Turbon asennus
Turbon asennus
Onko kenelläkään tietoa turbon asentamisessa tarvittavista papereista ja todistuksista ladaan. Auto on vm. 90 2105, ei ole merkitty vähäpäästöiseksi rekisteriotteeseen. Riittäkö pelkkä käytönaikainen pakokaasumittaus vai onko oltava vtt:n todistus. Tutkin asiaa netistä toiset väittävät että vtt:n paperia ei tarvita riittää kun asentaa katin putkeen ja toiset taas väittävät että paperi tarvitaan aina vuoden 87 jälkeen rekisteriin merkittyihin autoihin
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Riittää pelkkä käytön aikainen todistus jos asennat pakoputken ympärille katalysaattorin kuoret, muuten pitää olla vtt
Luulisin että rikkinäisen katalysaattorin saa halvemmalla. Sitten myös tehomittaus todistus pitää olla jossa on max 100.8 hevosvoimaa moottori tehoa lapussa pitää olla merkittynä käytetty ahtopaine, testaajan allekirjoitus, auton tiedot ja liikkeen leima.

Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
Jep, pelkkä päästömittaus riittää jos asennat katin.
Se raja menee kesä-heinäkuun vaihteessa '87. Jos auto on otettu käyttöön 30.6.1987 tai ennen sitä, riittää pelkkä käytönaikainen päästömittaus. Jos taas 1.7.1987 tai sen jälkeen, pitää osoittaa että moottori täyttää päästövaatimukset (VTT, tai jos vaihdat toisen koneen, joka on uudempi kuin auto, niin tietysti täyttää normit) tai sitten asennat autoon katalysaattorin ja silloin riittää pelkkä päästömittaus. (nimim. "kokemusta on"
)
Jos auto on vähäpäästöinen niin silloin ei enää katalysaattorin asentaminenkaan auta.
Ja sitten tosiaan tehomittaustodistus, jossa tehot ei saa ylittää tuota 100.8hp.
Se raja menee kesä-heinäkuun vaihteessa '87. Jos auto on otettu käyttöön 30.6.1987 tai ennen sitä, riittää pelkkä käytönaikainen päästömittaus. Jos taas 1.7.1987 tai sen jälkeen, pitää osoittaa että moottori täyttää päästövaatimukset (VTT, tai jos vaihdat toisen koneen, joka on uudempi kuin auto, niin tietysti täyttää normit) tai sitten asennat autoon katalysaattorin ja silloin riittää pelkkä päästömittaus. (nimim. "kokemusta on"

Jos auto on vähäpäästöinen niin silloin ei enää katalysaattorin asentaminenkaan auta.
Ja sitten tosiaan tehomittaustodistus, jossa tehot ei saa ylittää tuota 100.8hp.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
turbon asennus
Varmistin asian A-katsastuksen teknisestä neuvonnasta. Sanoivat sieltä että tehomittauspaperi mistä selviää seuraavat tiedot: Ahtimen malli,ahtopaine,polttoaineen syöttölaitteisto ja teho(joka on oltava todellakin tuo 100.8 max).Lisäksi pakoputkeen on laitettava TOIMIVA SÄÄTÄMÄTÖN KATTI,kysyin mitä tuo käytännössä tarkoittaa niin co2 vai oliko o2 arvo en muista kumpi pitää olla alle 1.0 tästä todetaan katin toiminta. Tämä pätee autoihin, joita ei ole merkitty vähäpäästöisiksi. Kaikki neuvot ja vinkit turbon asentamiseen on suureksi avuksi, ajattelin pitää ahtopaineet aika pieninä max 0,5-0,8. Lähinnä kiinnostaa minkälaisia virityksiä olette tehneet sytytyksen myöhästämiseksi paineen noustessa( ville vierin fiatin systeemi vois olla helppo toteuttaa käännetään jakajan alipainekellon toiminta päinvastaiseksi jousen avulla).
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
hmm
Isällä oli 80-luvulla Turbo-Lada, maahantuoja edustajan valmistama. Alkuun 1300 remmikoneella myöhemmin 1600 koneella.
Ei siinä mitään erikoisia ratkasuja ollut ja hyvin kulki. Uutta oli: IHI turbo, pakosarja, turbokaasutin (taisi olla yksikurkkuinen), tarvike kärjetönsytytys, öljynlauhdutin, välilevy kannen ja lohkon välissä laskemassa puristusta ja tietysti turbon painemittari.
Kestävyys puolella ei muuta häikkää ollut kuin turbon laakerit, jotka petti pariinkin otteeseen. Ladan tekniikka toimi moitteettomasti.
itse olin vielä sen verran pieni etten muista kuin sen että mittarin asteikko ei riittänyt (2107: 180 km/h) ja lähdössä vetovoima imi penkin selkänojaan kiinni. Isäkin sitä sen verran kaiholla muistelee, että ei se varmaan ihan mopo ollut. Olihan sillä sentää Alfa 75 Twin spark 2,0 jossa oli jotain 150 hv ja sekin tuntui ihan mopolta, kun vertas turbo-Ladaan.
Ei siinä mitään erikoisia ratkasuja ollut ja hyvin kulki. Uutta oli: IHI turbo, pakosarja, turbokaasutin (taisi olla yksikurkkuinen), tarvike kärjetönsytytys, öljynlauhdutin, välilevy kannen ja lohkon välissä laskemassa puristusta ja tietysti turbon painemittari.
Kestävyys puolella ei muuta häikkää ollut kuin turbon laakerit, jotka petti pariinkin otteeseen. Ladan tekniikka toimi moitteettomasti.
itse olin vielä sen verran pieni etten muista kuin sen että mittarin asteikko ei riittänyt (2107: 180 km/h) ja lähdössä vetovoima imi penkin selkänojaan kiinni. Isäkin sitä sen verran kaiholla muistelee, että ei se varmaan ihan mopo ollut. Olihan sillä sentää Alfa 75 Twin spark 2,0 jossa oli jotain 150 hv ja sekin tuntui ihan mopolta, kun vertas turbo-Ladaan.

