Pörinäputket
Pörinäputket
Tässä halusin tuoda esille parit penkitykset omilla kiesillä. Kaksi eri autoa ja niiden pakoputkimuutokset. Kun Fiat 2000 Coupe 16v autoon laitettiin "pörinäputki" niin hevoset nousi putken vaihdolla 1,1 heposta.
Tänään kävin penkittämässä Fiat 2000 Coupe 20v turbon. Laitoin autoon kaksitoimisen Flow Tech Warlock merkkisen vaimentimen. Normaalissa ajossa ääntä vaimentaa kammio - resonaattori - kammio - resonaattori. Ottamalla tulpan pois vaimentimesta tulee suora putki läpi koko vaimentimen. Näille kahdelle peräkkäiselle vedolle tuli seuraavat arvot:
Täys vaimennus: 254 hp 5809 kierr. 355,2 Nm 4595 kierr. ja Täysinauki 3" putki: 260 hp 5740 kierr. 362 Nm 4422 kierr.
Eli eroa 6 hp. Ja äänissä valtava ero. Kysykää vaimolta jos ette minua usko.
Kannattaakin miettiä, tekeekö autosta pörisevän vain pörinän tähden, sillä ainakin nämä kaksi penkitettyä tapausta näyttävät sen ettei ainakaan pelkkää pakoputkea kannata vaihtaa. Kyllä silloin on tehtävä jotain muuta autolle. Itse olisin taipuvainen laittamaan viritettyyn autoon Flow Tech Raptor vaimentimen, joka arvoltaan on alle 30 euroo US -partsissa. Tulee mukavat murinat, muttei laita kanoja munimaan nahkamunia.
Harkitkaa pikkusen.
Jyrki-boy
Tänään kävin penkittämässä Fiat 2000 Coupe 20v turbon. Laitoin autoon kaksitoimisen Flow Tech Warlock merkkisen vaimentimen. Normaalissa ajossa ääntä vaimentaa kammio - resonaattori - kammio - resonaattori. Ottamalla tulpan pois vaimentimesta tulee suora putki läpi koko vaimentimen. Näille kahdelle peräkkäiselle vedolle tuli seuraavat arvot:
Täys vaimennus: 254 hp 5809 kierr. 355,2 Nm 4595 kierr. ja Täysinauki 3" putki: 260 hp 5740 kierr. 362 Nm 4422 kierr.
Eli eroa 6 hp. Ja äänissä valtava ero. Kysykää vaimolta jos ette minua usko.
Kannattaakin miettiä, tekeekö autosta pörisevän vain pörinän tähden, sillä ainakin nämä kaksi penkitettyä tapausta näyttävät sen ettei ainakaan pelkkää pakoputkea kannata vaihtaa. Kyllä silloin on tehtävä jotain muuta autolle. Itse olisin taipuvainen laittamaan viritettyyn autoon Flow Tech Raptor vaimentimen, joka arvoltaan on alle 30 euroo US -partsissa. Tulee mukavat murinat, muttei laita kanoja munimaan nahkamunia.
Harkitkaa pikkusen.
Jyrki-boy
Re: Pörinäputket
Prosenteiksi muutettuna teho siis kasvaa 2,4%, vääntö 1.9%. Teho tulee ulos 1.1% alemmilla kierroksilla ja vääntö peräti 3.8% alemmilla kierroksilla. Kisakäytössä siis ymmärettävää, mutta siviili liikenteessä tuskin. Jos tuon kaiken kasvaneen tehon/väännön osaa siirtää tiehen, niin esimerkiksi auto kiihtyy 0-100km/h n.0.2sek nopeampaa.Jyrki-boy kirjoitti:Täys vaimennus: 254 hp 5809 kierr. 355,2 Nm 4595 kierr. ja Täysinauki 3" putki: 260 hp 5740 kierr. 362 Nm 4422 kierr.
Mitäkähän luokkaa tehon kasvu/väheneminen on vapaasti hengittävissä?
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Voit sitte olla onnellinen siitä et saat koko putkiston suhteessa paljon halvemmalla kun mä sain takasillanylityksen ja takapöntön...ja vaadi että laittavat sen takapöntön suoraan!!markku kirjoitti:Eli pakoputken suurennus isomman koneen vaihdossa .... lähes hyödytön siihen nähden mitä se maksaa![]()
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
No samalla vaivalla tietysti kannattaa laittaa 2", koska eihän vakio keskiputkikaan ole ilmainen. Onhan se tietenkin paaaljon halvempi jos vertaat yhteen läpihönkivään vaimentimeen ja putkenpätkiin. Äänissä tuskin tulee imitään ihmeellisiä muutoksia, koska onhan vakio keskiputken pikkupönttökin läpivirtaava.markku kirjoitti:Niin ainoastaan eka etuputki jää vanhaa........ kumminkin täytyy nyt harkita tarkkaan mikä olisi parempi ratkaisu ...vakio vai 2"
Tosiasiahan on että ladan 1,75" orkkispilli kyllä riittää näille reippaasti alle 100 kaakin tehoille. Mutta näissä(kin) asioissa saa toimia oman maun ja lompakon mukaan

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- pappa- igor
- Viestit: 1099
- Liittynyt: 12.4.2005 18:51
- Paikkakunta: Tampere
tällä tulee tehoa paljon
http://kpsport.com/
http://kpsport.com/
-
- Viestit: 1751
- Liittynyt: 25.10.2004 20:09
- Paikkakunta: Laitila
niin mitä tuolta?pressa kirjoitti:tällä tulee tehoa paljon
http://kpsport.com/
Bmw E39 520 2.2i vm.-01, käyttis.
