Sivu 1/1

Tietokonetuulettimet Samaran ilmanvaihtoa parantamaan

Lähetetty: 24.2.2004 12:18
Kirjoittaja Jaska HKI
Väsäsin edesmenneeseen Samaraan 12 voltin tietokonetuulettimet poistamaan ilmaa takapilareista.Se käy niihin vanhempiin malleihin,sillä uudemmissa malleissa on ilmanpoisto takaa takaovissa olevien läppien kautta.Koska tuulettimien muodostama ilmavirta ei ole niin suuri,että se jaksaisi raottaa pilarissa olevia läppiä auton ollessa paikoillaan avasin läppiä siten ,että ne pysyivät jatkuvasti raollaan.Virran otin takaa parkkivaloilta.Virrankulutus oli ampeerin murto-osia,joten ylimääräisiä sulakkeita ei tarvinnut.Lisäksi tuulettimet voi unohtaa,koska ne olivat aina päällä kun päävirrat oli päällä.

Havaintoja:-ilma raikastui varsinkin kesällä taajama-ajossa
-takalasin huurtuminen väheni talvella
-huoleton ,asennuksen jälkeen voi unohtaa koko asian
-hiljainen,vaimea tuulettimien hurina kuului ainoastaan
sytytysvirran ollessa päällä auton seisoessa
-tasaisempi lämmönjakautuma talvella

Lisäksi mainitsisin eräästä seikasta.Koska ilmanpoistoläpät toimivat auton sisälle muodostuvasta ilmanpaineesta ajon aikana ja läpät ovat kumia,jotka kovettuvat vuosien saatossa.Tästä seuraa virtauksen heikkeneminen,voi läpät raottaa tai korvata notkeammalla materiaalilla.Poistaa niitä ei kannata,koska seurauksena voi olla veden tuleminen sisälle ritilän kautta määrätyissä olosuhteissa.

Re: Tietokonetuulettimet Samaran ilmanvaihtoa parantamaan

Lähetetty: 24.2.2004 13:33
Kirjoittaja nanno
Jaska HKI kirjoitti:Väsäsin edesmenneeseen Samaraan 12 voltin tietokonetuulettimet poistamaan ilmaa takapilareista.Se käy niihin vanhempiin malleihin,sillä uudemmissa malleissa on ilmanpoisto takaa takaovissa olevien läppien kautta.Koska tuulettimien muodostama ilmavirta ei ole niin suuri,että se jaksaisi raottaa pilarissa olevia läppiä auton ollessa paikoillaan avasin läppiä siten ,että ne pysyivät jatkuvasti raollaan.Virran otin takaa parkkivaloilta.Virrankulutus oli ampeerin murto-osia,joten ylimääräisiä sulakkeita ei tarvinnut.Lisäksi tuulettimet voi unohtaa,koska ne olivat aina päällä kun päävirrat oli päällä.

Havaintoja:-ilma raikastui varsinkin kesällä taajama-ajossa
-takalasin huurtuminen väheni talvella
-huoleton ,asennuksen jälkeen voi unohtaa koko asian
-hiljainen,vaimea tuulettimien hurina kuului ainoastaan
sytytysvirran ollessa päällä auton seisoessa
-tasaisempi lämmönjakautuma talvella

Lisäksi mainitsisin eräästä seikasta.Koska ilmanpoistoläpät toimivat auton sisälle muodostuvasta ilmanpaineesta ajon aikana ja läpät ovat kumia,jotka kovettuvat vuosien saatossa.Tästä seuraa virtauksen heikkeneminen,voi läpät raottaa tai korvata notkeammalla materiaalilla.Poistaa niitä ei kannata,koska seurauksena voi olla veden tuleminen sisälle ritilän kautta määrätyissä olosuhteissa.
Pitäsköhän tänne tehdä uusi ryhmä.. vaikkapa niksipirkka... Jaskalla tuntuu tuota ideaa löytyvän :) :)

jeps

Lähetetty: 24.2.2004 19:51
Kirjoittaja Lada-Jussi
Jaskan vinkki arkku onkin ollut suljettuna hetken aikaa, valitettavasti edellinen foorumi vei mukanaan reilun tee-se-itse kokoelman

tosin sitten kun niitä alkaa olemaan paljon niin tarttis keksiä jonkinlainen sisällysluettelo toiminto :D

Lähetetty: 4.3.2004 23:30
Kirjoittaja Misha
jaaha, mitähköhän munakennoilla ja sukkahousuilla saisi aikaseksi?

Lähetetty: 16.3.2004 13:44
Kirjoittaja max40w
Minulla oli yksi iso tietokoneen kotelotuuletin vanhan golfin takalasilla. Toimi ihan hyvin siihen asti kun tuli ilmeisesti virtapiikki ja oli entinen tuuletin. Eli tästä viisastuneena suosittelen sulaketta tai virran ottamista sulakkeellisesta piuhasta. :?

Hyviä puolia kuten jaska jo mainitsi oli talvella kirkas takalasi ja kesällä takapenkkiläisten vauhdikkaat kampaukset. Huonoja puolia surina ja asentamisen vaikeus, kolffissa kun ei ollut ilmaventtiileitä takana.

Lähetetty: 16.3.2004 18:18
Kirjoittaja Boris
12 voltin tuulettimet kestää kyllä jonkin aikaa sitä lievää 10-16 voltin välillä olevaa jännitettä, mutta kun se tuuletin on jonkin aikaa pyörinyt ylijännitteellä se kuluu ja väsyy ja hajoaa. Että pitkäaikaisiin ratkaisuihin kannattaa käyttää regulointikytkentää.

Lähetetty: 17.3.2004 8:13
Kirjoittaja Jaska HKI
tai sarjavastus moottorin kanssa.Vastuksen arvon voi laskea moottorin tehoa apuna käyttäen.Diodejakin voi sarjaan laittaa kaksi varmaan riittänee..

Lähetetty: 14.8.2004 20:40
Kirjoittaja Boris
Toeutin vastaavan systeemin kanttilampun takapilariin. Ne ilmareijäthän menee lähinnä takakontin puolelle, mutta tein uusiksi sen pahvin, joka on siinä pilarissa ja pistin tuulettimen puhaltelemaan ilmaa pihalle. Jännitteen otin kätevästi takalasinlämppärin liittimestä, näin flektin saa pyörimään siitä vastaavasta kytkimestä kojetaulussa. Talveksi voi sitten ottaa tuulettimen pois ja laittaa takalasin lämmityksen toimintaan.

+ Huurtuminen väheni huomattavasti kylminä, pilvettöminä, aamulähtöinä.
- Tuuletin näkyy ulospäin hieman huomiotaherättävästi, jos sattuu joku katsomaan.