Piristystä 1200s

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Teme

Piristystä 1200s

Viesti Kirjoittaja Teme »

Mikähän mahtais olla kaikkein helpoin ja halvin tapa saada pientä piristystä peltoauto ladani koneseen, koska se tuntuu aika mopolta 2Litrasen volvon jälkeen.
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Isompi kone auttaa aina.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

1600:n nokka-akseli auttaa vähäsen, mutta ei siitä pitkään riemua riitä. Kannattanee varmaan lueskella muita viritysjuttuja täällä.

Itelläni oli joskus peltoautona slarba, joten tämä aihe on sinänsä läheinen.
Kyseinen auto oli tonnikolmesatanen. Ensin vaihdettiin siihen 1600:n nokka-akseli, ja vähän myöhemmin mentiin purkaamolle ja ostettiin se lohkokin siitä mistä se nokka-akselikin oli ostettu. Oli sellainen paikallinen purkaamo mikä ei niin hirveitä summia velottanut, mutta itse piti osat irrottaa.
Kyllä siihen tehon lisäykseen aina tuppaa vähän rahaa upota, että siinä mielessä suosittelen vaan vaihtamaan isomman koneen, ja jos peltoauto on kyseessä, niin saahan sinne laittaa mitä vaan sopii. Fiatin Twincamit taitaa olla jo vähän kortilla, mutta jos joku sopiva löytyy niin sellaista vaan kiinni. Peltorässissä täytyy sitten sen moottorin kanssa pitää huolta, että öljyä on riittävästi koneessa. Mielellään ainakin puoli senttiä yli max merkin, jos ei öljypohjaan tehdä mitään muutoksia. :wink:
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

1200:seen ruutia

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Vaihda koneeseen 1500:sen koneen imusarja (tyyppi 2103) ja kaasari.
Tässä otettava huomioon, että jos laittaa vanhemmanmallisin kaasarin (tyyppi muistaakseni 2103-jotain) jossa kakkoskurkku aukeaa mekaanisesti, ei kannata kiihdyttäessä torpata kaasua pohjaan kauhean pienillä kierroksilla, koska silloin bensaa menee hieman liikaa ja moottori tukehtuu...
Jos taas laittaa uudemman kaasarin alipaineohjatulla kakkoskurkulla (2107-jotain), aukeaa kakkoskurkku omia aikojaan ja voidaan koko kiihdytys hoitaa kaasu pohjassa.
Itselläni on vanhempi kaasari ja hyvin kulkee. Pintakaasullakin kiihtyy vallan mainiosti ja kulutus pysyy pienempänä kuin pikkukaasarilla kaasu pohjassa ajellessa.
Leikkaamalla ilmansuodatinkotelosta reunat pois saa helposti aikaiseksi vapaavirtaussuodattimen ja mahtavat imuäänet. Ei vain toimi talvella kun pakkaa jäätämään kaasutinta.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

NesteHukka kirjoitti:1600:n nokka-akseli auttaa vähäsen, mutta ei siitä pitkään riemua riitä.
mistäs lähtien 1600:ssa on ollut eri nokka-akseli??? :shock:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Re: hmm

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Lada-Jussi kirjoitti:
NesteHukka kirjoitti:1600:n nokka-akseli auttaa vähäsen, mutta ei siitä pitkään riemua riitä.
mistäs lähtien 1600:ssa on ollut eri nokka-akseli??? :shock:
Jaa, oliskohan niin, että täytyy tuota tietoa tarkastaa... Selkeä tehonlisäys siitä tuli, mutta voihan se tietysti johtua siitäkin, jos se 1300:n nokka on ollut tosi kulunut. Sellaista havaintoa ei tosin sillon 16 vuotiaana tullut tehtyä.
Venanvälyksistä ei ainakaan johtunut, kun harjoittelumielessä oli ne edelliselläkin nokka-akselilla säädetty.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
koppakuoriainen

Viesti Kirjoittaja koppakuoriainen »

Tonnikakssatasen pyöreelamppusen farmariladan kansi.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

koppakuoriainen kirjoitti:Tonnikakssatasen pyöreelamppusen farmariladan kansi.
no eipä noissa kansissakaan juuri eroa ole! ainoa että 1200, 1200 Combi ja 1500 S malleissa vuosina 1971-1974 oli käytössä 8,8 puristeista sylinterinkantta (myöhemmin 8,5) joten jos on tarpeeksi vanha Combin kansi. Mutta jos ei kuitenkaan näitä museokansia minnekään peltolaitteisiin laitettais :roll:

Lada 1200 Combi perävälitys voisi olla peltoajossa kyllä parempi kuin alkuperäinen ja jos toi on vielä 2105 vaihdelaatikolla niin välityksiä sais parannettua 2101 lootalla. 1200 ässissä oli 2105 loota jostain -86 lähtien. Pellolla tuskin taloudellisuudella ja loppunopeudella on niin väliä kuin hyvällä kiihtyvyydellä.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Boris
Viestit: 603
Liittynyt: 28.9.2003 19:46
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boris »

Autojuna...
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Kun on kyse peltoautosta, niin helpoimmat ehkä jäänyt mainitsematta, elikkäs pakoputki hevon kuikkaan ja jonkin kakslitraisen kamppeen (mistä sopii) vakiokaasari sen alkuperäisen tilalle.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Vastaa Viestiin