Re: hmm
OT: Eikös maahantuojan valmistamat ollu 2105-mallisia?Lada-Jussi kirjoitti:Isällä oli 80-luvulla Turbo-Lada, maahantuoja edustajan valmistama. Alkuun 1300 remmikoneella myöhemmin 1600 koneella.
itse olin vielä sen verran pieni etten muista kuin sen että mittarin asteikko ei riittänyt (2107: 180 km/h)
Ainakin VM Testas semmosen...
Cadillac Deville Concours -95
Lada 2105 -94
Lada 2105 -94
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: hmm
Siksi valitsinkin sanamuodon "maahantuojan edustajan"Jome kirjoitti:OT: Eikös maahantuojan valmistamat ollu 2105-mallisia?Lada-Jussi kirjoitti:Isällä oli 80-luvulla Turbo-Lada, maahantuoja edustajan valmistama. Alkuun 1300 remmikoneella myöhemmin 1600 koneella.
itse olin vielä sen verran pieni etten muista kuin sen että mittarin asteikko ei riittänyt (2107: 180 km/h)
Ainakin VM Testas semmosen...

Itseasiassa jos tarkkoja ollaan noi Konelan turbo-mallitkin 1300 Turbo (VAZ-2105) vuodelta 1982 ja 1500 Turbo (VAZ-2107) vuodelta 1985 olivat Helsingin Konela-auton tekemiä, joka taas oli Konelan jälleenmyynti verkosta, kuten Helsingin Delta-auto nykyään. Eli ei voida puhua puhtaasti maahantuojan tekemistä versioista, sillä Konelan maahantuonti keskuksesta ei nähtävästi toimitettu jälleenmyyjille yhtään Turbo-Ladaa.

- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
hmm
Isän turbo oli uutena toiminut jonkun Teboil huoltamon edustusautona, sen sain kans tietoo että turbopaineita oli jotain 0,9 baria

