Sivu 1/2

Syyläri takakonttiin

Lähetetty: 8.9.2006 14:42
Kirjoittaja v1lh0-
Onkos kukaan siirtänyt ladan syyläriä takakonttiin. Lähinnä kiinnostaa jaksaako vesipumppu kierrettää vettä, kun tulee aika pitkät vesiputket? Ei olisi loppupeleissä paha projekti. Ja kyse on jäärata-autosta.

Lähetetty: 8.9.2006 15:06
Kirjoittaja START
miks se pitäs saada takakonttiin?
tietysti jos on esim isompaa konetta tai isoa cooleria laittamassa niin tilanpuutteen takia
mut jäärata autoon jos ei ole kyse tilanpuutteesta niin aika iso homma laittaa (kallista koska letkut ei oo halpoja)

Lähetetty: 8.9.2006 16:27
Kirjoittaja ralli lada
luulisi että on hankala saada ajoviima kiertämään taka-kontin kautta :?

Lähetetty: 8.9.2006 17:41
Kirjoittaja 'aatee'
no varmaa sinne tulis jatkuvasti pyörivä fleksi! mutta ei kait siin oo mtn järkiä siirtää taka konttii jos ei oo tilan puutetta :shock:

Lähetetty: 8.9.2006 19:03
Kirjoittaja v1lh0-
Anteeksi mutta teiltä on saanut vastausta kysymykseeni. Kyselyjä vain miksi ja miksi. Miksi joku siirtää akun takakonttiin tai toinen laittaa alumiinivanteet?
Sitä paitsi miksi tarvitsis laittaa jotain letkua kun voi käyttää vesijohtoputkea. Eikä ilman kierrättäminenkään takakontin kautta ole ongelma.

Re: Syyläri takakonttiin

Lähetetty: 8.9.2006 20:34
Kirjoittaja ladaraider
v1lh0- kirjoitti:Onkos kukaan siirtänyt ladan syyläriä takakonttiin. Lähinnä kiinnostaa jaksaako vesipumppu kierrettää vettä, kun tulee aika pitkät vesiputket? Ei olisi loppupeleissä paha projekti. Ja kyse on jäärata-autosta.
Viime kesänä jututin erästä jokkisladakuskia joka oli siirtänyt syylärin ja akun takakontin puolelle, ja muistaakseni pumppu oli ihan omansa ja toimi kai ihan hyvin.

Ja kyllähän syyläri kannattaa taakse siirtää, jos ei tilanpuutteen takia niin painojakauman takia, ja etenkin jokkiksessa syylärillä on takakontissa huomattavasti turvallisempi olo mitä keulilla.

Re: Syyläri takakonttiin

Lähetetty: 8.9.2006 20:41
Kirjoittaja ,_,/ukka
v1lh0- kirjoitti:Lähinnä kiinnostaa jaksaako vesipumppu kierrettää vettä, kun tulee aika pitkät vesiputket?
Putken pituus tuskin on ongelma. Jokainen mutka sen sijaan on. Ne kun jarruttaa tai pysäyttää kokonaan painovoimaisen(Lämmin nousee ylös, kylmä laskee alas) kierron. Tuollaisen järjestelmän ilmaaminen ilman lisä pumppua voi olla myös melko haastava homma. Painoakin systeemille kertyy ihan hyvästi, eli joitakin hyötyjäkin voisi listata:
-Parempi jäähdytys, kun vettä on enempi ja se kiertää rautaputkissa ympäri autoa, eikä lämmitä konehuonetta. Olettaen että syylärin ilmankierto on kunnossa.
-Jäähdytys järjestelmä paremmin turvassa esim. penkkaan ajoissa.
-Taakse tulee painoa lisää.

Omaa henkilökohtaista kokemusta ei (taaskaan) ole.

