Sivu 1/4
Onkos muidenkin ruiskuladat hieman viileitä?
Lähetetty: 5.11.2006 2:06
Kirjoittaja Jokari
Niin, mites ruiskuladojen omistajilla, onko ladanne vain "lämmin" eikä sauna niinkuin Lada yleensä?

Ei tuossa mun biilissä palella tarvitte missään nimessä, mutta ei siellä kuumakaan tule.
Vertauksena sellainen että jos tuolla allekirjoituksen kaasaripelillä ajelee näilläkin keleillä hana täysillä, niin meinaa kyllä taju lähteä
Hana on vaihdettu tuoreempaan ja jäähytysjärjestelmääkin ilmattu pariin kertaan, mutta ei oo tarvinnu vielä saunoa

Ei sillä että tuo mikään vika olisi eikä se mua haittaakaan, mutta ajattelinpahan vain kysyä mitä kokemuksia muilla on...
Lähetetty: 5.11.2006 2:18
Kirjoittaja Mara
Toi oma ruisku on tosiaan ehkä vähän vähemmän lämmin, ku esim nappis.
Kyllähän siinäkin tarkenee, etenki alkusyksy oli tuskaa, kun vesiventtiili on mallia kuumaa tai he*vetin kuumaa.
Kannattas melkein ottaa muutama tunti vapaata aikaa ja purkaa lämppäristä kaikki kennon alapuoliset osat, siis jalkatilaluukku ja puhallin kehikoineen, kammeta kennoa vähän alaspäin ja kaapia se kaks kourallista havunneulaa ja koivunlehteä pois kennon päältä..
alko ihan oikeesti ilman liikkeen tuntemaan, eikä ollu ikkunat enää sumussa, lämpötilakin tuntu nousevan.
Lähetetty: 5.11.2006 2:26
Kirjoittaja Jokari
Lämppärihässäkkä tulikin purettua puhallinta vaihdettaessa, enkä oo ihan heti purkamassa uudestaan

Harmi kun en silloin tajunnut putsata kennon päältä...
Ilmaa kyllä tulee ihan kiitettävästi kaikissa tilanteissa, joskin siihen ei näppejään polta niinkuin perinteisissä Ladoissa

Lähetetty: 5.11.2006 2:49
Kirjoittaja Jaakkima
Eipä ole tuo minun ruuttacombi yhtä lämmin kuin oli kaasari sedan. Mutta onhan tuosa hieman enemmän lämmitettävääkin. Kyllä sinne cabiiniin riittävästi saa lämpöä kun muistaa aukaista sen jalkatilan läpän.
Itsellä ei pitäisi hirveästi kennon päällä moskaa olla, koska reilu vuosi sitten kenno vaihdettu uuteen ja tuulenohjaimet olleet koko ajan konepellin aukkojen päällä.
Kahtellaan joko omaan ongelmaan auttaisi syylärin vaihdon yhteydessä tapahtuva jäähdytysjärjestelmän putsaus sekä termarin vaihto 90 asteiseksi.
Lähetetty: 5.11.2006 2:56
Kirjoittaja noose01
Kyllä on selkeä ero noissa allekirjoituksen peleissä.
Nappiksessa tulee hiki (kirjeimellisesti) puolessa välissä työmatkaa (35km) mutta ruiskulla voi ajella lämpö päällä koko matkan. Tosin ruiskussa on kuskin ikkuna "pikkuisen rikki" ja se on jatkuvasti 1cm auki

Lähetetty: 5.11.2006 12:03
Kirjoittaja Jouska
Kyllä ainaskin GM-Samaran lämmityslaite on alimitoitettu. Yli 15 asteen pakkasilla ei meinaan tahdo lyhyillä matkoilla lämmetä sisältä ollenkaan. Eilen mulla puhallin lopetti toimimasta niin nyt on sisällä yhtä lämmin kuin ulkona. Oppiihan tässä ainaskin pukeutumaan kunnolla.
Lähetetty: 5.11.2006 12:04
Kirjoittaja Jouska
Kyllä ainaskin GM-Samaran lämmityslaite on alimitoitettu. Yli 15 asteen pakkasilla ei meinaan tahdo lyhyillä matkoilla lämmetä sisältä ollenkaan. Eilen mulla puhallin lopetti toimimasta niin nyt on sisällä yhtä lämmin kuin ulkona. Oppiihan tässä ainaskin pukeutumaan kunnolla.
Lähetetty: 5.11.2006 12:20
Kirjoittaja NesteHukka
Oliskos kellään siihen mitään kikkakolmosta, kun vaikka se alaläppä on auki, niin jalat palelee mutta yläkroppa hikoilee? Ei vaan tule jaloille se lämmin ilma vaan siihen keskelle.
Onko kukaan rakennellut mitään ilmanohjaimia tms.? Olis kyllä kiva jos tuon tuulilasille puhalluksen saisi suljettua sen jälkeen kun tuulilasi on jo sula.
Lähetetty: 5.11.2006 12:27
Kirjoittaja veljes
Kyllä Euro Samara on pirun kylmä , verrattuna edelliseen (89) Samaraan.Vanhassa pärjäsi paitasillaan -25 pakkasessa , Eurossa -10 on jo liikaa. Mikähän niissä on ? Eikö kaikissa Samaroissa ole samanlainen lämppäri systeemi . Vai oliko vanhoissa kuparikennot ? Muutenkin mun Euro on kottu kiirellä .
Lähetetty: 5.11.2006 14:25
Kirjoittaja Jokari
NesteHukka kirjoitti:Oliskos kellään siihen mitään kikkakolmosta, kun vaikka se alaläppä on auki, niin jalat palelee mutta yläkroppa hikoilee? Ei vaan tule jaloille se lämmin ilma vaan siihen keskelle.
Onko kukaan rakennellut mitään ilmanohjaimia tms.? Olis kyllä kiva jos tuon tuulilasille puhalluksen saisi suljettua sen jälkeen kun tuulilasi on jo sula.
En kyllä osaa sanoa oikein mtn, mutta ton puhallinrempan yhdeydessä jätin konsolin takaa pois sen ilmanohjausläpän, koska se oli jo valmiiksi irti enkä jaksanu miettiä sen kiinnitystä. Nyt ilmaa tulee kuitenkin kuskinpuolen jaloille melko hyvin...joskin apukuskille ei juuri mitään
Tosin en pysty ajeleen tuo luukku auki, koska luukun reuna ottaa siroon 46:n kenkään kiinni koko ajan ja joka tilanteessa

