Ilman virtaamisesta

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Samara TIC

Ilman virtaamisesta

Viesti Kirjoittaja Samara TIC »

Onkos kellään tietoa mihin kohtaan konepeltiä pitää tehdä luukkua jotta saa samarassa lämmöt tippumaan...eli kannattaako tehdä taitos alaspäin heti jäähdyttäjän jälkeen konepeltiin josta lämmin ilma nousisi heti pois...
Kun tuppaavat lämmöt toisessa kiihdytyksessä nousemaan liian ylös..tasaisella ajolla taas ok..

Pistäkääpäs ehdotuksia... :roll:..noin kun kaikenlaisia tötteröitä näkyy pellien päällä...
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Helpointa varmaan tehdä skuuppi joka puskee ilman konehuoneenkautta auton alle.. Tuollasta oon omaankin autoon miettiny, alle imuilman otto sopivasti ja jotkut peltiohjurit joilla jäähytysilman voi ohjata imusarjan ohi pakosarjan kautta alas koneen alle. Vielä koneen alle joku peltispoileri joka saa aikaan ejektori ilmiön että imee ilmaa konehuonesta.. Jos tekee päinvastoin että imee skuupin kautta ilmaa niin nostaa pakosarjalta lämpöä imusarjaan eikä se paranna tilannetta kovinkaan hyvin.. :wink:

Se pitää ottaa sitten huomioon ettei skuuppi ja ilman kierto aiheuta häiriötä syylärille / välijäähylle. Helposti voi tulla sellanen ilmalukko että ei enää nesteiden jäähytys toimikaan.. :?
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Tuli vielä mieleen että jos haluaa pelkästään syylärille jäähytysilmaa niin tuo etulaidassa oleva skuuppi voi toimia. Voipi vaan olla että kun onnistuu häiritsemään noita virtauksia niin imu/pakosarja/v-laatikko ei saa tarpeeks jäähytyilmaa. Se on suunniteltu yleensä konehuone siten että ilma virtaa sen läpi ja auton alle.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Re: Ilman virtaamisesta

Viesti Kirjoittaja micco »

Samara TIC kirjoitti:Onkos kellään tietoa mihin kohtaan konepeltiä pitää tehdä luukkua jotta saa samarassa lämmöt tippumaan...eli kannattaako tehdä taitos alaspäin heti jäähdyttäjän jälkeen konepeltiin josta lämmin ilma nousisi heti pois...
Tuo lienee toimivin ratkaisu. Ei kai tuommoisia muuten näkisi WRC-autoissa ym. kilpureissa.
Samara TIC

Viesti Kirjoittaja Samara TIC »

Niin no, tämä samara on ainakin turbotettua mallia ja tuleva kilpuri.
Ei kai vakio pata kuumene ikinä yli normaalin ellei termari hajoa. :wink:

Sen verran tiedän että vakiossa ilma kiertää moottoritilan reunoja pitkin imu/ pakosarjalle ja siitä auton alle...mutta haenkin tässä nesteen jäähdytykselle apuja enkä pakosarjan. Pakosarja on termoteipattu jne..ja jos imusarja alkaa liikaa punottaan niin siihenkin voi laittaa samaa tuotetta.
ralli lada
Viestit: 848
Liittynyt: 12.4.2005 20:38
Paikkakunta: jämsä�

Viesti Kirjoittaja ralli lada »

olisiko mahdollista sovittaa isompaa/paksumpaa syyläriä konepellin alle.
mites tuommoinen ns. evo skuuppi joka laskee kuumaa ilmaa pois konehuoneesta.
21013 2300tic
Samara TIC

Viesti Kirjoittaja Samara TIC »

Jonkin sortin evo siitä kyllä tulee......jos tekis keskelle eteen syyläriltä nostattavan ja reunoille konehuoneeseen laskevan.....eikös silloin syylärin läpi mennyt ilma nousisi pois ja reunoilta tuuppaisi viileää tilalle imu pako- sarjalle...vielä jos saisi jotenkin ohjattua...
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Kyllä se varmaan ilman kierto häiriintyy jos ei mitään ohjureita tee. Syylärin jäähytysteho kyllä paranee ilmaa pois imevällä skuupilla.

En tiiä onko samarassa imusarjan lämpeneminen yhtä iso ongelma kuin takapotkussa mutta takapotkuun kyllä pitää jotain lisäjäähytystä suunnitella ettei imusarja lämpene liikaa.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Samara TIC

Viesti Kirjoittaja Samara TIC »

Kyllä se samarassakin on aika punaisena kun oikein päästelee menemään. Itse totesin tuon termoteipin hyväksi lämpöeristeeksi pakosarjalla- ja ainahan pitää muistaa että mitä viileänpi ilma menee koneelle sitä paremmin potkua.
Teippiä ei paljoa kulu (saa http://www.autoracing.fi) ja hintaa tarvittavalle pätkälle tulee jokusia euroja (muistaakseni noin 13e...)
Mukavanpi sitten näplätäkkin kun ei heti sormet pala..... 8)
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Re: Ilman virtaamisesta

Viesti Kirjoittaja micco »

Idän Ihme 1 kirjoitti:
Kertoisitko tarkemmin kun tunnut tietävän.. Ja samara että "kilpuri" ovatkin sama asia.. :roll:
Minä mitään mistään tiedä... Ja tosiaan katu- ja kilpa-autoissahan pätevät eri fysiikan lait...
Vastaa Viestiin