Jarrurummun irroitus/peräremonttipulinaa (niva)

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Jarrurummun irroitus/peräremonttipulinaa (niva)

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Eli nyt ei kerta kaikkiaan ole mahdollista vaihteella ja jarrulla ryntäytellä rumpua irti joten siksi aloitan uuden topicin.

Niistä M8-pulteista ei ole mitään apua, koska toisesta reiästä on kierre sökö. Ja alumiini menee niin mössöksi ettei kierretapilla saa oikein uuttakaan aikaan ilman että se murentuisi saman tien.

Mätkitty on puupalikan ja vasaran avulla muttei se hievahdakaan.

Olisikohan maailmassa riittävän isoa ulosvetäjää? Tai peräti kellään Tampereen/Hämeenkyrön lähellä lainata? :P
Viimeksi muokannut Nonnis, 26.7.2006 19:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

oletteko koittaneet lämmittää rumpua esim. kosanilla vetoakselin pään ympäriltä... :roll: ei tuu just mieleen tarpeeks isoo "kätilöö" missään.. voi olla aika harvassa..
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Lämpöä ei oo vielä kokeiltu, tohotin on pääliventtiilipulloon ja pullot sivuventtiilillä (karavaanareita :roll: ), pitänee käydä hommaamassa sivuventtiilimalliin tohotin. Jos se sitten auttais.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Ulosvetäjällä on melko turha koittaa, ne alumiiniseoksesta tehdyt rummunreunat ei kestä ulosvetäjän kynsiä.

Rummut harvoin jumittuu kenkiin kiinni, useemmiten se rumpu jumahtaa siihen vetarin laippaan. Säädöt kannattaa silti pyörittää kokonaan pois ja sen jälkeen napua sekä pyöränpulttien ympärille että rummunreunoihin.

Vaihdoin just tänään itelle perämurikkaa ja taas oli toinen rumpu jumittunu vetarinlaippaan kiinni, sorvatut rummut ja uudet kengät ym. kilkkeet ni piti ne rummut ottaa välistä pois kun rupes tempoon vetaria irti ettei tuu uusiin osiin damagee. Rumpu oli ihan tosissaan kiinni vetarissa, nykystä akselia rakentaessa käytin sen puhalluksessa ja maalauksessa jarruja vaille kasattuna ja vetarinlaipoissa oleva epoksi oli pehmeää vielä kun laitoin jarrut nippuun joten rumpu todellakin jumahti kiinni.
Säädöt nolliin, pikku herkistelyt ympäriinsä ja sitten "maastomoukarilla" eli suomeks kirveellä kunnon pamautus rummun reunaan niin johan irtos.

Yks hyvä keino irrottaa rumpu vetarinlaipasta on tehä niinpäin että aukasee ne neljä vetarin kiinnitysmutteria ja vetästä vetari pihalle rumpuineen - jos se siis irtoo jarrukengistä - ja sitten vetari tukevasti pihakoivua vasten ja vetäsee kunnolla rummun koivua vasten. Kerran joutunu tekeen sillain kun ei muuten saanu irti, ulosveto-rei´istä kierteet paskana ja rummunreunat entiset, sisäpuolelta rost-offia laipan ja rummun väliin ja kunnon kiskasu puuta vasten ja rumpu irti!!!

Vetarikin voi olla monasti tiukassa - ainakin mulla olevissa akseleissa laakeri on ollu akseliputkessa pirun lujassa, toisaalta esim. Lennyn akselissa vetari melkein putoo käsiin kun mutterit aukoo.
Siihen vetarin irrottamiseenkin on sit hyviä kikkoja jos tarvetta ilmenee :wink:
Jos vetarit irrottaa niin kannattaa samalla vähän näyttää rälläkkää akseliputkeen sinne vetarin kiinnityslaipan mutterisyvennyksiin, sen verran isommaks niitä lovia että mahtuu lenkkiavaimella niitä muttereita operoimaan - helpottuu homma kummasti!
Kuva
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Nuo rummut on kyllä yksiä p*rkeleitä, itse kun eilen irrottelin niitä peräremonttia varten niin molemmat jumissa vaikka keväällä viimeksi irrotettu. Mutta ihmekös tuo, alumiini epäjalona metallina tietysti hapettuu kovasti kun joutuu olemaan teräksen kanssa tekemisissä..
Avatar
miksu
Viestit: 221
Liittynyt: 16.8.2004 16:24
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja miksu »

onneksi mulla on valurauta rummut!
Avatar
pressa
Viestit: 10223
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

itse aina kun olen rummut itse ensimmäisenkerran irrotanut olen kylmästi viilannut keskiönreikää sen verransuuremmaksi ettei enää pääse tarttumaan
toki avauksen jälkeen pitää hieman vasaralla naputtelemalla keskittää ennen kuin pyörän ruuvaa paikalleen
se on tosin pienempi vaiva kuin tarttuneiden rumpujen kanssa tappelu

irrottamisessa myös kylmäspray keskiöön auttaa
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Viesti Kirjoittaja cassu »

Tämä ei aukeamiseen tässä tapauksessa anna vinkkejä, mutta sitten kun se aukeaa niin:

Itte oon jarrujen ollessa auki kiskonut kuparitahnaa rummun ja vetarin laipan väliin jotta ei jumahda kiinni. Ainakaan niin pahasti. Suosittelen moisen töhnän käyttöä.
Avatar
khonkonen
Viestit: 264
Liittynyt: 12.8.2004 22:18
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja khonkonen »

Itse tein tiiviste paperista tiivisteen rummun ja vetarin väliin. Vetarin reiän tein sen verta pieneksi, että tulee tiiviste reunaa rummun ja vetarin väliin. Oli viimeksi aukastu 3 vuotta sitten ja niistäkin auto 2 vuotta seisonu ni ei tarttenu edes vasaraa irrotukseen.
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Nivassahan on pyöränmutterit eli siellä on pultit kiinni vetarinlaipoissa, eli nekin keskittää rummun kohdalleen vaikka keskireiän suurentaisikin, toisaalta myös ne pultit voi joskus jumittaa rummun irroitusta mutta pultithan on laipoissa kiinni vain booreilla joten ne irtoo lyömällä!

