Nokka-akselin ajoitus
Nokka-akselin ajoitus
Tuossa nokka-akseleita vaihdellessa ja erinäisiä ajoitusmerkkejä tehdessä nokan oikean nollakohdan löytäminen on tuottanut jonkin verran vaikeuksia. Kysymys kuuluukin että miten saan parhaiten takavedon nokan oikeaan asentoon kampiakselin kanssa, heittokellon kanssa se kai tehdään, mutta miten tarkalleen ottaen? Hammaspyörää ei ole mahdollista käyttää ajoituksen tarkistamiseen koska se on nykyisin "säädettävä" malli. Nollamerkki on tarkoitus tehdä itse nokka-akselin päähän tulevaisuutta ajatellen kunhan se oikea kohta vaan löydetään.
http://www.isokivijarvi.com/jir/finnish/nokka.htm
Tuolla sivulla hyvät ohjeet, vaikka johonkin jenkkikoneeseen ovatkin. Mutta periaate sama. Tietty pitää olla nokan centerline arvo tiedossa.
Tuolla sivulla hyvät ohjeet, vaikka johonkin jenkkikoneeseen ovatkin. Mutta periaate sama. Tietty pitää olla nokan centerline arvo tiedossa.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Kattelin tuossa omastani, että sillon kun nokka-akselissa oleva nasta (siis se, mihinkä nokkapyörä tukeutuu) on noin kello 10.00 kohdassa, niin sillon on 4 sylinterissä puristus. Tämä siis vain suuntaa antava, koska olisi pitänyt varmaan mitata ihan jollain tarkalla astemitalla.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Re: Nokka-akselin ajoitus
Nyt amatöörimäinen päivänpolttava kysymys:
Onko kukaan koskaan katsonut/ mitannut/ tietää muuten vaan, että kuinka paljon (asteina) kampiakselin ajoitusmerkki on vajaa YKK:sta, kun 1.pytyssä alkaa imuventtiili aukeamaan?
Kyseessä siis 1200:sen vakionokka ja venttiilinvälys 0,15mm.
Onko kukaan koskaan katsonut/ mitannut/ tietää muuten vaan, että kuinka paljon (asteina) kampiakselin ajoitusmerkki on vajaa YKK:sta, kun 1.pytyssä alkaa imuventtiili aukeamaan?
Kyseessä siis 1200:sen vakionokka ja venttiilinvälys 0,15mm.
2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
Re:
Sinulla lienee käytössä yksi pystykaasari tai sitten ruisku. Tuplilla tuo arvo olisi ollut varsin lähellä neljää milliä. Yleensä arvo yhdellä kaasarilla on noin kahden millin luokkaa ykk:ssa. Tosin nokkakohtaisia eroja löytyydestor kirjoitti:Kiitoksia neuvoista. Oikea ajoituskin löytyi kun vähän etsi, imuventtiili kuuluu olla 2,8mm auki kun mäntä on yläkuolokohdassa.
Tuokin 2.8mm on ohjeellinen, hieman saa tehoaluetta hiissattua ylöpäin kun säätää tuon nokan tarkoituksella myöhäiselle. Leikkaa alavääntöä mutta laulaa tosi paljon paremmin ylhäältä.
Säädettävällä pyörällä tuokin on helppo kokeilla ja etsiä arvot joissa moottori parhainten toimii.
Re: Nokka-akselin ajoitus
Itse muistelisin että nokan myöhästäminen lisää alavääntöä ja aikaistaminen lisää kierrosherkkyytä.(Voin toki olla väärässäkin)
. Omassa ladassani oli venynyt ketju ja kuluneet laahaimet eikä se oikein jaksanut kiertää. Liikkeelle lähtö oli helppoa. Kun vaihdoin osat uusiin kierroksia alkoi löytyä paljon helpommin, tosin liikkeeellelähtö vaati enemmä kierroksia.

Re: Nokka-akselin ajoitus
Kyllä se myöhäistäminen nostaa kierrosaluetta.
