Sivu 1/1
Mikä lohko pitää olla
Lähetetty: 25.8.2006 18:30
Kirjoittaja E__R
Tarkoituksena porata ladaan 1800cm kone.
Männät on GTi peugeotista.
Tuleeko 1700cm ladan lohkosta hyvä?
Muistaakseni joku ladan lohko on "vahvempi" kuin toiset ja tästä vahvemmasta voisi porata 1800:sen.
Kysymys kuuluukin, että missä ladoissa on käytetty tätä vahvempaa lohkoa ja mikä on sen "tyyppinumero"??
Missä vuosimalleissa käytetty?
Ja voiko esim. 1200 porata sen 1800 jos on vahvempi lohko kyseessä vai pitääkö tehdä 1600:sta??
Kokemuksia kellään tai tietoa??
Lähetetty: 25.8.2006 20:17
Kirjoittaja pappa- igor
mikä on pösön männän poraus? millä kampiakselilla meinaat toteuttaa? olis helpompi selvittää kokoonpanoo jos olis vähän enemmän tietoa

Lähetetty: 25.8.2006 21:31
Kirjoittaja E__R
pappa- igor kirjoitti:mikä on pösön männän poraus? millä kampiakselilla meinaat toteuttaa? olis helpompi selvittää kokoonpanoo jos olis vähän enemmän tietoa

- Mäntä 82.96
- Ladan kampiakselilla tulee olemaan.
Osat olleet kiinni koekäytön verran ladan lohkossa, mutta aikaisempi lohko oli liian ohut ja lohkoon tuli reikä.
Lähetetty: 25.8.2006 21:47
Kirjoittaja miksu
kuulin joskus et ladaan kävis opelin veivi ja mäntä. ooppelissa on pitempi veivi kun ladassa! ni eikös tällöin iskutilavuuttakin saada lisää?
Lähetetty: 25.8.2006 21:58
Kirjoittaja pappa- igor
miksu kirjoitti:kuulin joskus et ladaan kävis opelin veivi ja mäntä. ooppelissa on pitempi veivi kun ladassa! ni eikös tällöin iskutilavuuttakin saada lisää?
ei kiertokangen pituus vaikuta iskutilavuuteen

eihän se mäntä liiku yhtään sen pitempää matkaa kuin vakio kangellakaan

Lähetetty: 25.8.2006 22:03
Kirjoittaja pappa- igor
E__R kirjoitti:pappa- igor kirjoitti:mikä on pösön männän poraus? millä kampiakselilla meinaat toteuttaa? olis helpompi selvittää kokoonpanoo jos olis vähän enemmän tietoa

- Mäntä 82.96
- Ladan kampiakselilla tulee olemaan.
Osat olleet kiinni koekäytön verran ladan lohkossa, mutta aikaisempi lohko oli liian ohut ja lohkoon tuli reikä.
ei oo hyvä männänkoko... Oma 1600 lohko on porattu 81mm männälle mutta toi milli on jo liikaa

se olis sitten 1700 lohko seuraava, 1700 porausta en tiedä mutta jotain 83mm nurkilla se kai pyörii, sun kannattais varmaan hommata jotkut kuplan tako männät yms. ja porata 1700 lohko niille meinaan et saa mitenkään ladan moottorista 1800kuutioista 82.96mm männillä, vaihtamatta kampiakselia ja kankia

Lähetetty: 25.8.2006 22:33
Kirjoittaja E__R
Veiveistä ja kampiakselista en ole aivan varma, mutta edellinen omistaja kertoi että ovat olleet poratussa ladan lohkossa paikallaan ja kun lohko oli normaali ladan lohko (ei 1700 eikä vanhemman mallin lohko) niin oli mennyt ohueksi joten lohkoon tullut reikä.
Veivit on kevennetty/kiillotettu ja kampiakseli kevennetty/kiillotettu,hiottu ja tasaipainotettu.
1700cm3 ladan lohkossa on poraus 82mm ja pösön mäntä on 82,96 ja asennusvälys siihen niin sylinteristä tulee n. 83mmx80mm.
Niin tuosta kun pikaisesti laskee niin sylinteri tilavuudeksi tulee 1728cm3.
Kun mäntä on 82,96mm ja isku 80mm. Tämän laskutoimituksen perusteellahan pitäisi pystyä myös poraamaan tuohon 1700 lohkoon noille männille.
Lähetetty: 25.8.2006 23:01
Kirjoittaja pappa- igor
E__R kirjoitti:Veiveistä ja kampiakselista en ole aivan varma, mutta edellinen omistaja kertoi että ovat olleet poratussa ladan lohkossa paikallaan ja kun lohko oli normaali ladan lohko (ei 1700 eikä vanhemman mallin lohko) niin oli mennyt ohueksi joten lohkoon tullut reikä.
Veivit on kevennetty/kiillotettu ja kampiakseli kevennetty/kiillotettu,hiottu ja tasaipainotettu. Vähän vaikea sanoa siitä kapurasta onko ladasta, mutta kyllä se ainakin näytti ladan akselilta. Toki se voi olla joku muukin.
onko siis 1700cm3 ladan lohkossa poraus 83mm? Jos tuo mäntä on 82,96 ja asennusvälys tulee 0,04-0,06 välille niin eikös se olis just sopiva? Tietenkin jos se on yli 83mm niin sit ei käy.
Miten se vanhan mallin 1600cm3 lohko(vahvempi)? eikös siihen onnistu jos tuo 1700 on liian iso?
en mä usko ett noita vanhan mallin 1600 lohkoja mistään enään löytää, en tosiaan tiedä kuinka iso 1700 poraus on mutta veikkaan jotain 83-85mm porausta. mutta kuinka saat 1800 kuutioisen moottorin noin pienillä männillä siinä täytyy olla tosi pitkä isku kun mulla on 2mm ylikoon männät 1600 lohkossa ja isku tilavuus ei kasvanu kun n.20kuutio senttiä :?minkä takia se täytyy olla just noilla pösön männillä? eikö jostain löytäis parempia ja sopivamman kokosia

