Back to the USSR; eiku Russia! Ultimate Lada Tour 2005

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
ladamaster

Back to the USSR; eiku Russia! Ultimate Lada Tour 2005

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Olen haaveillut pitkään; ennen jo edellistä matkaa tehtaille, että Ladan pitäisi edes kerran elämässä päästä käymään kotona. Vähän niinkuin muslimit käy Mekassa. :D
Silloin viisaammat saivat allekirjoittaneen vakuuttuneeksi, että on järkevää ja turvallista matkustaa Venäjälle junalla. No näinhän asia on tietenkin. Alkuperäinen idea jäi kuitenkin mieleen.

No mitähän tämä olisi suomeksi: Olen lähettänyt tehtaalle tiedustelun mahdollisesta uudesta vierailusta 2005 touko-, kesäkuussa. Tällä kertaa menisimme sinne Ladoilla. Ajamista tulisi vähintäänkin 6000 km.
Matkan toteutustapa luonnollisesti karsii osan tehtaan näkeä haluavista.
Mitä vaatimuksia matka asettaa:
- Ladan kunto on oltava hyvä. Axtec katalysaattorit? Löytyykö niihin osia...Kovin viritetty Lada ei myöskään ole optimaalinen tässä jutussa.
- Katalysaattori Ladat muutenkin? .... Katti pois matkan ajaksi?
- Kolme matkaajaa / Lada. Silloin jää tilaa liikutella luitaan.
. Ajokortin omaavia riittävästi mukaan. 2/Lada?
- Reipasta mieltä
- Aikaa 2 viikkoa
- Polttoaine + majoitus + viisumikulut

Siis ketä homma kiinnostaa tällä tavoin, voisi kommentoida jos siltä tuntuu.
5-10 Ladaa matkaan olisi optimi; silloin olisi 15-30 matkaajaa.
Lada-Jussi

Re: Back to the USSR; eiku Russia! Ultimate Lada Tour 2005

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

kysymys - Ajamista tulisi vähintäänkin 6000 km.

vastaus - uskaltaako siellä ajaa? Hyvä kun sinne muutenkaan uskataa ajatella lähtevänsä.

kysymys - Ladan kunto on oltava hyvä. Axtec katalysaattorit? Löytyykö niihin osia...Kovin viritetty Lada ei myöskään ole optimaalinen tässä jutussa.

vastaus - mun Ladat on melko raatoja ja aikoihin en ole kovin pitkiä reissuja tehnyt, mahtaisko noi kestää, yleensä kyllä luotan Ladan laatuun, mut nyt panee jo miettimään, toisaalta olishan asiantuntijoita matkassa.

kysymys - Kolme matkaajaa / Lada. Silloin jää tilaa liikutella luitaan.. Ajokortin omaavia riittävästi mukaan. 2/Lada?

vastaus - kuka mun matkaan lähtis?

kysymys - Aikaa 2 viikkoa

vastaus - siinä menis koko vuosiloma, toisin ei kai parempaakaan tekemistä olis

kysymys - Polttoaine + majoitus + viisumikulut

vastaus - onhan Venäjällä halpaa, mutta kyllä se jotain maksais kuitenkin, miten tällainen ylivelkaantunut velkajärjestely-Lada-Jussi voisi matkaan lähteä.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
ladamaster

Muutama kommentti:
- Jos tuntuu, että auto on raato, on vuosi aikaa tehdä asialle jotain :D
- Jos ei ole lomaa tai rahaa, on vuosi aikaa valmistautua :D
- Jos ei ole uskallusta, on vuosi aikaa miettiä ja hermoilla :D
- jos jos ..... :D

Kaikki on mahdollista, tietenkin... mutta mitään ei saa jos ei lähde maailmalle haistelemaan! No ei saa mitään on ehkä liikaa; saa ainakin kokemuksia?
Ajattele kuinka monta erilaista Ladaa on matkan varrella tarjolla nähtäväksi :D

Miksi sinne mennään: koska se on siellä :D

... tulipas hymiöitä
Jaakkima
Ylläpito
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Ehdottomasti lähden mukaan, vaikka sitten palkattomalla virkavapaalla. Oletettavasti vaimoke lähtee kanssa.