Lähetetty: 5.11.2006 18:01
Kirjoittaja rotsi4
Kieltämättä aika viileä 2000-vuoden korkealla kojetaululla varustettu samara, varsinkin sivuikkonoille puhaltavista suuttimista tulee kylmää ilmaa, ja jos kuuman ilman kääntää tuulilasille niin jalat paleltuu ja toisinpäin.
Ilma on kyllä kuumaa, mutta sitä tulee liian vähän.
Lämppärin letkusta ilmaaminen voisi auttaa, mutta mielestäni tämän pitäisi olla turha toimenpide, ainakin termostaattia vaihtaessa ilmaa pulputti pois näistä letkuista. Tiedä sitten jos sitä jäisi vähän sinne munimaan.
Läpät tuntuvat toimivat, ja vaijerit korjasin nippusidevirityksillä jotka kanssa toimivat, eikä sisällä ollut paskaa kun puhaltimen reijästä katsoin.
Koneen lämmöt putoavat ajotietokoneen mukaan 85 asteeseen kunnon on alle -5 pakkasta, taitaa Vermetin termostaatti olla vähän viileä.
Viime talvena 30 asteen pakkasessa kyllä on tuli ajeltua n.150km yhtä kyytiä ja tarkeni ilman ylimääräisiä taukoja vaikka vähän persausta paleli ja naamassa tuntui vetoa. Jaloilla kyllä tuli lämpöä, perillä huomasin että kenkä oli sulanut..
Lähetetty: 5.11.2006 18:54
Kirjoittaja larssi21074
Eikös 1700 koneessa ole eri vesipumppu kuin muissa? Varaosanumero vanhalla pumpulla alku 2101- ja uudessa 21214- (tai 21213, en ole varma).
Vai onko tuota tehokkaampaa uutta mallia kaikissa uudemmissa takapotkuissa?
Noiden erohan on pumpun siipien määrässä, pohja on sama. Luulisi kuitenkin että tuo "monisiipisempi" olisi tehokkaampi! Vanhassa on muistaakseni 6 siipeä ja uudessa 7.
Lähetetty: 5.11.2006 19:27
Kirjoittaja Mika-75
Jaakkima kirjoitti:Eipä ole tuo minun ruuttacombi yhtä lämmin kuin oli kaasari sedan. Mutta onhan tuosa hieman enemmän lämmitettävääkin. Kyllä sinne cabiiniin riittävästi saa lämpöä kun muistaa aukaista sen jalkatilan läpän.
Itsellä ei pitäisi hirveästi kennon päällä moskaa olla, koska reilu vuosi sitten kenno vaihdettu uuteen ja tuulenohjaimet olleet koko ajan konepellin aukkojen päällä.
Kahtellaan joko omaan ongelmaan auttaisi syylärin vaihdon yhteydessä tapahtuva jäähdytysjärjestelmän putsaus sekä termarin vaihto 90 asteiseksi.
Kyllä toi mun asteekin jumalan voi luokitella saunaksi vaikka onkin combi

ja ei tarvitse edes avata jalkatilan läppää ku se vuotaa vähän

Lähetetty: 5.11.2006 19:46
Kirjoittaja samarai
Sama lämppärihän noissa Samaroissa varmaan on - oli kaasari GM, Bosch tai Euro. Kyllä toi GM-Samara mullakin ainakin on lämmin jo pienen ajomatkan jälkeen.
Kannattaa ehdottomasti tarkastaa käsin onko se hana varmasti tappiin asti auki. Se että se vipu kojelaudassa on "kokonaan punaisella" ei välttämättä sitä takaa.
Lähetetty: 5.11.2006 20:34
Kirjoittaja jta
Muistelisin joskus täältä lukeneeni noista samaran lämmitysongelmista että jos sattuu oleen alumiininen kenno tuon kuparisen sijaan niin se ei olis lähellekkään niin lämmin tuo alumiinisella kennolla oleva.