VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa
Lähetetty: 30.11.2006 11:21
Lada 1970 kotisivu
2.11.2006
Lada tuli minulle. Kaupat tuli tehtyä, tai ainakin sovittua autoa näkemättä, ainoastaan netissä olin kuvia nähnyt, kuitenkin juuri katsastettu eli ei ihan kamala pommi luulisi olevan. Ja 1970 Ladoista kun tuota valinnanvaraa ei liiemmin ole niin oli otettava se minkä sai. Ladan kun näin niin se vastasi kyllä odotuksia. Pikainen tutkimus tuotti seuraavanlaisen vika/puutelistan:
- Nokkamerkki puuttuu.
- Kylkilistat puuttuu helmoista.
- Vääränlaiset sivuvilkut. Kuitenkin niissä lukee CCCP.
- Sivupeili vääränmallinen, vieläpä pirun ruma. Mukana pyöreä orkkispeili irtonaisena.
- Kuskin oven ja oikean takaoven ikkunaveivit puuttuu. Vasemman takaoven veivi poikki. Yksikään ikkuna ei aukea paitsi "tupakki-ikkunat" jotka eivät pysy kiinni.
- Oikean takaoven kahva puuttuu. Löytyi palasina takaikkunalta.
- Oikean puoleiset ovet eivät istu oikein kohdalleen, jäävät raolleen vaikka ovat kiinni, säätöä.
- Kojelaudassa jalopuujäljitelmä joka osoittautui onneksi vain kontaktimuoviksi. Revitty irti ja vaihdettu radion luukku alkuperäiseksi, se oli 21011-mallinen jossa aito jalopuujäljitelmä ja joku outo km-mittari liimattuna.
- Kamalat sisälokarit, varsinkin takana.
- Vasen takaheijastin vääränlainen.
- Shiguli-merkki lähes irti.
- Vesiletkut näkyy olevan alkuperäiset, ainakin alkuperäisillä klemmareilla kiinni. Näyttävät kuitenkin ihan ehjiltä paitsi ylävesiletku joka paikattu ilmastointiteipillä.
- Termostaatti todennäköisesti rikki, ei ainakaan lämpömittari nouse normaaliarvoihin. Lämmityslaite kuitenkin puhaltaa lämmintä, ainakin jonkin verran. Termostaatti helppo vaihtaa samalla kun vaihtaa vesiletkut uusiin.
- Lämmityslaitteen vipujen toiminta hieman epämääräistä ja koko systeemi toiselta puolelta irti. Ei sulje lämmityslaitteen hanaa kokonaan. Eli ihan normaali Ladan lämmityslaite...
- Kaasupoljin tehty hitsaamalla raudanpala suoraan kaasuvipuun, saa minun puolesta olla noin.
- Valo/pyyhinkatkaisinyhdistelmästä syttyy mittarivalo valot päälle laitettaessa. Ei siis erikseen mittarivalon kytkimestä. Muutenkin aika jäykän tuntuinen systeemi. Takaikkunalta löytyi palasina samanlainen katkaisinyhdistelmä.
- Vasemman etulokarin maali halkeilee, kittiä, kittiä...
- Oikeassa takalokarissa kolhu josta maalia irronnut, tämä näkyi jo netin kuvista etukäteen.
- Rumat lisävalot, pilaa koko ilmeen.
- Takapuskurin vasen kulma ruosteinen, ylimääräisiä reikiä. Etupuskurissa lisävaloja varten porattu reiät. Pieniä käytön jälkiä ympäri puskureita. Oudon malliset "kävyt", lienevätkö Ladan puskurit ollenkaan. Vaihdetaan uusiin mikäli halvalla saa, muuten saa kelvata.
- Etupenkkien verhous repaleinen. Peitetty kamalilla istuinsuojilla, kuskin penkin suojuksen kiinnitys rikki.
- Vaihdelaatikko omituinen, tästä etukäteen varoitettiinkin. Ykkönen kolmosen kohdalla ja keppi heiluu vaihteen ollessa päällä yhtä paljon kuin olisi vapaalla.
- Rattiakselissa väljää pystysuunnassa eli ei ole kunnolla kiinni ohjaussimpukan boorissa. Tästä oltiin joskus 15-20 vuotta sitten todella tarkkoja katsastuksessa, nykyään näköjään ei.
- Akku irti. Tästä oli kuulemma katsastuksessa huomautettu. Eikä tuota akkua kiinni alkuperäisellä kiinnitysraudalla saakaan kun on liian matala. Mistään kiinnitysrautaa ei löydy eli on jäänyt kotimaahan.
- Konepellin sovitus vähän sinne päin, lokarit noin sentin korkeammalla kuin konepelti. Takaluukun sovituksessa vähän samaa vikaa. Konepellin keskimmäinen "palkki" poikki (miten hitossa se voi katketa?).
Mittarilukema tässä vaiheessa 20651.
Muutamaa päivää myöhemmin aamulla oli -19 pakkasta. Päätin tarkistaa onko jäähdytysneste nestemäistä. Syylärin korkin kun avasi niin näkyi vain kuiva kenno. Ei kuitenkaan lammikkoa alla.
Pakkasten hellitettyä vähän laitoin Ladan käymään. Hyvin lähti ja siirsin sen autotalliin talviunille. Muutaman päivän kun suli niin ikkunat näköjään toimivat. Katto kun suli niin löytyi pari lommoa, oikealla vähän suurempi. Tai pieni sekin on, riippuu mistä suunnasta katsoo ja missä valossa.
27.11.2006
Posti toi rekisterikilvet ja tarvittavat paperit. Kun talvesta ei ole tietoakaan, päätin herätellä Ladan talviunilta ja ottaa sen noin viikoksi ajoon. Iltasella asensin rekisterikilvet, etukilven laitoin tilapäisesti etumaskiin kun puskurissa ei tarvittavia kiinnitysvermeitä ollut enkä jaksanut alkaa moisia virittelemään. Asensin maskiin myös nokkamerkin ja poistin lisävalot puskurista. Vaihdoin kesärenkaat alle. Enpä ole koskaan noin ohutta jarrulevyä nähnyt kuin tässä vasemmalla puolella on. Paksuutta ehkä joku 4 mm, jarrupaloissa sen sijaan pintaa reilusti, uudet kun kuulemma ovat. Jarrupalojen kiinnitystappien sokat vasemmalle väännetty mig-hitsauslangasta (kuuluu kai sarjaan "Köyhät patentit"). Takaa poistin nuo kamalat sisälokarit, alla ehjät lokarit eli ei oltu mätävikoja piiloteltu. Pientä ruosteen alkua alareunoista löytyi mutta ei aiheuta toimenpiteitä. Edestä en poistanut, olisi vaatinut alumiinilokarin poiston. Systeemiä tutkiessa tuli naamalle kourallinen kuivunutta savea. Tupakki-ikkunat suljin nauloilla. Noin kahden ja puolen tunnin urakan jälkeen Lada oli valmis ajoon.
28.11.2006
Lada käymään ja pihalle. Eipäs lähtenytkään, käynnistyi mutta sammui välittömästi. Sen jälkeen ei yrittänytkään. Ilman ryyppyä kaasu pohjassa käynnistyi mutta meinasi sammua kun ryyppyä laittoi päälle. Pakkasella tuo toimi mutta lämpimällä ilmeisesti rikastaa liikaa. Pihalla kun kävi pari minuuttia, alkoi nousta höyryä hanskalokeron tienoilta. Mikään ei vuotanut, ilmeisesti on vaan sen verran kostea että lämmetessä höyryää hetken. Sitten tielle. Ensimmäisenä huomio kiinnittyi jurinaan joka koveni nopeuden mukana. Todennäköisesti (ja toivottavasti) kardaanin ristikkonivelet ovat lopussa. 70 km/h vauhdissa koko Lada tärisee niin että hampaista meinaa paikat irrota, pitää siis ajaa ainakin kahdeksaakymppiä. Yhdeksässäkympissä tärina alkaa uudelleen, kovempaa ei uskaltanut ajaakaan. Nyt ymmärsin miksi edellinen omistaja halusi tämän vaihtaa nopeasti, tiedä millä hetkellä koko kardaani tippuu tielle... Ristikkonivelvikaan viittaa sekin että takakontissa oli uudet sellaiset. Ohjaus myös tuntui todella nihkeältä, kuitenkin kun parikymmentä kilometriä ajoi niin ohjaus keveni, outoa. Tuskin siihen noin nopeasti tottuikaan... Latauksen merkkivalokin alkoi kummittelemaan, kuitenkin vilkut ja pyyhkimet toimivat normaalinopeudella eli todennäköisesti vain merkkivalo temppuilee. Ilmeisesti vikaa on ollut ennekin kun merkkivalon rele on vaihdettu. Vilkku vasemmalle myös toimii ja ei toimi, viikseä heiluttelemalla alkaa toimimaan. Kytkintä nostaessa alkoi kuulua outo nirsk-äänipolkimen tienoilta. Taustapeili rämisee. Tuulilasin pesulaitetta saa pumpata parikymmentä kertaa ennen kuin lasille tulee mitään. Mitään sähköpumppuahan tässä ei ole. Minuutin-parin päästä jos tarvitsee lasia pestä niin on taas parikymmentä kertaa pumpattava! Ilmeisesti systeemiin kuuluisi joku takaiskuventtiili joka estäisi nesteen valumisen takaisin säiliöön. Pakoputkikaan kaikista edellisen omistajan ponnisteluista huolimatta ei ole täysin tiivis, ei nyt häiritsevästi huuda mutta käyntiin laittaessa murahtaa. Noin 80 km ajoin ja perille pääsin. Reissulla poikkesin vakuutusyhtiössä ja rekisteröin auton itselleni.
2.11.2006
Lada tuli minulle. Kaupat tuli tehtyä, tai ainakin sovittua autoa näkemättä, ainoastaan netissä olin kuvia nähnyt, kuitenkin juuri katsastettu eli ei ihan kamala pommi luulisi olevan. Ja 1970 Ladoista kun tuota valinnanvaraa ei liiemmin ole niin oli otettava se minkä sai. Ladan kun näin niin se vastasi kyllä odotuksia. Pikainen tutkimus tuotti seuraavanlaisen vika/puutelistan:
- Nokkamerkki puuttuu.
- Kylkilistat puuttuu helmoista.
- Vääränlaiset sivuvilkut. Kuitenkin niissä lukee CCCP.
- Sivupeili vääränmallinen, vieläpä pirun ruma. Mukana pyöreä orkkispeili irtonaisena.
- Kuskin oven ja oikean takaoven ikkunaveivit puuttuu. Vasemman takaoven veivi poikki. Yksikään ikkuna ei aukea paitsi "tupakki-ikkunat" jotka eivät pysy kiinni.
- Oikean takaoven kahva puuttuu. Löytyi palasina takaikkunalta.
- Oikean puoleiset ovet eivät istu oikein kohdalleen, jäävät raolleen vaikka ovat kiinni, säätöä.
- Kojelaudassa jalopuujäljitelmä joka osoittautui onneksi vain kontaktimuoviksi. Revitty irti ja vaihdettu radion luukku alkuperäiseksi, se oli 21011-mallinen jossa aito jalopuujäljitelmä ja joku outo km-mittari liimattuna.
- Kamalat sisälokarit, varsinkin takana.
- Vasen takaheijastin vääränlainen.
- Shiguli-merkki lähes irti.
- Vesiletkut näkyy olevan alkuperäiset, ainakin alkuperäisillä klemmareilla kiinni. Näyttävät kuitenkin ihan ehjiltä paitsi ylävesiletku joka paikattu ilmastointiteipillä.
- Termostaatti todennäköisesti rikki, ei ainakaan lämpömittari nouse normaaliarvoihin. Lämmityslaite kuitenkin puhaltaa lämmintä, ainakin jonkin verran. Termostaatti helppo vaihtaa samalla kun vaihtaa vesiletkut uusiin.
- Lämmityslaitteen vipujen toiminta hieman epämääräistä ja koko systeemi toiselta puolelta irti. Ei sulje lämmityslaitteen hanaa kokonaan. Eli ihan normaali Ladan lämmityslaite...
- Kaasupoljin tehty hitsaamalla raudanpala suoraan kaasuvipuun, saa minun puolesta olla noin.
- Valo/pyyhinkatkaisinyhdistelmästä syttyy mittarivalo valot päälle laitettaessa. Ei siis erikseen mittarivalon kytkimestä. Muutenkin aika jäykän tuntuinen systeemi. Takaikkunalta löytyi palasina samanlainen katkaisinyhdistelmä.
- Vasemman etulokarin maali halkeilee, kittiä, kittiä...
- Oikeassa takalokarissa kolhu josta maalia irronnut, tämä näkyi jo netin kuvista etukäteen.
- Rumat lisävalot, pilaa koko ilmeen.
- Takapuskurin vasen kulma ruosteinen, ylimääräisiä reikiä. Etupuskurissa lisävaloja varten porattu reiät. Pieniä käytön jälkiä ympäri puskureita. Oudon malliset "kävyt", lienevätkö Ladan puskurit ollenkaan. Vaihdetaan uusiin mikäli halvalla saa, muuten saa kelvata.
- Etupenkkien verhous repaleinen. Peitetty kamalilla istuinsuojilla, kuskin penkin suojuksen kiinnitys rikki.
- Vaihdelaatikko omituinen, tästä etukäteen varoitettiinkin. Ykkönen kolmosen kohdalla ja keppi heiluu vaihteen ollessa päällä yhtä paljon kuin olisi vapaalla.
- Rattiakselissa väljää pystysuunnassa eli ei ole kunnolla kiinni ohjaussimpukan boorissa. Tästä oltiin joskus 15-20 vuotta sitten todella tarkkoja katsastuksessa, nykyään näköjään ei.
- Akku irti. Tästä oli kuulemma katsastuksessa huomautettu. Eikä tuota akkua kiinni alkuperäisellä kiinnitysraudalla saakaan kun on liian matala. Mistään kiinnitysrautaa ei löydy eli on jäänyt kotimaahan.
- Konepellin sovitus vähän sinne päin, lokarit noin sentin korkeammalla kuin konepelti. Takaluukun sovituksessa vähän samaa vikaa. Konepellin keskimmäinen "palkki" poikki (miten hitossa se voi katketa?).
Mittarilukema tässä vaiheessa 20651.
Muutamaa päivää myöhemmin aamulla oli -19 pakkasta. Päätin tarkistaa onko jäähdytysneste nestemäistä. Syylärin korkin kun avasi niin näkyi vain kuiva kenno. Ei kuitenkaan lammikkoa alla.
Pakkasten hellitettyä vähän laitoin Ladan käymään. Hyvin lähti ja siirsin sen autotalliin talviunille. Muutaman päivän kun suli niin ikkunat näköjään toimivat. Katto kun suli niin löytyi pari lommoa, oikealla vähän suurempi. Tai pieni sekin on, riippuu mistä suunnasta katsoo ja missä valossa.