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
RussianTUNER kirjoitti:niin mitä tuolta?pressa kirjoitti:tällä tulee tehoa paljon
http://kpsport.com/
pressa tarkoittanee tuota pakoputken "flame kittia". Kieltämättä ihan kätevä varuste, voi vaikka grillata puskurissa hiillostajia

Tuollaisia muutaman prosentin tehoeroja on näköjään V8-magazinekin saanut aikoinaan omissa testeissään:
http://www.geocities.com/MotorCity/Pit/ ... ers95.html
Parhailla vaimentajilla teho/vääntö ero suoriin putkiin verrattuna on alle 1%.
,_,/ukka
http://www.geocities.com/MotorCity/Pit/ ... ers95.html
Parhailla vaimentajilla teho/vääntö ero suoriin putkiin verrattuna on alle 1%.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Se on hyvä että Jyrki-boy toi faktat esille!
Eihän pelkällä pakoputken muutoksella mitään hirmutehoja saada, varsinkaan jos alkuperäinen pakosarja ja katalysaattori jätetään paikalleen, asiaahan tietty vähän auttaa kun pakettiin lisättäisiin vielä kunnolla vapaasti virtaava ilmansuodatin, silloin sais koko hengityksen vähän paremmaks.
Ei silläkään muutoksella silti hevosvoimia paljoo nosteta mutta vääntö voi monessa autossa kasvaa yllättävänkin paljon ja oikein mitoitetulla putkella saa alavääntöö parannettua.
Pakoputkihan mitoitetaan koneen tilavuuden mukaan silloin kun puhutaan vakiokoneesta ja laskukaavan antama pakoputken tilavuus on monesti riittävä mutta esim. Nivassa kun putken muutti 0,25" ylisuureksi niin vääntöhuipun sai pudotettu 2400-2600RPM kohdalle (perstuntumalla).
Suurimman hyödyn tosin sai kun muokkas alkuperäsen downpipen supistuksen paremmaks.
Samanlainen perstuntumakokemus tuli myös tosta toisesta autosta, VW Vento 1,8i, siinä rupes kyrpiin sen koneen hengettömyys alakierroksilla, liikennevaloista lähteminen oli ärsyttävän tuskaista.
Siinä kun tuli pakoputkiremontti muutenkin ajankohtaseks niin tein sen sitten katilta loppuun vähän paremmaks, alkuperänen putki oli halkaisijaltaan optimaalisen kokoista joten se sai jäädä, äänenvaimentajat meni vaihtoon ja ne mitotettiin paremmaks ja paikkoja muutettiin. Kaks absorptiovaimenninta sinne laitoin, äänet pysyi erittäin maltillisena, pieni humina siihen tuli alkuperäseen verrattuna. Pakoputken lisäksi tein konehuoneeseen vielä vapaastihönkivän kartiosuodattimen vähän isommalla ilmaputkella, näillä muutoksilla sai alavääntöö lisättyä tai oikeastaan vääntöhuippu tippui alemmille kierrosluvuille ja kone jaksoi oikeesti vääntää alhaalta asti. Käytettyyn rahasummaan nähden muutokseen sai olla erittäin tyytyväinen ja sitä olen edelleen vaikka aikaa on kulunut jo kohta neljä vuotta.
Kolmen tuuman putki, neljän tuuman ulostulolla ilman änkkäreitä on tosi hyvä vakioon 1500-koneeseen, pärr pärr ja rok rok

Eihän pelkällä pakoputken muutoksella mitään hirmutehoja saada, varsinkaan jos alkuperäinen pakosarja ja katalysaattori jätetään paikalleen, asiaahan tietty vähän auttaa kun pakettiin lisättäisiin vielä kunnolla vapaasti virtaava ilmansuodatin, silloin sais koko hengityksen vähän paremmaks.
Ei silläkään muutoksella silti hevosvoimia paljoo nosteta mutta vääntö voi monessa autossa kasvaa yllättävänkin paljon ja oikein mitoitetulla putkella saa alavääntöö parannettua.
Pakoputkihan mitoitetaan koneen tilavuuden mukaan silloin kun puhutaan vakiokoneesta ja laskukaavan antama pakoputken tilavuus on monesti riittävä mutta esim. Nivassa kun putken muutti 0,25" ylisuureksi niin vääntöhuipun sai pudotettu 2400-2600RPM kohdalle (perstuntumalla).
