ykspilikkukutosen nokumäntäkö?
ykspilikkukutosen nokumäntäkö?
Eli, tuo 1.6 mäntä näytti "erikoiselta" verrattuna muihin mitä oon nähäny, eli onkos kyseessä vakiomäntä? Kuva varmaan kertoo kaiken tarvittavan, mitäny koko oli meikän mittaus taidoilla se 78.5 tai jotain sinne päin.
http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... =132&pos=0
http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... =132&pos=0
Ainakin muoto on alkuperäinen ja sorvaus jälkikin vastaa karheudeltaan aitoa. Mitä jälkiä tarkoitat? ei tuossa kuvassa ainakaan mitään haitallista näy. Mäntien tehtävähän on käytännössä vain pitää männänrenkaat erillään ja välittää voima kiertokankeen, eli vaikka olis minkämoisia narmuja tahansa muualla kuin rengasurissa niin ne ei haittaa toimintaa. Toki tietysti kannattaa tarkistaa ettei ole halkeamia.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Arvidsonin kirjaa kun katsoo, niin se kertoo seuraavaa:Ladoissa 1300 ja 1600 koneissa männän halkaisija 79 mm ja mäntä on tasalakinen.Erikseen mainitaan Niva, jossa on amme männän laessa.Mitenkä sekaisin näitä sitten käytännössä on, kuka tietää?
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Kattelin -95 1.6 mäntiä ja niissäkin on nuo upotukset.Tarvike kataloogit sitten johtaa hieman harhaan.Onkohan nuo tasalakiset sitten ainoastaan 1.3 ketjukoneen mäntiä?Tallin nurkassa on tuollaiset amme-männät ja pakettiin on kirjoitettu Niva.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
eiköhän nuo oo vänäjän tehtaalla laittanu niitä osia mitä on sattunu olemaan... suuri maa suuret toleranssitToveri Sladimir kirjoitti:Kattelin -95 1.6 mäntiä ja niissäkin on nuo upotukset.Tarvike kataloogit sitten johtaa hieman harhaan.Onkohan nuo tasalakiset sitten ainoastaan 1.3 ketjukoneen mäntiä?Tallin nurkassa on tuollaiset amme-männät ja pakettiin on kirjoitettu Niva.
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Oliskohan tuo joku dokumentoimaton vuosimalli ero? epäilisin että kaikki kanttilampun 1.6 koneet on palotilallisella männällä, ja vain ensimmäiset 2106 mallit olis tasalakisella. Tarvikekirjoihin tuollainen ero ei ole päivittyny kun moottorin tyyppi pysyny samana. Nivan koneen tyyppihänon eri vaikka eroa kanttilampun koneeseen ei taida öljypohjan lisäksi juuri muuta olla.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Lada infoon olen joskus kirjannut noista kansien muutoksista seuraavaa. 1,3 (eli myös 1,6) mallin mäntään tuli kolo 1975 kannen muutoksen yhteydessä, vanhan kannen kanssa mäntä oli tasalakinen. 1600 kone tuli vasta 1976 eli muutokset ei koskenut sitä, varaosakirjassa voi olla samassa kuva 1,3 ja 1,6 männästä ja kuva voi olla vanhemmasta. varaosanumerot varmaan täsmää ja sehän on tärkeintä.
Ensimmäisissä moottoreissa 21011 (1,3 litraa) vuonna 1974 oli sylinterinkansi 21011-1003015, jossa puristus 8,8, yhdessä mäntien mallia 21011-1004014 kanssa. Pian kanteen tehtiin samoja muutoksia kuin 1,2:n kanteen ja puristussuhde laski myös siinä 8,5:een. 1975 vuodesta lähtien tähän päivään saakka kaikki VAZ-moottorit (1,2-1,6) saivat yhteisen 8,5 puristeisen sylinterikannen 21011-1003015-10. Siinä on jäähdytysnesteen aukot kuten vanhassa 1,3 kannessa mutta muut mitat ja tilavuuden kuten vanhassa 1,2 kannessa. Samaan aikaan vuonna 1975 uuden sylinterinkannen kanssa 1,3 litran moottorissa männät muuttui malliksi 21011-1004014-10.
