Samaralla 600 000 km
Lähetetty: 19.9.2006 0:01
Viimeviikolla vietettiin samara-vanhuksen kanssa juhlahetkeä. Matkamittariin pyörähti taas kerran pyöreä lukusarja:00000! Kun mittarissa ei riitä numerot, niin tämähän tarkoitti sitä, että lähdettiin seittemännelle kierrokselle, ajettu siis nyt vähän yli 600 000 (siis kuusisataatuhatta kilometriä). [mittarivirhettä ei ole, vasta viikonloppuna tsekkasin välillä Muonio-Rovaniemi-Pello-Muonio, matka sekä tienvarsiopasteiden että matkamittarin mukaan n. 500 km.]
Auton ostin uutena kesäkuussa 1988 ja sen jälkeen ei oo tarttenu paljon moottoriremonteista huolehtia. Ainoa, mitä itse koneelle on tehty on se, että kun mittarissa oli n. 400 000 km vaihdettiin männänrenkaat (yksi oli poikki). Määräaikaishuolloista huolehdin säntillisesti n. 200 000 km:iin asti, sen jälkeen olen käyttänyt autoa huollossa erittäin satunnaisesti, n. kerran vuodessa ennen katsastusta. Toki kuluvia osia on vaihdettu, kytkin kolmesti, bensapumppuu pari kertaa, molemmat vertonivelet kerran jne, mutta vähällä olen selvinnyt näistäkin. Ruostekukkasia alkaa olla helmoissa vähän joka puolella eikä "viatonta" lommotonta peltiä juuri löydy, mutta nehän eivät kulkua haittaa! Katollaan auto on käynyt kerran ja porokolareita mahtuu matkan varrelle 2 kpl. "Ratakiskoista" tehdyt puskurit ovat osoittaneet lujuutensa ja tarpeellisuutensa, kun muutaman kerran joku riisikuppi on testannut niihin peltejään tai muovipuskureitaan.
Ladisteille vinkkinä voisin sanoa, että se mitä auto kaipaa on kova käyttö ja turhan säälin välttäminen. Näillä Lapin pitkillä etäisyyksillä asfalttikilometrejä kertyy aika paljon vuotta kohti, mutta paljon on Ladan kanssa rytyytetty pirun huonoja metsä- ja hiekkateitä, traktorinuria tai kangasmailla on menty kalalle ja marjaan tai retkelle tiettömiäkin taipaleita, jos vaan mettä on sen verran harvaa, että puiden välistä sopii menemään.
Vasta äskettäin tuli taas tarjous auton vaihdosta; vaihtamalla uuteen Ladaan Samara-vanhuksesta lupasivat 2000 euroa, mutta aion kuitenkin jatkaa entisellä; kuukauden sisällä pitäs hakea taas katsastusmieheltä leima ja ajella taas menemään.
Lieköhän muilla minkälaisia matkoja yhdellä bensa-autolla taitettuna?
Voi kun Konela ois vielä hengissä ja Samaran maahantuonti Neuvostoliitosta jatkuisi, niin kokemukseni Samarasta kelpaisivat kohta varmaan asiakaslehteenkin.
P.S. Vaimollani on myös Samara (vm. 1990), sillä on ajettu paljon vähemmän ja nyt jo toinen moottori menossa.
Auton ostin uutena kesäkuussa 1988 ja sen jälkeen ei oo tarttenu paljon moottoriremonteista huolehtia. Ainoa, mitä itse koneelle on tehty on se, että kun mittarissa oli n. 400 000 km vaihdettiin männänrenkaat (yksi oli poikki). Määräaikaishuolloista huolehdin säntillisesti n. 200 000 km:iin asti, sen jälkeen olen käyttänyt autoa huollossa erittäin satunnaisesti, n. kerran vuodessa ennen katsastusta. Toki kuluvia osia on vaihdettu, kytkin kolmesti, bensapumppuu pari kertaa, molemmat vertonivelet kerran jne, mutta vähällä olen selvinnyt näistäkin. Ruostekukkasia alkaa olla helmoissa vähän joka puolella eikä "viatonta" lommotonta peltiä juuri löydy, mutta nehän eivät kulkua haittaa! Katollaan auto on käynyt kerran ja porokolareita mahtuu matkan varrelle 2 kpl. "Ratakiskoista" tehdyt puskurit ovat osoittaneet lujuutensa ja tarpeellisuutensa, kun muutaman kerran joku riisikuppi on testannut niihin peltejään tai muovipuskureitaan.
Ladisteille vinkkinä voisin sanoa, että se mitä auto kaipaa on kova käyttö ja turhan säälin välttäminen. Näillä Lapin pitkillä etäisyyksillä asfalttikilometrejä kertyy aika paljon vuotta kohti, mutta paljon on Ladan kanssa rytyytetty pirun huonoja metsä- ja hiekkateitä, traktorinuria tai kangasmailla on menty kalalle ja marjaan tai retkelle tiettömiäkin taipaleita, jos vaan mettä on sen verran harvaa, että puiden välistä sopii menemään.
Vasta äskettäin tuli taas tarjous auton vaihdosta; vaihtamalla uuteen Ladaan Samara-vanhuksesta lupasivat 2000 euroa, mutta aion kuitenkin jatkaa entisellä; kuukauden sisällä pitäs hakea taas katsastusmieheltä leima ja ajella taas menemään.
Lieköhän muilla minkälaisia matkoja yhdellä bensa-autolla taitettuna?
Voi kun Konela ois vielä hengissä ja Samaran maahantuonti Neuvostoliitosta jatkuisi, niin kokemukseni Samarasta kelpaisivat kohta varmaan asiakaslehteenkin.
P.S. Vaimollani on myös Samara (vm. 1990), sillä on ajettu paljon vähemmän ja nyt jo toinen moottori menossa.