Öljyvahinkojen estäminen loppuunajetussa moottorissa
Lähetetty: 23.2.2004 20:12
Vanhassa autossa kannattaa hyödyntää jokainen sentti(6 penniä ),joka on siihen sijoitettu.Viimesiä vetelevässä moottorissa on ongelmana se että öljyt ei enää pysy sisällä.Kun kone karstoittuu on kulkuhalut kohtuulliset puristuspaineiden nousun takia.Öljylätäkkö parkkipaikalla ei ole kaunista katseltavaa ja onhan se luonnonkin kannalta haitallista laskea öljyä maahan.Ongelmaan on edullinen ratkaisu-vanha muovipinnoitteinen pöytäliina,pätkä narua ,muovikanisteri ja vanha polkupyörän pumppu.
Työ:Leikataan reilusti moottoria pidempi ja leveämpi kaistale pöytäliinasta.Nurkiin puhkaistaan saksilla reiät,joihin joihin sidotaan narut.Puoli metriä riittänee.Polkupyörän pumpusta joka voi olla huonompikuntoinenkin poistetaan kumiosa,joka tulee ventiiliä vasten ja puukolla tai poralla kaivertaen tehdään reikää isommaksi.Kanisterina voi olla mikä tahansa kanisteri,jossa on tiivis korkki.Pöytäliinan palanen nurkissa olevine naruineen uitetaan moottorin öljypohjan alle.Nurkissa olevista naruista nostetaan reunat ylös sitoen konetilan rakenteisiin.
Toiminta:Sieltä täältä tihkuva/turskiva öljy valuu pöytälinassa olevaan kuoppaan,josta se voidaan liinaa irroittamatta imeä polkupyörän pumpulla talteen kanisteriin.Vähintään kaksi vuorokautta seissyttä öljyä,missä epäpuhtaudet ovat laskeutuneet alas voi kaataa takaisin moottoriin.Sen takia öljykanisteria ei tule säilyttää autossa,jossa se joutuu tärinälle alttiiksi.
Hyödyntäminen:Kaveripiirissä voi lyödä vetoa kuinka pitkälle autolla pääsee.Yleensä jos kokemusta asiasta ei ole kuolemantuomioita moottorille ladellaan ennenaikaisesti.Vetosumma voi olla esim. kymmenen euroa,jolla saa vaikkapa kurkun kostuketta.Sitä nauttiessa voi miettiä uuden kulkupelin hankkimista.
Työ:Leikataan reilusti moottoria pidempi ja leveämpi kaistale pöytäliinasta.Nurkiin puhkaistaan saksilla reiät,joihin joihin sidotaan narut.Puoli metriä riittänee.Polkupyörän pumpusta joka voi olla huonompikuntoinenkin poistetaan kumiosa,joka tulee ventiiliä vasten ja puukolla tai poralla kaivertaen tehdään reikää isommaksi.Kanisterina voi olla mikä tahansa kanisteri,jossa on tiivis korkki.Pöytäliinan palanen nurkissa olevine naruineen uitetaan moottorin öljypohjan alle.Nurkissa olevista naruista nostetaan reunat ylös sitoen konetilan rakenteisiin.
Toiminta:Sieltä täältä tihkuva/turskiva öljy valuu pöytälinassa olevaan kuoppaan,josta se voidaan liinaa irroittamatta imeä polkupyörän pumpulla talteen kanisteriin.Vähintään kaksi vuorokautta seissyttä öljyä,missä epäpuhtaudet ovat laskeutuneet alas voi kaataa takaisin moottoriin.Sen takia öljykanisteria ei tule säilyttää autossa,jossa se joutuu tärinälle alttiiksi.
Hyödyntäminen:Kaveripiirissä voi lyödä vetoa kuinka pitkälle autolla pääsee.Yleensä jos kokemusta asiasta ei ole kuolemantuomioita moottorille ladellaan ennenaikaisesti.Vetosumma voi olla esim. kymmenen euroa,jolla saa vaikkapa kurkun kostuketta.Sitä nauttiessa voi miettiä uuden kulkupelin hankkimista.