Tietokonetuulettimet Samaran ilmanvaihtoa parantamaan

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Tietokonetuulettimet Samaran ilmanvaihtoa parantamaan

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Väsäsin edesmenneeseen Samaraan 12 voltin tietokonetuulettimet poistamaan ilmaa takapilareista.Se käy niihin vanhempiin malleihin,sillä uudemmissa malleissa on ilmanpoisto takaa takaovissa olevien läppien kautta.Koska tuulettimien muodostama ilmavirta ei ole niin suuri,että se jaksaisi raottaa pilarissa olevia läppiä auton ollessa paikoillaan avasin läppiä siten ,että ne pysyivät jatkuvasti raollaan.Virran otin takaa parkkivaloilta.Virrankulutus oli ampeerin murto-osia,joten ylimääräisiä sulakkeita ei tarvinnut.Lisäksi tuulettimet voi unohtaa,koska ne olivat aina päällä kun päävirrat oli päällä.

Havaintoja:-ilma raikastui varsinkin kesällä taajama-ajossa
-takalasin huurtuminen väheni talvella
-huoleton ,asennuksen jälkeen voi unohtaa koko asian
-hiljainen,vaimea tuulettimien hurina kuului ainoastaan
sytytysvirran ollessa päällä auton seisoessa
-tasaisempi lämmönjakautuma talvella

Lisäksi mainitsisin eräästä seikasta.Koska ilmanpoistoläpät toimivat auton sisälle muodostuvasta ilmanpaineesta ajon aikana ja läpät ovat kumia,jotka kovettuvat vuosien saatossa.Tästä seuraa virtauksen heikkeneminen,voi läpät raottaa tai korvata notkeammalla materiaalilla.Poistaa niitä ei kannata,koska seurauksena voi olla veden tuleminen sisälle ritilän kautta määrätyissä olosuhteissa.
Avatar
nanno
Viestit: 367
Liittynyt: 30.8.2003 0:48
Paikkakunta: Östermyra

Re: Tietokonetuulettimet Samaran ilmanvaihtoa parantamaan

Viesti Kirjoittaja nanno »

Jaska HKI kirjoitti:Väsäsin edesmenneeseen Samaraan 12 voltin tietokonetuulettimet poistamaan ilmaa takapilareista.Se käy niihin vanhempiin malleihin,sillä uudemmissa malleissa on ilmanpoisto takaa takaovissa olevien läppien kautta.Koska tuulettimien muodostama ilmavirta ei ole niin suuri,että se jaksaisi raottaa pilarissa olevia läppiä auton ollessa paikoillaan avasin läppiä siten ,että ne pysyivät jatkuvasti raollaan.Virran otin takaa parkkivaloilta.Virrankulutus oli ampeerin murto-osia,joten ylimääräisiä sulakkeita ei tarvinnut.Lisäksi tuulettimet voi unohtaa,koska ne olivat aina päällä kun päävirrat oli päällä.

Havaintoja:-ilma raikastui varsinkin kesällä taajama-ajossa
-takalasin huurtuminen väheni talvella
-huoleton ,asennuksen jälkeen voi unohtaa koko asian
-hiljainen,vaimea tuulettimien hurina kuului ainoastaan
sytytysvirran ollessa päällä auton seisoessa
-tasaisempi lämmönjakautuma talvella

Lisäksi mainitsisin eräästä seikasta.Koska ilmanpoistoläpät toimivat auton sisälle muodostuvasta ilmanpaineesta ajon aikana ja läpät ovat kumia,jotka kovettuvat vuosien saatossa.Tästä seuraa virtauksen heikkeneminen,voi läpät raottaa tai korvata notkeammalla materiaalilla.Poistaa niitä ei kannata,koska seurauksena voi olla veden tuleminen sisälle ritilän kautta määrätyissä olosuhteissa.
Pitäsköhän tänne tehdä uusi ryhmä.. vaikkapa niksipirkka... Jaskalla tuntuu tuota ideaa löytyvän :) :)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

jeps

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Jaskan vinkki arkku onkin ollut suljettuna hetken aikaa, valitettavasti edellinen foorumi vei mukanaan reilun tee-se-itse kokoelman

tosin sitten kun niitä alkaa olemaan paljon niin tarttis keksiä jonkinlainen sisällysluettelo toiminto :D
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

jaaha, mitähköhän munakennoilla ja sukkahousuilla saisi aikaseksi?
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
max40w

Viesti Kirjoittaja max40w »

Minulla oli yksi iso tietokoneen kotelotuuletin vanhan golfin takalasilla. Toimi ihan hyvin siihen asti kun tuli ilmeisesti virtapiikki ja oli entinen tuuletin. Eli tästä viisastuneena suosittelen sulaketta tai virran ottamista sulakkeellisesta piuhasta. :?

Hyviä puolia kuten jaska jo mainitsi oli talvella kirkas takalasi ja kesällä takapenkkiläisten vauhdikkaat kampaukset. Huonoja puolia surina ja asentamisen vaikeus, kolffissa kun ei ollut ilmaventtiileitä takana.
Avatar
Boris
Viestit: 603
Liittynyt: 28.9.2003 19:46
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boris »

12 voltin tuulettimet kestää kyllä jonkin aikaa sitä lievää 10-16 voltin välillä olevaa jännitettä, mutta kun se tuuletin on jonkin aikaa pyörinyt ylijännitteellä se kuluu ja väsyy ja hajoaa. Että pitkäaikaisiin ratkaisuihin kannattaa käyttää regulointikytkentää.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

tai sarjavastus moottorin kanssa.Vastuksen arvon voi laskea moottorin tehoa apuna käyttäen.Diodejakin voi sarjaan laittaa kaksi varmaan riittänee..
Avatar
Boris
Viestit: 603
Liittynyt: 28.9.2003 19:46
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boris »

Toeutin vastaavan systeemin kanttilampun takapilariin. Ne ilmareijäthän menee lähinnä takakontin puolelle, mutta tein uusiksi sen pahvin, joka on siinä pilarissa ja pistin tuulettimen puhaltelemaan ilmaa pihalle. Jännitteen otin kätevästi takalasinlämppärin liittimestä, näin flektin saa pyörimään siitä vastaavasta kytkimestä kojetaulussa. Talveksi voi sitten ottaa tuulettimen pois ja laittaa takalasin lämmityksen toimintaan.

+ Huurtuminen väheni huomattavasti kylminä, pilvettöminä, aamulähtöinä.
- Tuuletin näkyy ulospäin hieman huomiotaherättävästi, jos sattuu joku katsomaan.
Vastaa Viestiin