Sivu 1/3
LADA NIVA -06 TUONTIAUTONA
Lähetetty: 10.8.2006 18:39
Kirjoittaja kyntsa
Kattelin tuossa Blockettia ja sieltä löytyi NIVA 4x4 1.7i -06
onnistuukohan tuota tuomaan suomeen ja rekisteröimään liikenteeseen
kun tuolta tullin sivuilta ei löytynyt yhtään ennakkotapausta verotuksesta ja kuinkahan paljon olisi vero??? Ei ole oikein verrattavaa tullilla.

Lähetetty: 10.8.2006 18:46
Kirjoittaja jasu35
Viime talvena oli nettiautossa myynnissä 2004 vuotinen niva,en tarkkaa hintaa muista mutta yli 10000e se oli,kyllä niva pitäis ilman ongelmia suomessa kilpiin saada koska sitä myydään muualla EU:n alueella,vero voi tosin olla useampi tonni.

Lähetetty: 10.8.2006 20:57
Kirjoittaja pressa
nivan hinta on jotain 14te kun se on kilvissä
Lähetetty: 10.8.2006 22:02
Kirjoittaja Lada-Jussi
auton pitää sitten olla Euro-4 ja Eu-tyyppikilvellä, jossa on nää tärkeet hyväksyntä numerot, ei sitä kai muuten saa suomessa kilpiin. jos toi 14 te olis Nivan hinta veroineen, niin ei yhtään paha hinta uudesta maasturista.
Lähetetty: 10.8.2006 22:13
Kirjoittaja RTJN65
Millasen maastoauton saa alle 14TE ??. Et mitään.
Ja saman hintatasoiset vehkeet-> Jos metsään menet sä sillä nyt, sä todella yllätyt!!

.
Lähetetty: 12.8.2006 0:52
Kirjoittaja larssi21074
Ruotsistahan noita nivoja sais uusia vaivattomasti.. Nyt vaan joku rohkea hakemaan eikä haaveilemaan.
rakas aihe
Lähetetty: 12.8.2006 23:51
Kirjoittaja pelti kiinni
minulle ihanan rakas aihe , jota olen pohtinut 2-3 vuotta.
Mitäs ne ruåtsissa sellaisista haluaa ,
ainakin mobile.de:n valikoima on kattava ,
hintahaitari tosin aika leveä .
Viimeaikoina miettinyt pitäisikö käyttää autoja muutenkin maahantuovaa yritystä bulvaanina itselleen , jotta mikään varhaisempi nk. listahinta ei olisi verotuksen peruste.
Suomalainen lainsäädäntöhän edelleenkin syrjii yksityistä autontuojaa ( niin uuden kuin käytetynkin kohdalla ) .
Kun uuden saisi Saksasta 6-7 k€ sikäläisine alv:eineen , niin kaupallisen tuojan lisien siihen en uskoisi nostavan hintaa 14 k€:on , vaikka tästä 'palvelusta' hieman maksaisikin.
Tästä pohdinnasta huolimatta taidan olla ryhtymättä rohkeaksi ,
ja haaveilen vain , nappiksen ratin takana , terv. pe_ki
Lähetetty: 13.8.2006 1:25
Kirjoittaja samarai
Sverigessä näyttäisi maksavan
109 000 SEK, joten kai toi Deutschlandista lähtee halvemmalla. Eestissähän toi maksoi jotain 100 000 kroonin pintaan, silloin kun sitä vielä myytiin.
Lähetetty: 13.8.2006 1:31
Kirjoittaja Jaakkima
Niin selvennetään nyt tätä hintakeskustelua. Pressan mainitsema Niva tulisi käytettynä eli 6 kk vanhana ja 6 tkm ajettuna eli verotettaisiin käytettynä, mutta jos ostat vain uuden Saksasta tai Ruotsista ja tuot sen suoraan, niin silloin se verotetaan uutena. Mutta mihin uutta/uudehkoa Nivaa verrataan, koska kaikki muut maasturit maksavat väh. kaksinkertaisen määrän Suomessa. Lisää verotuksesta voi lukea tullin sivuilta.
Itsekin uudehkoa Nivaa kuolaan ja jos sen joskus ostan, niin joku firma sen saa Saksasta minulle tuoda. Pääsee itse paljon vähemmällä paperityöllä.
Lähetetty: 14.8.2006 0:10
Kirjoittaja larssi21074
Niinhän noita autoja kuulemma tuodaan että vaihdetaan enemmän ajetusta mittari ja koitetaan valehdella auton olevan paljon ajettu ja arvoton.
Lähetetty: 14.8.2006 0:21
Kirjoittaja samarai
larssi21074 kirjoitti:Niinhän noita autoja kuulemma tuodaan että vaihdetaan enemmän ajetusta mittari ja koitetaan valehdella auton olevan paljon ajettu ja arvoton.
Saksassa on kuulemma mehmedit ihmetelleet kun suomipoika tuo mittaria ruuvattavaksi, ja pyytää väärään suuntaan..

