Onkos kellään tietoa mihin kohtaan konepeltiä pitää tehdä luukkua jotta saa samarassa lämmöt tippumaan...eli kannattaako tehdä taitos alaspäin heti jäähdyttäjän jälkeen konepeltiin josta lämmin ilma nousisi heti pois...
Kun tuppaavat lämmöt toisessa kiihdytyksessä nousemaan liian ylös..tasaisella ajolla taas ok..
Pistäkääpäs ehdotuksia... ..noin kun kaikenlaisia tötteröitä näkyy pellien päällä...
Helpointa varmaan tehdä skuuppi joka puskee ilman konehuoneenkautta auton alle.. Tuollasta oon omaankin autoon miettiny, alle imuilman otto sopivasti ja jotkut peltiohjurit joilla jäähytysilman voi ohjata imusarjan ohi pakosarjan kautta alas koneen alle. Vielä koneen alle joku peltispoileri joka saa aikaan ejektori ilmiön että imee ilmaa konehuonesta.. Jos tekee päinvastoin että imee skuupin kautta ilmaa niin nostaa pakosarjalta lämpöä imusarjaan eikä se paranna tilannetta kovinkaan hyvin..
Se pitää ottaa sitten huomioon ettei skuuppi ja ilman kierto aiheuta häiriötä syylärille / välijäähylle. Helposti voi tulla sellanen ilmalukko että ei enää nesteiden jäähytys toimikaan..
Tuli vielä mieleen että jos haluaa pelkästään syylärille jäähytysilmaa niin tuo etulaidassa oleva skuuppi voi toimia. Voipi vaan olla että kun onnistuu häiritsemään noita virtauksia niin imu/pakosarja/v-laatikko ei saa tarpeeks jäähytyilmaa. Se on suunniteltu yleensä konehuone siten että ilma virtaa sen läpi ja auton alle.
Samara TIC kirjoitti:Onkos kellään tietoa mihin kohtaan konepeltiä pitää tehdä luukkua jotta saa samarassa lämmöt tippumaan...eli kannattaako tehdä taitos alaspäin heti jäähdyttäjän jälkeen konepeltiin josta lämmin ilma nousisi heti pois...
Tuo lienee toimivin ratkaisu. Ei kai tuommoisia muuten näkisi WRC-autoissa ym. kilpureissa.
Niin no, tämä samara on ainakin turbotettua mallia ja tuleva kilpuri.
Ei kai vakio pata kuumene ikinä yli normaalin ellei termari hajoa.
Sen verran tiedän että vakiossa ilma kiertää moottoritilan reunoja pitkin imu/ pakosarjalle ja siitä auton alle...mutta haenkin tässä nesteen jäähdytykselle apuja enkä pakosarjan. Pakosarja on termoteipattu jne..ja jos imusarja alkaa liikaa punottaan niin siihenkin voi laittaa samaa tuotetta.
Jonkin sortin evo siitä kyllä tulee......jos tekis keskelle eteen syyläriltä nostattavan ja reunoille konehuoneeseen laskevan.....eikös silloin syylärin läpi mennyt ilma nousisi pois ja reunoilta tuuppaisi viileää tilalle imu pako- sarjalle...vielä jos saisi jotenkin ohjattua...
Kyllä se varmaan ilman kierto häiriintyy jos ei mitään ohjureita tee. Syylärin jäähytysteho kyllä paranee ilmaa pois imevällä skuupilla.
En tiiä onko samarassa imusarjan lämpeneminen yhtä iso ongelma kuin takapotkussa mutta takapotkuun kyllä pitää jotain lisäjäähytystä suunnitella ettei imusarja lämpene liikaa.
Kyllä se samarassakin on aika punaisena kun oikein päästelee menemään. Itse totesin tuon termoteipin hyväksi lämpöeristeeksi pakosarjalla- ja ainahan pitää muistaa että mitä viileänpi ilma menee koneelle sitä paremmin potkua.
Teippiä ei paljoa kulu (saa http://www.autoracing.fi) ja hintaa tarvittavalle pätkälle tulee jokusia euroja (muistaakseni noin 13e...)
Mukavanpi sitten näplätäkkin kun ei heti sormet pala.....