,_,/ukka

Lähetetty: 8.9.2006 21:55
Kirjoittaja START
v1lh0- kirjoitti:Anteeksi mutta teiltä on saanut vastausta kysymykseeni. Kyselyjä vain miksi ja miksi. Miksi joku siirtää akun takakonttiin tai toinen laittaa alumiinivanteet?
Sitä paitsi miksi tarvitsis laittaa jotain letkua kun voi käyttää vesijohtoputkea. Eikä ilman kierrättäminenkään takakontin kautta ole ongelma.
no juu ei oo kokeiltu :oops:
mut täytyyhän sitä yrittää saada joku järkevä selitys että miksi moiseen ryhtyisit :wink:
ei kai siinä mitään ylitse pääsemätöntä oo mut hyöty työmäärään nähen voi olla huono jos ei oo välttämätöntä
niin ja jos meinaat että syyläri hajoaa mahdollisessa penkkaan ajossa niin helpompi ratkasu on laittaa puskuri eteen :wink:

Lähetetty: 8.9.2006 22:03
Kirjoittaja pressa
ahvenistolla ainakin oli yksi turbo missä oli syyläri peräkontissa
ja sähkö flekti
ja onhan takamoottoir skodissakin ollut syyläri edessä
eikä niissäkään ole yhtään suurempi vesipumppu kuin ladassa

Lähetetty: 8.9.2006 22:25
Kirjoittaja ,_,/ukka
pressa kirjoitti: ja onhan takamoottoir skodissakin ollut syyläri edessä
eikä niissäkään ole yhtään suurempi vesipumppu kuin ladassa
Tuskin on kyse pumpun koosta, vaan sen tyypistä.
Normaali etumoottori auton vesipumppu kykenee siirtämään suuria määriä vettä, jos sen ei tarvi saada aikaan paine-eroa. Mutta mikäli vesi joutuu jossakin kohti putkistoa menemään "vastavirtaan"(Kuuma vesi alaspäin tai kylmä vesi ylöspäin), loppuu veden liikkuminen hyvinkin helposti.
En tunne skodan vesipumppua/putkistoa, mutta ainakin moottori on aika pieni tehoinen ja matala viritteinen, joten hukka lämpöä ei tule ongelmiksi asti, vaikkei veden virtaus kovin kummoista oliskaan.

,_,/ukka

Lähetetty: 8.9.2006 22:48
Kirjoittaja samarai
noissa takamoottori Skodissa taisi kuitenkin olla juuri "akilleen kantapää" toi riittävä vedenkierto kesällä -kone keittää helposti jos joutuu koville. Muistelen ainakin, että yksi kaveri viritteli Skodaansa vesipumppuun jotain toisen kokoista hihnapyörää, että se pyörisi nopeammin tms.

Lähetetty: 10.9.2006 1:49
Kirjoittaja P.a.s.i
samarai kirjoitti:noissa takamoottori Skodissa taisi kuitenkin olla juuri "akilleen kantapää" toi riittävä vedenkierto kesällä -kone keittää helposti jos joutuu koville. Muistelen ainakin, että yksi kaveri viritteli Skodaansa vesipumppuun jotain toisen kokoista hihnapyörää, että se pyörisi nopeammin tms.
kultaisia muistoja takamoottori skodan keittämisestä silloin kun ilon pikkupoika :) Aika herkästi nousi savut ainakin meidän skodasta lämpösillä keleillä.

Lähetetty: 10.9.2006 10:13
Kirjoittaja 'aatee'
ei kait penkat oo nii kovia et syyläri menis pas2 ?
tai sitte ei aja penkkoihin :wink:

Lähetetty: 10.9.2006 13:12
Kirjoittaja RussianTUNER
'aatee' kirjoitti:ei kait penkat oo nii kovia et syyläri menis pas2 ?
tai sitte ei aja penkkoihin :wink:
Lues vähän tarkemmin, ettei vaan joku olis maininnut painojakaumastakin. Ja aina varmemmin se syyläri säilyy siellä kontissa ehjänä. Sama homma itellä edessä jokkis-Fiatin kanssa.

Lähetetty: 10.9.2006 20:16
Kirjoittaja START
no eipä se paljon paina
jos pelkän painojakauman takia siirtää niin on kyllä huippu urheilua :shock:

jos taakse painoa haluaa niin pistää sinne perään vaikka painoja :wink:
tai akun :wink: