
DIISSELI LARPA SUOMEEN!!!
DIISSELI LARPA SUOMEEN!!!
Lada saaste auto... Miten saatas siitä luontoystävällisempi??? "Viisaat" ASENTaa katalysaattorin... TULEE idän SUSI!! Mutta MITEN SAADAAN LARPASTA TODELLA HYVÄ JA JÄRKEVÄ JA TALOUDELLINEN ja viimeiseksi luontoystävällinen????? tehhään DIISSELI LARPA!!! Löytysköhän sakkia jotka lähtis mukaan rojektiin, että saatas larpasta tosiaan TOSI järkevä käyttöpeli?? Kuluvat osat halpoja... MErsun tai volvon KIISSELI jyrrään, ni avot!!! KErtokkaa onko joku yrittäny. ITE otan yhteyttä luonnonsuojelujärjestöihin ja viimeiseksi vaikka tarja haloseen, että DIISSELI LARPA on mahdollinen l a i l l i s e s t i SUOMESSA. Siis muutoskatastettuna.. KERTOKKEE IDEAA.. Löytyy varmasti Äö:ltä viisaampaa sakkia ku minä, ku mun ÄÖ on vain n.70... HEH
Luovuutta ja hulluutta mukaan niistä hyvät ideat syntyy!!!!!!!!!!!

- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
noh
Peugeotin 1,9 diesel menee varmaan helpolla, koska sitä on käytetty Nivassakin ihan tehdas varusteena ja Nivassa kun normaalisti käytetään lähes samoja moottoreita kuin takavetoisissa. eli jos hankkii vaikka Venäjältä sopivat Nivan sovituspalat?

KIISSELI larpa
Varmasti diisseli kone löytyy joka sopii, mutta saakohan sitä katsastettua??? Siinä pääkysymys!!! Nivan saa diisseliksi sillä ehdolla että se on maasturi. Kyse on 1500 vm 91, mikä lie oikea malli mut kummiskin... Noita laatikkoladoja ei ole tyyppikatastettu diisseleiksi on ongelma. Miten lie onnistuu.. On noit pyrokratioita.......
jaa..onkohan tollanen muutos autoilla yhtä vaikeaa kuin mopoilla..kysymys on intiassa valmistetuista diesel enfieldeistä.. lainaus jostain kirjasta" diesel-enfieldiä ei saa suomessa rekisteriin, ei keinolla eikä millään. syynä on se, että diesel-enfield on uusi maali, joka siis pitäisi ennen myyntiä ja rekisteröintiä alistaa eu:n tyyppihyväksyntään. sitä tarakastusta ei voi tehdä suomessa vaan lähin paikka olisi saksa..jne..jne..
mutta kannattaishan tota selvittää..em. enfieldin kulutus on 1,5l/100km eli hesasta ivaloon vois ajaa tankillisella..nyt meni kyllä vähän mp,mutta...
A_A
mutta kannattaishan tota selvittää..em. enfieldin kulutus on 1,5l/100km eli hesasta ivaloon vois ajaa tankillisella..nyt meni kyllä vähän mp,mutta...
A_A
Mitäs muuten lakiteksti sanoo tuohon polttoaineen muutokseen. Sehän on selvää tekstiä että teho ei saa nousta yli 20% ja tilavuus yli 25% mutta toteaakos teksti mitä käytettävän polttoaineen laadusta? Katselin tuossa nopeasti http://finlex1.edita.fi/dynaweb/stp/stp ... 980779.sd) eli Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta eikä moisesa mainittu mitään polltoaineesta. Voin toki olla väärässäkin muta rupesi hieman kiinnostamaan jonkin esim volkkarin 1.9 dieselin laittaminen ladan kaulalle, vääntäis aika kivasti...
Joo volkkarin 1.9 turbodieseli menisi lain puolesta keulalle, kytkimen kanssa voi joutua hieman ihmettelemään mutta kyllähään senkin saa toimimaan. ja viri potentiaaliahan noissa on helposti 150 heppaan asti.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
Diissel, TOTTAKAI!
Hienoa ku löytyy muitakin innostuneita!!! Diisseli ku on ni vääntöäki löytyy, esim kärryn vejätykseen yms. Takapotkut kun on huippuja pelejä hinata peräkärryä...
Voi olla parempi et käyn katastus asemal porisuttaan ukkoja, tietävät varman päälle voiko LARPAA kiisselöidä!!

Jeh, kerro sitten täällä mitä sanovat!
On ollut mullakin toi haaveena, tosin saattaa tulla sen verran kalliiksi, että muutettavan auton pitäisi olla vähän vähemmän ruosteinen kuin tuo nykyinen
.
Ja en sitten tiedä kun ajan vaan parikymmentä tonnia vuodessa, että kannattaisko muutenkaan.
Mutta kyllä diesel olis jotain, ärsyttää noi bensakoneet
On ollut mullakin toi haaveena, tosin saattaa tulla sen verran kalliiksi, että muutettavan auton pitäisi olla vähän vähemmän ruosteinen kuin tuo nykyinen

Ja en sitten tiedä kun ajan vaan parikymmentä tonnia vuodessa, että kannattaisko muutenkaan.
Mutta kyllä diesel olis jotain, ärsyttää noi bensakoneet