Suurimman hyödyn tosin sai kun muokkas alkuperäsen downpipen supistuksen paremmaks.
Samanlainen perstuntumakokemus tuli myös tosta toisesta autosta, VW Vento 1,8i, siinä rupes kyrpiin sen koneen hengettömyys alakierroksilla, liikennevaloista lähteminen oli ärsyttävän tuskaista.
Siinä kun tuli pakoputkiremontti muutenkin ajankohtaseks niin tein sen sitten katilta loppuun vähän paremmaks, alkuperänen putki oli halkaisijaltaan optimaalisen kokoista joten se sai jäädä, äänenvaimentajat meni vaihtoon ja ne mitotettiin paremmaks ja paikkoja muutettiin. Kaks absorptiovaimenninta sinne laitoin, äänet pysyi erittäin maltillisena, pieni humina siihen tuli alkuperäseen verrattuna. Pakoputken lisäksi tein konehuoneeseen vielä vapaastihönkivän kartiosuodattimen vähän isommalla ilmaputkella, näillä muutoksilla sai alavääntöö lisättyä tai oikeastaan vääntöhuippu tippui alemmille kierrosluvuille ja kone jaksoi oikeesti vääntää alhaalta asti. Käytettyyn rahasummaan nähden muutokseen sai olla erittäin tyytyväinen ja sitä olen edelleen vaikka aikaa on kulunut jo kohta neljä vuotta.
Kolmen tuuman putki, neljän tuuman ulostulolla ilman änkkäreitä on tosi hyvä vakioon 1500-koneeseen, pärr pärr ja rok rok


Aika olematon ero tehoissa vaimentimen kanssa, mutta tuossa taitaakin olla kyseessä tarpeeksi hyvin hengittävä putkisto ja vaimentimet.
Sama testi jossain turbolarssonissa sillä vakio mehupillillä ja hyvällä 2" putkistolla, niin eiköhän jotain eroa saataisi näkymään. Mutta vaimennin on hyvä olla olemassa, se on selvä.
Ajattelin jos tekisi itse 2" putkiston ja vääntäisi siihen piruuttaan itse myös semmoisen hyvin suuren ja pitkän läpihengittävän absorptiovaimentimen Question
Pitää nyt käydä motonetissä katsomassa kun siellä taisi olla jotain aika edullisia simonssin pönttöjä.
Mites tuon äänen suhteen katsastuksessa jos tekee yhdellä pöntöllä? Sitä ennen tulee kyllä pikkuinen turbo ja katalysaattori jotka vaimentaa kyllä ääntä jonkin verran.
Sama testi jossain turbolarssonissa sillä vakio mehupillillä ja hyvällä 2" putkistolla, niin eiköhän jotain eroa saataisi näkymään. Mutta vaimennin on hyvä olla olemassa, se on selvä.
Ajattelin jos tekisi itse 2" putkiston ja vääntäisi siihen piruuttaan itse myös semmoisen hyvin suuren ja pitkän läpihengittävän absorptiovaimentimen Question
Pitää nyt käydä motonetissä katsomassa kun siellä taisi olla jotain aika edullisia simonssin pönttöjä.
Mites tuon äänen suhteen katsastuksessa jos tekee yhdellä pöntöllä? Sitä ennen tulee kyllä pikkuinen turbo ja katalysaattori jotka vaimentaa kyllä ääntä jonkin verran.
Ok...
Mutta onko Ladan orkkis putki erittäin hyvä vai huono? Vai jotain siltä väliltä?
Itsellä joku jonkun tekemä putki tai siis vika änkkä... Oli siin jotaa Marteliuksen tarra tai jotain... Mutta ite tehty se on... Niin kyllä jaksaa vitosella menne ja kiihtyä alhaisillakin kierroksilla...
En sitten tiiä että onko todellisuudessa mtn merkittävää eroa orkkis putkeen vai ei...
Mutta onko Ladan orkkis putki erittäin hyvä vai huono? Vai jotain siltä väliltä?
Itsellä joku jonkun tekemä putki tai siis vika änkkä... Oli siin jotaa Marteliuksen tarra tai jotain... Mutta ite tehty se on... Niin kyllä jaksaa vitosella menne ja kiihtyä alhaisillakin kierroksilla...
En sitten tiiä että onko todellisuudessa mtn merkittävää eroa orkkis putkeen vai ei...
2107 1600SL 91 MYYTY
2101 1200L 88 Projekti
2107 1300S 90 R.I.P.
2105 1500S 92 Ratapeli
2107 1300S 90 Projekti
2107 1700i 96 Nykyinen menopeli
2107 1600SL 94 Kunnostusta vailla
2105 94 Purkuauto
2101 1200l 88
2105 1200S 88 Purkuauto
2101 1200L 88 Projekti
2107 1300S 90 R.I.P.
2105 1500S 92 Ratapeli
2107 1300S 90 Projekti
2107 1700i 96 Nykyinen menopeli
2107 1600SL 94 Kunnostusta vailla
2105 94 Purkuauto
2101 1200l 88
2105 1200S 88 Purkuauto