestäni on kun öljyn pitäisi päästä virtaamaan öljypohjaan ilman vastusta ja epäilen että täyttyy tuo paluu putki öljystä turbolle asti mikäli öljypinnan alapuolella.
Onko tuolla mitään käytännön merkitystä laittaako öljynpaluuputken öljypinnan ylä- vai alapuolelle? Turbotetuissa moottoripyörissä paluuputki on usein laitettu banjopultilla öljyntyhjennyspropun tilalle...[/quote]
Minä epäilen myös ettei toimi autossa
ahtopaine mittarin kävin tilauttamassa eilen.
Sillä ei ole merkitystä tuleeko paluuputki öljynpinnan ylä vai alapuolelle. Vain sillä on merkitystä pääseekö öljy vapaasti ahtimesta ulos. Jos paluuputki on liian ahdas, paluuputki ei vietä riittävästi alaspäin turbon lähellä tai nousee jopa ylöspäin tai öljynpinta on turbon yläpuolella syntyy ongelmia. Edellä mainituissa tapauksissa öljy ei valu painovoiman vaikutuksesta öljypohjaan, vaan öljypumppu pakottaa öljyn väkisin putkesta läpi. Tässä tilanteessa turbon öljykanavien poistopuolelle muodostuu painetta, joka voi työntää öljyä tiivisteiden välistä turbiinin tai kompressoriin.
Itse haaroitan öljyntulon öljypaineanturin liittimestä ja tein öljynpaluun moottorin oikeanpuoleisen kiinnityskorvakkeeen taakse, etuakselipalkin yläpuolelle, sijoitettuna öljypohjan kiinnityspulttien väliin.
SN kirjoitti:Sillä ei ole merkitystä tuleeko paluuputki öljynpinnan ylä vai alapuolelle. Vain sillä on merkitystä pääseekö öljy vapaasti ahtimesta ulos. Jos paluuputki on liian ahdas, paluuputki ei vietä riittävästi alaspäin turbon lähellä tai nousee jopa ylöspäin tai öljynpinta on turbon yläpuolella syntyy ongelmia. Edellä mainituissa tapauksissa öljy ei valu painovoiman vaikutuksesta öljypohjaan, vaan öljypumppu pakottaa öljyn väkisin putkesta läpi. Tässä tilanteessa turbon öljykanavien poistopuolelle muodostuu painetta, joka voi työntää öljyä tiivisteiden välistä turbiinin tai kompressoriin.
Itse haaroitan öljyntulon öljypaineanturin liittimestä ja tein öljynpaluun moottorin oikeanpuoleisen kiinnityskorvakkeeen taakse, etuakselipalkin yläpuolelle, sijoitettuna öljypohjan kiinnityspulttien väliin.
ei sulla sattuis olemaan kuvaa tuosta paluun tekemisestä?
reikä kylkeen mahdollisimman ylös ja hiukan viistoon jotta pääsee valumaan esteettömästi öljypohjaan.sit hei kertokaas,ollut hiukan nopea rojekti..heh keskiviikkona auto tuli tänne sitten se hiottiin maalattii,ja alettiin asentamaan turboa,ja nyt se käy jo eli muistuttakaas mua niistä bensa paineista..kaasaripeli,oliko se 0.4bar+ahdot ja tyhjä käynnillä kuinka paljon? arrgh...