Tasanen kerros jotain hyvää maalia vetarinlaippaan, rummun sisäpinnan hionta sileeks ja kuparitahna tahi -spray auttaa tosiaan jonkin verran.
Kuva
M.S.H

Viesti Kirjoittaja M.S.H »

Joskus jopa auttaa sekin että suihkuttaa ruosteenirroitusainetta pulttienrei`istä varovasti(ettei likaa kenkiä). Irroitusaine tunkeutuu rummun ja vetoakselinlaipan väliin ja toivottavasti liuottaa hapettumat. Tuo kannattaa toistaa pari kertaa ja välillä naputella rumpua vasaralla. Tämä konsti on toiminut muutaman kerran.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Kiitos Toveri Niva ja muut hyvistä vinkeistä! Jo pohdinkin josko kiskoisi vetarin kanssa samassa paketissa. Rumpu ei jumi hihnoihin vaan nimenomaan on hitsannu kii vetoakselin laippaan. Vetoakselihan sieltä on tarkoitus saada irti kummiskin. Eka vetari lähti aika suosiolla, kiinnitin köyden vanteen reikiin ja kiskoin sen avulla sen ulos kun en jaksanut ruveta askarteleen-paskarteleen liukuvasaraa.

Tää kyseinen Niva on seissyt pari-kolme vuotta joten kaikki on aika helv*tin jumissa.

Täytyy jatkaa taistelua ensin niillä kevyemmillä konsteilla, koska uusi rumpu maksaa 50 euroa. Sitten ne pihakoivut ja kirveet

:lol:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Antoihan se periksi. Kuumailmapuhallinta ja vasaraa ja lopulta se irtos. Rumpukin säilyi ehjänä.

Nyt kun vetari vielä irtoisi, tuntuu olevan tiukemmassa kuin toinen. Onko se normaalia että kun sitä pyörittää, välillä pyörii perä mukana ja välillä ei? :shock: Toinen vetari on siis pois.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Nonnis kirjoitti:Onko se normaalia että kun sitä pyörittää, välillä pyörii perä mukana ja välillä ei? :shock: Toinen vetari on siis pois.
Ei sen kyllä pitäisi, ei ainakaan minulla tehnyt tuota. Tasauspyörästö väljä/ jumittaa?

Minulla oli siinä asteekin vanhassa perässä yksi niistä pikkurattaista sellainen että tietyssä kohtaa siinä oli melko reilu päittäisvälys, mikä varmaan aiheutti sen että hammaskosketus pääsi välillä muuttumaan ja tasauspyörästö meni jumiin. Piti aika kivaa rutinaa..
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Nonnis kirjoitti: Nyt kun vetari vielä irtoisi, tuntuu olevan tiukemmassa kuin toinen. Onko se normaalia että kun sitä pyörittää, välillä pyörii perä mukana ja välillä ei? :shock: Toinen vetari on siis pois.
Nonnis kirjoitti: Tää kyseinen Niva on seissyt pari-kolme vuotta joten kaikki on aika helv*tin jumissa.
Kysymys ja vastaus!
Jos tasauspyörästö on kunnossa, herkkä ja hyvin voideltu niin silloin saa vetaria pyöritellä ihan vapaasti eikä perä pyöri.
Mutta kun sulla on se akseli pukeilla, kartaani irti, tasauspyörästössä mahdollisesti hieman vetiset öljyt eli korroosioo tai muuta likaa ja kulunut tasauspyörästö jolloin hampaissa voi olla karheita kohtia niin se on melkein normaalia että perä välillä pyörähtää mukana.

Nyt kun kuitenkin purat sen akselin kokonaan ja murikankin varmaan irrotat niin sillonhan pääsee oikein kunnolla tarkastaan tasauspyörästön rattaiden kunnon.
Jos ei murikkaa irrottais niin vastaavassa tapauksessa kannattais kokeilla tasauspyörästön kuntoo niin että toinen pyörittelis vetaria tasaseen tahtiin ja toinen pitää pinjonista (kartaanilaipasta) hellästi kiinni ja tunnustelee että koittaako se perä pyörähdellä, jos tasauspyörästön jossain neljästä rattaasta ois jotain vikaa niin nypähdyksen tuntee pinjonista.

Vetarin irrotuksen kotikonsteja:
-jarrurumpu irti ja väärinpäin paikoillee, pyöränmuttereita vähän matkaa kierteilleen ja paukuttaa rumpua muttereita vasten => liukuvasara
-rumpu pois välistä, rengas paikoilleen ja kolme mutteria kierteilleen (kolmiokiinnitys), pyörittelee rengasta ja vemputtaa vannetta, voimaakin saa käyttää
Jos ei noilla vielä irtoo niinkun esim. mulla ei o ikinä irronnu niin sitten auton alle makaan, toisella kädellä kiinni auton korista, toisella panhardista eli tukeva asento ja antaa monoo renkaaseen niin pirusti.
Tossakin auttaa kun rengasta vähän pyörittelee välillä ja pitää niitä muttereita sen verran löysällä että vanne vähän klappaa.
Viimeks jouduin potkiin niin että meinas hengästyä ja hikee pukkas, siinä kuitenkin on mullakin potkussa aika hyvin voimaa kun siellä auton alla roikun ja monotan :D
Kuva
Vastaa Viestiin