Turbon asennus alkoi
Sopiva turbo(toyota CT9) löytyi dielsel avensiksesta,oli vielä kaiken lisäksi peruskorjattu 3800mk:lla. Turbossa on lisänä vesikierto mikä toivottavasti lisää turbon käyttö ikää. Bensa puoli alkaa hahmottua pikku hiljaa oma bensapumppu toimii siirtopumppuna tuoden bensan konehuoneeseen n 1litran keruusäiliöön, josta ruiskubemarin(320) korkeapaine pumppu syöttää aineen eteenpäin kaasuttimelle(yksikurkkuinen D-mallin kadetin solex).Turbokäyttöön tarkoitettu bensan paineen säädin on tulossa. Sytytysennakkon myöhäistys on toteutettu samalla periaatteella kuin v.vierin 127 turbossa. Rakenteilla on myös öljyputkisto, joka koostuu turbon voiteluputkista ja öljynjäähdyttäjästä. Öljy turbolle otetaan t-palan kautta öljynpaineanturilta paluu öljypohjantakaosaan, jäähdyttimen lähtö laitetaan öljypumpulta tulevaan putkeen öljynsuodatin siirretään jäähdyttäjän paluuputken väliin suodattimelta putki viedään takaisin lohkonkylkeen suodattimen alkuperäisen lähtöputken paikalle(siirtoosat suodattimelle on melkein valmiit itse tehty alusta loppuun kotikonstein, ladan kardaanista löytyy melkein kaikki tarvittava osien tekoon). Välijäähdytin olisi tarkoitus laittaa vielä ahtoputken väliin kunhan sopiva löytyy, alkaa tuo ladan konehuone olla täynnä tavaraa.[/b]. Ahtopaineita koneesta on tarjoitus ottaa aluksi 0.3-0.4 baria enempää ei uskalla vielä ottaa kun on aika korkea puristussuhde, ehkä myöhemmässä vaiheessa voisi toisella kannella paineet nostaa 1 bariin.
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Asiallista
Nyt näyttää siltä että sulla ainakin on oikeanlaiset osat tuohon turbotukseen... Todennäköisesti saat sen toimimaankin kunnolla.
Nuo öljynsuodatin/jäähdytysmuutokset kuullostaa mielenkiintoisilta. Saatko niistä kuvia?
Nuo öljynsuodatin/jäähdytysmuutokset kuullostaa mielenkiintoisilta. Saatko niistä kuvia?
Kuvia osista
Saan kuvia kunhan saan digikameran lainaan. Voin pistää kuvia sähköpostilla tulemaan kun ei ole sivuja mihin pistäis. Öljyn"lauhdutus" on aika samantapainen kuin 900 turbo saabissa eli jäähdyttäjän kautta suodattimelle, etuna tässä on että kierto on tehokkaampi kuin suodattimen jälkeen otettuna.
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Nettisivu
Mielenkiintoa noihin kuviin on varmaan monilla niin ehkä tuon webbisivun teko kannattaisi...
http://www.mtv3.fi/liittyma/hankinta/internetliittyma/
Tuo on ihan hyvä ja ilmainen webbisivuille...
Helppo laittaa kuvat näkyviin kotisivueditorilla ja sitten ei tarvii kuin lähettää kuva vain kerran, mikäli moni haluaa kuvan sähköpostilla niin joutuu lähettään myös useasti.
Mutta mikäli et innostu webbisivusta niin laita maililla.
http://www.mtv3.fi/liittyma/hankinta/internetliittyma/
Tuo on ihan hyvä ja ilmainen webbisivuille...
Helppo laittaa kuvat näkyviin kotisivueditorilla ja sitten ei tarvii kuin lähettää kuva vain kerran, mikäli moni haluaa kuvan sähköpostilla niin joutuu lähettään myös useasti.
Mutta mikäli et innostu webbisivusta niin laita maililla.
Turbo paikoillaan
No nyt on turbo asennettu konepellin alle, ensimmäiset koekäytöt saatu tehtyä. Turbo tuntuu lähtevän aika hyvin mukaan jo 1500 kierroksesta alkaa viheltämään. Bensapuoli toimii aikalailla hyvin(joitakin paluuputkia vielä vietävä tankille).Öljykierto toimii niin kuin ajattelin eli öljyt pysyy koneen sisässä eikä lentele ympäri konehuonetta. Kaasari toimii moitteettomasti(D-mallin kadetin 1-kurkkuinen Solex 34/36 suutin piti porata vähän isommaksi n.2,5mm). Pitää vielä pientä hienosäätöä tehdä ja lähteä tehopenkkiin ja katsastukseen.
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
No nyt alkoi homma etenemään sain varattua tehomittausajan to 8.4, lada projekti alkaa olla aika hyvällä mallilla katsastusta varten olisi vielä pientä laittoa käsijarruvaijeri pitäisi vaihtaa ja laittaa takapenkille turvavyöt paikoilleen yms. Torstaina nähdään onko viritys onnistunut vai ei toivottavasti koneesta löytyy ainakin tuo 75hp on muuten aika noloa tulla takaisin tehomittauksesta, jos tehot on laskenut turbon myötä.
.
Mikäli homma etenee niin kuin olen suunnitellut on lada katsastettu 8.4 torstaina ja pääsee kruisailemaan

Mikäli homma etenee niin kuin olen suunnitellut on lada katsastettu 8.4 torstaina ja pääsee kruisailemaan

Rahalla saa ja Nivalla pääsee