Sivu 1/1
Starttiongelmia
Lähetetty: 24.5.2006 11:21
Kirjoittaja BuBo
Elikkä multa meni tosta kuvan ladasta ensin solenoidi startista. Vaihdoin uuden eikä startannu silläkään ku noin joka viides kerta. Eli startti pyörähti joka kerta mutta ei pyöräyttänyt vauhtipyörää, kun ilmeisesti tökkäsi kuluneen hammastuksen laitaan.
Aloin tutkiin autoa tarkemmin ja huomasin että startti oli syönyt vauhtipyörän hammastuksen laidasta noin pari milliä pois. Startin hampaat näyttivät erittäin hyviltä.
Eli mitä tehdä. Ei ois opiskelijabudjetilla hirveesti vara laittaa uusia osia, mutta voiko esim. pelkän hammaskehän vaihtaa vauhtipyörään vai meneekö koko vauhtipyörä uusiksi??
Jos vaihdan koko vauhtipyörän, niin miten saan helpoiten edellisen irti ja uuden tilalle kotikonstein montun päällä?
Kiitos jo etukäteen.
Lähetetty: 24.5.2006 11:48
Kirjoittaja OSmo
Ei siinä vauhtipyörän vaihdossa mitään erikoisuuksia ole.. Vaihdekeppi pois, kardaani pois, maajohto laatikon kyljestä irti, kytkin sylkky irti, laatikko kannakkeistaan ja moottorista irti, kytkin pois. Näiden jälkeen saatkin jo vauhtipyörän pois. En tiedä onko hammaskehä vaihdettavissa, mutta jos on, niin lämmität hammaskehän kuumaksi pillillä ja naputtelet sen irti vauhtipyörästä. Uusi hammaskehä täytyy myös lämmittää hehkuvaksi, jonka jälkeen se menee paikalleen ilman hampaiden kiristelyä! Joa vaihdat koko vauhtipyörän, niin vanhan pois otettuasi laitat uuden paikoilleen. Pultit piukkaan ja loppujen hilujen kasaus päin vastaisessa järjestyksessä.
Lähetetty: 24.5.2006 12:29
Kirjoittaja aropupu
Sitten kannattaa tarkastaa samalla kun startti on irti,että onko se oikeanlainen.Jos vaikka käynnistysratas tulee liian vähän ulos niin vauhtipyörän hampaat on silloin rasituksella ja nehän sitten kuluu nopeasti.
Ei kait ne oikein muuten kulu noin,paitsi jos sitten on materiaalivika.
Mulla kuitenkin 164t ajettu ja hyvät hampaat vielä.
Lähetetty: 24.5.2006 13:38
Kirjoittaja BuBo
Kiitos oikein paljon neuvoista...
Mistäköhän löytyisi uusi hammaskehä tai koko vauhtipyörä, kun kavin katsoon motonetistä eikä ainakaan siellä ollut....
Lähetetty: 24.5.2006 14:29
Kirjoittaja Qulle
No koitappa laittaa ilmoitus Ostetaan-puolelle, niin eiköhän tärppää
Multakin saat vauhtipyörän edullisesti, jos tulet Perniöstä/Salosta hakemaan

Lähetetty: 24.5.2006 15:38
Kirjoittaja Team perseauki racing
BuBo kirjoitti:Kiitos oikein paljon neuvoista...
Mistäköhän löytyisi uusi hammaskehä tai koko vauhtipyörä, kun kavin katsoon motonetistä eikä ainakaan siellä ollut....
no eiköhän noita löydy hyvinä käytettyinä ... muutama olis mullakin hyllyssä
Lähetetty: 24.5.2006 15:47
Kirjoittaja BuBo
Laitoin Team perseauki Racing:lle yv:tä... Jos sulta löytys vauhtipyörää tai pelkkää hammastusta siihen...
Lähetetty: 24.5.2006 19:33
Kirjoittaja Ladisti
Mulla nykyisin Volvo 340 vm.-88, 1,7 koneella. Sama ongelma. Startti vaihdettiin uuteen ja piti ylimääräistä ääntä startatessa. Sanoi asentaja, että hammaskehällä on kulumia ja arveli, ettei uusi pelaa ongelmitta. Näinhän siinä kävi. Onkohan kuinkakin kalliit osat, elikkäs se hammaskehä vai joutuuko vaihtamaan koko vauhtipyörän. Onko muuten vauhtipyörässä hammaskehä mukana. Itte en paljon muuta osaaja ymmärrä kuin tankata ja öljyt vaihtaa. Niin ja ajaa. Autolla ajettu vain 127.000 kilometriä.
Täyty kysyä tällä palstalla, kun tuolla vulva puolella ei oikein vastaukset lentele.
t. ex-ladisti
Lähetetty: 24.5.2006 19:51
Kirjoittaja Jaska HKI
Volvo miehet eivät viitsi kysellä netissä ongelmistaan...ei niin omista,eikä autonsa ongelmista.Kun loppui rahat niin myydään Volvo

.En tiedä onnistuuko Volvossa hammaskehän kääntö?
Lähetetty: 25.5.2006 12:24
Kirjoittaja BuBo
Onnistuuko ladassa hammaskehän kääntäminen?
Lähetetty: 25.5.2006 18:14
Kirjoittaja olavi2101

mulla vaihdettiin deltassa hammaskehä noin9vuotta sitten samaraan
hinnasta en muista kun tehtiin muitakin juttuja
Lähetetty: 28.5.2006 12:46
Kirjoittaja Ladisti
Tilasin perjantaina uuden hammaskehän Volvoon. Hintaa on 64 euroa. Kehän kääntäminen ei kannata, on niin kapea, ettei anna pitkää parannusta tilanteeseen.
- ex-ladisti -
Lähetetty: 28.5.2006 13:53
Kirjoittaja BuBo
Sain tossa sitten sen vauhtipyörän vaihdettua. Oli hieman ongelmia muutaman vaihdelaatikon pultin kans mutta muuten kohtuu helppo homma.
Nyt sitten asiaan:
Eli ei auttanu tuo vauhtipyöränkään vaihto siihen starttiongelmaan. Heti kun sain vauhtipyörän vaihdettua lähti startista hyvin käyntiin. Kokeilin noin kymmenen kertaa. Ei ongelmia. Illalla yritin uudelleen ja ei käyntiin. Startti pyörähtää ja pentex toimii ilmeisesti oikeen, ainakin toimi kun startti oli irti ja kokeilin sitä. Starttasin aika monesti, välillä pyöräytti vauhtipyörää oin puoli sekuntia ja sitten startti hyppää pois päältä. Vaihdoin siis uuden solenoidinkin, et se toimii.
Mikä voi olla vikana???
Pitääkö vaihtaa koko startti? Voiko vika olla startin johdoissa tai releessä???
Auttakaa.... Alkaa jo meneen hermot....
Lähetetty: 28.5.2006 15:52
Kirjoittaja OSmo
Kuulostaa siltä, että startin heräte häviää silloin tällöin.. Koitas jos virtalukonpohjan vaihtaminen auttaisi!!
Lähetetty: 28.5.2006 20:28
Kirjoittaja OSmo
Kannattaa myös tarkastaa herätejohdon ja maajohtojen liitokset...jos yhteys katkeaa, kun kone heilahtaa käynnistettäessä..