Sivu 1/1
Takaa kuuluu outoa rohinaa?
Lähetetty: 14.6.2006 12:59
Kirjoittaja rollipeikko
1200 mallisesta takavedosta kuuluu takaa outoa rohinaa. Ilmeisesti takavetoon kuuluu jonkinlainen ominaisääni, mutta jos siitä ei ole kysymys niin missä vika? Onko laakerit mahdollisesti putsauksen tarpeessa, vai ovatko rumpujarrut korjausta vailla?
Lähetetty: 14.6.2006 13:05
Kirjoittaja LADA-POWER!
oisko perän öljyt vähissä tai rummuissa paskaa??? toisaalta voihan se olla et se iha normaalia ääntä. en oo varma mut täydentäkööt muut ku kerkee.
Lähetetty: 14.6.2006 13:09
Kirjoittaja evo2
vaikuttaako ääneen jos ajat jonkinaikaa käsijarru päällä? putsautuisi jarrukengät.
Lähetetty: 14.6.2006 13:18
Kirjoittaja rollipeikko
Ok, eli yritetään. Täytyy ajella vissiin käkkäri päällä. Mutta mites se perän öljyjen vaihto, ei tunnu tutulta. Miten tuo onnistuu?
Lähetetty: 14.6.2006 13:31
Kirjoittaja Jokari
rollipeikko kirjoitti:Ok, eli yritetään. Täytyy ajella vissiin käkkäri päällä. Mutta mites se perän öljyjen vaihto, ei tunnu tutulta. Miten tuo onnistuu?
Proppu auki perän pohjasta 12 mm kuusiolololla ja sitten valutellen. Proppu kiinni ja perän takapuolelta täyttöproppu auki ja öljyä sisään niin paljoa että alkaa tulla yli. Öljynä käy tavallinen 80W-90 mineraali peräöljy, muista että GL-5 luokitus tulee löytyä.
Öljynhän saa kätevimmin sisään kun kairaa öljypurkin korkkiin tiukan reiän ja tunkee siihen sopivan letkunpätkän, joka ulottuu melkein pohjaan saakka. Sitten vaan pumppailemaan. Itse olen tosin käyttänyt loota- ja peräöljyjen kanssa puljatessa suppilo&letku-kikkaa...kuka mitenkin

Lähetetty: 14.6.2006 21:28
Kirjoittaja maurichia
Jokari kirjoitti:rollipeikko kirjoitti:Ok, eli yritetään. Täytyy ajella vissiin käkkäri päällä. Mutta mites se perän öljyjen vaihto, ei tunnu tutulta. Miten tuo onnistuu?
Proppu auki perän pohjasta 12 mm kuusiolololla ja sitten valutellen. Proppu kiinni ja perän takapuolelta täyttöproppu auki ja öljyä sisään niin paljoa että alkaa tulla yli. Öljynä käy tavallinen 80W-90 mineraali peräöljy, muista että GL-5 luokitus tulee löytyä.
Öljynhän saa kätevimmin sisään kun kairaa öljypurkin korkkiin tiukan reiän ja tunkee siihen sopivan letkunpätkän, joka ulottuu melkein pohjaan saakka. Sitten vaan pumppailemaan. Itse olen tosin käyttänyt loota- ja peräöljyjen kanssa puljatessa suppilo&letku-kikkaa...kuka mitenkin

mites kun mul on luokituksena GL-4/5

Lähetetty: 14.6.2006 21:42
Kirjoittaja Jokari
maurichia kirjoitti:Jokari kirjoitti:rollipeikko kirjoitti:Ok, eli yritetään. Täytyy ajella vissiin käkkäri päällä. Mutta mites se perän öljyjen vaihto, ei tunnu tutulta. Miten tuo onnistuu?
Proppu auki perän pohjasta 12 mm kuusiolololla ja sitten valutellen. Proppu kiinni ja perän takapuolelta täyttöproppu auki ja öljyä sisään niin paljoa että alkaa tulla yli. Öljynä käy tavallinen 80W-90 mineraali peräöljy, muista että GL-5 luokitus tulee löytyä.
Öljynhän saa kätevimmin sisään kun kairaa öljypurkin korkkiin tiukan reiän ja tunkee siihen sopivan letkunpätkän, joka ulottuu melkein pohjaan saakka. Sitten vaan pumppailemaan. Itse olen tosin käyttänyt loota- ja peräöljyjen kanssa puljatessa suppilo&letku-kikkaa...kuka mitenkin

mites kun mul on luokituksena GL-4/5

Kyllä kelpaa...siksihän se vitonen siellä seisoo

Lähetetty: 14.6.2006 21:48
Kirjoittaja jta
Jokari kirjoitti:Öljynhän saa kätevimmin sisään kun kairaa öljypurkin korkkiin tiukan reiän ja tunkee siihen sopivan letkunpätkän, joka ulottuu melkein pohjaan saakka.
Ainakin valvolinen litrasissa purkeissa on vastaavanlainen pilli jo valmiiksi.
Lähetetty: 14.6.2006 21:50
Kirjoittaja XXX
Mullakin kuuluu rohinaa, jos esim. nelosvaihteella jarruttaa kevyesti moottorilla, ja toisaalta taas tasainen ujellus, jos ajaa ihan tasakaasulla hiukan yli satasta (noin 103) vaihteesta riippumatta.
Lähetetty: 14.6.2006 21:54
Kirjoittaja jta
Tuo ulina todennäkösesti johtuu perän väärästä säädöstä. Mulla loppui tuo ujellus kun vaihdoin tuon perän stefan ja vedin aika lujalle sitä mutteria niin liekkö sitten vähän tullu ulospäin samalla se pieni vetopyörä.
Mutta noihin rohinoihin todellakin kannattaa ensin tarkistaa että onko perässä tarpeeksi öljyä ja mikäli ei ole niin vähintäänkin lisätä. Mutta vaihto ihan suositeltavaa mikäli ei ole ihan viime aikoina vahdettu.
Lähetetty: 15.6.2006 9:46
Kirjoittaja v.paasio
Sanon vaan että jos perän vaihto ei ole vmäinen homma niin mikä on.
ei sinänsä vaikea mutta vmäinen
Lähetetty: 15.6.2006 10:18
Kirjoittaja Yogi
Mulla on myös kuulunut rohinaa perästä, alkaa jo melko pienessä vauhdissa. Olen koittanut paikallistaa sitä, öljyt vaihdoin sinne viime kesänä, muttei rohina loppunut. Laakeria ajattelin myös, mutta luulisi, että olisi rohina kovennut vain ajan kanssa, koska autolla on aktiivisesti ajettu 1,5 vuotta ja rohina ollut samanlainen kokoajan. Mutta entä jos se onkin kardaanin tukilaakeri, voisiko se aiheuttaa samaisen äänen? Pieni naksahdus perästä kuuluu kun vaihtaa vaihdetta ja veto kytkeytyy. Naksahtaa myös hiljaa (1.-2.vaihteella) nykien ajellen esim.kuoppaisella tiellä.
Lähetetty: 16.6.2006 20:18
Kirjoittaja Jaska HKI
Kun tuota outoa rohinaa kuuntelee vaikka 40 000km ja mitään rikkoutumista ei tapahdu niin se muuttuu tutuksi rohinaksi.Jos ääni sitten yhtä-äkkiä poistuu niin on taas yksi kummastelun aihe lisää

.