Sivu 1/1
Minkä kokoinen hihnapyörä?
Lähetetty: 14.11.2006 21:10
Kirjoittaja iigorr
Näyttäisi siltä etten ole ainoa joka rakentelee turbo ladaa

hienoa
Niin siis minäkin.
Koneena on 1700cc ja tarkoitus olisi laittaa tuplat ja toyotan remmiahdin magneettikytkimellä, mutta ei siitä sen enempää.
Ja tässä olisi yksi ongelmista eli osaakos joku laskea että minkä kokoinen halkasijaltaan tulee hihnapyörän olla kun ahdin ahtaa 1.4 litraa / per kierros. Jos ahtopaineeksi halutaan 0.6 baria?
Lähetetty: 16.11.2006 19:12
Kirjoittaja iigorr
eikö kukaan osaa neuvoa edes jonkun verta?
Re: Minkä kokoinen hihnapyörä?
Lähetetty: 16.11.2006 20:02
Kirjoittaja pappa- igor
iigorr kirjoitti:Näyttäisi siltä etten ole ainoa joka rakentelee turbo ladaa

hienoa
Niin siis minäkin.
Koneena on 1700cc ja tarkoitus olisi laittaa tuplat ja toyotan remmiahdin magneettikytkimellä, mutta ei siitä sen enempää.
Ja tässä olisi yksi ongelmista eli osaakos joku laskea että minkä kokoinen halkasijaltaan tulee hihnapyörän olla kun ahdin ahtaa 1.4 litraa / per kierros. Jos ahtopaineeksi halutaan 0.6 baria?
miksi pitää paineen olla vain 0.6bar? kuinka paljon moottori kiertää? paha tommonen on laskee, ku siihen vaikuttaa ainakin 1001 pikku juttua

miks magneetti kytkimellä? tuleeks siihen rinnalle pakokaasu fööni... muuten toi sun värkkis ole "TURBO" vaan remmi ahdettu

tai sitten kaksois ahdettu

Re: Minkä kokoinen hihnapyörä?
Lähetetty: 17.11.2006 7:03
Kirjoittaja pappa- igor
Idän Ihme 1 kirjoitti:Supercharged?
= tietääkseni remmiahdettu

Re: Minkä kokoinen hihnapyörä?
Lähetetty: 17.11.2006 10:03
Kirjoittaja iigorr
Ja tässä olisi yksi ongelmista eli osaakos joku laskea että minkä kokoinen halkasijaltaan tulee hihnapyörän olla kun ahdin ahtaa 1.4 litraa / per kierros. Jos ahtopaineeksi halutaan 0.6 baria?[/quote] miksi pitää paineen olla vain 0.6bar? kuinka paljon moottori kiertää? paha tommonen on laskee, ku siihen vaikuttaa ainakin 1001 pikku juttua

miks magneetti kytkimellä? tuleeks siihen rinnalle pakokaasu fööni... muuten toi sun värkkis ole "TURBO" vaan remmi ahdettu

tai sitten kaksois ahdettu

[/quote]
+- 0.6 baria kone on täysin vakio muuten niin sen takia. kone kiertää joku 6500. siksi magneettikytkimellä kun sellainen oli hyllyssää..

ei tule toista ahdinta.
Re: Minkä kokoinen hihnapyörä?
Lähetetty: 17.11.2006 11:55
Kirjoittaja Stefa
pappa- igor kirjoitti: miksi pitää paineen olla vain 0.6bar? kuinka paljon moottori kiertää? paha tommonen on laskee, ku siihen vaikuttaa ainakin 1001 pikku juttua

miks magneetti kytkimellä? tuleeks siihen rinnalle pakokaasu fööni... muuten toi sun värkkis ole "TURBO" vaan remmi ahdettu

tai sitten kaksois ahdettu

Mitkäs 1001 juttua tuohon vaikuttaa? Mitä moottorin kierrosluku vaikuttaa? Eikö moottoriin menevä ilmamäärä muutu kierrosnopeuden kanssa?
Re: Minkä kokoinen hihnapyörä?
Lähetetty: 17.11.2006 12:59
Kirjoittaja Mäntä
...
Lähetetty: 17.11.2006 13:34
Kirjoittaja Stefa
Opetetaankos sielläpäin lukiossa sellaista juttua kun pV=nRT? Te jotka noita kouluja käytte, niin miettikääpä joskus hieman että voisiko noilla jutuilla kenties joskus olla jotain käytännönkin hyötyä?
Re: Minkä kokoinen hihnapyörä?
Lähetetty: 18.11.2006 12:52
Kirjoittaja micco
iigorr kirjoitti:Näyttäisi siltä etten ole ainoa joka rakentelee turbo ladaa

hienoa
Niin siis minäkin.
Koneena on 1700cc ja tarkoitus olisi laittaa tuplat ja toyotan remmiahdin magneettikytkimellä, mutta ei siitä sen enempää.
Ja tässä olisi yksi ongelmista eli osaakos joku laskea että minkä kokoinen halkasijaltaan tulee hihnapyörän olla kun ahdin ahtaa 1.4 litraa / per kierros. Jos ahtopaineeksi halutaan 0.6 baria?
Omassa 1500-kuutioisessa kiukaassa Eaton M45 (0.75l/kierros) tuotti vetosuhteella 2:1 noin 1 bar ylipainetta ja vetosuhteella 1.2 noin 0.3 bar siellä 6500 kierroksen tuntumassa.
Jos 1700-kuutioiselle kelpaa ilma sen 13% enemmän mitä kuutioita on lisää niin uskoisin että vetosuhteella 1:1 päästäisiin suhteellisen lähelle...
Omassa projektissani muinoin meni ainakin laskelmat ihan pieleen mutta kokeilemallahan kaikki selviää... ehkä.
Lähetetty: 5.12.2006 11:36
Kirjoittaja iigorr
kiitoa micco. täytynee koittaa tuota 1:1 jahka saan bensapuolen kuntoon.