Tokihan oli ollut Jeepit, Kyybelwaagenit ja muut sotakummajaiset, mutta siviilipuolella maastoauto oli Land Rover. Se sai olla rauhassa pitkän aikaa, kunnes sille tuli kilpailija ja samalla mainosmies keksi sille uuden nimityken: Maasturi. Land Roverin, samoin kuin tämän "maasturinkaan" omistajan ei tarvinnut selitellä kenellekään, miksi hän taritsee tällaisen auton. Nythän näitä maastureita riittää, olen odotellut, milloin Ferrari tekee maasturin, Porschellahan sellainen jo on.
Niin, muistatko, mikä se ensimmäinen maasturi oli ?
Maastureita 40 vuotta
Maastureita 40 vuotta
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- Lada-Jussi
kyllä maailman ensimmäinen maastohenkilöauto tehtiin Neuvostoliitossa, eli GAZ-61-40 joka on GAZ-11 avomallin nelivetoinen korkeamaavarainen maastoversio vuodelta 1940

-
Entäpä Mitsubishin PX 33 maastohenkilöauto joka esiteltiin 1933,
muistelisin että suunnilleen samoihin aikoihin 20-30 luvun taitteessa Ranskalaiset yrittivät ylittää Himalajan vuoristoa Citikan maastohenkilöautolla jossa oli etupyörät, mutta takapäänvedon kylläkin hoiti lähes auton mittaiset telaketjut. Korjatkaa jos olen väärässä.
muistelisin että suunnilleen samoihin aikoihin 20-30 luvun taitteessa Ranskalaiset yrittivät ylittää Himalajan vuoristoa Citikan maastohenkilöautolla jossa oli etupyörät, mutta takapäänvedon kylläkin hoiti lähes auton mittaiset telaketjut. Korjatkaa jos olen väärässä.
Tuosta karvaooppelista tuli mieleeni, että minähän olen autoillut jo yli 50 vuotta. Isäni teki minulle kinnerin, siis sellaisen polkuauton, jossa oli kolme polkupyörän pyörää. Kerran olimme saattelemassa sukulaisvieraita linja-autoasemalle ja eräs syrjäkylän mies alkoi taivastella sitä, miten näillä nykyajan lapsilla pitää olla kaikenlaisia kotkotuksia. Tärini rempseänoloinen mies tokaisi:" Pitää sitä pojilla autot olla, teidän pojat ne ajelee vain karvaoooelilla"
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.