27.11.2006
Posti toi rekisterikilvet ja tarvittavat paperit. Kun talvesta ei ole tietoakaan, päätin herätellä Ladan talviunilta ja ottaa sen noin viikoksi ajoon. Iltasella asensin rekisterikilvet, etukilven laitoin tilapäisesti etumaskiin kun puskurissa ei tarvittavia kiinnitysvermeitä ollut enkä jaksanut alkaa moisia virittelemään. Asensin maskiin myös nokkamerkin ja poistin lisävalot puskurista. Vaihdoin kesärenkaat alle. Enpä ole koskaan noin ohutta jarrulevyä nähnyt kuin tässä vasemmalla puolella on. Paksuutta ehkä joku 4 mm, jarrupaloissa sen sijaan pintaa reilusti, uudet kun kuulemma ovat. Jarrupalojen kiinnitystappien sokat vasemmalle väännetty mig-hitsauslangasta (kuuluu kai sarjaan "Köyhät patentit"). Takaa poistin nuo kamalat sisälokarit, alla ehjät lokarit eli ei oltu mätävikoja piiloteltu. Pientä ruosteen alkua alareunoista löytyi mutta ei aiheuta toimenpiteitä. Edestä en poistanut, olisi vaatinut alumiinilokarin poiston. Systeemiä tutkiessa tuli naamalle kourallinen kuivunutta savea. Tupakki-ikkunat suljin nauloilla. Noin kahden ja puolen tunnin urakan jälkeen Lada oli valmis ajoon.
28.11.2006
Lada käymään ja pihalle. Eipäs lähtenytkään, käynnistyi mutta sammui välittömästi. Sen jälkeen ei yrittänytkään. Ilman ryyppyä kaasu pohjassa käynnistyi mutta meinasi sammua kun ryyppyä laittoi päälle. Pakkasella tuo toimi mutta lämpimällä ilmeisesti rikastaa liikaa. Pihalla kun kävi pari minuuttia, alkoi nousta höyryä hanskalokeron tienoilta. Mikään ei vuotanut, ilmeisesti on vaan sen verran kostea että lämmetessä höyryää hetken. Sitten tielle. Ensimmäisenä huomio kiinnittyi jurinaan joka koveni nopeuden mukana. Todennäköisesti (ja toivottavasti) kardaanin ristikkonivelet ovat lopussa. 70 km/h vauhdissa koko Lada tärisee niin että hampaista meinaa paikat irrota, pitää siis ajaa ainakin kahdeksaakymppiä. Yhdeksässäkympissä tärina alkaa uudelleen, kovempaa ei uskaltanut ajaakaan. Nyt ymmärsin miksi edellinen omistaja halusi tämän vaihtaa nopeasti, tiedä millä hetkellä koko kardaani tippuu tielle... Ristikkonivelvikaan viittaa sekin että takakontissa oli uudet sellaiset. Ohjaus myös tuntui todella nihkeältä, kuitenkin kun parikymmentä kilometriä ajoi niin ohjaus keveni, outoa. Tuskin siihen noin nopeasti tottuikaan... Latauksen merkkivalokin alkoi kummittelemaan, kuitenkin vilkut ja pyyhkimet toimivat normaalinopeudella eli todennäköisesti vain merkkivalo temppuilee. Ilmeisesti vikaa on ollut ennekin kun merkkivalon rele on vaihdettu. Vilkku vasemmalle myös toimii ja ei toimi, viikseä heiluttelemalla alkaa toimimaan. Kytkintä nostaessa alkoi kuulua outo nirsk-äänipolkimen tienoilta. Taustapeili rämisee. Tuulilasin pesulaitetta saa pumpata parikymmentä kertaa ennen kuin lasille tulee mitään. Mitään sähköpumppuahan tässä ei ole. Minuutin-parin päästä jos tarvitsee lasia pestä niin on taas parikymmentä kertaa pumpattava! Ilmeisesti systeemiin kuuluisi joku takaiskuventtiili joka estäisi nesteen valumisen takaisin säiliöön. Pakoputkikaan kaikista edellisen omistajan ponnisteluista huolimatta ei ole täysin tiivis, ei nyt häiritsevästi huuda mutta käyntiin laittaessa murahtaa. Noin 80 km ajoin ja perille pääsin. Reissulla poikkesin vakuutusyhtiössä ja rekisteröin auton itselleni.