Kyllä siellä Venäjällä uskaltaa liikkua, Venäjä EI ole yhtä kuin Pietari, Moskova tai Viipuri. Niissä ei oikeaa Venäjää näe. Ja kyllä iso joukko tuo turvallisuutta, liikutaan sitten missä päin maailmaa tahansa.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
RTJN65

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

No mie voisin lähteä (haa, vuosi aikaa laittaa asteekki kuntoon). Sitäpaitsi tiestö siellä on kyllä ihan riittävän hyvää pääteillä. Itsekin olen kaksi viikkoa ollut Gorgissa (Nishni Novgorod) Volgan alihankkijalla ja kaikki ok.
Vähän seikkailumieltä ja matkaan. :D :D :D
Lada rules
afrika
Viesti:

Viesti Kirjoittaja afrika »

oliskohan tuo niin hullu idea että siihen sais sponsoreita, mikäli suunniittelisi ja hommaisi asialle julkisuutta. ilmaset bensat ja varaosat ainakin :wink: toisaalta sponsoroinnissa on se haitta, että sitten joutuis matkustamaan varmaankin tarrahaalareissa niinku joulukuuset :lol:
vois olla hyvinkin mahdollista silla venäjä on kuiten aika extrememaa noin yleisesti suomailaisten mielissä.
yks tuttu tyyppi kiipeili aikoinaan jossakin himalajalla ja se puhu ittellensä kaikki varusteet viimesen päälle, muistaakseni sillä oli joku sellanen zydeemikin millä se lähetti jotain liveraportteja nettiin. riitti kun kirjotti sitten lehteen juttuja ja oli valokuvissa niin että merkit näky.....
tulipa vain mieleen.
A_A
Nonnis
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

No just joo... :shock: Mitenköhän se katti haittaisi matkantekoa? Miten se 6000 km olisi sen kummempi koettelemus kuin aikaisemmatkaan kilometrit? Ikinä ei oo kattiladakaan tielle jättäny, jos ei rengasrikkoja ja bensan loppumista lasketa...

Vuonna 2005 mulla olis jo täysmittanen kesälomakin, mutta ei kai sinne sitten viitti kattiautolla lähteä, mitä sitten vaikka luotettavasti toimiikin eikä oo vuosikymmenien mädännyttämä raato... mutta kun on se katti :roll:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
jorkke

Ladan syntysijat

Viesti Kirjoittaja jorkke »

sinne halajaa ladistin syvän mukana oon ku peräpukama joko jonku kyytissä tahi omalla?? aikaa tuohon toki on niin kerkiää tehä "kyytiporukoita" ja omia Ladoja kunnostaa.
ladamaster

Katti = mikä on bensiinin laatu ei aivan suurissa kaupungeissa; siksi laitoin catin perään kysymysmerkin. Matkanteko ei varmaankaan lopu huonoon bensiiniin; katsastus vain saattaa olla vaikeaa tuhoutuneella pöntöllä.

Reitti voisi olla Pietarista itään ja sieltä alas Togliatti; takaisin Moskovan kautta. Yöpymiset pikkukaupunkien hotelleissa. Keskimääräinen matkustus 400-500 km päivä; Muutama päivä perillä.

Kuluja nykyhinnoilla matkakulutuksella 8l / 100 km
- Polttoaine noin 200 euroa / Lada; hintana 0,4 euroa/l
- Viisumi 40 euroa
- Pakollinen liikennevakuutus 30 euroa/Lada
- Majoitukset + ruokailu 700 euroa; a 50 euroa/vrk/henkilö. Ehkä yläkanttiin, mutta ei ole yllätys sitten. Teltassa voi olla jonkunkin yön, mutta ei kaikkia öitä.
Suurinkuluerä ovat yöpymiset; todelliset yöpymiskulut voivat pienemmätkin. Selviää kunhan aletaan selvittelemään...

Tilausta jutulle näyttäisi olevan; selvitystyö jatkukoon.
Lada-Jussi

totta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

olishan tässä tietysti aikaa, vähän pelottaa sekin miten pää kestää sellaista kun Ladaa, Mossea ja Volgaa on joka paikassa. Sitä olis hoidon tarpeessa sen reissun jälkeen.

Toi Axtekki ja 1700i katti homma on siinä mielessä epäilyttävää, että mitenkä mahtaa nykyiselläänkään olla kunnon lyijyttömän bensan saanti Venäjällä. Vaik ovat sielläkin siirtymässä Euro-2:een, mutta kuitenkin. Toinen on se että Axtecit ja 1700 yksipisteruiskut on tehty pääsääntöisesti vientiin, joten niihin tarvittavia digiboxeja yms ei välttämättä ole saatavilla jos jokin hajoaa.

matkaseurakin järjestyy mulle, kun kattiautojen omistajat voi tulla mun Linnun kyydissä!!!
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Nonnis
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Joo voi olla etten lähde Linnun kyydissä, kun eihän siinä silloin liene enää kilpiäkään ja jos onkin, ne viedään jo ennen rajaa ;).

Kyllä me ainakin Viipurin reissulla amiksen katti-caravellea tankattiin ihan surutta. No, tiedä sitten miten muualla. Katit ny on kummiskin nykypäivänä niin halpoja ettei maailma kaadu siihen jos se pilalle menee.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Jaska HKI

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kyllä minä uskon,että se on mahdollista.Vaimon veli,joka on Venäjä-harrastaja on sitä mieltä että Venäjällä pärjää kun ei öykkäröi kännissä,eikä muutenkaan herätä huomiota varallisuudellaan.Kuvitelkaa itse jos Venäjältä tulisi tavallisia venäläisiä vanholilla Saab-96:silla ja osaisivat muutaman sanan Suomea.Tuskin heitä kukaan tahtoisi ryöstää.
Misha

Viesti Kirjoittaja Misha »

Pitkiä automatkoja (muutamia semmosia viikon mittasia, useita tuhansia kilometrejä) tehneenä huomauttaisin, et kolme per auto saattaa olla hieman sietämätöntä. Paras asetelma on siis kaksi ajokortillista per auto. Mukaan kannattaa ottaa paljon tyynyjä yms. Ja sitten kannattaa sopia joku minimiajomäärä per päivä ja sopia pysähdyspaikat kartalta etukäteen, koska noi "mä haluun röökille/pissalle/oksentaan/kahville/yms" jengiläiset pääsee muuteen hidastaan liikaa.

Autoon kannattaa ottaa kunnon iso tyyny mukaan, et toinen voi levätä.

Ja mä kyl vähän ihmettelen noita pelkääjiä, eiköhän noi auto-onnettomuudet taida olla ykkösvaarana ihan ylivoimaisesti. Semmosen riskin otto nyt kuuluu tohon hommeliin noin niinku aika olennaisesti, muuten voi vaikka mennä junalla. Sitten vaan välttää huoria ja tekemästä mitään diilejä paikallisten kanssa niin eiköhän selviä.

Ja kunnon kartat mukaan.

Kyselkää itärajan tyypeiltä noista bensalaaduista, kaipa ne tietää. Olihan siellä jotain ongelmia jonkun laihaseosmoottoreiden kanssa. Mut 1700i:kään ei taida olla semmonen.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
RTJN65

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Kyllä siellä 95E saa (tosin ei ihan joka paikasta) sillä niin paljon siellä on jo länsiautoja liikkeellä. Tosin itse olen kuvitellut vaihtaa katin sijalle putken(Ladamasterin idea) ja kaasarin tilalle mekaaninen reissun ajaksi (tai ehkä muutoinkin).

Itse kerran ajelin reitin. Joensuu-Nuijamaa-Pietari-Syväri-Petroskoi-Sekeha-Kemi(vienan)-Kantalahti-Kemi (vienan)-Kostamus-Joensuu.

Hommaan meni 4 päivää ja yksi puhjennut rengas (tuli tiili kyljestä läpi).
Liikkellä olin omalla autolla. Mitään ongelmia ei matkalla ollut.

Karttoja löytyy, nou hätä. Ja sitäpaitti puhua pupellan venättä.
Lada rules
Bregade
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bregade »

Jaa-a, lähdetäänkö me ruiskuladailijat sitten luokkaretkelle Detroitiin? :) Ei tule osista pulaa sitten meilläkään ja tarpeeks vetistä bentsaakin sais matkan varrelta. Voi olla vaan, että jos GM:n porteille hurauttaa yhtäkkiä 10 Ladaa, niin tulee M16:sta otsaan kun luulevat vielä joksikin kansannousuksi.

Toi ruisku kun on semmoinen hylkiö, ettei edes omaan kotiin huolita :(
Matti / Ladidos Tampere
BMW E28 520i '83 > 21043 '91 > 21073-40 '95 + Chrysler Stratus '96 + Dodge Caravan '89 + 2108 '95 + ex-VW Golf '94 + ex-Ford Ka '09 + Saab 9-5 Aero '00
Vastaa Viestiin