Mig hitsaukseen ydintäytelanka. Ei enää kaasupulloa.

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Lada

Mig hitsaukseen ydintäytelanka. Ei enää kaasupulloa.

Viesti Kirjoittaja Lada »

Mig hitsaukseen,ei tarvitse enää vuokrata suojakaasu pulloa .Rautakauppojen hitsaustarvike osastoilta on saatavilla ydintäyte lankaa.Tämä tieto ,ei välttämättä ole jokaisen hitsarin tiedossa.Ja löytyy myös Biltemasta.Allekirjoittanut on hitsaillut enemmänkin "ydinlangalla" ja on erittäin tyytyväinen. Sen verran tähdennän jotta tulee halvemmaksi kuin pullon pakkovuokra tietyksi ajaksi.Jättää reilun suojan kappaleiden pintaan vaalean väriltään.Suutinta ei tarvi vaihtaa jos se ei ole liian tiukka tai löysä ydin langalle.Hitsatessa pätee että ei voimakkaassa tuulessa hitsata.Eli tuulensuojassa vaan. :idea:
Viimeksi muokannut Lada, 15.7.2006 16:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Vaatiiko tuo Migiltä mitään erikoisominaisuuksia? Ilmeisesti pitää vaihtaa suutin? Ainakin Bilteman lehdessä tuolle myydään omaansa, vai onko muuta eroa kuin suurempi reikä? Lanka on kalliimpaa, 1kg:n rullan hinnalla saa 5kg:n rullan tavallista 0.8mm lankaa ja euron vielä takaisinkin. Toimiiko ulkona hitsatessa? Tätä olen kuullut moitittavan.
Viimeksi kun kaasupullo tyhjeni, niin kävi mielessä että voisi kokeilla tuota, mutta jäi sitten suunnittelu asteelle...

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Lada

Mig hitsaukseen ydintäytelanka. Ei enää kaasupulloa.

Viesti Kirjoittaja Lada »

,_,/ukka kirjoitti:Vaatiiko tuo Migiltä mitään erikoisominaisuuksia? Ilmeisesti pitää vaihtaa suutin? Ainakin Bilteman lehdessä tuolle myydään omaansa, vai onko muuta eroa kuin suurempi reikä? Lanka on kalliimpaa, 1kg:n rullan hinnalla saa 5kg:n rullan tavallista 0.8mm lankaa ja euron vielä takaisinkin. Toimiiko ulkona hitsatessa? Tätä olen kuullut moitittavan.
Viimeksi kun kaasupullo tyhjeni, niin kävi mielessä että voisi kokeilla tuota, mutta jäi sitten suunnittelu asteelle...

,_,/ukka
Olen hitsaillut kaverini migillä kun omaa konetta ei vielä ole.Soitin juuri Hänelle.Kysyin suuttimen vaihdosta.Hän kertoi ettei tarvinnut vaihtaa suutinta,kun Hän siirtyi ydintäytelangan käyttöön.Suuttimen joutuu vaihtamaan vain.Jos se on liian suuri tai pieni langan paksuuteen nähden.
Taikka muuten vaurioitunut.Ydintäytelanka on toiminut hyvin.Jättää vaalean suojakerroksen pintaan.On halvempi kuin pullon vuokraus. :D
Sepesusi
Viestit: 328
Liittynyt: 14.5.2005 22:16
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sepesusi »

Yleensä pitää vaihtaa napaisuus ydintäytelangalle.Ja lisäksi hitsaushuurut on paljon myrkyllisempiä kuin suojakaasulla hitsatessa.
Ladalla 1983-2007
Nyt ajossa
Kia Ceed 1.6 EX SW
Skoda Roomster 1.6
Avatar
kapa
Viestit: 1205
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

Yksi tykkää äidistä jne. Mutta mun mielestä tuo ydintäytelanka ei missään suhteessa voita suojakaasuhitsausta. Mulla tuli hitsikoneen mukana kilon kela ydintäytelankaa, sen kyllä käytin mutta siihen se jäi.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Mä oon kuullut pelkkää pahaa ydintäytelankahitsauksesta. Jälki on kamalaa ja käyttömahdollisuudet rajalliset. Kai se hätätapauksessa kävisi jos kaasua ei jostais syystä olisi. Suurimmassa osassa miggejä on toi ydintäytelankamahdollisuus eli napaisuuden vaihto.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