Lähetetty: 25.8.2006 23:11
Kirjoittaja ladaracing pori
noilla männillä(82.96) ja ladan omalla kampuralla (80mm) saadaan koneen kooksi 1729,73cc
http://www.jarvisua.com/kr/viritys.shtml
Lähetetty: 26.8.2006 9:52
Kirjoittaja E__R
Juuri näin eli niinkuin ylempänä jo kirjoitin moottorin kooksi tulee tuo 1729cm3 ja sellainen siitä tulee olemaan, koska tuollaiset pösön männät on nyt tuossa ylimääräisenä niin kai niistä pitää jonkunlainen "varamoottori" rakentaa valmiiksi.
Kyseiset männät on todettu erään tahon puolesta hyviksi ja toimiviksi ladassa ja on ostettu aikoinaan ladan konetta varten, mutta sittenpä sen näkee mikä siitä tulee kun rakentaa sen valmiiksi ja kokeilee.
EDIT: 1700cm3 poraus on 82mm ja isku 80mm.
Re: Mikä lohko pitää olla
Lähetetty: 26.8.2006 10:40
Kirjoittaja Turbiini
E__R kirjoitti:ylempänä jo kirjoitin moottorin kooksi tulee tuo 1729cm3 ja sellainen siitä tulee olemaan
Kirjoitit kyllä aluksi jotain muuta.
Tarkoituksena porata ladaan 1800cm kone.
Johon tarvittaisiin jo hieman pitempi iskuista kampea noilla männillä.
Lähetetty: 26.8.2006 11:38
Kirjoittaja mickey-69
Tuolla vähän lisää aiheesta.....
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... ght=poraus,
Ja täällä....
http://www.hontokulmaracing.com/meb-315.php
Jos meinaat 1,8 konetta rakentaa, hanki suosiolla 1700:n lohko..., ja poraat sen 84mm männille... Koneen kooksi tulee tällöin lähes 1,8 litraa... Tuosta 1600 kuutioisen poraamisesta 83mm männille on ihan riittävästi kokemuksia, ja tiedän ettei tule olemaan kovin pitkäikäinen..., toki tietty riippuu käytöstäkin, mutta kuitenkin tuppaa pytyt venyyn soikeiks ennen pitkää....
Lisää kuutioita haettaessa toi "stroukkaaminen" on yks harkittava vaihtoehto....., onnistuu kyllä, on kokeiltu, kuten varmaan tuolta ylempää luitte....

Re: Mikä lohko pitää olla
Lähetetty: 26.8.2006 12:40
Kirjoittaja E__R
Turbiini kirjoitti:E__R kirjoitti:ylempänä jo kirjoitin moottorin kooksi tulee tuo 1729cm3 ja sellainen siitä tulee olemaan
Kirjoitit kyllä aluksi jotain muuta.
Tarkoituksena porata ladaan 1800cm kone.
Johon tarvittaisiin jo hieman pitempi iskuista kampea noilla männillä.
Joo, sori ekasta ilmoituksesta saa vähän väärän käsityksen. Luulin ensin, että noilla pösön 82,96 männillä ja ladan kampuralla tulee tuo 1800cm3, mutta laskin vasta jälkeenpäin kun alkoi "soraääniä" kuulumaan ettei saa 1800cm3.
Eli tarkoituksena on porata nyt lohko noille 82,96 männille.
Johtopäätöksenä voi pitää tästä, että pitää olla 1700 lohko jotta kannattaa tehdä.
OT hieman:
Tästä koneesta tulee nyt vaan sellainen kokeilu kone ja sen yheydessä tullaan testaamaan hieman eri juttuja ja katsotaan miten toimii.
Nykyisessä kisakoneessa(1600) ei ole mitään vikaa (tosin vääntö puuttuu) pitäisi ajoittaa nokka tai miettiä toisenlaista nokkaa siihen jos vaikka auttaisi.
Eli koitan nyt sanoa, että kone tulee olemaan jokatapauksessa kyseisillä männillä, koska sellaiset on jo olemassa ja veivit niissä paikoillaan.