Nokasta ja käytöstä riippuen voi tuo arvo olla vaikka jotain yhden ja seitsemän millin väliltä. Yksinokkaisissa kun ei pääse nokkien välistä kulmaa ropaamaan, niin ajoitus voisi olla tuplilla tai ruiskulla ja läppärungoilla jossain hehtaarilla kun imu on 0,3-0,5mm enemmän auki mitä pako. Yhdellä kaasarilla sitten ehkä samoissa tai pako hieman enempi auki. Tai sitten sovelluksesta riippuen jotain muuta, mutta noilla pääsee kyllä jo hehtaarille.
Tietysti YKK:n merkki pitää olla tarkka. Tehtaan merkki ei varmasti pelaa.
Nokasta ja käytöstä riippuen voi tuo arvo olla vaikka jotain yhden ja seitsemän millin väliltä. Yksinokkaisissa kun ei pääse nokkien välistä kulmaa ropaamaan, niin ajoitus voisi olla tuplilla tai ruiskulla ja läppärungoilla jossain hehtaarilla kun imu on 0,3-0,5mm enemmän auki mitä pako. Yhdellä kaasarilla sitten ehkä samoissa tai pako hieman enempi auki. Tai sitten sovelluksesta riippuen jotain muuta, mutta noilla pääsee kyllä jo hehtaarille.
Tietysti YKK:n merkki pitää olla tarkka. Tehtaan merkki ei varmasti pelaa.
Vauhdin tae - alamäki
Re: Nokka-akselin ajoitus
Nostetaans vanha aihe kun tuli ajankohtaiseksi ja ei vastaavaa tietoa löytynyt.
Eli tässä tarkistelin mitä toi 1500 vakionokka tekee 1 mm lasketulla kannella. Vakio säädöllä tuli imunokan keskikohdaksi 114 astetta. Seuraavaksi viilasin 0.5 reikää soikeaksi jolla tuli n. 10 asteen säätö ja oltiin 105 asteen CL:ssa. Meinasin kokeilla 110 asteen CL:llä aluksi joten säädin sen siihen. Muita mittauksia sitten tällä ajoituksella:
Imu aukee 15 astetta BTDC mitattuna venttiilistä 0.1 mm nostolla
Imu kiinni 68 ABDC => 15+68+180=263 imunokan asteita vakiossa.
Pako aukee 42 BBDC
Pako kiinni 23 ATDC => 42+23+180=245 astetta jos luvut on oikein? Hiukan pienet asteet.
Yläkuolossa imu 0.45 mm auki
Pako CL 99 astetta BTDC
Nokkien välinen kulma 105 astetta
Imu oli auki 0.65 mm jos CL 105 astetta ja 0.3 mm auki jos CL 115.

Eli tässä tarkistelin mitä toi 1500 vakionokka tekee 1 mm lasketulla kannella. Vakio säädöllä tuli imunokan keskikohdaksi 114 astetta. Seuraavaksi viilasin 0.5 reikää soikeaksi jolla tuli n. 10 asteen säätö ja oltiin 105 asteen CL:ssa. Meinasin kokeilla 110 asteen CL:llä aluksi joten säädin sen siihen. Muita mittauksia sitten tällä ajoituksella:
Imu aukee 15 astetta BTDC mitattuna venttiilistä 0.1 mm nostolla
Imu kiinni 68 ABDC => 15+68+180=263 imunokan asteita vakiossa.
Pako aukee 42 BBDC
Pako kiinni 23 ATDC => 42+23+180=245 astetta jos luvut on oikein? Hiukan pienet asteet.
Yläkuolossa imu 0.45 mm auki
Pako CL 99 astetta BTDC
Nokkien välinen kulma 105 astetta
Imu oli auki 0.65 mm jos CL 105 astetta ja 0.3 mm auki jos CL 115.
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: Nokka-akselin ajoitus
Nostetaan taas lisää.
Eli Nyt olis ajatuksena säätää ketjun välykset pois, ja laittaa samalla säädettävä nokkapyörä. Kun liikkeelle lähtö on siis todella helppoa, mutta vetoa ei oikeen alhaalta löydy. Ajatuksena olis aikastaa nokkaa hieman, et sais tehon alemmas. Nyt hyvä vetoalue on siellä 4-6 tonnissa. Mikä on siis normaalia, mutta haluan sen vielä alemmas. Kaupunki ajossa paljon kivempi.
Ongelma on vain siinä että miten saisin oikean aikaistuksen nokalle?. Astelevyä en omista. Ja vaikuttaako tuo nokan aikastaminen kaasarin säätöihin?
Vakio nokalla mennään....
EDIT: laitoin "ensisäädöksi" noin puoli hammasta aikaselle. Katsotaan kuinka toimii....huomenna...
Eli Nyt olis ajatuksena säätää ketjun välykset pois, ja laittaa samalla säädettävä nokkapyörä. Kun liikkeelle lähtö on siis todella helppoa, mutta vetoa ei oikeen alhaalta löydy. Ajatuksena olis aikastaa nokkaa hieman, et sais tehon alemmas. Nyt hyvä vetoalue on siellä 4-6 tonnissa. Mikä on siis normaalia, mutta haluan sen vielä alemmas. Kaupunki ajossa paljon kivempi.
Ongelma on vain siinä että miten saisin oikean aikaistuksen nokalle?. Astelevyä en omista. Ja vaikuttaako tuo nokan aikastaminen kaasarin säätöihin?
Vakio nokalla mennään....
EDIT: laitoin "ensisäädöksi" noin puoli hammasta aikaselle. Katsotaan kuinka toimii....huomenna...
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: Nokka-akselin ajoitus
No olin sitten laittanu myöhästykselle, joten tänään tuli vaihdettua toistenpäin. Sitä en nyt tiedä kuinka paljon nokka aikastu, mutta voimaa on alhaalla tuplasti enempi ku ennen. Eli ennen kun lähti hiekkatiellä kiihdyttämään ykkösellä pienestä vauhdista(noin 5-10km/h), niin rupes ruopimaan kun kierrokset olivat siellä 4tonnin toisella puolella. Nyt taas ruopiminen alkaa jo melkein heti
Mutta huippunopeus tippui 160->140. Eli huipputeho laskee todellakin. Kierrokset "päättyy" sinne 5,5-6 tonniin.
Pitää vissii testata joku päivä myöhästää hieman. Ei kauaa mene kun nokka on uusissa säädöissä....KIVAA

Mutta huippunopeus tippui 160->140. Eli huipputeho laskee todellakin. Kierrokset "päättyy" sinne 5,5-6 tonniin.
Pitää vissii testata joku päivä myöhästää hieman. Ei kauaa mene kun nokka on uusissa säädöissä....KIVAA

Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
Re: Nokka-akselin ajoitus
Ihan mielenkiinnosta niin paljonko aikaistit? Sen puoli hammasta vai enemmän? Voisi itekkin kokeilla.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: Nokka-akselin ajoitus
On nyt varmaan melkein yhden hampaan verran.
Säädöstä en oikeen osaa sanoa kuinka paljon sillä voi säätää. Mutta jos joku tietäisi, niin siitä vois miettiä tarkemmin.
Mutta siinä pyörässä on se pallo(siis ajoitusmerkki, kuten vakiossakin), ja sen alla on se viiva joka osoittaa säädön "määrän". Mulla on nyt se viiva sen pallon toisella sivulla. Vois ehkä koittaa lisätä/vähentää aikaistusta. Pitää katella ensi tuolla, miten toimii sitten normiajossa. Kun nyt on kylätiet rullattu täyteen jälkiä....
Säädöstä en oikeen osaa sanoa kuinka paljon sillä voi säätää. Mutta jos joku tietäisi, niin siitä vois miettiä tarkemmin.
Mutta siinä pyörässä on se pallo(siis ajoitusmerkki, kuten vakiossakin), ja sen alla on se viiva joka osoittaa säädön "määrän". Mulla on nyt se viiva sen pallon toisella sivulla. Vois ehkä koittaa lisätä/vähentää aikaistusta. Pitää katella ensi tuolla, miten toimii sitten normiajossa. Kun nyt on kylätiet rullattu täyteen jälkiä....
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
Re: Nokka-akselin ajoitus
ot, mutta paljonkos tuo sinun härvelisi ryyppää bensaa?