Nonnis kirjoitti:Mä oon kuullut pelkkää pahaa ydintäytelankahitsauksesta. Jälki on kamalaa ja käyttömahdollisuudet rajalliset. Kai se hätätapauksessa kävisi jos kaasua ei jostais syystä olisi. Suurimmassa osassa miggejä on toi ydintäytelankamahdollisuus eli napaisuuden vaihto.
Yhdyn tähän puheeseen :roll: en ainakaan itse käyttäis jos ei olis ihan välttämätön pakko... mieluummin hitsaan vaikka puikol :wink:
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Sepesusi
Viestit: 328
Liittynyt: 14.5.2005 22:16
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sepesusi »

pappa- igor kirjoitti:
Nonnis kirjoitti:Mä oon kuullut pelkkää pahaa ydintäytelankahitsauksesta. Jälki on kamalaa ja käyttömahdollisuudet rajalliset. Kai se hätätapauksessa kävisi jos kaasua ei jostais syystä olisi. Suurimmassa osassa miggejä on toi ydintäytelankamahdollisuus eli napaisuuden vaihto.
Yhdyn tähän puheeseen :roll: en ainakaan itse käyttäis jos ei olis ihan välttämätön pakko... mieluummin hitsaan vaikka puikol :wink:
Onhan tuo jälki melko huonoa täytelangalla,mutta johtuu varmaan osin siitä että nuo koneet on halpoja himmeleitä.Ei tosiaan ole ruosteisen pellin hitsaus herkkua tuolla minunkaan koneella.Toisaalta muutaman kerran vuodessa kun tarvii hitsata,niin ei kannata pulloakaan hommata.
Ladalla 1983-2007
Nyt ajossa
Kia Ceed 1.6 EX SW
Skoda Roomster 1.6
Lada

Mig hitsaukseen ydintäytelanka. Ei enää kaasupulloa.

Viesti Kirjoittaja Lada »

Mulla on kokemusta peltitöistä,vain kolmen auton pohjan verran.Hitsauslaitteina on ollut.Kemppi mig maatalous kolmivaihdevirta järjestelmällä.Sekä Migrite valovirta kone. Näille laitteille on yhteistä se.Että,jos ei puhdista hitsausaluetta huolella.Molemmat laitteet tekevät silloin huonoa jälkeä.Käytti sitten suojakaasua tai ydinlankaa.Mulla on käytössä Robbarista (anteeksi mainostus)ostettu pieni hionta laikka kone.Sillä olen hionut pellin kiiltäväksi.Tietysti on melu ja haju haittaa tälläisistä töistä.Täytyy vain käyttää sopivia suojaimia.Hitsisauman olen aina viimeistellyt hiomalla.Tietysti jokainen käyttää sitä systeemiä mihin on tottunut ja hyväksi havainnut.Näinhän sen olla pitääkin. :D
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Ydintäytelangan ideana on varmaan se,että pulloa ei tarvitse vuokrata.Pienissä hitsauksissa se puolustaa paikkaansa,vaikka jäljestä ei saa niin hyvää.Hyvä tuuletus on paikallaan ettei hitsari myrkyty.Kuulemani mukaan ydintäyte sisältää jotain rotanmyrkyn tapaista ainetta.
Martigan
Viestit: 475
Liittynyt: 26.9.2003 8:24
Paikkakunta: Hämeenlinna, Hauho, Alvettula, Ilmoila
Viesti:

langan ytimessä

Viesti Kirjoittaja Martigan »

Jussihan voi kertoa, millaista jälkeä dollyyn tuli. Juhakin voi näyttää kombin peltejä. Ihan hyvä ydintäytelangalla hitsata on. Kaasulla tosin parempi. Mutta mielestäni parinsadan vehkeillä ja parinkympin langalla saa ihan suht hyvää jälkeä.
Ajan Ladalla koska,
minulla on siihen varaa.
gsm.0440613113
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

itse olen täytelankan migillä hitsaillut jo jonkin verran ja kyllä tuo on paljon huonompi kuin suojakaasulla varustettu.... tosin onhan tuolla 2 ladaan peltiä lisäilty ja yhteen letukkaan ym paljon muuta
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Kokeilin kerran myös täytelangalla ja en ollut tulokseen tyytyväinen. Siksi käytän migissä suojakaasua ja aina onnistuu. Vaimoni siskon mies on töissä Woikoskella ja hän piti minulle kerran luennon kaasun paremmuudesta. Suojakaasuja on erilaisia ja myös kaasu vaikuttaa hitsauksen lopputuloksen laatuun.
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

Ostin alkukeväästä migin ja pelkkää ydintäytelankaa käyttänyt.Kaasupulloa en enää meinaakaan hankkia.Käry on pahempi kuin kaasulla ja roiskeita jonkin verran enemmän.Muuten kelpo peli jolla pärjää näissä autohommissa ihan komeesti.Puikolla sit kun ainevahvuudet alkaa oleen 165 amppeeriselle liian isoja.
Tämä mun mielipiteeni..
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

voisi tuo kaasusta vapaa systeemi sopia itellekin, kun hitsaaminen on vähäistä ja enempi harrastelu pohjalla. oma jälki on vielä ainakin ihan kamalaa teki sen sitten millä tahansa. noi kaasupullojen vuokrat on kyllä aika hintavia ja tuntuu niin turhalta maksaa jos ei sitä paljon käytäkään.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin