Sivu 1/2
Ladan lämppäri ei pelaa
Lähetetty: 22.2.2007 16:57
Kirjoittaja Osmis
Missä vika kun ei puhallin toimi? virta kulkee kytkimelle ja kytkin toimii ja kun kytkimen laittaa ykkös asentoon niin jännitettä häviää mutta moottori ei lähde pyörimään. onko mennyt hiilet vai mikä siinä mättää? rupeaa hiljalleen kyrsimään tuo kylmyys. ja sulaketta polttaa koko ajan puhaltimesta
Lähetetty: 22.2.2007 19:08
Kirjoittaja köhmä
Se on laakeri siitä varmaanki mennyt loppuun ja moottori on voinut jopa palaa jumiutumisen takia. Ei kai siinä hiiliä kuitenkaan pitäisi olla? Vaihda uusi puhaltimen moottori tai ehosta entinen, mikäli on kunnossa (lue, ei palanut) Mulla on hyllyssä yksi 1200L mallin puhallinmoottori muovikoteloineen. Liekkö sitten käypänen se moottori siitä, kotelo taitaa olla eri kalipeeria kuitenkin?
Lähetetty: 22.2.2007 19:11
Kirjoittaja Jaakkima
Sama puhallin kaikissa takavetoisissa.
Lähetetty: 22.2.2007 19:30
Kirjoittaja Jokari
Kyllä se on puhaltimessa vika jos sulakkeet palaa eikä se pyöri vaikka jännite tulee moottorille asti.
Mun mielestä noita puhaltimia ei kannata korjailla, koska sen hirvittävän lämppärihässäkän joutuu kuitenkin avaamaan, niin samalla vaivalla laittaa sinne uuden puhaltimen.
Lähetetty: 22.2.2007 20:28
Kirjoittaja Joen musikka
Olen tupeksinut molempien Ladojeni lämppärit kertaalleen ajamalla keula peitettynä (liian kuumana)jolloin puhaltimen kehdon muovit alkoi sulaa ja siivet jumittui kehikkoon.Lämpöpuhaltimen avulla taivutin muovit parempaan jamaan ja taas toimii.
Joka tapauksessa se lämppärin kasaaminen on kusinen homma.Ikkunapuhalluksen liitokset ja mekanismit eivät enää kestä kriittistä tarkastelua.
Lähetetty: 22.2.2007 22:17
Kirjoittaja Osmis
No voihan vitsi. pitää kai se joku lämminpäivä purkaa ja kattoo mitä siellä on tapahtunu.
Lähetetty: 23.2.2007 9:08
Kirjoittaja Osmis
Tänään saan "uuden" moottorin puhaltimeen niin pitää koittaa vaihtaa se ja katsoa oliko moottorissa vika vai missä. Se on kuulemma ihan helppo vaihtaa. sen muovisen "suojan" mikä näkyy siinä keskikonsolin takana niin se on vaan neljällä klipsillä siinä kiinni ja heti sen jälkeen näkyy se moottori. Toivottavasti ei ole mikään iso projekti vaihtaa se.
Lähetetty: 23.2.2007 9:26
Kirjoittaja Mäntä
mulla lakkas -20 asteen pakkasella toimimasta puhalliin irrotin moottorin ja yritin pyörittää käsin ei pyörinyt? Vein sisälle lämpimään ja voitelin crc:llä ja pyörittelin niin rupes pelaamaan paremmin kuin uus
siinä oli jotain neuvostoliittolaista öljyä siinä puhaltimessa ja ei tainnut olla oikeen "talvilaatua" niin ei pelannut

kannattaa kokeilla, turhaan uutta ostaa
Lähetetty: 23.2.2007 9:36
Kirjoittaja Osmis
Eipä tuo nyt 5€ paha ole vähänkäytetystä ja uudenveroisesta moottorista. sama sitä on ainakin kokeilla.
Lähetetty: 25.2.2007 17:23
Kirjoittaja Osmis
Noh, nyt on "uusi" moottori vaihdettu mutta arvatkaapas vaan muistinko rasvata sen. noh, kokeilin sitä äsken ja sitten se rupesi vinkumaan oikeen ärsyttävästi. eli toivottavasti pelkällä öljyämisellä siitä selviäisi?
Lähetetty: 25.2.2007 21:32
Kirjoittaja Osmis
Nyt toimii kun vähän rasvailin moottoria. ainut vika mikä siinä enää on niin ei toimi kuin täysillä, eli keskinopeus on kadoksissa mutta ei haittaa kunhan vaan on lämmin. Kiitokset teille ohjeista ja vinkeitä. ilman niitä olisin ollut todella hukassa!

Lähetetty: 26.2.2007 11:43
Kirjoittaja köhmä
Hyvä, että olet saanut puhaltimen tojeksimaan. Sulla voi olla vielä vähän piuhat väärin tai sitten katkaisin on rikki tai sitten on se etuvastus palanut, kun ei ykkös nopeus toimi! Virtapiuha tulee muistaakseni keskelle ja "suora" virta toiseen laitaan ja "rajoitettu" vastaavasti toiseen laitaan (?)
Lähetetty: 27.2.2007 9:24
Kirjoittaja Osmis
Piuhat ovat kyllä täsmälleen samassa järjestyksessä kuin edellisessäkin, kytkimelle kulkee virta niinkuin pitääkin eli siinäkään ei pitäisi olla vikaa. missäpä lie sitten vika.
Lähetetty: 27.2.2007 10:07
Kirjoittaja köhmä
Kannattaa tarkistaa ainakin se puhaltimen kytkimen kunto eli mitata lähteekö siitä virtaa eteenpäin siinä 1-asennossa?? Sitten jos se pelaa, niin eipä taida jäädä jäljelle muuta kuin kärähtänyt etuvastus (siis se keraaminen käikäle).
Lähetetty: 15.3.2007 14:20
Kirjoittaja Jokari
^^ Tarkoitat sitä sivuilmapuhalluksen/ikkunapuhalluksen ohjausläppää. Siellä vasemmassa reunassa on tosiaan se L-muotoinen palikka johon vaijeri kiinnittyy.
Jos sitä ei tunnu saavan nippuun, niin sen läpän voi jumittaa jotenkin siihen asentoon, missä se puhaltaa tuulilasille. Harvemmin niitä sivusuulakkeita tulee edes käytettyä, koska varsinkin kuskinpuolella puhallus on kuin lehmänhenkäys. Se johtuu vain siitä että aksiaalipuhallin ei voi puhaltaa kahteen suuntaan yhtä voimakkaasti, joten apparin puolella käy kovempi henkäys.