Reippaina käymme rekkain alle 

Tietoa tänne kun joku konttorilta kyselee. Kiinnostaisi myös tuo viripotentiaali ja väännöt
Sen verran omaan jokkistaustaa itsekkin että en usko tuon sopivuuden olevan ongelma. Rupesi nuo viranomaiset oikein v*tuttamaan kun meni oma 1600 turbo-projektikin jäihin. Olisi kiva käydä konttorilla laillisella 1.9 turbodiisselilllä 


Verovamma
Eipä välttämättä kannata, kun on vielä tämä huima käyttövoimaverokin.Nonnis kirjoitti:Ja en sitten tiedä kun ajan vaan parikymmentä tonnia vuodessa, että kannattaisko muutenkaan.
Henkilöautoillahan vero on 6,7 senttiä jokaista kokonaispainon alkavaa sataa (100) kiloa kohti päivässä.
Vero lasketaan seuraavasti:
Ladan kok.paino on noin 1395 kg (2105,2107), jolloin alkavia satoja kiloja tulee 14.
6,7 senttiä tekee 0,067 €, jolloin tulos tulee €uroissa.
Elikäs:
0,067 X 14 = 0,94 € päivässä.
0,067 X 14 X 365 = 342,37€ vuodessa.
Siis melkein EURO päivässä!

Tulee kallis Lada. Jos ei tuo 94 snt päivässä tunnu isolta vielä, niin viimeistään sitten, kun tulee postissa maksulappu, jossa tulee sekä perusvero ja käyttövoimavero (94,90 € + 342,37 € = 437,27 €).
Kulut
Taitaa kylläkin olla silti kannattavaa kun ajaa 20tkm...
Dieselinä kulutus olisi seka-ajossa n. 6l / 100 km ja bensana kulutus pyörii noin 8l/100km. Eli noin 3,5 euroa / 100 km halvempi ajaa eli vaatisi 343/3,5= n. 10tkm jotta vero kuolettuisi.
Vuodessa tulisi 20 tkm mukaan säästöä 350 euroa.
Ja omasta kokemuksesta voin sanoa että omistaessaan dieselin kilometrejä alkaa kertyä enemmän kuin bensalla. Tulee herkemmin lähdettyä käymään kauempanakin vaikka kylässä kun ei ole niin kallista...
Mutta porukka kirjottelee jostain guntterin rupudiisseleistä... Sakut ei ole vielä kokonaishyvää diiseliä tehnytkään. Aina joku prakaa toisen kohdan ollessa hyvä!
Dieselinä kulutus olisi seka-ajossa n. 6l / 100 km ja bensana kulutus pyörii noin 8l/100km. Eli noin 3,5 euroa / 100 km halvempi ajaa eli vaatisi 343/3,5= n. 10tkm jotta vero kuolettuisi.
Vuodessa tulisi 20 tkm mukaan säästöä 350 euroa.
Ja omasta kokemuksesta voin sanoa että omistaessaan dieselin kilometrejä alkaa kertyä enemmän kuin bensalla. Tulee herkemmin lähdettyä käymään kauempanakin vaikka kylässä kun ei ole niin kallista...
Mutta porukka kirjottelee jostain guntterin rupudiisseleistä... Sakut ei ole vielä kokonaishyvää diiseliä tehnytkään. Aina joku prakaa toisen kohdan ollessa hyvä!
- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
jeps
ja miten olis jos rekisteröi Ladan pakettiautoksi ja dieselöi, sitten tulisi matalampi pakun dieselvero? Sitten ajelu olisikin lähes ilmaista.
Suomessa on rekisterissä yksi Diesel käyttöiseksi merkitty 2103/2106 sarjan Lada, mutta varmaan joskus aikanaan ennen euro-lakeja muutoskatsastettu.
Suomessa on rekisterissä yksi Diesel käyttöiseksi merkitty 2103/2106 sarjan Lada, mutta varmaan joskus aikanaan ennen euro-lakeja muutoskatsastettu.

Käsittääkseni dieselöinti ei ole sen kummempi kuin turbottaminenkaan, kunhan teho- ja tilavuusrajat riittävät niin muutoskatsastus riittää. Päästöjen kanssa pääsee ihan helpoiten kun ottaa ladan vuosimallia <87 ja siihen uudemman auton dieseli. Turbon kanssa homma pelaa näin, noilta vuosiluvuilta olevat vanhemmat autot eivät vaadi kattia kun -91 vaatisi.
Ennen tilanne oli ilmeisesti paljon hankalampi ja varmaan luvatkin täytyi anoa. Nykyisin pelkkä muutoskatsastus riittää. Kannattaa kuitenkin käydä lähimmällä konttorilla juttelemassa asiasta.
Ennen tilanne oli ilmeisesti paljon hankalampi ja varmaan luvatkin täytyi anoa. Nykyisin pelkkä muutoskatsastus riittää. Kannattaa kuitenkin käydä lähimmällä konttorilla juttelemassa asiasta.
Vaz 21051 | Pontiac Fiero GT | spad @ ircnet
Re: Kulut
Mersuforumia hieman seuranneena uskaltaisin väittää että mesen 300td voisi olla melko pätevä moottori. Nisstä kun otetaan vakio sisuskaluilla lähes 400 heppaa. Ladan keulalle sitä ei tosin laillisesti varmaan saa.Jankos kirjoitti:Mutta porukka kirjottelee jostain guntterin rupudiisseleistä... Sakut ei ole vielä kokonaishyvää diiseliä tehnytkään. Aina joku prakaa toisen kohdan ollessa hyvä!