Lähetetty: 14.8.2006 1:55
Kirjoittaja pelti kiinni
Jaakkima kirjoitti:... Mutta mihin uutta/uudehkoa Nivaa verrataan, ....
siinäpä pointti että sen tekisi joku firma , silloin sitä ei verrata yhtään mihinkään , vaan suoraa matematiikkaa.
Lähetetty: 14.8.2006 2:38
Kirjoittaja samarai
pelti kiinni kirjoitti:Jaakkima kirjoitti:... Mutta mihin uutta/uudehkoa Nivaa verrataan, ....
siinäpä pointti että sen tekisi joku firma , silloin sitä ei verrata yhtään mihinkään , vaan suoraa matematiikkaa.

eks toi nyt ole vaan tekninen juttu, samalla tavalla kai vero määräytyy ainakin käytetystä (uudehko) riippumatta onko kyseessä yksityinen vai firma. Uusille on taas kai autotehtaiden omat listahinnat (Suomeen kaikista maista halvimmat just ton veron takia) joten ei ainakaan aivan uutta kannata silloin Saksasta tuoda minkään firmankaan matematiikalla

Tietysti tolle Nivallehan ei Suomesta löydy edes tehtaan (deltamotorsin) listahintaa.
Tullin sivulla on pdf-modossa taulukko
uusien ajoneuvojen verotusarvot
ja esim. sivulla 38 on 110:n perushinta/verotusarvot - miten toi perushinta/verotusarvosummat muuten voi olla noin lähellä toisiaan noissa taulukoissa, kun autovero on 28% + alvi 22% kokonaishankintahinnasta?
eli tän mukaan:
Verotusarvon määrittäminen
Hankinta-arvopohjaisessa verotuksessa Tulli määrittää verotusarvon kauppalaskun, rahtilaskun ja muiden tositteiden perusteella.
Yleiseen vähittäismyyntiarvoon perustuvassa verotuksessa ajoneuvon verotusarvo määräytyy sen mukaisesti, mikä on samanlaisten uusien ajoneuvojen yleinen vähittäismyyntiarvo Suomessa. Tulli vahvistaa uusien ajoneuvojen yleiset vähittäismyyntiarvot.
Jos verotettavana olevan ajoneuvomallin yleistä vähittäismyyntiarvoa ei ole vielä vahvistettu, Tulli selvittää arvon veroilmoituksen jättämisen jälkeen. Useimmissa tapauksissa uuden ajoneuvon yleisen vähittäismyyntiarvon selvittäminen kestää alle viikon, mutta hankalissa tapauksissa määritys voi kestää pitempääkin.
http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenki ... /index.jsp
hankinta-arvo , hankinta-arvo , hankinta-arvo !
Lähetetty: 14.8.2006 12:08
Kirjoittaja pelti kiinni
samarai kirjoitti: edited
...
1 . riippumatta onko kyseessä yksityinen vai firma. ...
2. autotehtaiden omat listahinnat
3. Hankinta-arvopohjaisessa verotuksessa Tulli määrittää verotusarvon kauppalaskun, rahtilaskun ja muiden tositteiden perusteella.
...
1. riippuen siitä onko käteisasiakas , vai oikea maahantuoja.
2. jollakin se oikean maahantuojankin verotusarvo määräytyy , siitä muodostuu hankinta-arvopohjainen verotus , johon sitten kauppa laittaa katteensa päälle.
3. ja juuri siitä olisikin kyse , että pääsisi kiertoteitse hankinta-arvoisen verotuksen piiriin , sillä yleiseen vähittäismyyntiin perustuvassa verotuksessa maksat veroja myös kaupan katteen osuudesta , eli liikaa , myös EU-elimien mielestä , mutta liian vähän liikaa että siitä olisi noussut kunnollinen poru.
voi olla että olen ihan metsässä , kuten kunnon suomalaisen kuuluukin,
t. pe_ki
Lähetetty: 14.8.2006 13:26
Kirjoittaja noose01
Eikös nuo pienet autojen tuontifirmat ota väliä jotakuinkin 1000e?
Näin ainakin mun fiiussa oli kuulemma ollut.