veivien pituuksia
veivien pituuksia
eli onko minkäänlaista eroa 2101 ja 2103 veivien pituuksilla ja jos on nii kuinkapaljon ny tarvis tietoon vain veivien pituus erot
ja käytin hakua mutta empä oikeen saanu tietoa tai sitten en osaa käyttää
ja käytin hakua mutta empä oikeen saanu tietoa tai sitten en osaa käyttää
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
- pappa- igor
- Viestit: 1099
- Liittynyt: 12.4.2005 18:51
- Paikkakunta: Tampere
Pikästä aikaa kerkesin tännekkin. Välillä piti peuhata dynon kanssa ja moottoripyörien, mutta jälleen ladoihin on palattu.v1lh0- kirjoitti:Ei aikapitkälti vaan pelkästään. Lukekaa pojat jottai moottorioppi kirjoja niin tietää mitä siellä koneessa sisällä tapahtuu...

Mutta sitten aiheeseen. Kampiakseli määrää iskunpituuden, mutta ihan noin vain iskua ei moottoriin voi muuttaa, mikäli veivien pituus pysyy ennallaan. Kun pitempi-iskuisessa moottorissa kietarin kammen kaula kiertää isompaa kehää, orkkis veivillä mäntä käy YKK:ssa korkeammalla ja AKK:ssa alempana. Jos alkuperäisellä veivillä männän ja kannen väliin jää vaikkapa 1mm ja iskun pituus kasvaa tätä mittaa suuremmaksi, niin 100% mäntä ottaa kanteen. Vaikkakin Iskun pituuden määrää kampiakseli, muutos vaatii usein käytännössä muitakin muutoksia. Männän puristuskorkeus on hyvä paikka lähteä muutosta tekemään.