Sivu 1/3

Kaksitahtiautoja

Lähetetty: 28.11.2006 11:22
Kirjoittaja Pavlovits
Noita brittiautoja muistellessani aloin ihmetellä, eivätkö engelsmannit todellakaan tehneet kaksitahtiautoja. Sitten huomain, ettei niitä tehty Ranskassakaan, eikä Italiassa, eikä Neukkulassa, eikä Jenkeissä.
Sakemanneillahan niitä oli varmaan parikymmentä ja svedupelleillä se Saappinsa, mutta eikö niitä tosiaankaan tehty muualla? Minä en ainakaan muista. Muistatko sinä? Eikä nyt Googleteta mitään hindustanilaisia invamopoja eikä prototyyppejä, vaan ihan oikeita henkilöautoja ja mielellään vielä sellaisia, joita on liikkunut meidänkin teillämme.

Lähetetty: 28.11.2006 12:07
Kirjoittaja Kimmo86
Jaa-a, no Ford kehitteli Fiestasta 2-tahti versiota vielä 90-luvun alussa. Mutta eihän se koskaan tuotantoon päässyt..

Jenkit on kyllä käyttäneet 2-tahti periaatetta iät ja ajat, nimittäin rekkojen ja kuorma-autojen dieseleissä :!: Melko erikoista, vai mitä..?

Lähetetty: 28.11.2006 13:22
Kirjoittaja larssi21074
Just meinasin kuitata että onhan 2-t tiisseleitä..

Lähetetty: 28.11.2006 13:32
Kirjoittaja Lada-Jussi
nii olihan noin aikana WW2 jälkeen aina 1960-luvun puolelle väliille asti Jaroslavilaiset kuormurin dieselit 2-tahtisia. Niitä käytettiin tehtaan omissa JaAZ autoissa, sekä ensimmäisissä KrAZ autoissa (kun JaAZin kolmiakseliset siirtyi Kremetsukiin) sekä MAZ-200 mallissa (joka myös oli siirtynyt JaAZ:n tuotannosta). muita neukkujen 2-tahti auton moottoreita ei tule mieleen.

Lähetetty: 28.11.2006 20:33
Kirjoittaja Pavlovits
Tutuin 1-tahtidiesel lienee vanhassa Zetorissa, mutta sehän kuuluukin sarjaan hindudtanilaiset invamopot.

Lähetetty: 29.11.2006 0:08
Kirjoittaja samarai
Puolalainen Mikrus ja Subaru Japanissa on on tehnyt 2-tahti h-autoja.

Lähetetty: 29.11.2006 9:47
Kirjoittaja juha
mites trapantti eikö itäsaksa ollut silloin neukkulaa

Lähetetty: 29.11.2006 11:04
Kirjoittaja LadaRacingTeam
juha kirjoitti:mites trapantti eikö itäsaksa ollut silloin neukkulaa
Itä-Saksa oli ihan oma valtionsa.
Kyllähän kaikki tietää kaikki Itä-Saksalaiset 2-tahtiautot :P

Lähetetty: 29.11.2006 11:52
Kirjoittaja Pavlovits
juha kirjoitti:mites trapantti eikö itäsaksa ollut silloin neukkulaa
Tätä se peruskoulu teettää.

Lähetetty: 30.11.2006 1:35
Kirjoittaja samarai
Kyllä Juha tavallaan onkin oikeassa. Itä-Saksa oli Neuvostoliiton miehitysaluetta vuoteen 1954 saakka, jolloin se vasta sai "itsenäisyytensä" ns. toisella Potsdamin sopimuksella. Neuvostojoukothan jäivät tästä huolittamatta Itä-Saksaan ja vasta ennen Saksan yhdistymistä palasivat suureen kotimaahansa - Länsi-Saksan kustannuksella.

Eka Trabi 57 - että siinä mielessä, mutta oliko DDR vielä silloin monenkaan maan tunnustama itsenäinen valtio? (vrt. Suomi 72)

Länsi-Saksa sai vastaavasti "itsenäisyytensä" liittoutuneilta 1955 Lontoon ja Pariisin sopimuksella.

Lähetetty: 30.11.2006 9:04
Kirjoittaja juha
juhalla tosta peruskoulusta on jo 18vuotta ei kaikkea voi muistaa enään :lol:

Lähetetty: 30.11.2006 14:27
Kirjoittaja v1lh0-
Pavlovits kirjoitti:Tutuin 1-tahtidiesel lienee vanhassa Zetorissa, mutta sehän kuuluukin sarjaan hindudtanilaiset invamopot.

Yks tahti? Kyllä se on ihan nelitahti kaks pyttyne diesel. Eläkä hauku Zetoria. Kova peli!

Meil ois tuol yksi amerikan 2-tahti diesel. Kolme sylinterinen. Kuka osaisi kasata? Tai onko kellään kokemuksia kyseisistä koneista? Siinähän on muistaakseni pakoventtiilit?

Lähetetty: 30.11.2006 18:06
Kirjoittaja Pavlovits
Sorry, siinä on panovirhe, tarkoitin 2-tahti. Sellaisena minä olen Zetoria pitänyt, sitä 60-70- lukulaista

Lähetetty: 30.11.2006 18:28
Kirjoittaja samarai
Länsi-saksalainen Lloyd on näköjään tehnyt 15 eri henkilöautomallia vuosina 50-57 2-sylinterisellä 2-tahtimoottorilla - sen jälkeen tehdas siirtynyt 4-tahti moottoreihin. Näistä Lloydin 2-t autoista luulisi jonkun Suomeenkin eksyneen :roll:

Samoin englantilainen Lloyd on tehnyt ainakin kahta 2- tahtista henkilöautomallia -joten se on ainakin yksi englantilainen valmistaja.

Lähetetty: 30.11.2006 19:51
Kirjoittaja NesteHukka
Tietyllä tavalla wankel moottoria voi kans pitää kakstahtimoottorina, mutta se on sit asia erikseen...
Eikös Saabilla ollut 96 tai 95 kakstahtimalli joskus?
Bensakakstahti auton koneena on kyllä aika kamala, mutta ihmetyttää ettei noi kakstahtidieselit ole yleisempiä, koska siinä moottorissa on ideaa, eikä se kärsi bensakakstahdin ongelmista.